SOCIÁLNÍ SLUŽBY 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Vymezení a pojetí sociální práce
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Problémy menšinových skupin II
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Studijní obor: Sociální činnost
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Psychologie II Sociální psychologie
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Domněnka Pavla Pěnkavy Na počátku:  jak se identifikovat  jak se sdružovat  jak na sobě pracovat  jak se posilovat  jak se chránit  jak se prezentovat.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
1.  Má svoji odbornou společnost v rámci ČLS JEP  Má svoji subkatedru v rámci IPVZ  Nemá svůj obor, jednotný systém vzdělávání RL  Kvalifikace RL.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Úvod do psychologie
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Mgr. Monika Havlíčková Olomouc
Specializace na nepříznivé sociální situace rodin s dětmi
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

SOCIÁLNÍ SLUŽBY 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Profesní etika, syndrom vyhoření, supervize Pojem etika pochází z řeckého slova ethos, tzn. charakter, zvyk. Etika znamená teorii morálky. Morálka vyžaduje, aby se člověk choval určitým způsobem. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Morálka představuje společenskou instituci, která plní funkci regulátora chování a konání lidí promítající se do všech oblastech života. Definice profesní etiky dle pedagogického slovníku: „Soubor etických požadavků, které je nutno respektovat při výkonu určité profese. Ve vyspělých zemích bývají tyto požadavky shrnuty do etického kodexu dané profese“. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

řeší problémy jednotlivých povolání Profesní etika: řeší problémy jednotlivých povolání konstituje se jako soubor mravních zásad, které mají bezprostřední vztah ke zvláštním úkolům konkrétního povolání určuje, co je dobré, správné, mravně únosné při výkonu povolání Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Společné etické požadavky na profese: požadovaná kvalifikace Profesní etiku mají všechna povolání. Existují profesní etické kodexy, které jsou považovány za významný nástroj k dodržování zásad platné morálky. Společné etické požadavky na profese: požadovaná kvalifikace postavení profese ve společnosti definování vztahu mezi klientem a profesionálem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

zachování služebního tajemství odborný růst pravidla pro odměňování pravidla pro případy porušení zásad vymezení konzultačních, poradenských a posuzovatelských služeb pravidla pro styk s veřejností způsoby kontroly výkonu profese Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Etický kodex etické zásady sociální práce je založena na hodnotách demokracie a lidských práv sociální pracovník respektuje jedinečnost každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

sociální pracovník pomáhá jednotlivcům, skupinám, komunitám atd. sociální pracovník respektuje právo každého jedince na seberealizaci v takové míře, aby současně nedocházelo k omezení stejného práva druhých osob sociální pracovník pomáhá jednotlivcům, skupinám, komunitám atd. sociální pracovník musí dávat přednost profesionální odpovědnosti před svými soukromými zájmy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

pravidla etického chování sociálního pracovníka ve vztahu ke klientovi sociální pracovník vede své klienty k vědomí vlastní odpovědnosti sociální pracovník jedná tak, aby chránil důstojnost a lidská práva svých klientů chrání klientovo právo na soukromí a důvěrnost jeho sdělení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

sociální pracovník pomáhá stejným úsilím a bez jakékoliv diskriminace všem klientům sociální pracovník dbá, aby klienti obdrželi všechny služby a dávky sociálního zabezpečení, na které mají nárok sociální pracovník hledá možnosti jak zapojit klienty do procesu řešení jejich problémů Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

sociální pracovník odpovědně plní své povinnosti ve vztahu ke svému zaměstnavateli sociální pracovník odpovědně plní své povinnosti v zaměstnavatelské organizaci spolupůsobí při vytváření takových podmínek, které umožní sociálním pracovníkům uplatňovat závazky vyplývající z tohoto kodexu snaží se ovlivňovat sociální politiku, pracovní postupy a jejich praktické uplatňování ve své zaměstnavatelské organizaci s ohledem na co nejvyšší úroveň služeb poskytovaných klientům Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

ve vztahu ke svým kolegům sociální pracovník respektuje znalosti a zkušenosti svých kolegů a ostatních odborných pracovníků respektuje rozdíly v názorech a praktické činnosti kolegů a ostatních odborných a dobrovolných pracovníků Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

ve vztahu ke svému povolání a odbornosti sociální pracovník dbá na udržení a zvyšování prestiže svého povolání neustále se snaží o udržení a zvýšení odborné úrovně sociální práce a uplatňování nových přístupů a metod působí na to, aby odbornou sociální práci prováděl vždy kvalifikovaný pracovník s odpovídajícím vzděláním Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

je zodpovědný za své soustavné celoživotní vzdělávání a výcvik pro svůj odborný růst využívá znalosti a dovednosti svých kolegů a jiných odborníků ve vztahu ke společnosti sociální pracovník má právo i povinnost upozorňovat širokou veřejnost a příslušné orgány na případy porušování zákonů a oprávněných zájmů občanů Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

zasazuje se o zlepšení sociálních podmínek a zvyšování sociální spravedlnosti upozorňuje na možnost spravedlivějšího rozdělení společenských zdrojů a potřebu zajistit přístup k těmto zdrojům těm, kteří to potřebují působí na rozšíření možností a příležitostí ke zlepšení kvality života pro všechny lidi sociální pracovník působí na zlepšení podmínek, které zvyšují vážnost a úctu ke kulturám Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Syndrom vyhoření Pojem syndrom vyhoření nebo také burnout je jev, který v roce 1974 popsal americký psychoanalityk Herbert J. Freudenberger. Vyhoření se týká zejména oblasti práce a je typické citovým a mentálním vyčerpáním. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Příznaky syndromu vyhoření psychické příznaky ztráta nadšení, schopnosti pracovního nasazení, zodpovědnosti nechuť, lhostejnost k práci negativní postoj k sobě, k práci, k instituci, ke společnosti, k životu únik do fantazie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

potíže se soustředěním, zapomínání sklíčenost, pocity bezmoci, popudlivost, agresivita, nespokojenost pocit nedostatku uznání tělesné příznaky poruchy spánku, chuti k jídlu, náchylnost k nemocím, potíže v oblasti srdeční činnosti, dýchání nebo zažívání rychlá unavitelnost, vyčerpanost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

svalové napětí, vysoký krevní tlak vztahy s lidmi ubývá angažovanosti, snahy pomáhat problémovým klientům omezení kontaktů s klienty na nejmenší možnou mez cynický nebo lhostejný přístup ke klientům omezení kontaktů s kolegy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

přibývání konfliktů v oblasti soukromí nedostatečná příprava k výkonu práce, dlouhodobě nízká výkonnost Fáze syndromu vyhoření nadšení – elán, velká očekávání stagnace – ne všechny ideály lze naplnit frustrace – otázka efektivity a smyslu práce apatie – povolání jako zdroj obživy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

vyhoření – emocionální vyčerpání, depersonalizace Syndrom vyhoření se nejvíce projevuje u tzv. pomáhajících profesí. Mezi ně řadíme zdravotnický personál, učitele, psychology, sociální pracovníky, policisty.   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Jak se syndromu vyhoření zbavit? čím dříve se začne řešit, tím lépe zrevidovat si své přednosti a rezervy, plány, ambice, možnosti a žebříček hodnot, změna myšlenkových a pocitových vzorů, zvládnutí negativních stavů, sebejisté vyrovnávání se s nároky druhých, zvyšování profesní kvalifikace, zlepšení profesního podpůrného systému i zázemí v soukromí, osvojení si pozitivních životních postojů a strategií Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Supervize, supervizor a supervidovaný Supervize je činnost, při které prostřednictvím zaměřeného pozorování a cílených otázek uvažujeme nad účinností péče o klienta/pacienta a kvalitou práce a zvyšujeme pracovníkovu schopnost reflexe (uvědomovaného vnímání) vlastní práce. Úkolem supervize je zkvalitňovat úroveň práce v dané odbornosti. Hlavními funkcemi supervize jsou řízení, vzdělávání a podpora. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

typy supervize podle pozice supervizora interní – supervizorem je pracovník zevnitř organizace externí – supervizorem je někdo z jiné organizace typy supervize podle četnosti a účelu provádění Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

pravidelná – smluvně sjednaná zpravidla na jeden rok příležitostná – dle potřeb supervidovaných krizová – v případě, pokud nastane velký problém typy supervize podle funkcí v rámci organizační struktury poradenská – provádí supervizor s výcvikem manažerská – provádí vedoucí pracoviště nebo jiný pracovník Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

specifické typy supervize supervize řízení – jedná se o zvýšení kvality řízení konkrétního manažera supervize supervize – pro každého supervizora je užitečné mít občas supervizi své supervize Formy supervize individuální supervize spočívá kontakt supervizora s jedním pracovníkem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

skupinová supervize je založena na strukturovaném procesu, kdy pracovníci mají možnost diskutovat ve skupině Supervizor je osoba, která supervizi provádí, supervizant nebo supervidovaný je osoba, která supervizi přijímá. Vztah mezi supervizorem a supervidovaným je založen na vzájemném ovlivňování s cílem rozvoje supervidovaného. Supervidovaný musí být otevřený ke změně. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

pomáhá brát supervizní proces s klidem Supervizor by měl být zralým a moudrým člověkem, kongruentním jak ve své pracovní činnosti, tak i ve svém osobním životě. Vedle terapeutické kompetence by měl mít schopnosti a dovednosti pedagogického působení. Supervizor pomáhá brát supervizní proces s klidem umí přijímat zpětnou vazbu od supervidovaných Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

pomáhá objasňovat cíle při práci s klienty kritéria hodnocení práce vysvětluje srozumitelně ve vztahu k chování povzbuzuje k tomu, aby pracovník o svých klientech přemýšlel nově umožňuje aktivní zapojení do supervizního procesu monitoruje prospěch klienta Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

supervizor poskytuje supervidovanému průběžnou zpětnou vazbu zajišťuje dodržování právních, etických a profesionálních zásad a předpisů konzultantské praxe supervizor poskytuje supervidovanému průběžnou zpětnou vazbu v krizových situacích má supervidovaný možnost se obrátit na svého kolegu supervizoři absolvují pokročilé výcviky, například kurzy, semináře, odborné konference Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vztah mezi supervizorem a supervidovaným vztah supervizor a supervidovaný lze považovat za uzavřený sociální systém, který je založen na společném cíli, vzájemné spolupráce, předem stanovených pravidel vztah mezi supervizorem a supervidovaným je založen na oboustranné příležitosti vzájemného obohacení a růstu, má jít o vztah bezpečný, důvěrný a respektující Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

supervizor je v něm chápán jako ochraňující autorita, která navrhuje řešení a provází při hledání, kdy supervizor je v roli učitele, průvodce, supervizor je reprezentantem systému supervize a supervidovaný se učí v tomto systému fungovat, vztah je tak od začátku asymetrický, asymetrie by však měla přecházet ke vzájemné společné práci a kolegiality   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK