Jak připravit podnik na následujících 15 let Prof. Dr. Zdeněk Souček, DrSc. 2. verze
Cíl semináře: Obrátit pozornost na budoucnost Ukázat předpověď vývoje do r. 2025 Doporučit strategická řešení Ukázat, jak formulovat a implementovat strategii podniku
Evropské podniky v ohrožení Asijská konkurence Rostoucí předstih USA Zpohodlnělost Evropy (pád Říše Římské) Barosso: EU = uspávací prášek
Celosvětová konkurenceschopnost – podmínka přežití a rozvoje Uplatnění na trhu Dosažení přiměřeného zisku Dodržení regionálních podmínek (mzdy, předpisy, režim…) Platí i pro lokální podniky !!!
Jaký je svět? Svět je šílený Šoky, chaos, superkonkurence, superturbulence… Posun produkce (výrobky, služby), ekonomické síly a bohatství na Východ (BRIC) Vyspělý svět má problémy USA a EU zavádějí rozsáhlé regulace
Kondratěvovy síly se zkracují Přitažlivý „čínský model“ Těsné propojení světa - globalizace Mizí tradiční hodnoty Zdravotnictví průsečíkem vlivů
Každý manažer – i v lokálním podniku musí myslet a předvídat GLOBÁLNĚ !!! (pečivo, pomlázky)
Které obory pravděpodobně přežijí a nepřežijí v Evropě ???
Kdo je připraven je méně ohrožen Připravenost založena na předvídání Předvídat či nepředvídat ??? Pokusy (Sibyla, Nostradamus, Tibet, věštci, statistici) Odmítnout nemožnost předvídání (žádná „křišťálová koule“)
Nutnost strategického předvídání Manažer rozhoduje denně Zakládání výzkumných, podnikatelských a investičních projektů Předvídání je možné a nutné, ale má omezené možnosti Téměř !!! jisté tendence – Čína, demografický vývoj, terorismus) Velmi nejisté (demokratizace Ruska, infekční choroby…) Pravděpodobné (vědecké objevy)
Zavrhněme následující sebevražedné evropské manažerské „teorie“: „Odsuďme workholiky“ „Zkraťme dobu práce (i výuky)“ „Zmírněme tempo“ „Neukládejme a nekontrolujme úkoly“ „Zlikvidujme manažerismus“ (jsou jen „vůdci“ a „koučové“) ale
Na každé místo čeká 1000 Číňanů !!!
Výsledky prognóz 80.let Správné předpovědi: Technické objevy Oslabení Sovětského svazu Černošský prezident USA Špatné předpovědi: Vývoj medicíny Čína Terorismus
Co z toho vyplývá pro náš podnik ??? Prognóza do roku 2025: Konec unipolárního světa Slábnoucí, ale technologicky a vojensky stále silné USA (antiamerikanismus) EU v silném ohrožení (dvě východiska) Vznik asijských bloků Nutnost nových nadnárodních institucí Raketový vývoj vědy Koncentrace bohatství a bídy Krach tradičních oborů v Evropě Co z toho vyplývá pro náš podnik ???
Nejvýznamnější nadnárodní problémy: Zdravotnictví (AIDS, malárie, TBC) Potraviny (růst poptávky do roku 2030 o 50 %) Voda (nedostatek v 21 zemích) Přírůstek obyvatelstva (do roku 2030 o 1,2 mld.) Energetický přechod k novým zdrojům (do 2025) Terorismus (růst radikálních směrů) Riziko použití jaderných zbraní nízké Co z toho vyplývá pro náš podnik ???
Čtyři základní scénáře: Svět bez Západu Krach BRIC Říjnové překvapení Politika již není lokální Co z toho vyplývá pro náš podnik ???
Zásadní technologické směry: Všudypřítomná výpočetní technika Technologie pro čistou vodu Akumulace energie Biogerontechnologie Čisté uhelné technologie Technologie umožňující lidské fyzické schopnosti Biopaliva Obslužná robotika Technologie zlepšující poznávací schopnosti člověka Co z toho vyplývá pro náš podnik ???
P. Kotler: „Jsou jen dva druhy podniků P. Kotler: „Jsou jen dva druhy podniků. Ty, které se změní a ty, které zmizí“ J. Welch: „Čeká nás doba zaťatých pěstí a odřených kloubů“
Zhodnocení současné situace a perspektivy podniků Současný stav: Ukazatelé rentability Cash Minulé vývojové trendy Pozice na trhu Hodnocení konkurentů Působí dosavadní specifické přednosti ??? Nedosáhli jsme inflexního bodu ???
Perspektiva podniku Vývoj poptávky je klíčem (víme, co je poptávka?) Vývojové trendy a přelomové technologie Hlavní segmenty poptávky Poptávku aktivně vytvářet (Ford, Baťa, Gates…) !!! Nabídněme superprodukty !!!
Strategie podniku – základ změny Každý podnik musí mít svou strategii Nezbytnost zvládnutí principů strategického myšlení. Podniky musí vypracovat strategii pro novou dobu: - Mise Vize (portfolio, zákazníci, pracovníci, region) Strategické cíle Strategické operace
Mise : Poslání Vize: Portfolio produktů Zájmové regiony (BRIC!!!) Zákazníci Specifické přednosti Zvítězit lze jen unikátností !!! V čem budeme jedineční ???
Strategické cíle vůči: Majitelům Zákazníkům Pracovníkům Regionu Cíl je určitý stav, jehož chceme dosáhnout
Strategické operace Cíl Kroky k dosažení cíle Indikátory k dosažení cíle Časový harmonogram Náklady Efekty
Strategii aktualizovat nebo zpracovat zcela novou ? Máme vůbec kvalifikovanou strategii ? Umíme strategii zpracovat ? Neumíme-li, naučíme se to !
Zajistěme důslednou implementaci Strategie bez implementace je pouhá iluze Základní princip: systematický, vlídný, neúprosný nátlak Metody a nástroje viz literatura č. 2
Náměty: Nejperspektivnější segmenty poptávky: Zdraví Zábava Senioři Energetika Zbraně a obrana Potraviny Boháči Kosmonautika
Závěry: Sledujme vývoj světa! Zpracujme nové strategie! Implementujme! Palacký: „Kdykoliv jsme zvítězili, vždy to bylo zásluhou ducha.“ Malí jsou malí jen proto, že klečí. Tak povstaňme!!!