Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Škola_SOŠ a SOU Milevsko Autor Mgr. Václav Kašpar Název VY_32_INOVACE_02_C_06_ZSV TémaDějiny filozofie od scholastiky do osvícenství Datum tvorby Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Tato prezentace je určena pro výuku předmětu Občanská nauka ve 4. ročníku, předmět je součástí bloku RVP – společenskovědní vzdělávání. Inovativnost materiálu spočívá v samostatném zamyšlení žáků nad danými tématy, interaktivnost probíhá využitím ICT. Metodický pokyn: 4. – 10. snímek: výklad a charakteristika období: scholastika, renesance, novověké filozofie, osvícenství 11. snímek: otázky k zamyšlení - možnost použít funkci pera v Office 2010
= škola, školní nauka; stol. pravdy "víry" se měly stát i pravdy "rozumu" spor o univerzálie; nominalisté x realisté TOMÁŠ AKVINSKÝ Roger Bacon
Mikuláš Kusánský, Mikuláš Koperník, Giordano Bruno Johanes Kepler Francis Bacon – Nový Organon (indukce) RENÉ DESCARTES (dedukce)
empirismus, racionalismus, senzualismus JOHN LOCKE: tabula rasa "nic není v rozumu, co nebylo dříve ve smyslech„ GOTFRIED LEIBNIZ GEORGE BERKELEY DAVID HUME
- Francie- volnost-rovnost –bratrství - boj světla rozumu s tmou nevědomosti a předsudků CHARLES LOUIS DE MONTESQUIEU - Perské listy: moc zákonodárná, výkonná a soudní - geografický směr v sociologii JEAN JASQUES ROUSSEAU - Rozprava o původu nerovnosti mezi lidmi - O společenské smlouvě - EMIL čili o výchově
FRANCOIS MARIA VOLTAIRE - hájil determinismus - Filozofický slovník, Zaira, - Století Ludvíka XIV. DENIS DIDEROT - idea Encyklopedie, spolupracovníkem J. d´Alembert - zabýval se bádáním, estetikou
GEORG WILHELM FRIEDRIC HEGEL - absolutní idealismus – duchovní princip: 1. čistá idea 2. příroda-svět; 3. lidský svět – civilizace - filozofie ducha: subjektivní – objektivní – absolutní - fil. systém: logika; f. přírody; f. ducha LUDWIG FEURBACH - kritika Boha - antropologický materialismus - láska člověka k člověku
Všeobecné dějiny přírody a teorie nebes Kritika čistého rozumu Kritika praktického rozumu: - kategorický imperativ „Jednej tak, aby maxima tvé vůle mohla vždy platit jako princip všeobecného zákonodárství“ Kritika soudnosti: rozlišení věci jevů x věci o sobě ( psychika x poznání)
Charakterizujte rozpor o pravdy víry a rozumu v období scholastiky? Co znamenal boj světla rozumu s tmou nevědomostí a předsudků v osvícenství? Objasněte podstatu kategorického imperativu od I. Kanta: „Jednej tak, aby maxima tvé vůle mohla vždy platit jako princip všeobecného zákonodárství“
HLADÍK, Jaroslav. Společenské vědy v kostce. Praha: Fragment, 1999, ISBN Vlastní tvorba autora Obrázek z klipartu Microsoft Power Pointu 2010