Pitva jako nástroj poznání nejenom v medicíně, ale i v umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_FOTF10260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Advertisements

Právní problematika pitvy
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Egyptské božstvo a mumifikace
KAREL IV. a jeho doba Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Vědecké objevy 2.poloviny 19.století
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
Michelangelo Buonarotti
RENESANCE A HUMANISMUS
- její předmět, význam, metody a úkoly v léčebně preventivní péči
Starověký EGYPT.
Soustava mizní - lymfatická
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Michelangelo Název školy
Co d ě lá chirurg Chirurg je lékař, který se zaměřuje na operativní ošetření a léčbu onemocnění či zranění. Nápl ň práce diagnostika nemoci či zranění.
Označení vzdělávacího materiálu (kód): práceVY_52_INOVACE_ZE.8.58 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Baroko Život v barokní době.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceCísař Rudolf II. – Praha centrum Evropy Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje.
Renesance a humanismus v Itálii
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
Ústav soudního lékařství a toxikologie 1. LF UK a VFN v Praze
VY_32_INOVACE_22_17 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Doba Rudolfa II. Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí se.
Postup při úmrtí a pitvy
Boj českých stavů proti Habsburkům
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance.
LEONADRO DA VINCI.
Speciální část Dějepis Mgr. Milan Šimek
ČESKÉ ZEMĚ.
Rudolf II. VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST 4. ročník - vlastivěda
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.

RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
PETR PARLÉŘ Mgr. Michaela Psíková.
RENESANCE - pokračování
VY_32_INOVACE_465_PRVNÍ_HABSBURKOVÉ_NA_ČESKÉM_TRŮNĚ
Lékař na místě činu (nálezu zemřelé osoby)
MUMIFIKACE VE STARÉM EGYPTĚ
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Pohřbívání.
Struktura a organizace
Kodexy Výtvarná dílaSochy & plastiky Věda & vynálezy ČLOVĚK - VYNÁLEZCE - GÉNIUS „Mezi malířstvím a sochařstvím neshledávám jiný rozdíl, nežli že sochař.
MUMIE.  Kultura v dějinách  Egypt – Mumie  Šablona : III/2  Pořadové číslo:1.19  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová slova :
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
 Základní informace  Z historie města  Navštěvovaná místa  Zdroje.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Struktura a organizace soudně lékařské služby v ČR.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Michelangelův život Narozen 6. března 1475 v Caprese, Itálie. Matka mu zemřela, když mu bylo šest let. Vyrostl bez lásky. Táta chtěl, aby byl kupcem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Leonardo da Vinci Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
Renesance a humanismus
Kateřina Maznová egypt Pohřbívání.
Poznávací Zájezd do Itálie
Transkript prezentace:

Pitva jako nástroj poznání nejenom v medicíně, ale i v umění

Stará říše - Egypt Egypťané věřili, že zachování těla umožní duši zemřelého dostat se na onen svět Myšlenka balzamování mrtvých byla inspirována mumifikací těl - působením pouštního písku Zpočátku byli mrtví baleni do pruhů látky napuštěných pryskyřicí, balzamování později Nejdříve výsada faraónů, později bohatí a významní lidé

Postup a místo balzamace Stará říše - stany, stavěné blízko pohřebišť Později cihlové přístřešky zvané „ vabet“- čisté místo nebo dobrý dům, zde balzamovači prováděli svou práci Nejprve se otevřel levý bok zemřelého Byly vyjmuty vnitřní orgány, plíce, střeva, játra, žaludek, ty se uložily do speciálních nádob - kanop, mozek vyjmut pomocí bronzového háčku, který byl zaváděn nosem Srdce se buď ponechalo a nebo bylo nahrazeno posvátným skarabem

Balzamování

Kanopy Kanopy, zdobené nádoby pro uložení vnitřních orgánů U bohatých lidí uloženy do kanoptické skříňky vedle sarkofágu

Další postup balzamování Dutina břišní vyčištěna palmovým vínem a aromatickými látkami Tělo napuštěno antiseptickou látkou, řezy zaceleny pryskyřicí, nosní dírky ucpány kuličkami pepře Fáze vysušování těla, 70 dní Tělo omyto a vycpáno lněným plátnem naplněným pryskyřicí - pro zachování tvaru Povrch těla ošetřen olejovými parfémy

Balení těla Dodržoval se přísný rituál Nejprve prsty, každý zvlášť Ruce, nohy, celý trup Používala se bavlněná obinadla, mezi jednotlivé pruhy se vkládaly amulety, které měly chránit zemřelého na jeho cestě. Dnes také možnost balzamace, alkohol, formol, jedná se spíš o konzervaci než balzamaci

Pitva v umění 15. a 16. století Umělci se učili poznávat anatomii člověka, znalost anatomie potřebná pro jejich tvorbu Prováděli tajně pitvy zemřelých, většinou lidí opuštěných, tuláků, lidí odsouzených k trestu smrti

Leonardo da Vinci 1452- 1519 Významná renesanční osobnost Malíř Sochař Architekt Přírodovědec Spisovatel Hudebník Studoval anatomii, provedl více než 30 pitev, pitvy na zvířatech

Anatomické studie První anatomické studie již v roce 1487 v Miláně Průzkum lebky Studie oka a jeho spojení s mozkem Od roku 1507 provádí pitvy systematicky Řím špitál Santo Spirito 1514 - 1515, udán německým asistentem a obviněn z nekromantie - vyvolávání mrtvých

Anatomický atlas - 200 listů

Svaly Kostra

Cévní systém Srdce

Činnost srdce a chlopní Studiu srdce věnoval hodně času Snaha o pochopení funkce srdečních chlopní Z volské aorty si vytvořil odlitek a snažil se pomocí svých znalostí z hydrauliky odhalit funkci aortální chlopně

Vitruviova figura muže Proporce lidského těla Možnost pohybu rukou a nohou Použito jako motiv na přebal knihy Dana Browna Šifra mistra Leonarda

Michelangelo 1475 - 1564 Sochař Malíř Architekt - basilika Sv. Petra Vatikán O 23 let mladší než Leonardo da Vinci Působil ve Florencii a Římě Pitvy Anatomii potřeboval znát pro svou tvorbu

Pieta - Sixtinská kaple Vatikán 1499, bílý carrerský mramor pracoval na ní pouze 1 rok Panna Marie s umírajícím Kristem v náruči Panna Marie vyobrazená mladší než Ježíš, vyjádření její čistoty Dokonale opracovaný mramor, oděv působí jako látka

David - Florencie Postava mladíka podle biblického Davida Socha v nadživotní velikosti Z jednoho kusu mramoru 1501-1504 Symbol florentského vítězství a vypodobení dokonalé mužské krásy 900 zlatých dukátů, což bylo údajně více než Leonardo vydělal za celý život

Mojžíš - Řím Chrám Sv. Petra v řetězech (san Pietro in Vincoli) 1514 - 1516 Socha součástí náhrobku papeže Julia II. Mojžíš prorok, který vyvedl Židy z Egypta do Izraele Zákonodárce - Desatero přikázání

Sixtinská kaple freska Počátek světa 1508 -1512, na žádost papeže Julia II. Více než 3000 postav Biblické výjevy ze Starého a Nového zákona Stvoření slunce Stvoření měsíce Stvoření Adama a Evy První hřích Vyhnání z Ráje Řadu dalších

Počátek světa detail Stvoření Adama

Počátek světa detail Sibyla Delphská Vyhnání z Ráje

Poslední soud - Sixtinská kaple Pověřen papežem Klementem VII.( o 27 let později) 1536 -1541 Oltářní stěna Sixtinské kaple 17x13m, 391 postav většinou nahých Po smrti Michelangela několikrát přemalováno, postavy oděny Uvedeno do původního stavu v roce 1994, restaurováno po dobu 13 let

Detail Posledního soudu

Michelangelo Buonaroti Pitvy prováděl za nepříznivých podmínek, tajně v noci, při nedostatečném osvětlení, za svitu svíček a loučí, ve hřbitovních kaplích nebo ve špitálech, nebezpečí prozrazení, nebezpečí onemocnění Církev pitvy zakazovala

Rembrandt van Rijn Lekce anatomie dr.Tulpa 1632

Rembrandt van Rijn Lekce anatomie dr. Deymana 1656

První veřejné pitvy začátek 15.století a století 16. Vídeň 1404 - řídil ji sám děkan lékařské fakulty jako občerstvení pivo, víno a cukroví, za utržené peníze si fakulta koupila vlastní pečeť Litoměřice 1577, první neveřejná pitva v Čechách Basilej 1580 zřízeno tzv. - anatomické divadlo (300 pitev) Praha 1600 Jan Jesenius

16. - 17. století - rudolfínská Praha Rozvoj vzdělanosti Rudolf II. se obklopoval vzdělanými lidmi z oboru Astronomie Astrologie Alchymie Lékařství Umění Na dvoře Rudolfa II. Tycho de Brahe, Kepler, Kelly, Kopernik, Jesenius

Jan Jesenius 1566 - 1621 1595 doktor lékařství Věnoval se převážně anatomii a chirurgii Přednášel na univerzitě ve Vratislavi Prováděl pitvy v Německu U nás byla pitva považována za rouhání a byla nedůstojná vzdělaného lékaře 1600 červen první veřejná pitva v Praze

Průběh pitvy Pitva na odsouzeném oběšením Příznivé počasí, chladno v noci, vhodné pro uchování těla Pitva trvala čtyři dny, měla velký ohlas Vysvětloval svůj postup a funkci jednotlivých orgánů Nejprve vnitřní orgány Následovaly ostatní části těla, hrudník, mozek, smyslové orgány, končetiny Pitva ovčí dělohy, neboť mrtvola byl muž Pitvy byly přítomny významné osobnosti, Kepler, Tycho de Brahe ……, ale v té době ještě málo známý kat Mydlář

Tragický konec Jana Jesenia 1615 se vrací do Prahy, stává se rektorem pražské univerzity, věnuje se také politické činnosti, bojuje za náboženskou a politickou svobodu, Stavovské povstání 1621 po bitvě na Bílé hoře popraven spolu s ostatními 26ti českými pány Popraven velice krutým způsobem, za živa vyříznut jazyk, rozčtvrcen a části těla napíchnuty na kůly a vystaveny pro výstrahu po řadu let na tribuně Staroměstské mostecké věže Kat Mydlář se stal velice obávanou postavou v Evropě

17. - 18. století Evropa zmítána válkami, třicetiletá válka, Velká francouzská revoluce, Napoleonské války Velké množství raněných, špitály a vojenské lazarety na nízké úrovni Nedostatečná péče o nemocné, nedostatek jídla, lůžek Vysoká úmrtnost 60 - 80%, časté amputace končetin Častá úmrtí žen po porodu, horečka omladnic Šíření infekcí, epidemií ( mor, cholera, tyfus ) Pitvy provádějí většinou chirurgové

17. - 18. století Žádné ochranné pomůcky ani desinfekční prostředky Lékaři chodí v civilním oblečení na pitevnu i operační sál a k pacientům Neznalost bakteriologie a vztahu bakterií k zánětům Zdokonalení mikroskopu vede lékaře k bádání v bakteriologii, první poznatky o vztahu bakterií k hnisavým procesům, začíná se vyčleňovat obor bakteriologie, řada patologů se také zabývá studiem bakteriologie

Louis Pasteur 1822 - 1895 Francouzký biolog, chemik a lékař Zakladatel bakteriologie a imunologie Jako první se domníval, že choroby způsobují bakterie, kladl důraz na používání antiseptických metod Vyvinul techniku ničení mikroorganismů v potravinách - pasterizace

Jouseph Lister 1827 - 1912 Ovlivněn Pasteurem Zavedl používání antiseptických metod do chirurgické praxe Louhové mýdlo Phenol - kyselina karbolová Desinfekce nástrojů, prádla, operovaných míst a rukou operatéra Nepochopení rigidních lékařů, výsměch

Desinfekce kyselinou karbolovou

Patologie koncem 19. století Jaroslav Hlava 1855 - 1924 Patologie se stává samostatným oborem Jaroslav Hlava - profesorem PAÚ české lékařské fakulty v Praze, v roce 1883 pověřen vedením PAÚ Volba to byla šťastná, stal se oporou profesorského sboru a přední osobností v oboru

Patologicko anatomický ústav LF

Jaroslav Hlava 1884 jmenován mimořádným profesorem Byl nejmladším členem profesorského sboru, temperamentní povahy s velkým zájmem o obor patologie a o lékařskou fakultu V Hlavově pitevně se rokovalo o všech důležitých událostech na jednotlivých ústavech a klinikách

Rokování v Hlavově pitevně

Jaroslav Hlava Vybudoval na lékařské fakultě patologicko - anatomický ústav, který navštěvovali i významní zahraniční badatelé Značnou pozornost věnoval také bakteriologii. Byl žákem německého patologa a bakteriologa Edwina Klebse Sbírka mikroskopických a bakteriologických preparátů

Jaroslav Hlava Vydal dvě odborné knihy - Patologická anatomie a bakteriologie, první českou samostatnou učebnici bakteriologie a dále přes sto vědeckých prací převážně o infekčním onemocnění (o skvrnitém tyfu, spalničkách, úplavici) Hlavův ústav - stavba povolena v roce 1908 Zahájena těsně před I. světovou válkou Otevření patologicko - anatomického a soudně lékařského ústavu v roce 1921

Současná podoba rok 2006

Žáci Jaroslava Hlavy Antonín Fingerland 1900 - 1999 Z Prahy brzy odešel do Hradce Králové Přednosta prosektury a později PAÚ Fingerlandův ústav patologie

Žáci Jaroslava Hlavy Blahoslav Bednář Autor řady učebnic a stovek odborných sdělení Do světového patologicko anatomického povědomí se zapsal diagnostikováním kožního fibrosarkomu - Bednar tumor

Bednar tumor dermatofibrosarcoma protuberans

Žáci Jaroslava Hlavy Heřman Šikl přednosta Hlavova ústavu od roku 1936, pocházel z Plzně Šiklův patologicko - anatomický ústav

Patologie dnes Při všech okresních nemocnicích Pitva tvoří pouze meněí procento výkonů oddělení patologie Většina výkonů: biopsie, cytologie, imunohistochemie Pitvu lze provádět nejdříve 2 hodiny po úmrtí Ohledací listy ve čtyřech kopiích

Pitva dnes Anatomická - pro vědeckovýzkumné a výukové účely (anatomické ústavy) Zdravotní - úmrtí v nemocnici - pro určení základní nemoci, komplikací, příčiny úmrtí, ověření diagnózy a léčebného postupu Soudní - náhlé, nečekané, nebo násilné, úmrtí, sebevraždy - oddělení soudního lékařství

Povinnost pitvat Zdravotní pitva Mrtvě rozené děti Úmrtí osob mladších 15ti let Úmrtí žen v souvislosti s těhotenstvím, porodem, potratem a šestinedělím Úmrtí osob s umělými implantáty ( kardiostimulátory, radioaktivní zářiče) Osoby po odnětí orgánů k transplantaci Náklady na pitvu hradí zdravotní pojišťovny

Povinnost pitvat Soudní pitva náhlé úmrtí, kde nelze zjistit příčinu, podezření z násilného činu, úraz při výkonu práce, průmyslová otrava, sebevražda Provádí se na žádost policie ČR Na žádost ohledávajícího lékaře Náklady na pitvu nejsou hrazeny žádnou zdravotní pojišťovnou Soudní pitvu hradí ten, kdo o ni požádá. Policie ČR nebo organizace u které pracuje lékař, který o pitvu požádal

2002 veřejná pitva - Londýn 2002 Londýn - veřejná pitva 72letého muže, tělo dovezeno z Německa Některé orgány nechal kolovat v nerezovém vozíku mezi diváky, vstupné 12 liber Průběh pitvy přenášela i anglická televize Porušení zákona, v Anglii veřejné pitvy nepřípustny 80. léta 20.století Heidelberk - Dr. Günter von Hagens, preparace těl tzv. plastinace Výstava - „Svět těl“ Německo, Rakousko, Belgie, VB, Londýn velký úspěch, Japonsko, Zachycuje tělo člověka v dynamických živoucích polohách 2007 květen Praha ( žáci dr. G.v. Hagense)

Anatomické muzeum - plastinarium Německo, Güben nad Nisou blízko polských hranic Rekonstruovaná textilní továrna Zaměstnává desítky lidí Úprava těla trvá celý rok Postup velice složitý, aceton odstraní tuk a vodu Aceton se ve vakuu nahradí umělohmotným roztokem - tvrdnutí tkáně. Tkáně a orgány se konzervuji velmi věrně a nepáchnou Těla získává od dárců, 7000 zájemců, převážně z Německa, údajně 400 osob již zemřelo

Děkuji za pozornost a přeji hezký den Autor semináře Hnídková Jaroslava, Šrámová Jitka