Jak připravit podnik na následujících 15 let

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
Advertisements

Printforum 2011 Přednáška Technologická přeměna – a důsledky pro tiskárny Prof. Dr. Thomas Helbig Poradce podniků v polygrafickém průmyslu
STRATEGICKÁ ANALÝZA VNĚJŠÍHO OKOLÍ FIRMY 2 Zpracovala: Navrátilová.
Přichází zlatý věk plynu? Karel Dyba velvyslanec ČR při OECD Prezentace na IEC Ostrava 2011 na základě poznatků MEA (IEA)
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
AKCELERAČNÍ PROGRAM pro přenos poznatků výzkumu a vývoje do praxe
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
1 Mezinárodní konference 80 let sociálního pojištění „Současnost sociálního pojištění“ Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Zdeněk Liška generální.
Lenka Zahradníčková
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_STRATEGICKÝ.
Nauka o podniku Seminář.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Předmět: Řízení podniku 1
ÚVOD OD ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I
Analýza vlastního podniku
Marketingové prostředí
1 Role české energetiky (doma a) na evropském trhu Petr Karas, ředitel Ústavu pro energetiku při Vysoké škole finanční a správní v Praze.
úvod pojetí a obsah marketingu
2.Marketingové prostředí
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Chce být ekonomie udržitelná resp. je toho vůbec schopna? Ing. Lubor Tvrdý, Ph.D. PROCES Centrum pro rozvoj obcí a regionů
Plánovací proces a druhy plánování
 Poválečná situace v Evropě a v USA  Ekonomický vzestup  Využití vědy a techniky Válka a ekonomický vývoj.
Regionální inovační strategie Moravskoslezského kraje
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Vize 2050 České republiky z perspektivy CBCSD Miroslav Havránek Jiří Vrubel Praha
Marketing Základy a postupy..
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Struktura podnikatelského plánu
Př.MPO 2: strategie podniku a růst hodnoty podniku Strategie Růst výkonnosti podniku Růst hodnoty podniku.
Vybrané manažerské nástroje
1 Aktuální hrozby pro 21.století a ochrana obyvatelstva.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
1 HR ve věku změn: výzvy trhu práce a Průmysl 4.0 Bohdan Wojnar, člen představenstva ŠKODA AUTO
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
Téma 13: Finanční plánování
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Určeno pro : žáky ZŠ na 2. stupni Sekce: základní Předmět : zeměpis
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Strategie regionu, obce
Regulační teorie, od fordistické dělby práce k flexibilní výrobě
Ekonomika malých a středních podniků
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016.
Vliv společné zemědělské politiky na finanční situaci v odvětví
Marketing Základy a postupy..
Transkript prezentace:

Jak připravit podnik na následujících 15 let Prof. Dr. Zdeněk Souček, DrSc. 2. verze

Cíl semináře: Obrátit pozornost na budoucnost Ukázat předpověď vývoje do r. 2025 Doporučit strategická řešení Ukázat, jak formulovat a implementovat strategii podniku

Evropské podniky v ohrožení Asijská konkurence Rostoucí předstih USA Zpohodlnělost Evropy (pád Říše Římské) Barosso: EU = uspávací prášek

Celosvětová konkurenceschopnost – podmínka přežití a rozvoje Uplatnění na trhu Dosažení přiměřeného zisku Dodržení regionálních podmínek (mzdy, předpisy, režim…) Platí i pro lokální podniky !!!

Jaký je svět? Svět je šílený Šoky, chaos, superkonkurence, superturbulence… Posun produkce (výrobky, služby), ekonomické síly a bohatství na Východ (BRIC) Vyspělý svět má problémy USA a EU zavádějí rozsáhlé regulace

Kondratěvovy síly se zkracují Přitažlivý „čínský model“ Těsné propojení světa - globalizace Mizí tradiční hodnoty Zdravotnictví průsečíkem vlivů

Každý manažer – i v lokálním podniku musí myslet a předvídat GLOBÁLNĚ !!! (pečivo, pomlázky)

Které obory pravděpodobně přežijí a nepřežijí v Evropě ???

Kdo je připraven je méně ohrožen Připravenost založena na předvídání Předvídat či nepředvídat ??? Pokusy (Sibyla, Nostradamus, Tibet, věštci, statistici) Odmítnout nemožnost předvídání (žádná „křišťálová koule“)

Nutnost strategického předvídání Manažer rozhoduje denně Zakládání výzkumných, podnikatelských a investičních projektů Předvídání je možné a nutné, ale má omezené možnosti Téměř !!! jisté tendence – Čína, demografický vývoj, terorismus) Velmi nejisté (demokratizace Ruska, infekční choroby…) Pravděpodobné (vědecké objevy)

Zavrhněme následující sebevražedné evropské manažerské „teorie“: „Odsuďme workholiky“ „Zkraťme dobu práce (i výuky)“ „Zmírněme tempo“ „Neukládejme a nekontrolujme úkoly“ „Zlikvidujme manažerismus“ (jsou jen „vůdci“ a „koučové“) ale

Na každé místo čeká 1000 Číňanů !!!

Výsledky prognóz 80.let Správné předpovědi: Technické objevy Oslabení Sovětského svazu Černošský prezident USA Špatné předpovědi: Vývoj medicíny Čína Terorismus

Co z toho vyplývá pro náš podnik ??? Prognóza do roku 2025: Konec unipolárního světa Slábnoucí, ale technologicky a vojensky stále silné USA (antiamerikanismus) EU v silném ohrožení (dvě východiska) Vznik asijských bloků Nutnost nových nadnárodních institucí Raketový vývoj vědy Koncentrace bohatství a bídy Krach tradičních oborů v Evropě Co z toho vyplývá pro náš podnik ???

Nejvýznamnější nadnárodní problémy: Zdravotnictví (AIDS, malárie, TBC) Potraviny (růst poptávky do roku 2030 o 50 %) Voda (nedostatek v 21 zemích) Přírůstek obyvatelstva (do roku 2030 o 1,2 mld.) Energetický přechod k novým zdrojům (do 2025) Terorismus (růst radikálních směrů) Riziko použití jaderných zbraní nízké Co z toho vyplývá pro náš podnik ???

Čtyři základní scénáře: Svět bez Západu Krach BRIC Říjnové překvapení Politika již není lokální Co z toho vyplývá pro náš podnik ???

Zásadní technologické směry: Všudypřítomná výpočetní technika Technologie pro čistou vodu Akumulace energie Biogerontechnologie Čisté uhelné technologie Technologie umožňující lidské fyzické schopnosti Biopaliva Obslužná robotika Technologie zlepšující poznávací schopnosti člověka Co z toho vyplývá pro náš podnik ???

P. Kotler: „Jsou jen dva druhy podniků P. Kotler: „Jsou jen dva druhy podniků. Ty, které se změní a ty, které zmizí“ J. Welch: „Čeká nás doba zaťatých pěstí a odřených kloubů“

Zhodnocení současné situace a perspektivy podniků Současný stav: Ukazatelé rentability Cash Minulé vývojové trendy Pozice na trhu Hodnocení konkurentů Působí dosavadní specifické přednosti ??? Nedosáhli jsme inflexního bodu ???

Perspektiva podniku Vývoj poptávky je klíčem (víme, co je poptávka?) Vývojové trendy a přelomové technologie Hlavní segmenty poptávky Poptávku aktivně vytvářet (Ford, Baťa, Gates…) !!! Nabídněme superprodukty !!!

Strategie podniku – základ změny Každý podnik musí mít svou strategii Nezbytnost zvládnutí principů strategického myšlení. Podniky musí vypracovat strategii pro novou dobu: - Mise Vize (portfolio, zákazníci, pracovníci, region) Strategické cíle Strategické operace

Mise : Poslání Vize: Portfolio produktů Zájmové regiony (BRIC!!!) Zákazníci Specifické přednosti Zvítězit lze jen unikátností !!! V čem budeme jedineční ???

Strategické cíle vůči: Majitelům Zákazníkům Pracovníkům Regionu Cíl je určitý stav, jehož chceme dosáhnout

Strategické operace Cíl Kroky k dosažení cíle Indikátory k dosažení cíle Časový harmonogram Náklady Efekty

Strategii aktualizovat nebo zpracovat zcela novou ? Máme vůbec kvalifikovanou strategii ? Umíme strategii zpracovat ? Neumíme-li, naučíme se to !

Zajistěme důslednou implementaci Strategie bez implementace je pouhá iluze Základní princip: systematický, vlídný, neúprosný nátlak Metody a nástroje viz literatura č. 2

Náměty: Nejperspektivnější segmenty poptávky: Zdraví Zábava Senioři Energetika Zbraně a obrana Potraviny Boháči Kosmonautika

Závěry: Sledujme vývoj světa! Zpracujme nové strategie! Implementujme! Palacký: „Kdykoliv jsme zvítězili, vždy to bylo zásluhou ducha.“ Malí jsou malí jen proto, že klečí. Tak povstaňme!!!