Vedení skupin Animátorský kurz
Dříve než začnete vztah Mladí poznají faleš Zdravé vztahy mezi vedoucími důvěra k nim. Dospělí jsou mladým vzory. Vliv více činy a životem než slovem Nemůžeš si dovolit nemít kvalitní a oddaný vztah s Bohem ! „kam ďábel nemůže, tam ti nastrčí fůru práce.“
….lidé sotva vědí, že existuje. Není však ale dobré, když ho jen poslouchají a tleskají mu, či naopak, když jím opovrhují. Pokud je vedoucí dobrý, málo hovoří a když je jeho práce je hotová a cíl splněný, řeknou :“ Udělali jsme to my sami.“ (Lao-c´) Vedoucí je nejlepší, když...
DOKONALÝ VEDOUCÍ MÁ: moudrost Šalamouna trpělivost Jóba nestrannost soudce oko orla pevnost skály hroší kůži pracovitost mravence
Autokratický styl Vůdce má snahu ovládat členům skupiny poskytuje málo samostatnosti vztahy ve skupině jsou často napjaté výkonnost může být značná, ale ne vždy kvalitní Tento styl se dá použít - jednoduché práce s nízkou kvalifikací
Liberalistický styl vůdce zasahuje málo závislost podřízených je nízká existuje svoboda, ale ne chaos funguje individuální odpovědnost lze použít pouze v kolektivech vysoce kvalifikovaných odborníků, pracujících samostatně, kteří jsou motivováni řešenými úkoly
Demokratický styl založen na vzájemném respektování členové mají přehled o skupinových cílech vedoucí nedává mnoho příkazů vedoucí je přístupný k návrhům vztahy jsou přátelské produktivita skupiny je průměrná, ale kvalitní a dlouhodobá. tento styl je označován za nejvhodnější.
Lídři zaměření na vztahy a nebo na úlohu : Manažerská matice podle Blake a Moutona Styl orientovaný na lidiTýmový styl ( 9, 0 ) ( 9, 9 ) Vyvážený styl ( 5, 5 ) ( 0, 5 ) Nouzový stylStyl orientovaný na úlohy NízkéSoustředění se na úlohu Vysoké Vysoké Soustředění se na lidi Nízké VZTAHY versus ÚLOHA
Pokud chci dobře vést, měl bych: umět odhadnout situaci co nejlépe znát lidi, které vedu poznat sebe, své možnosti a reakce mít základní komunikační schopnosti být flexibilní
„Desatero“ vychovatele Dovolte mladým být mladými Nenapomínat před ostatními Dívej se „za“ chování mladých Prvně urči „pravidla hry“ Zůstaň v klidu Neočekávej vždy potíže Buď příkladem Příležitost „vyřádit se“ Smysl pro humor Být na stejné frekvenci
Navazování kontaktů Pamatovat si jména Hledat formy pomoci – odvézt domů… Nebýt „jedním z nich“ Nežertovat na účet mladých Být přirozený Prosit Boha o upřímný zájem o mládež Přizpůsobivost Veselí a nadšení je nakažlivé Modlit se za mladé - nikdy nekončí
Rozvíjení společenství Pamatuj si každého Na počátku zapojit každého do rozhovoru Ideál 6 členů Čím déle je skupina spolu, tím lépe se lidé v ní cítí Nezlehčovat jakékoliv odpovědi Napsat si program setkání Ani jako vedoucí nemám patent na rozum Kontakt očí a mluva těla Atmosféra důvěry Společný volný čas
MOTIVACE LIDÍ...pokud chcete motivovat druhé lidi, musíte především motivovat sami sebe....
ZÍSKÁNÍ AKTIVITY AIDDAAIDDA A ttention- Pozornost I nterest-Zájem D esire-Touha D ecision – Rozhodnutí A ction - Aktivita
Vztah lásky Atmosféra lásky – nejsilnější motivace ke změně Ujištění o lásce: - čas, telefon, dopis…. Nešetřete chválou! Nebuďte uspěchaní
Behavioristická motivační teorie Pozitivní motivace – odměna, pochvala, zvýšení platu, povýšení…. Negativní motivace – trest, ztráta zaměstnání, ztráta postavení….
Vroomova teorie očekávání Tři podmínky úsilí musí být následováno přiměřeným výsledkem výkon musí být odměněn člověk musí o odměnu stát
HIERARCHIA POTRIEB (MASLOW) Fyziologické potřeby Jistota a bezpečí Sounáležitosti a lásky Uznání a úcty Seberealizace
MASLOW - potreby Fyziologické:pracovní podmínky, mzda, zabezpečení bydlení, strava Bezpečí: pojištění, bezpečnost při práci, mír Sociální:sport, společenské akce, přátelství,rodina Uznání:pozitívní zpětná vazba, profesní postup, Sebarealizácia:zajímavá a náročná práce, samostatnost, podpora kreativity, šance na postup
Pravidla při zpětné vazbě Zaměř se na chování druhého, ne na jeho osobu Poděl se o své pocity, ale nedávej rady Nenásilná služba druhému Jen tolik, kolik je teď schopný pochopit Jen ve věci, kterou je schopen změnit
Zpětná vazba – dávání : 1.Nejprve říct, co bylo dobré, až potom to, co zlepšit 2.Mluvit o konkrétních situacích 3.Zaměřit se na chování, které by se mělo změnit 4.Spíše popisovat než hodnotit 5.Vyjádřit názory jako názory, ne jako fakta 6.Být konstruktivní, ne destruktivní 7.Chválit 8.Empaticky kritizovat 9.Taktika dávání nesouhlasu : „Ne, nesouhlasím s...“ Být ochotný změnit svůj nesouhlas Dát důvody nesouhlasu 11. Zamítat požadavky : Nekonfliktně Dát perspektivu
Zpětná vazba – přijímání : 1.Pečlivě poslouchat 2.Nebudovat obranu 3.Poznačit si otázku / nesouhlas 4.Parafrázovat slyšené 5.Kontrolovat svoje pocity - reakce 6.Požadovat vysvětlení / příklady 7.Nevytvářet protireakci na zpětnou vazbu 8.Vyhodnotit si její přínos a potenciální hodnotu ( reflexe )
Hodně darů Ducha svatého při vedení jakékoliv skupiny vám přeje Liduška