Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Strategie osobnosti pro chápání světa a sebe sama Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Strategie osobnosti pro chápání světa a sebe sama Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl."— Transkript prezentace:

1 Strategie osobnosti pro chápání světa a sebe sama Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl určitým věcem, jak vytvářejí jejich význam v každodenním životě. Základní předpoklad = subjektivní zkušenosti jsou určitým způsobem uspořádávány; to umožňuje dotyčné osobě odhadovat, kontrolovat a interpretovat životní události. –personální konstrukty George Kellyho, –řada teorií a výzkumů “já” (jáství).

2 Personální konstrukty George Kellyho kniha Psychologie osobních konstruktů (1955) – bouře v psychologii potřeba jednat, potřeba orientovat se ve světě j každý z nás si pro orientaci vytváří osobní konstrukty – charakteristické cesty hledání odlišností a podobností –jsou hierarchicky uspořádané –liší se vzájemně rozsahem „vhodnosti“ popisu (např. přátelský/nepřátelský vs. liberální/konservativní)

3 Personální konstrukty George Kellyho nepotřebujeme další termíny např. nevědomí=konstrukty preverbální, skryté, odložené úzkost=událost mimo rozsah užívaných konstruktů podobnost konstruktů je pro sblížení lidí důležitější než podobnost jejich chování sdílení významu (smyslu) REP test (Role Repertory test)

4 REP test – pro zájemce v AJ 1. Mother 2. Father 3. Brother nearest clients age 4. Sister nearest client’s age 5. Teacher client liked 6. Teacher client disliked 7. Previous, most recent boy or girl friend 8. Wife or husband, or present boy or girl friend 9. Employer or supervisor 10. Close associate who dislikes client 11. Person met in last six months whom client would most like to know better 12. Person whom client would most like to be of help to, feels most sorry for 13. Most intelligent person client knows personally 14. Most successful person that client knows personally 15. Most interesting person client knows personally

5 Integrace osobnosti “Já” (jáství). W. James: self as I, self as me činné „Já“ – sebepojetí (sebeobraz) „Já“ v jednotě

6 Integrace osobnosti “Já” (jáství). sebepojetí (sebeobraz) „Já“ –podle Jamese 3 oblasti materiální Já (tělo, oblečení, „majetek“) sociální Já (jak mne vidí ostatní) duchovní „Já“ (souhrn mých stavů vědomí, mých psychických zvlástností a dispozic – pochopení sebe sama: svých motivů, rysů, hodnot, přesvědčení…) –Higgins – skutečné já, ideální já, „žádoucí“ já jsemchci býtměl bych být

7 Integrace osobnosti “Já” (jáství). činné „Já“ –interpretuje a strukturuje prožívání –podle Blassiho 4 dimenze: původce činnosti (vůle) jednota s obrazem Já jednotnost různých aspektů činnosti odlišitelnost od ostatních kontinuita

8 Integrace osobnosti “Já” (jáství). činné „Já“ –G. Allport: proprium – jádro osobnosti, všechny aspekty, které tvoří vnitřní jednotu 1. rok - tělové Já 2. rok – sebeidentita 3. rok – sebehodnocení (jak zvládám svět) 4.-5. rok – seberozšíření (to co mám a nemám rád) ml.šk.věk – obraz o sobě (dobré Já, špatné Já) dospívání – racionální aktér (důležitá rozhodnutí jsou součástí Já) dospívání – vlastní usilování (cíle potřeby, pocity – jejich vlastnictví a zodpovědnost za ně) dospělost - já jako poznávající (uvědomění si a přijetí subjektivity, její průběžná reflexe)


Stáhnout ppt "Strategie osobnosti pro chápání světa a sebe sama Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl."

Podobné prezentace


Reklamy Google