Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov32 Autor Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Pozitivní hodnocení sebe
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
sociální psychologie Škola:
sociální skupiny Škola:
Pozornost, vědomí Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Charakteristika období dospívání
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Přístupy k osobnosti Škola:
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_15.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Socializační funkce rizikového chování Zisky a ztráty spojené s rizikem Jan Širůček, Michaela Širůčková Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta.
Zpracovala: Simona Hyková
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Strategie osobnosti pro chápání světa a sebe sama Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální práce s rodinou 4
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Psychologie adolescentů
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Psychologie adolescentů
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Pedagogika a psychologie
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov32 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Vývojová psychologie Téma: Adolescence - socializace Určeno pro: 2. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: adolescence, sebepojetí, vrstevnická, referenční skupina, možná já, stavy identity Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad vývoje socializace v období adolescence, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli

d) sociální vztahy 1) vztah k sobě, sebepojetí pro celé období adolescence je charakteristická zvýšená sebereflexe; dospívající si uvědomuje sám sebe jako nositele nejrůznějších rolí a jako aktéra vlastního chování v nejrůznějších situacích, resp. zažívá zmatek nad vlastními pocity a prožitky;

1) vztah k sobě, sebepojetí mění se i vztahový rámec uvažování o sobě; k vlastnímu já jsou vztahovány názory a soudy subjektivně významných osob, vrstevnické standarty a společenské normy;

1) vztah k sobě, sebepojetí specifický význam začínají mít pro adolescenci tzv. možná já, která vyjadřují představy a přání, které se týkají jejich budoucnosti; tyto představy se v průběhu adolescence diferencují a specifikují, stabilně zůstává důležité pro většinu dospívajících tzv. ideální já; obvykle má v sobě prvky chtěného já, tak i požadovaného já;

1) vztah k sobě, sebepojetí ideální já je v rámci sebereflexe srovnáváno s reálným, aktuálním já; v tomto smyslu je ukazatelem sebepřijetí; je-li rozpor mezi reálným a ideálním já příliš velký, je často zdrojem nepříjemných pocitů zklamání ze sebe samotného (nejvíce je to patrné u starších adolescentů);

1) vztah k sobě, sebepojetí z obsahového hlediska se dívčí a chlapecké sebepojetí obvykle příliš neliší; aspekty: 1) výkonové charakteristiky (škola); 2) interpersonální vztahy – dominance, sociální prestiž, přátelskost, sympatičnost; 3) charakterové vlastnosti (upřímnost, čestnost, spravedlnost atd.);

1) vztah k sobě, sebepojetí samostatná složka sebepojetí je dimenze maskulinita – feminita; více než projev mužství či ženství je chápána spíše jako způsob sebeprosazení (průbojnost a přímočarost proti skrytosti a nenápadnosti);

1) vztah k sobě, sebepojetí v pozdní adolescenci diferenciace obsahu sebepojetí současně provázena úsilím o novou integraci; vnímání vlastního chování a prožívání a sociálního srovnávání vede k sebehodnocení; týká se všech charakteristik, které adolescent považuje za důležité a které vztahuje k vlastnímu já; základem celkového pozitivního sebehodnocení je uznání vlastní hodnoty;

1) vztah k sobě, sebepojetí pocit vlastní hodnoty se do určité míry odvíjí od toho, do jaké míry adolescent považuje svoje já za pravdivé a autentické; v časné a střední adolescenci je vědomí autentického či „pravého já“ založeno na pocitu pochopení a akceptaci ze strany druhých; v pozdní je „pravé já“ založeno na pocitu vlastní autonomie;

1) vztah k sobě, sebepojetí význam má i vědomí kompetence, která je dána vědomím vlastní výkonnosti, v širším slova smyslu zahrnuje internalizaci nových rolí a norem, které adolescenta vedou do dospělosti;

2) vztahy s druhými nová kvalita interpersonálních vztahů je základní psychosociální charakteristikou adolescence; období je klíčové pro následné převzetí pozdějších dospělých rolí – partnerských, rodinných, přátelských i profesních; důležitým aspektem vztahů je i rozvoj komunikačních dovedností;

2) vztahy s druhými členstvím ve vrstevnické skupině dospívající získává sociální statut a pocit vlastní hodnoty; klíčovým vztahem – referenční skupina, podle které si jedinec upravuje svoje hodnoty;

2) vztahy s druhými blízké přátelství mezi děvčaty je v adolescenci častější a důležitější než přátelství mezi chlapci; dominující je otevřená komunikace a sdílení pocitů, dále je ceněna inteligence, upřímnost a důvěra; přátelství chlapců je více kolektivní, zpočátku je založené především na společných aktivitách a zájmech; identifikace se skupinou má větší hodnotu než u dívek; hodnota vztahu je více opřena o výkon, různé sociální dovednosti, respekt a pevnost postojů;

2) vztahy s druhými v adolescenci má zvláštní význam oddělovat vrstevnické vztahy od specifičtějších přátelských a partnerských vztahů; jejich důležitost se výrazně zvyšuje; umožňuje vzájemné poskytování názorů, pocitů a vzorců chování, „zkušeností“ bez větších závazků;

2) vztahy s druhými vrstevníci plní funkci komunikační a interakční platformy, kde může dospívající testovat sám sebe; dospívající jsou nastaveni na novou zkušenost a tráví mnoho hodin diskusemi či planými řečmi o tom, jaké to bylo jaké by to mohlo či mělo být;

vývoj vrstevnických vztahů: a) malé skupiny – party povětšinou homogenní, běžná komunikace, jsou neformální s vysokou kohezí; b) střední adolescence – setkávání ve větších skupinách, typickou aktivitou večírky, prostor pro seznámení; c) první partnerské heterosexuální vztahy;

vývoj vrstevnických vztahů: d) partnerské dvojice jsou základem pro vznik nových, heterosexuálních malých skupin; e) skupinky často komunikují a vytvářejí opět velké skupiny; f) velké skupiny se rozpadají a malé skupiny setrvávají na bázi hlubšího přátelství mezi páry;

3) vztahy k rodičům zvýšeně konfliktní období ve vztazích děti – rodiče; konflikty jsou konstruktivní, když mají adolescenti pocit, že mohou svobodně vyjádřit názory a že se na ně bere ohled;

3) vztahy k rodičům jde o proces individualizace vztah mezi sebezdůrazňováním či sebeprosazováním na jedné straně a citlivostí a vstřícností k druhým na druhé straně; v tzv. zdravých rodinách je v rovnováze;

3) vztahy k rodičům na úrovni komunikace jde v případě sebeprosazování o schopnost vyjádřit svůj vlastní pohled tak, aby ho pochopili druzí, a současně také o přijetí zodpovědnosti za svůj názor; citlivost k druhým zahrnuje i respekt k jejich názorům a naslouchání jejich argumentace;

3) vztahy k rodičům adolescent vnímá své rodiče jako důležité osoby, které je navíc ovlivňují; důležitost jako referenční osoby pro sebehodnocení zůstává velmi vysoká a během dospívání se příliš nemění;

3) vztahy k rodičům kvalita vztahu rodič – adolescent souvisí i s kvalitou vrstevnických vztahů; vysoká míra kontroly ze strany rodičů a přísnost vede často k zvýšené orientaci na vrstevníky a k vyhledávání a vytváření aliancí proti rodičům;

utváření identity ujasnění vztahu k sobě a hledání vlastní identity je základní vývojový úkol období adolescence; adolescent by měl být schopen najít a akceptovat svoje vlastní místo a hodnotu jako člen daného společenství;

osobní a sociální aspekt identity osobní (personální) identita čerpá především z intimní sebereflexe a sebehodnocení; podstatné je vědomí vlastní jedinečnosti, neopakovatelnosti a ohraničenosti vůči druhým; sociální identita je pocit začlenění, spolupatřičnosti a kontinuity ve vztazích a čase; necítí-li se dospívající akceptovaný rodiči, vrstevníky, dalšími autoritami a skupinami, do kterých patří, zažívá odcizení;

etapy procesu individualizace: 1) psychologická diferenciace – pubescent si začíná uvědomovat odlišnost své osobnosti od ostatních; 2) fáze zkoušení a experimentování (14-15let) – pocit, že sám ví, co je pro něj nejlepší; snaží se zbavit všech „závislostí“ na formálních autoritách; zvyšuje se zodpovědnost a závazky vůči vrstevníkům; zajímá ho blízká budoucnost, sem směřuje seberealizaci; 3) fáze navazování přátelství (16-17let) – obnovují se vazby s rodiči, jejich autorita přijímána selektivně; zvyšuje se sebezodpovědnost za vlastní chování; období hledání nových pravidel a norem ve vztahu k druhým lidem; 4) konsolidace vztahu k sobě (pozdní adolescence) – založená na pocitu vlastní autonomie a jedinečnosti;

stavy identity: a) předčasně uzavřená identita – kombinace konvenčnosti a rigidity; jedinec spokojen sám se sebou, závislý na autoritách, nízké sebevědomí a poměrně konfliktní vztahy s druhými; nezažívá mnoho krizí, preferuje „osvědčený“ konvenční styl života;

stavy identity: b) status zmatku či rozptýlená identita – není rigidní a konvenční, relativně nezávislý a flexibilní; nízké sebehodnocení a problémy ve vztazích; nepřitahuje ho konvenční život, nemá potřebu potvrzovat si svoji identitu;

stavy identity: c) status moratoria – menší flexibilnost a jistota v soupeření i ve spolupráci; ve vztahu k vlastní budoucnosti zažívá nejistotu; má pozitivní představu o sobě a o svých vztazích s druhými lidmi;

stavy identity: d) dosažení identity – založen na aktivní exploraci a přijímání závazků;

v časné adolescenci charakteristická varianta rozptýlené identity (tj v časné adolescenci charakteristická varianta rozptýlené identity (tj. bez výraznější potřeby aktivního hledání a bez přijímání závazků) či uzavřené identity (tj. pasivní příklon k určitým normám a hodnotám uznávaných autorit); ve střední adolescenci aktivní, nezávazné hledání – status moratoria; stav dosažení identity typický pro pozdní adolescenci;

otázky z hlediska vztahu k sobě je pro adolescenci charakteristická zvýšená sebereflexe k rodičům referenční skupina z hlediska vztahu k sobě je pro adolescenci charakteristická zvýšeně konfliktní je adolescent ve vztahu klíčový vztah adolescenta je

Použité zdroje VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000. ISBN 80-7178-308-0 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha 1998. ISBN 80-7169-195-X MACEK, P.: Adolescence, Portál, Praha 1999. ISBN 80-7178-348-X osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.