Název Sparta (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spartská oligarchie.
Advertisements

Název Minojská Kréta Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
POLITICKÝ SYSTÉM ANTICKÉHO ŘECKA I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Atény Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.12
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název Peloponéská válka Předmět, ročník Dějepis, prima
Název Athény (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
Sparta 1.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Homérské Řecko Název Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název Archaické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
EU - 07 – 24 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Peloponéský spolek Kateřina Novotná 1.A.
Název Alexandr Makedonský a jeho říše Předmět, ročník Dějepis, prima
Spartské Vojenství.
Sparta.
Název Slavnosti a hry Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název Doba helénistická Předmět, ročník Dějepis, prima
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
VY_32_INOVACE_2D.6.16 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název Umění starověkého Řecka Předmět, ročník Dějepis, prima
STAROVĚKÁ SPARTA (archaické období)
zpracovaný v rámci projektu
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název Alexandrovo tažení do Indie a zánik říše Předmět, ročník
Název Litosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Sparta.
ATHÉNY A SPARTA.
Název Balada o Tristanovi a Isoldě Předmět, ročník
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Archaické období století př. n. l..
VY_32_INOVACE_2D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název Perikles Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název Řecko-perské války I. Předmět, ročník Dějepis, prima
Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název Architektura starověkého Řecka Předmět, ročník Dějepis, prima
Název: Peloponéská válka Autor: Mgr. Eva Vondrková
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Peloponéská válka 6. ročník.
Název Mykénské Řecko Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Archaické období století př.n.l.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Dějepis Starověk – Řecko 3 Pavel Šupka
Starověká Sparta Petr Machala.
Sparta.
Vrchol a pád řeckých civilizací.
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Athény za Perikla a peloponéská válka Název sady: Staroorientální.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
ŘECKÉ DĚJINY.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Sparta ve starověku.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Peloponéský spolek Josef Hanzl 6.B.
Digitální učební materiál:
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
MĚSTSKÝ STÁT SPARTA.
Transkript prezentace:

Název Sparta (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast Starověké Řecko Anotace Jedná se o prezentaci s výkladem, obrázky a úkoly. Klíčová slova vojenský stát, heilóti, perioikové, oligarchie, gerusiá, apellá, efor, Peloponéský spolek, spartánská výchova Autor Mgr. Lucie Babišová Datum 27. 2. 2013 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

Sparta (nejvýznamnější řecké městské státy)   Předmět: dějepis Ročník: prima Anotace: Jedná se o prezentaci s výkladem, obrázky a úkoly. Klíčová slova: vojenský stát, heilóti, perioikové, oligarchie, gerusiá, apellá, efor, Peloponéský spolek, spartánská výchova

Charakter státu jižní cíp Peloponéského poloostrova (Lakedaimón) Dórové si podmanili původní obyvatelstvo a vytvořili městský stát Sparta vojenský stát: vojenský způsob života Sparťanů (stálá pohotovost), výchova k boji, nepěstovalo se umění ani věda (kromě válečnictví), ražba jen železných mincí zdrojem bohatství byla práce státních otroků nejlepší vojsko v Řecku

Společnost obyvatelstvo rozděleno do skupin HEILÓTI – otroci, nesvobodné, zcela bezprávné původní obyvatelstvo PERIOIKOVÉ (bydlící kolem) – svobodné, ale politicky bezprávné obyvatelstvo, zemědělci, řemeslníci SPARŤANÉ – privilegovaná vládnoucí skupina (asi 10 tis. mužů), vojáci z povolání

Správa státu oligarchie – vláda mocné skupiny aristokratů v čele státu stáli dva králové – z dvou nejmocnějších rodů (u moci aristokracie– na rozdíl od Athén, které se vyvíjely směrem k demokracii) pět dohlížitelů – eforů – nejvlivnější úředníci (straší 60 let), dohled nad úředníky, krály, výchovou mládeže, financemi rada starších – gerúsiá – 28 členů + 2 králové – soudní moc shromáždění – apellá – schvalování zákonů, volba eforů, rozhodování o válce a míru (muži starší 30 let)

Spartánská výchova výchova dětí svěřena státu chlapci – od 7 let nežili s rodiči, ale v polovojenských družinách, skromnost v jídle i odívání, tvrdé podmínky – od 12 let dostávali málo jídla – opatřovali si jej krádežemi (zdatnost), při chycení potrestáni, ve 20 letech se stali vojáky – plná zbroj, rodinu mohli založit až ve 30 letech výcvik: běh, skok, hod oštěpem a diskem, zápas, výcvik se zbraněmi. Učili se číst, psát, počítat a znát zákony. dívky - zůstávaly doma, ale výcvik pod státním dozorem - procházely vojenskou průpravou, aby za války mohly bránit město v době nepřítomnosti mužů (volnější postavení než v jiných řeckých státech), závodily s chlapci narodilo-li se slabé dítě, bylo pohozeno za hradbami

Peloponéský spolek v 2.pol.6.stol. př.n.l. zakládá Sparta vojenský spolek – členy většina států Peloponéského poloostrova členské státy byly samostatné, ale v době tažení podléhaly vrchnímu velení Sparty – vojenská převahy Sparty (hegemonie/nadvláda Sparty) základ vojska: hoplité bojující v hustém šiku (falanga) Sparťan se z bitvy vracel živ, nebo tělo padlého přinesli spolubojovníci na štítě

Spartští hoplité Zdroj socha: [cit. 2013-02-27]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AStatueOfLeonidas2.jpg Zdroj helmice: [cit. 2013-02-27]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ASpartan_helmet_2_British_Museum.jpg

Úkoly Jak se odlišuje vojenský městský stát od klasického městského státu? Proč měla Sparta nejlepší vojsko v Řecku? Co znamená úsloví „vrátit se z boje se štítem nebo na štítě“? Jaké bylo postavení spartských žen a dívek? Kdo stál v čele státu?

Úkoly - řešení Správa státu, hospodářství, ale také např. výchova je podřízena faktu, že se stát může ocitnou ve válce? Cílená výchova mládeže k boji, vojenský charakter státu. Padlý bojovník se z boje vracel živý (nesoucí vlastní štít) nebo mrtvý (spolubojovníci jej donesli na vlastním štítě). Volnější postavení, těšily se důležitosti. Dva králové a pět dohlížitelů (eforů).

Citace KUNSTOVÁ Eliška, MANDELOVÁ Helena, PAŘÍZKOVÁI lona. Dějiny pravěku a starověku: dějepis pro 6. ročník základní školy a primu osmiletého gymnázia. Vyd. 1. Ilustrace Jan Tichý. Liberec: Dialog. ISBN 80-862-1857-0. ROBERTS John M. Ilustrované dějiny světa. Vyd. 1. V Praze: Knižní klub, 1999, 191 s. ISBN 80-717-6775-1. RULF, Jan , VÁLKOVÁ Veronika. Dějepis pro 6. ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 139 s. ISBN 80-723-5274-1. SOCHROVÁ Marie. Dějepis v kostce. Vyd. 1. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, 159 s. ISBN 80-720-0094-2.