Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen?
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Na Poříčí 12, Praha 1, tel.: , fax: Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
ohroženým domácím násilím
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Seminář o supervizi Cheb, 31. října 2014
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
(Katedra psychologie FF UK Praha)
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
©Rytmus 2007 DVD Společenská odpovědnost firem Výstup CIP EQUAL projektu „Podporované zaměstnávání pro sociálně odpovědné firmy“ o.s. RYTMUS Projekt je.
Podpora integrace příslušníků sociálně vyloučených romských lokalit v Pardubickém kraji II Registrační číslo CZ.1.04./3.2.00/B
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
PROJEKT „Integrace sociálně znevýhodněných občanů mikroregionu Prachaticko se zaměřením na začlenění klientů smíšeného Azylového domu v Husinci na trh.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
Didaktické metody Androdidaktika.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Supervize Dr. Martina Richterová Těmínová. Supervize je: Intensivní, mezilidsky zaměřený individuální vztah, v němž je úkolem jedné z osob usnadňovat.
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Supervize v primární prevenci Mgr. Pavel Dosoudil PhDr. Lucie Myšková PhD.
Praxe Úvod do supervize Jitka Navrátilová
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
PODPORA UČITELE Individuální projekt národní Garant projektu: Odbor 22 MŠMT.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Didaktické metody Androdidaktika.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Výstupy pracovních skupin
Co říkají sociální pracovníci o sociální práci. PhDr
Transkript prezentace:

Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová Projekt realizuje: HESTIA, o. s. Na Poříčí 12, Praha 1,110 00 tel.: 224 872 074-5, fax: 224 872 076 e-mail: klara.aronova@hest.cz, www.hest.cz TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ ZDROJE A ZAMĚSTNANOST A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

Co je to supervize? Hess: „čistá mezilidská interakce, jejímž obecným cílem je, aby se jedna osoba, supervizor, setkávala s druhou, supervidovaným, ve snaze zlepšit schopnost supervidovaného účinně pomáhat lidem“ Loganbill a kol.: „intenzivní, mezilidsky zaměřený individuální vztah, v němž je úkolem jedné z osob usnadňovat rozvoj terapeutické kompetence druhé osoby“ Havrdová: „forma podpory profesionálního růstu – příležitost k reflexi možností, jak jinak rozumět, jaké zaujímat postoje a jak jednat v situacích s klientem a kolegy, s cílem zvyšovat svou profesionální kompetenci“ Hawkins, P., Shohet, R.: Supervize v pomáhajících profesích Havrdová, Z.: Kompetence v praxi sociální práce

Obecný cíl supervize v pomáhajících profesích     Obecný cíl supervize v pomáhajících profesích Zvyšovat kvalitu a profesionalitu v péči o klienty. „Hlavním úkolem supervizora v sociální práci je pomáhat sociálním pracovníkům s jejich problémy s klienty.“ Kopřiva, K. : Lidský vztah jako součást profese

na práci s klientem (případová SPV) Zaměření supervize: na práci s klientem (případová SPV) na osobu pracovníka (rozvoj dovedností, získávání nových kompetencí) na práci týmu (rozvoj spolupráce, role v týmu) na organizaci (poslání, cíle organizace) Supervize v sociálních službách představuje metodu, která může pomoci ověřit, zda služby, které klientovi poskytujeme, odpovídají jeho potřebám a zakázce, ale také našim schopnostem a možnostem daného pracoviště.

Dílčí cíle SPV: Rozvoj profesionality Rozvoj dovedností a porozumění v práci Rozpoznávání a efektivnější využívání svých osobních zdrojů Vzdělávání se - ve spolupráci se supervizorem zjišťovat úroveň svých schopností a rozvíjet je dalším učením Posilování své autonomie a nezávislosti získáním dalších dovedností a zvýšením sebevědomí Rozvoj osobnosti terapeuta (pracovníka) Rollová, J.: Supervize, Závěrečná práce k ukončení 3. ročníku PPF, 2001, Hestia

Dílčí cíle SPV: Reflexe práce s klientem Reflexe a zpracování emočních a vztahových aspektů práce s klientem Reflexe obsahu a procesů v práci Získávání jiné perspektivy v pohledu na svou práci Získávání zpětné vazby Získávání zkušeností při spolupráci a setkávání se supervizorem a jeho názory, zkušenostmi i chybami

Dílčí cíle SPV: Rozvoj osobnosti pracovníka Mít na koho se obrátit s těžkostmi – mít podporu Bránit se vyhoření Získávat uznání a podporu jako člověk i jako pracovník Sdílet obtíže a problémy Moci vyjádřit své obavy, nepohodu, nezájem

Dílčí cíle SPV: Rozvoj organizace a jejích služeb Přispět k naplnění základních etických pravidel své profese Splňovat očekávání své organizace a odevzdávat kvalitní práci Reflexe týmové práce Cílem supervize v sociálních službách je kvalitní poskytování služeb klientům. Zaměření supervize se odvíjí od zmapování potřeb pracovníků, klientů a organizace.

Funkce supervize Vzdělávací - rozvoj dovedností a porozumění u pracovníků Podpůrná - pomáhá zvládat stres vyvolávaný setkáváním s negativními emocemi klientů, předchází vyhoření pracovníků Kontrolní - zajišťuje kvalitu poskytovaných služeb Baštecká, B.: Spv je metoda, která umožňuje pracovníkovi pochopit, co brzdí jeho porozumění s klientem a co ho může účinně chránit před syndromem vyhoření. Supervize má také chránit před nebezpečím zásahů, které neodpovídají cílům instituce. Podle Baštecké tedy obsahuje supervize složku podpory (nadhledu) i kontroly (dohledu) a může se zaměřit na problém, vztah či na průběh, zabývá se jednoduše tím, co překáží dobrému výkonu profese.

Modely supervize Formální – plánovaná Formální – ad hoc 1. SPV má podobu plánovaných schůzek na individuálním nebo skupinovém základě s jasnou supervizní zakázkou. Pravidelně v dohodnutém čase. Formální – ad hoc 2. SPV má podobu neplánovaných diskusí a konzultací na individuálním nebo skupinovém základě, často, když vznikla krize nebo problém. Neformální – plánovaná (intervize) 3. Jednotlivci a členové skupiny se dohodnou, že si budou při práci s klienty a při vykonávání jiných úkolů vzájemně poskytovat radu, pomoc a konstruktivní kritiku a jiné formy zpětné vazby. Neformální - ad hoc (intervize) 4. Supervize je poskytována mlčky, zatímco pracovníci pracují s klienty nebo na jiných úkolech. Může mít podobu rady, pomoci, konstruktivní kritiky nebo nabídky příkladu či demonstrace. Objevuje se neplánovaně z důvodu potřeb a okolností.  

Modely supervize Individuální supervize – supervizor superviduje pracovníka při práci nebo modelují pracovní situace Skupinová supervize – skupina pracovníků se stejnými potřebami, náplní práce pracuje společně na vymezeném programu – tématu Týmové supervize – zaměřena na práci celého týmu, případně celé organizace Tandem – dva pracovníci se supervidují navzájem (intervize či konzultace) Přívěsek (stínování) – pracovník se učí pozorováním zkušeného pracovníka (průvodce dobrou praxí) Havrdová, Z.: Kompetence v praxi sociální práce

Modely supervize dělení SPV podle její funkce: Výuková SPV – supervizor má spíše roli učitele, pomáhá účastníkům rozebírat jejich práci s klienty, řídící a podpůrnou funkci poskytuje někdo na pracovišti Výcviková SPV – supervidovaní jsou ve výcvikové roli (např. studenti sociální práce, psychoterapeuti ve výcviku). Supervizor má narozdíl o výukové supervize odpovědnost za práci s klienty – SPV plní kontrolní i podpůrnou funkci Manažerská SPV – supervizor je rovněž nadřízený supervidovaných. Nese odpovědnost za klienty – všechny funkce supervize. Poradenská SPV – supervidovaní nesou odpovědnost za svou práci s klienty, se supervizorem probírají otázky, které si přejí rozebrat. Tento druh supervize je určen kvalifikovaným pracovníkům. Hawkins, P. Shohet R.: Supervize v pomáhajících profesích

Metody supervize Supervize využívá psychoterapeutických metod, které jsou aplikovány v supervizním prostředí – pracuje s reálnými situacemi pracovníků: Přímá účast supervizora při práci pracovníka (např. náslech rozhovoru s klienty) Používání video nahrávek nebo audio záznamů Písemně zpracovaná kazuistika Přehrávání reálných situací v supervizní skupině Prvky skupinové dynamiky v týmové a skupinové spv

Techniky supervize Příklady technik využívaných při supervizi: Hraní rolí Sousoší, psychodrama Kresba, či modelování – různé formy a materiály Řízená diskuze Různé psychoterapeutické přístupy, mají své specifické techniky – behaviorální, rogeriánský, analytický, existenciálně – analytický, aj. Balintovská skupina (doporučená literatura: Rollová, J.: Supervize, Závěrečná práce k ukončení 3. ročníku PPF, 2001, Hestia - knihovna Prochaska, J.O., Norcross, J.C.: Psychoterapeutické systémy, Grada, Praha, 1999)

Balintovska skupina Balintovská skupina Vhodná jako úvodní metoda pro pracovníky bez zkušeností se spv. Skupinová forma supervize, na které se scházejí pracovníci z podobných pomáhajících profesí. Na sezeních, která se konají v pravidelných intervalech se řeší případy jednotlivých účastníků, s jejichž průběhem či řešením nebyli pracovníci spokojeni. Průběh Balintovské skupiny – 5 fází: Expozice případu – přednesení problému Otázky – doptávání se na okolnosti případu Fantazie – představy účastníků spojené s případem, s pocity, vztahy Praktické náměty na řešení – návrh postupů, řešení Vyjádření protagonisty – zpětná vazba protagonisty případu Kopřiva K.: Lidský vztah jako součást profese

Role účastníků supervize supervizor: odpovědnost za FORMU SPV – její průběh, bezpečí, srozumitelnost supervidovaný: odpovědnost za OBSAH SPV – za vlastní rozhodnutí o míře otevřenosti, za mlčenlivost manažer (objednavatel spv): odpovědnost za sladění cílů organizace a supervizních zakázek Vymezení rolí a odpovědností účastníků je základ pro sepsání dobrého kontraktu mezi supervizorem a organizací. Při formulaci supervizní zakázky se může objevit více druhů supervize, které je možné kombinovat.

Plánování supervize – formulace supervizní zakázky Proč chceme supervizi? (co převažuje: potřeby organizace – práce s klienty, potřeby týmu, individuální potřeby pracovníků?) Na co se má supervize zaměřit? Jde o prevenci vyhoření pracovníků, zlepšení spolupráce na případech? O vztahy v týmu a budování týmu? O vzdělávání a hlubší vhled do odborné práce? Jaký model SPV nám bude vyhovovat? Individuální, skupinová, ad hoc, plánovaná, výuková, jiná…? Kdo bude supervizi, resp. intervizi poskytovat? Nadřízený, externí supervizor, spolupracovník? Nebude se křížit role supervizora s rolí nadřízeného? Jaký styl bude vyhovovat naší organizaci? Manažerský, podpůrný, vzdělávací? Jaký přístup supervizora - rogerianský, systemický, analytický…? Kdy zařadíme supervizi do naší práce a jaká bude priorita supervize, jakou hodnotu jí přikládáme? Smlouva – obsah supervize, formát supervize, hranice.

Děkuji za pozornost Zdroje pro vytvoření přednášky: Havrdová, Z.: Kompetence v praxi sociální práce, Osmium,Praha 1999 Hawkins, P., Shohet, R.: Supervize v pomáhajících profesích, Portál,Praha 2004 Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese, Portál, Praha 1997 Rollová, J.: Supervize, Závěrečná práce k ukončení 3. ročníku PPF, 2001, Hestia