JUDr. Martina Burachovičová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Advertisements

© JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Podmínky dlouhodobého pobytu na území jiného státu EU
Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 07/05/2014
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
JUDr. Martina Burachovičová
Vaše Evropa Poradenství SOKOLOV, Mgr. Michaela Suchardová, LL.M.
Volný pohyb pracovníků
Vzájemné uznávání výrobků v neharmonizované sféře
Volný pohyb zboží.
KOMBI Obsah: Legislativa Evropské unie.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Veřejná správa – úvod.
Správní činnosti.
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
Organizace sociální správy
Historické milníky evropského práva
 VY_32_INOVACE_16_04  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA Státní občanství ČR a občanství EU
Tato prezentace byla vytvořena
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Koordinace dávek v nezaměstnanosti
EURES – vaše práce v Evropě
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
SOLVIT efektivní řešení problémů na vnitřním trhu EU.
Jednotný vnitřní trh- osoby Evropské soutěžní právo Michal Částek.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
1 Dáky v nemoci, mateřství a rovnocenné otcovské dávky.
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
HISTORICKÝ VÝVOJ VOLNÝ POHYB PRACOVNÍKŮ SVOBODA USAZOVÁNÍ Volný pohyb osob.
EVROPSKÁ UNIE.
Volný pohyb služeb a kapitálu Evropské soutěžní právo Michal Částek.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v EU – prameny ke studiu
Volný pohyb osob v EU Prostor svobody, bezpečnosti a práva
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání BEV802K přednáška č JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Kdo je rodinným příslušníkem občana Evropské unie
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
Zaměstnání v sousední zemi a související právní předpisy EU David Chlupáček poradce EURES Úřad práce ČR Krajská pobočka v Jihlavě Jihlava
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Z ÁKAZ DISKRIMINACE V SOCIÁLNÍM ZABEZPEČENÍ PODLE PRÁVA EU Seminář 2016.
Jak co nejúčinněji řešit spor o právo ES s využitím mimosoudních nástrojů Michaela Vlasáková Baruníková Martin Tesař.
Sociální zabezpečení v Evropské Unii Katedra pracovního práva a práva sociálního zabezpečení © Ing. Antonín Vacík
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce:
Institut ochránce práv dětí
Východiska evropské úpravy
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Sociální zabezpečení v EU
Koordinace dávek v nezaměstnanosti
Sociální politika EU Dávky v nemoci.
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Volný pohyb osob v EU Prostor svobody, bezpečnosti a práva
Volný pohyb osob v EU Prostor svobody, bezpečnosti a práva
Digitální učební materiál
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Veřejný ochránce práv.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

JUDr. Martina Burachovičová mburachovicova@osoud.kva.justice.cz

PŘEDNÁŠKY 13.11. – Občanství EU, Volný pohyb osob 20.11. – Volný pohyb zboží 27.11. - Volný pohyb zboží

Občanství EU Ombudsman Volný pohyb osob

Občanství EU Zavedeno v roce 1992 Maastrichtskou smlouvou Nenahrazuje občanství čl. státu, pouze jej doplňuje Ani ES ani EU nejsou státem!

Právní úprava Část druhá SES: čl. 17 až 22 Čl. 17 SES: Zavádí se občanství Unie. Každá osoba, která má státní příslušnost členského státu, je občanem Unie. Občanství Unie doplňuje státní příslušnost členského státu, ale nenahrazuje ji. Občané Unie mají práva a povinnosti stanovené touto smlouvou.

Občanství EU garantuje: svobodu pohybu a bydliště na území Unie právo volit a být volen v místních volbách a ve volbách do Evropského parlamentu v místě bydliště; právo na diplomatickou ochranu ve třetích zemích; právo podávat petice k EP právo předkládat své stížnosti evropskému ombudsmanovi právo oslovit jakoukoliv instituci nebo orgán EU v jednom z oficiálních jazyků Unie (jazyky všech členských zemí EU) a obdržet odpověď ve stejném jazyce.

OMBUDSMAN Institut vznikl na základě Maastrichtské smlouvy Je to nezávislý úřad bez přímé rozhodovací pravomoci, avšak s vnější kontrolní funkcí vůči orgánům ES Nestranný rádce občanů Tradice v EU:23 národních ombudsmanů

Volba do funkce Nominaci osob provádí Petiční výbor Evropský parlament volí při nadpoloviční účasti prostou většinou O. je odpovědný parlamentu, ten jej může z funkce odvolat prostř. ESD O. podává EP výroční zprávy O. má imunitu Nesmí se zabývat žádnou jinou činností

Jeho úkol Vyšetřuje případy na základě stížností, nebo z vlastní iniciativy na nesprávný úřední postup orgánů ES Pokud zjistí nesrovnalosti, předloží dané instituci doporučení či návrh na řešení. Tato má 3 měsíce k vyjádření. Při ignoranci podává zprávu EP

Ombudsman řeší neprůhlednost správního řízení zbytečné časové průtahy správního řízení  neposkytnutí dostatečných informací či odmítnutí jejich podání nedokonalá výběrová řízení a přijímání pracovníků do pracovních vztahů v institucích EU problémy v pracovních vztazích mezi evropskými institucemi a jejími zaměstnanci zneužití pravomoci nekalé administrativní praktiky diskriminaci

Současný ombudsman Nikiforos Diamandouros od roku 2003 Jeho aparát činí 38 zaměstnanců 3 priority: ochrana práv občanů na všech úrovních EU Kvalitní administrativa orgánů EU Efektivnost a účinnost úřadu ombudsmana

Předpisy Čl. 195 SES: Evropský parlament jmenuje veřejného ochránce práv oprávněného přijímat stížnosti od kteréhokoli občana Unie nebo od kterékoli fyzické osoby s bydlištěm nebo právnické osoby se statutárním sídlem v členském státě, které se týkají případů nesprávného úředního postupu orgánů a institucí Společenství, s výjimkou Soudního dvora a Soudu prvního stupně při výkonu jejich soudních pravomocí.

Předpisy Pravidla pro procesní postup ombudsmana stanoví příloha k jednacímu řádu EP Stížnosti občanů: v jazycích čl. států, nejpozději 2 roky od doby, kdy se občan o skutečnosti dozvěděl Bezplatnost, řešení do 1 roku 2004: 3.726 stížností, z toho 69% vůči Komisi www

Volný pohyb osob Jedna z podmínek uskutečnění jednotného volného trhu- čl. 14 odst. 2 SES De facto jedno ze základních práv občanů EU Základem je právo pohybu a pobytu, tzv. „právo mobility“ pracovníků a zrušení hraničních kontrol, na ně navazují další oprávnění jejichž úprava je roztříštěná: hlava III. SES, hlava IV. SES, čl. 141…

Vývoj Čl. 48 (dnes 39)Smlouvy o EHS stanovil v roce 1957, že má být zjištěn volný pohyb pracovníků bez jakékoliv diskriminace- k naplnění této svobody dlouhá cesta Do r. 1964 možnost pracovat až poté, co místo nelze obsadit domácími pracovníky Od 64 do 68 rovnost přístupu k pacovníkům Od 68 nařízení rady č.1612/68 o volném pohybu pracovníků uvnitř Společenství

Vývoj Primárně byla tato svoboda orientována jen na osoby ekonomicky činné- zaměstnanci, živnostníci, podnikatelé Změny po JEA, MS a AS Schengen I 1985 Schengen II 1990 V roce 90 rozšíření svobody i na nezávislé osoby, důchodce, studenty

Vývoj MS: Občanství EU- změna z pohybu pracovních sil na pohyb obyvatel AS: Přenesla otázky Schengenu do I. Pilíře , tedy rozšířila pravomoci ES v této oblasti

Klasifikace Práva plynoucí z občanství EU Práva pracovníků Práva podnikatelů, řemeslníků, svobodných povolání Práva z oblasti odborné kvalifikace Sociální práva

Dělení osob Originární beneficianti- vztahují se na ně všechna oprávnění plynoucí z práva ES-pracovníci, podnikatelé Odvození beneficianti-rodinní příslušníci, nezávislé osoby Oprávnění: primární-pr. Uzavírat prac. poměr Sekundární-volný vstup Komplementární-právo na soc. zabezpečení, bydlení…

Schengenská úmluva- právo pohybu Řeší pouze svobodu pohybu: Zrušení kontrol na vnitřních hranicích Posílení kontrol na vnějších hranicích Zavedení společné politiky ve věcí víz Spolupráce policie

Státy, jejichž hranice tvoří vnější hranici EU nesou odpovědnost za zajištění řádných prověrek a efektivního dohledu na dodržováním Schengenských pravidel Občanů EU a jejich rodinám stačí k cestování po EU pas nebo průkaz totožnosti. Doba pobytu činí 3 měsíce.

Omezení volného pohybu Bezpečnostní klauzule: státy jsou oprávněny znovu zavést hraniční kontroly z důvodu udržení veřejného pořádku nebo národní bezpečnosti

Právo pobytu Upraveno v Do 3 měsíců volně Při překročení této doby je třeba žádat o povolení k pobytu Udělení podléhá splnění některých podmínek

Práva pracovníků Výklad pojmu „pracovník“- v rámci judikatury ESD: Rozsudek 66/1985 Lawrie Blum v. Baden Würtemberk Rozsudek

Právní úprava- primární čl. 39 Je zajištěn volný pohyb pracovníků ve Společenství. Volný pohyb pracovníků zahrnuje odstranění jakékoli diskriminace mezi pracovníky členských států na základě státní příslušnosti, pokud jde o zaměstnávání, odměnu za práci a jiné pracovní podmínky.

Toto neplatí pro zaměstnání ve státní správě S výhradou omezení odůvodněných veřejným pořádkem, veřejnou bezpečností a ochranou zdraví zahrnuje právo: a) ucházet se o skutečně nabízená pracovní místa; b) pohybovat se za tím účelem volně na území členských států; c) pobývat v některém z členských států za účelem výkonu zaměstnání v souladu s právními a správními předpisy, jež upravují zaměstnávání vlastních státních příslušníků; d) zůstat na území členského státu po skončení zaměstnání za podmínek, které budou předmětem prováděcích nařízení vydaných Komisí. Toto neplatí pro zaměstnání ve státní správě

Zákaz diskriminace z důvodu státní příslušnosti Dle čl. 13: obecný zákaz diskriminace pro pohlaví, nábož. vyznání, rasový původ, invalidity, sexuální orientace…….

Možná omezení Ohrožení veřejného pořádku- Veřejná bezpečnost- Veřejné zdraví- Zaměstnání ve veřejných službách

Svoboda usazování Primární úprava v čl. 43 SES- zakazuje omezení svobody usazování osob a omezení zřizování poboček na území druhého státu Právo provozovat svobodná a živnostenská povolání kdekoliv, jakož i zřizovat podniky podle práva hostitelské země Zákaz diskriminace a možná omezení jako u práv pracovníků.

Problémy Sociální zabezpečení osob Uznávání odborné kvalifikace

Sociální zabezpečení ČL. 42 SES- započtení všech dob získaných v různých státech pro účely vzniku nároků na dávky a vyplácení dávek i v jiné zemi Podmínky sociálních dávek si určuje každá země zvlášť – nutnost kooperace národních systémů

Odborná kvalifikace 2 způsoby- harmonizace a vzájemné uznávání Řada směrnic stanovujících přesné požadavky na obsah a délku studia: Lékařská povolání- Právníci Autodopravci Obecná úprava uznávání:obecná směrnice upravující uznávání profesní kvalifikace Evropský zdravotní průkaz