Ochrana kritické infrastruktury Poděbrady 26.3. 2008
1. Aktuální stav koordinace kritické infrastruktury 2. Role EU 3. Možnosti a nástroje řízení rizik
Změna prostředí Změna prostředí: Zvyšující se požadavky na energetiku Terorismus Projevy extrémního počasí Vliv EU Zvyšující se požadavky na energetiku Stát definoval pojem „kritická infrastruktura státu“
Koordinace Odpovědnost Ministerstvo vnitra ČR GŘ HZS Zákon č. 240/2000Sb., Nařízení vlády ČR č. 462/2000 Sb., Ministerstvo průmyslu a obchodu/odbor krizového plánování Výbor pro civilní nouzové plánování – mezirezortní orgán Bezpečnostní rada státu Ústřední krizový štáb Krizové štáby ministerstev/ krajů/ obcí
Definice „Kritickou infrastrukturou se rozumí výrobní i nevýrobní systémy, jejichž nefunkčnost by měla vážné dopady na bezpečnost, ekonomiku a zachování nezbytného rozsahu dalších základních funkcí státu při krizových situacích“ (Terminologický slovník pojmů z oblasti krizového a plánování obrany státu“ (MV ČR 2004) V současné době se projednává i za účasti zástupců energetiků novela zákona č.240/2000 Sb., a kde byla po vzájemné debatě přijata tato varianta: „ kritickou infrastrukturou výrobní systémy, nevýrobní systémy a služby, jejichž narušení by mělo závažný dopad na bezpečnost státu, ekonomiku, veřejnou správu, zabezpečení základních životních potřeb obyvatelstva, nebo plnění mezinárodních závazků“
Dokumentace Krizové plány Plány krizové připravenosti Havarijní plány (nebo ekvivalenty) Typové plány
Freedom, Security and Justice ( SPRAVEDLNOST, SVOBODA A BEZPEČNOST) Odpovědným orgánem za ochranu kritické infrastruktury EU je nejmladší a i nejmenší direktoriát
EU dokumenty 20. října 2004 sdělení „Ochrana kritické infrastruktury v boji proti terorismu“ KOM(2004)701, prosinci 2004 „Předcházení, připravenost a reakce na teroristické útoky“ a „Program solidarity EU o následcích teroristických hrozeb a útoků“KOM(2004)698 listopad 2005 Komise přijala Zelenou knihu o Evropském programu na ochranu kritické infrastruktury (EPCIP) KOM(2005)576 Návrh direktivy Výboru na identifikaci a určení KI EU a hodnocení potřeby zlepšení její ochrany KOM(2006)787 SDĚLENÍ KOMISE: o Evropském programu na ochranu kritické infrastruktury V Bruselu dne 12.12.2006 KOM(2006) 786
EU definice KI Evropská kritická infrastruktura představují takové zřízené infrastruktury, které jsou nejdůležitější pro Společenství a které by v případě jejich narušení nebo zničení postihly dva nebo více členských států, popřípadě jeden z členských států, pokud je kritická infrastruktura umístěna v jiném členském státě.
Základní strategický přístup k posuzování kvality ochrany KI NIC NENÍ 100% BEZPEČNÉ JAKÝKOLI PRVEK KI MŮŽE SELHAT A JEN OTÁZKOU ČASU KDY
Řízení rizik - matice rizik - operační analýza Fuzzy množiny (ČVUT Praha)
Řízení rizik – matice (příklad)
Řízení rizik – matice (příklad) Parametr s nejsilnějším vlivem: Stanovení cílů Parametr s necitlivějším výstupem: Architektura BS (KRIZOVÉ ŘÍZENÍ)
Příklad vyhodnocení rizik Technologické selhání Výbuch Zneužití pravomoci Teroristický čin Lidské selhání Přírodní kat. vichřice Selhání informačních technologií a řídících systémů Kriminální aktivity Přírodní kat. Námraza/mráz
Harmonogram postupu zpracování dokumentů Komplexní strategie České republiky k řešení problematiky kritické infrastruktury a Národního programu ochrany kritické infrastruktury byl schválen jako příloha k usnesení vlády ze dne 25.února 2008 č.170. Například: řešení problematiky KI v EU a NATO a vliv na KI v ČR by mělo být vyřešeno v dubnu 2009 - komplexní strategie by měla být v prosinci 2008 Národní program OKI zpracován v červnu 2009 návrhy konkrétních legislativních úprav v březnu 2010