Psychologické aspekty obhajoby práce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Asertivita.
Pro mé nejlepší kamarádky
Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
„NAŠE CESTA K VLASTNÍMU HODNOCENÍ“ Základní umělecká škola J.B.Foerstera JIČÍN.
JAK PREZENTOVAT PREZENTACI
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Stimulace a motivace zaměstnanců
Není člověk ten, který by se líbil lidem všem…
Asertivita.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 Umím se prosazovat? © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
PSYCHICKÉ STAVY.
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Hledat lásku. Nesmysl. říká rozum. Směšné. říká hrdost. Riskantní
Asertivita jako obrana proti manipulaci Typy manipulátorů
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
PSFA 2 Přednáška č.4 Téma: Asertivita.
Principy, zásady a chyby
Sebepoznávání a sebepojetí 6. ročník
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Nakonec našel a nazval jej: KATEGORICKÝ IMPERATIV, který zní:
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
Proces komunikace VYSÍLAČPŘIJÍMAČ Předávat myšlenky Porozumět informaci PŘENOS ZakódovatDekódovat Poruchy.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Asertivita.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
JAK ZDŮRAZNÍME GESTIKULACÍ SVÁ SLOVA? A KTERÁ GESTA BYCHOM POUŽÍVAT NEMĚLI.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
ASERTIVITA.
ZÁKLADY ASERTIVITY.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Asertivita Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
ANOTACE Objasnit žákům pojem krátkodobý a dlouhodobý cíl, seznámit je s vytyčováním svých cílů a s využitím pozitivních vzorů. Výukový materiál.
1 Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Zápočtové cvičení ZEMÁNEK, Z. - PLUSKAL, D. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.19_asertivni_techniky Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Námitky proti filozofické reflexi či diskusi a odpovědi na ně
Typ klienta.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Asertivita.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Jejich přijímání a vyjádření
Krása zimy Hledat lásku? Nesmysl...říká rozum. Směšné....říká hrdost. Riskantní...brání se zkušenost. Ale samota zabíjí ...šeptá srdce.
Pokročilé metody speciální pedagogiky
Předsudky a stereotypy
Hledat lásku. Nesmysl. říká rozum. Směšné. říká hrdost. Riskantní
Transkript prezentace:

Psychologické aspekty obhajoby práce Mgr. Ondřej Bouša

Selfesteem, akademické selfesteem a asertivita Existuje souvislost mezi celkovým pocitem vlastní hodnoty (self-esteem) a vnímáním vlastních akademických schopností (academic self-esteem).

Co dělají studenti úspěšní u obhajob? Nejsou pasivní Nejsou agresivní Jsou – ASERTIVNÍ

Co je to asertivita ? Původ termínu asertivita je z lat. „tvrdit, domáhat se něčeho“ Běžně se překládá jako „sebeprosazování“ A. Salter – rovnováha procesu podráždění a útlumu v mozku

Co je to asertivita? přímé, přiměřeně sebevědomé jednání zdravé sebeprosazování kombinace komunikačních technik a přístupu k životu umožňuje zlepšit schopnost jednat a vyjednávat, nebát se, nerozčilovat se a respektovat normy

Co asertivita není? ASERTIVITA ≠

Co asertivita není? Asertivita

Určení cíle Asertivita je jednou z možných cest, jak jít k cíli. Je tedy nutné vědět, kam jdeme. výběr cíle – svoboda člověka

Cíl zcela konkrétní měřitelný dosažitelný reálný jasně časově vymezený

„Chytrý“ cíl

Cíl a jeho nástavba CÍL NÁSTAVBA týká se nás samotných situaci řešíme sami nebo alespoň její řešení máme z větší části ve vlastních rukách metafora rostliny o kterou pečujeme NÁSTAVBA takové cíle, kterých chceme dosáhnout, ale jejich dosažení závisí převážně na někom jiném naše chování může ovlivnit chování druhých není však jisté v jakém směru…

Ten kdo přijímá sebe sama má : Mít dosti sebeúcty a tudíž nemuset o ní v těžkých chvílích bojovat. Přijímat druhé takové jací jsou. Není možné změnit je k obrazu svému. Je ale možné je požádat o pomoc či jinou laskavost.

Ten kdo přijímá sebe sama má : Mít náhled na sebe sama, vědět kde jsme zvýšeně citliví a předcházet možným nedorozuměním. Jsme sami sebe soudcem – když nás nikdo nechválí musíme se pochválit sami. Ceníme si sami sebe.

Ten kdo přijímá sebe sama má : Pocit vlastní hodnoty neodvozujeme z toho, že nám druzí vyjadřují svou přízeň nebo dokonce podřízenost. Při vší nezávislosti se k druhým lidem chováme otevřeně a s důvěrou. Nejsou apriori špatní. . . ba naopak. Bývají lepší než vypadají na první pohled.

Ten kdo přijímá sebe sama má : Kdo se ptá moc se dozví. Musí tolerovat a snést jak kladnou tak i zápornou, příjemnou ale i nepříjemnou odpověď.

Asertivní práva vychází z toho, že každý člověk je především soudcem sama sebe Asertivní člověk NENÍ: zakřiknutý pasivní agresivní „ředitel zeměkoule“

Asertivní práva 1. Umím odmítnout to co nechce aniž by přitom prožíval pocity viny. 2. Je si vědom svých chyb a nese za ně zodpovědnost 3. Dokáže stát na svém, ale i uznat, že se mýlí. 4. Nevymlouvá se na vyšší moc. Chyby hledá nejprve u sebe. 5. Když něco neví tak se zeptá. 6. Je schopen odmítnout co udělat nechce nebo nemůže.

Asertivní práva 7. Respektuje to, že jak on tak i druzí lidé mohou říci „ne“. Netrápí se tím. 8. Dokáže jasně a přesně formulovat čeho chce dosáhnout, co si přeje, na co má nárok. 9. Umí říci co mu vadí a usilovat o změnu bez bolestínství. 10. Omluvu používá, má-li potřebu se omluvit. Nepovažuje jí za „generální pardon“následků. 11. Ptát se výhradně tehdy pokud snese jak kladnou tak i zápornou odpověď. 12. Zná svojí cenu, není přehnaně skromný.

Asertivní ano a ne Prosazování oprávněného požadavku (persistentní prosazování) Za své legální požadavky není potřeba se omlouvat a složitě vysvětlovat jejich důvody. Zřetelně požadavek formulovat a případně jednoduše zdůvodnit. Trvat na daném požadavku a nenechat se zavléct do diskuse – odvádí pozornost.

Asertivní ano a ne Odmítnutí neoprávněného požadavku zřetelnost a důslednost. Vysvětlit důvody je dobré někomu blízkému. "Nechci" je nejsilnějším argumentem, proto když na něj druhý neslyší, už není kam sáhnout a nezbývá, než toto slůvko opakovat. Jiná forma odmítnutí u blízkých lidí, zvážit např. kompromis.

Odmítnutí neoprávněného požadavku a zachování vztahu „Udělej za mě úkol“ Jasné vyslovení odmítnutí Vyslovit pochopení Nabídnout alternativu „Ne, neudělám za tebe úkol. Chápu, že toho máš teď dost na dohánění, mohu ti o víkendu pomoci s doučováním.“

Asertivní obligace a selektivní ignorování Asertivní projevy vůči lidem, na kterým nám záleží (blízcí lidé), se kterým máme závazky, je důležitý vzájemný vztah nechceme se prosazovat na úrovni asertivní konfrontace TECHNIKA přijatelného kompromisu požádání o laskavost

Asertivní obligace a selektivní ignorování reakce na vypadnutí z role „Co uděláte když někdo v restauraci převrhne polévku…?“ nerozmazávat, nezabývat se tím

Pochvala Pochválit Pochvalu přijmout výrazně účinnější než kritika Ne za každou cenu a nápadně často - to působí nepřirozeně upřímně myšlený kompliment vyřčený ve vhodný okamžik druhého potěší a povzbudí. Pochvalu přijmout lidem dělá problémy se s nenadálým komplimentem vypořádat zahraje do ztracena bagatelizuje kroutí a neví, co si počít

Kritika Pochvala má větší dopad než kritika. PŘEDPOKLAD úspěšné kritiky je to, že jsme před tím (v dohledné minulosti) dostatečně chválili poměr kritiky a pochvaly – 1 : 6

Kritika konstruktivní (ne plkání, sebelítost…) co se nám nelíbí jaké pocity to v nás vzbudilo náš návrh řešení

Oprávněná kritika V souladu s asertivními zákony se přijímá. pomůže nereagovat okamžitě, dát si chvilku na zhodnocení, zda je kritika oprávněná či nikoli nemá smysl vylítnout, případně se donekonečna omlouvat a ponižovat; nejefektivnější je chybu připustit a přijmout jistá opatření do budoucna

Neoprávněná kritika technika otevřených dveří technika zrcadla hledáme, s čím lze v rámci kritiky souhlasit (ano, sedím; možná máš pravdu; asi tě štvu) technika zrcadla (rozumím, myslíš si, že…) dotazování na negativa (v čem se mám zlepšit, co mi doporučujete…) pomáhá odlišit oprávněnou a neoprávněnou kritiku

Přednáška před publikem Tréma? V pořádku! Co nejhoršího se může stát? Aneb – proč neomdlím.

Faradayovy zákony přednášení Nikdy neopakuj větu. Nevracej se, aby ses opravil. Chybí-li ti slovo, počkej a ono přijde. Nezpochybňuj opravy z publika.

Metafora herce na jevišti = přednášející před publikem/komisí pozorovat, zda: mu rozumějí nudí se usínají v publiku pozorovat spíše zadní řady v komisi střídat v očním kontaktu znát svůj part nazpaměť

Co rozhodně ne: uvést se tím, že nejsem povolaný, že budu nudit a že o tom vlastně nic nevím řeč moc rychlá, tichá, málo artikulovaná mumlání a slovní vycpávky (ééé, jakoby, vlastně…) čtení přednášky → nesledování publika → nenavázání kontaktu neosobní projev, bez dynamiky hlasu

Co rozhodně ne: manýrismus (přehlížení a pohrdání druhými) – toto není asertivní! málo vizuálních podnětů – rozbít tok textu neposlouchání předsedajícího neorientovat se v prezentaci, neznat nazpaměť dodádává to vnitřní jistotu a strukturu, neztratíte se nikdo však nechce místo prezentace poslouchat „čtení knihy“

V diskuzi Na možné otázky se připravit Odpověď – krátká, jasná, věcná Pokud nevím odpověď „nevím“ – nemlžit Připomenutí oprávněné a neoprávněné kritiky (zejména pauza a opakování otázky, otevřené dveře) Zde nejde o to zda kritika je či není oprávněná „Rozhodčí má vždycky pravdu“