Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250 9. ročník
Auta znečišťují ovzduší díky výfukovým zplodinám, ale naštěstí pár automobilek začalo vyrábět auta pro přírodu ne tak náročná. Jsou to například auta solární, elektrická, na vodíkový pohon či s pohonem na stlačený zemní plyn.
S lární pohon
Motory používané v solárních autech obvykle používají méně energie než topinkovače, asi 2 nebo 3 koňské síly, přesto solární auta mohou dosáhnout stejné rychlosti jako typické rodinné auto (160 km / h). Solární auta závisí na fotovoltaických článcích, které přeměňují sluneční záření na elektrickou energii. Na rozdíl od solární, tepelná energie, přeměňuje sluneční energii k vytápění buď pro domácnosti, průmyslové účely nebo které mají být převedeny na elektřinu, fotovoltaické články přeměňují sluneční záření přímo na elektrickou energii.
Solární auta
Elektrický p hon
Elektromobily neprodukují svým provozem výfukové plyny Je poháněn elektromotorem a jako zdroj energie využívá obvykle akumulátor, který musí být před jízdou nabit a hlavně na jeho kapacitě závisí dojezdová vzdálenost elektromobilu. Elektromobily neprodukují svým provozem výfukové plyny a i se započítáním výroby elektrické energie ze zdrojů je jejich bilance vlivu na životní prostředí obvykle lepší, než u automobilů se spalovacími motory. Jsou velmi tiché a mají nízké náklady na provoz. Energii pro baterie lze získat z obnovitelných zdrojů tedy s velmi nízkou uhlíkovou stopou.
Elektrická auta
Stlačený zemni plyn CNG
CNG je stlačený zemní plyn. Je používán jako palivo pro pohon motorových vozidel a je považován za relativně čistější alternativu k benzínu a motorové naftě, ale také k LPG. Nevýhodou je zmenšení zavazadlového nebo nákladového prostoru, kde jsou umístěny nádrže na CNG a řídká síť čerpacích stanic. Zemní plyn byl jako palivo do motorových vozidel používán už ve třicátých, čtyřicátých i padesátých letech 20. století. Většímu rozšíření však tehdy bránila omezená dostupnost zdrojů. V Česku bylo k 1. 8. 2012 v provozu 40 stanic s CNG.
Auta na stlačený CNG zemní plyn
Vod kový pohon
Generátor vyrábí směs vodíku a kyslíku označovanou jako HHO. Systém je napájen z autobaterie a vyrobené HHO je vedeno do sacího potrubí motoru, kde ve spalovacím prostoru pomáhá efektivnějšímu spalování. Ve skutečnosti motory průměrně využijí cca 20% energie z paliva. Nejedná se tedy o žádné Perpetum, ale o zvýšení účinnosti hoření fosilních paliv. Výsledkem je následně nižší spotřeba paliva (benzínu, nafty a LPG), tišší a kultivovanější chod motoru, kultivovanější chod, lehce zvýšený výkon a velmi výrazně nižší vypouštěné emise. Šetříte přírodu.
Auta s vodíkovým pohonem
Na závěr chci napsat, že příroda nám toho A příroda nás jistě odmění. dává tolik a nic za to nechce. Spousta lidí si toho ani nevšímá. Proto by bylo dobré jí pomoci, abychom si naši krásnou planetu nezničili. A příroda nás jistě odmění. Děkuji za pozornost