Vliv reforem / strukturálních změn na pracovní podmínky zaměstnanců JUDr. Zuzana Chudobová Brno, 27. 11. 2008
ZMĚNY PŘI PROVOZOVÁNÍ ZZ změny při provozování zdravotnického zařízení, které mohou mít vliv na pracovní podmínky zaměstnanců: převod činností na jiného provozovatele ZZ zrušení provozovatele ZZ bez zajištění návaznosti
PRÁVNÍ ÚPRAVA základní právní předpisy týkající se zdravotnických pracovníků a jejich pracovních podmínek: zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
PŘEVOD ČINNOSTÍ § 338 a násl. zákoníku práce PŘECHOD PRÁV A POVINNOSTÍ Z PRACOVNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ § 338 a násl. zákoníku práce např. § 480 a § 488e odst. 2 obchodního zákoníku způsobilý přejímající zaměstnavatel přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů zaměstnancům, jejichž pracovněprávní vztahy trvaly v den přechodu, v plném rozsahu
SOUVISLOSTI ex lege není nutný jakýkoli formální úkon přechod práv a povinnosti v plném rozsahu jediná změna: změna zaměstnavatele práva a povinnosti z pracovní smlouvy a z pracovněprávního vztahu obecně práva a povinnosti plynoucí z normativní části kolektivních smluv např. rozsudky NS sp. zn. 21 Cdo 2843/2006, sp. zn. 21 Cdo 250/2007
INFORMOVÁNÍ A PROJEDNÁNÍ povinné subjekty: dosavadní i přejímající zaměstnavatel oprávněné subjekty: odborová organizace / rada zaměstnanců / zaměstnanci cíl: projednání za účelem dosažení shody předmět informování a projednání: časové určení důvody důsledky a další připravovaná opatření
ZRUŠENÍ ZAMĚSTNAVATELE UKONČENÍ PRACOVNÍHO POMĚRU ruší – li se zaměstnavatel nebo jeho část nadbytečnost v důsledku organizační změny existence výpovědního důvodu dvouměsíční výpovědní doba odstupné
ZÁSADNÍ ZMĚNA A JEJÍ DŮSLEDKY přechod z veřejné sféry do soukromé sféry dle terminologie zákoníku práce: PŘECHOD OD ZAMĚSTNAVATELE ODMĚŇUJÍCÍHO PLATEM K ZAMĚSTNAVATELI ODMĚŇUJÍCÍMU MZDOU důsledky: změny v odměňování změny v sociálních výhodách změny v délce dovolené + např. zkrácená týdenní pracovní doba
ODMĚŇOVÁNÍ základní právní předpisy zákoník práce nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí nařízení vlády č. 469/2002 Sb., katalog prací
SJEDNÁNÍ / STANOVENÍ MZDY (1) jediným omezením jsou minimální mzda a zaručená mzda (NV č. 567/2006 Sb.) a minimální výše zákonných příplatků mzda se sjednává = dvoustranné ujednání kolektivní smlouva dohoda o mzdě mzda určuje zaměstnavatel = jednostranný úkon vnitřní předpis mzdový výměr
SJEDNÁNÍ / STANOVENÍ MZDY (2) minimální mzda = nejnižší přípustná výše odměny za práci výše základní sazby minimální mzdy: 8.000 Kč měsíčně 48,10 Kč za hodinu zaručená mzda = nejnižší úrovně odměny za práci pro zaměstnance, jejichž mzda není sjednána v KS (a pro zaměstnance, kterým se za práci poskytuje plat)
ZARUČENÁ MZDA 1 48,10 8 000 1. a 2. platová třída 2 53,10 8 900 Skupina prací Kč / h Kč / měsíc Platová sféra 1 48,10 8 000 1. a 2. platová třída 2 53,10 8 900 3. a 4. platová třída 3 58,60 9 800 5. a 6. platová třída 4 64,70 10 800 7. a 8. platová třída 5 71,50 12 000 9. a 10. platová třída 6 78,90 13 200 11. a 12. platová třída 7 87,10 14 600 13. a 14. platová třída 8 96,20 16 100 15. a 16. platová třída
STANOVENÍ PLATU (1) plat není možné určit jiným ZPŮSOBEM v jiném SLOŽENÍ v jiné VÝŠI než stanoví zákoník práce a právní předpisy vydané k jeho provedení plat určuje zaměstnavatel v souladu s právními předpisy (platový výměr) jen některé dílčí otázky lze sjednat v kolektivní smlouvě nebo určit vnitřním předpisem
STANOVENÍ PLATU (2) 3 platové stupnice - podle profese 16 platových tříd - podle sjednaného druhu práce a nejnáročnější činnosti 12 platových stupňů - podle započitatelné praxe platový tarif
PŘÍPLATKY – mzdová sféra příplatek výše noční práce nejméně 10% PV (KS jinak) práce ve ztíženém prostředí nejméně 10% z MM práce v SO, NE práce přesčas nejméně 25% PV (popřípadě NV) práce ve svátek NV (místo něj 100% PV) PV – průměrný výdělek / PHV – průměrný hodinový výdělek NV- náhradní volno KS- kolektivní smlouva SO- sobota NE – neděle MM – minimální mzda PT – platový tarif
PŘÍPLATKY – platová sféra příplatek výše noční práce 20% PHV práce ve ztíženém prostředí 400 – 1.400,-Kč / měsíčně práce v SO, NE 25% PHV práce přesčas 25% PHV (popřípadě NV) 50% PHV ve dnech odpočinku v týdnu (popřípadě NV) práce ve svátek NV (místo něj 100% PHV) příplatek za vedení odstupňované podle % PT zvláštní příplatek 400 – 8.000 Kč měsíčně příplatek za dělenou směnu 30% PHV
SROVNÁNÍ – lékaři tabulka Ing. Tereza Koňaříková
SROVNÁNÍ – zdravotní sestry Ing. Tereza Koňaříková
SROVNÁNÍ – ošetřovatelé Ing. Tereza Koňaříková
FOND KULTURNÍCH A SOCIÁLNÍCH POTŘEB PŘÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE – povinnost uložená právními předpisy = fond určený k zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb zaměstnanců v pracovním poměru, důchodců, rodinných příslušníků, aj. § 56 a § 60 rozpočtových pravidel § 29 a § 33 malých rozpočtových pravidel vyhláška č. 114/2002 Sb., o FKSP § 225 zákoníku práce (spolurozhodování odborové organizace)
TVORBA FKSP A PLNĚNÍ (1) tvorba: 2 % ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů a ostatní plnění za vykonávanou práci plnění z FKSP nejsou nároková taxativně vypočtená vyhláškou o FKSP pro zaměstnance osvobozená od daně z příjmu a od odvodu pojistného pro zaměstnavatele daňově uznatelná
TVORBA FKSP A PLNĚNÍ (2) druhy plnění: peněžitá - sociálních výpomoc - sociální půjčka - dar nepeněžitá - příspěvek na rekreaci - příspěvek na stravování - příspěvek na vstupenky - příspěvek na životní / penzijní připojištění
BENEFITY V SOUKROMÉ SFÉŘE soukromoprávní subjekty nemají povinnost tvořit speciální fond za účelem poskytování sociálních výhod zaměstnancům poskytování benefitů není jednotně upraveno obecně závazným právním předpisem závisí na vůli zaměstnavatele či na výsledku kolektivního vyjednávání důležité daňové aspekty
DAŇOVÁ UZNATELNOST Stav od 1.1.2008 uznatelný náklad zaměstnavatel zaměstnanec daň sociální pojištění zdravotní pojištění závodní stravování ano ne nealko nápoje sportovní /kulturní vyžití rekreace v nepeněžité formě do 20 000 Kč formě nad 20 000 Kč penzijní + životní * pojištění do 24 000 Kč penzijní + životní * pojištění nad 24000Kč Ing. Tereza Koňaříková * musí vycházet z KS, vnitřního předpisu nebo jiné smlouvy
DALŠÍ MOŽNÉ DOPADY délka dovolené za kalendářní rok nejméně 4 týdny ve mzdové sféře X 5 týdnů v platové sféře zkrácená týdenní pracovní doba
DĚKUJI ZA POZORNOST