Stlačování marží (odmítnutí dodávek) v telekomunikacích Daniel Donath 12. listopadu 2010 Svatomartinská konference – poslední trendy a vývoj soutěžního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit?
Advertisements

Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
7 Nezaměstnanost.
Stanovisko TV Nova K TPP TV Nova podporuje digitalizaci  Společnost CET 21 se jako jeden z vůdčích subjektů procesu přechodu zemského.
Trh a jeho zákonitosti.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Aktivity ČTÚ pro období let 2014 a 2015
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup
Návrh nového zákona o elektronických komunikacích Hradec Králové 30. března 2004.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Hospodářská soutěž v EU III. Dominantní postavení JUDr.
Mikroekonomie I Omezení konkurence
Marketing v pojišťovnictví února 2007 E :00 – 15:30.
MARKETING FINANČNÍCH SLUŽEB E :00 – 13:30.
1 RPM Česká praxe Robert Neruda místopředseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Poslední trendy a vývoj soutěžního práva Brno, 12. listopadu 2008.
Jiří Schwarz a prezident Liberálního institutu děkan Fakulty národohospodářské VŠE odborná konference Senát Parlamentu ČR Antimonopolní politika.
A) Determinanty nabídky
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
MARKETINGOVÝ MIX.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
0 Jak ovlivňuje členství v EU obchodování s elektřinou v ČR Seminář AEM Praha, 8-9. září 2004 Jan Kanta.
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
1 Poslední trendy a vývoj soutěžního práva Brno, 12. listopadu 2008 Úloha ekonomické analýzy při stanovení výše náhrady škody Daniel Donath* Generální.
Hospodářská soutěž a její vliv na konkurenceschopnost evropského/českého průmyslu.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Soutěžní právo.
Očekávaný vývoj trhu s elektřinou v kontinentální Evropě Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
1 Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup Milan Brouček hlavní ekonom Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE.
SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE 11. – 12. LISTOPADU 2010 ODBOR VÝROBY A SLUŽEB.
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
PROBLÉMY ČESKÉHO TRHU S ENERGIEMI Martin Pecina Předseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Kriminalizace kartelů Mgr. Luděk Vrána, advokát Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Brno,
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
1 Cenová úroveň u oprávněných zákazníků po 3/4 roku 2002 Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Sdružení velkých spotřebitelů energie (SVSE)
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Téma 5 Mikroekonomická hospodářská politika
RWE na trhu s plynem v ČR a Evropě
Právo hospodářské soutěže
Konec volného internetu? Aleš MUSIL právník na GŘ pro hospodářskou soutěž Evropská komise, Brusel Názory v této prezentaci jsou názory přednášejícího,
Právo hospodářské soutěže
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
SPOLUPRÁCE VÝROBA VELKOOBCHOD Jiří Tesák, obchodní ředitel TZB, Grundfos Sales Czechia and Slovakia s.r.o. Slavkov
Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & spol. Karolíny Světlé 301/8, Praha 1 tel.: , fax:
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Soutěžní ekonomie Zneužití dominantního postavení predátorské ceny, vázané a spojené prodeje, odmítnutí obchodovat a stlačení marží Milan Brouček* Daniel.
Soutěžní ekonomie Zneužití dominantního postavení
Ekonomika malých a středních podniků
Spojování podniků a funkce Komise na vnitřím trhu EU
Milan Brouček* Daniel Donath* ESF MU, Brno, 26. dubna 2012
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Vývoj trhu s elektřinou v ČR versus působení velkých hráčů
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Stlačování marží (odmítnutí dodávek) v telekomunikacích Daniel Donath 12. listopadu 2010 Svatomartinská konference – poslední trendy a vývoj soutěžního práva 2010

1 Osnova  Úvod  Dopad odmítnutí dodávek na hospodářskou soutěž  Rámec posuzování dopadu odmítnutí dodávek  Specifičnost telekomunikačního odvětví a aktuální evropská rozhodovací praxe  Pohled ekonoma na stlačování marží v telekomunikačním odvětví  Shrnutí

2 Úvod Problému stlačování marží byla v poslední době věnována velká pozornost evropskými soudy –Rozhodnutí Evropského soudního dvora o odvolání proti rozhodnutí ve věci Deutsche Telekom AG ( ): „... chování dominantního podniku […] je protisoutěžní pokud vytlačí jiné hráče z trhu […] a tím spotřebitelé utrpí újmu.“ (odstavec 253) –Stanovisko generálního advokáta Evropského soudního dvora Jána Mazáka k věci TelioSonera AB ( ): „... závěr, že došlo ke stlačování marží, které je protisoutěžní, nemůže být založen jen na nedostatečném rozpětí mezi maloobchodními a velkoobchodními cenami bez prokázání negativního vlivu na soutěž.“ (odstavec 30) Jak to všechno začalo? –Rozhodnutí Evropské komise ve věci Deutsche Telekom AG ( ): „... prokázáním stlačení marže učinila […] Komise zadost zjištění zneužití dominantního postavení na trhu.“ (odstavec 180)

3 Dopad odmítnutí dodávek na hospodářskou soutěž Jak a proč problém odmítnutí dodávek vzniká? Marže je rozpětí mezi maloobchodními a velkoobchodními cenami => stačování marží, respektive účtování ceny, která nedovolí stejně efektivnímu konkurentovi vstup na maloobchodní trh, je jako odmítnutí dodávek Z krátkodobého hlediska může vést odmítnutí dodávek k vyšším cenám na trhu, ale z dlouhodobého hlediska může motivovat nejen dominantní podniky, ale i jejich konkurenty, k vyšším investicím a inovacím DUDU D Z1Z1 K Z2Z2 Ke zneužití dominantního postavení není nutné prokázat dominanci na maloobchodě!!!

4 Rámec posuzování dopadu odmítnutí dodávek Odmítnutí dodávek je protisoutěžní pokud může vyloučit soutěžitele z trhu a zároveň snížit intenzitu hospodářské soutěže (odstavec 81 Pokynů pro používání článku 102): – Je objektivně zapotřebí mít přístup k danému výrobku proto, aby daný soutěžitel mohl efektivně konkurovat na navazujícím trhu – Povede k vyloučení efektivní konkurence (je pravděpodobnější čím více nahraditelné jsou konkurující si výrobky, či když neexistují kapacitní omezení) –Povede k poškození spotřebitelů: Jsou negativa odepření dodávek větší než negativa uložení povinnosti dominantnímu podniku zajišťovat dodávky? Klíčová otázka: Jaká by byla úroveň hospodářské soutěže na trhu, kdyby buď nedošlo k odmítnutí dodávek a nebo by byla uložena dominantnímu podniku povinnost dodávat?

5 Specifičnost telekomunikačního odvětví a aktuální evropská rozhodovací praxe Obvykle existuje jen jedna síť kovových vedení, která může v celostátním měřítku dosáhnout téměř do všech domácností, přičemž tuto infrastrukturu (obvykle) není možné duplikovat Místní regulátor obvykle uloží podmínku poskytovat velkoobchodní přístup, aby posílil konkurenci na maloobchodním trhu s hlasovými a datovými službami V takovém případě je dostačující ukázat, že stlačování marží povede k vyloučení soutěžitelů z trhu, které naruší hospodářskou soutěž (odstavec 82 Pokynů) Soud první instance (odstavce , Deutsche Telekom): stlačování marží v zásadě zamezuje růstu soutěže na trhu, protože infrastruktura dominanta je nezbytná k přístupu na trh (tržní podíly úzkopásmového a širokopásmového přístupu konkurence byly 6 let po deregulaci 4.4% a 10%)

6 Pohled ekonoma na stlačování marží v telekomunikačním odvětví Klíčová otázka: Jaká by byla úroveň hospodářské soutěže na navazujícím trhu, kdyby nedošlo ke stlačení marží konkurentům? Určení významné tržní síly: Přešli by maloobchodní konkurenti, kteří jsou závislí na velkoobchodní nabídce, na jiný produkt než na velkoobchodní nabídku po zvýšení cen o 5-10% nad „zdravě konkurenční“ cenovou úroveň? Krátkodobé dopady na spotřebitele jsou měřeny kromě vývoje tržních podílů konkurentů na maloobchodním trhu kvantifikací tohoto vývoje na spotřebitele (např. porovnání maloobchodních cen/aktivních jednotek ve srovnání s jinými zeměmi) Dlouhodobé dopady na spotřebitele: Rychlost inovace a nabídky nových produktů na trhu, stlačení marží může ovlivnit konkurenci na jiných souvisejících trzích

7 Shrnutí Pokud se ztotožníme s názorem, že fungující hospodářská soutěž je pro společnost (spotřebitele) prospěšná, pak klíčovou otázkou je, jaký je dopad chování podniku (např. stlačení marží) na spotřebitele V takovém případě je ale velmi malý prostor pro odpověď bez ekonomie, např. „pokud chování povede k vyloučení soutěžitelů z trhu a neexistuje žádné jiné vysvětlení pro dané chování, pak se jedná o zneužívající praktiku.“ Místo toho musíme odpovědět na to, jaká by byla úroveň hospodářské soutěže na trhu, kdyby buď nedošlo k odepření dodávek a nebo by byla uložena dominantnímu podniku povinnost dodávat. Evropský soudní dvůr (odstavce ): „...odvolatel mohl ukončit stlačování marží zvýšením maloobchodních cen […] stlačování marží mělo za následek újmu spotřebitelů protože omezovalo jejich výběr...“

8 Daniel Donath +32 (0) Avenue Louise B-1050 Brussels