Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č.3 ZS AR 2013/2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2014/2015
Advertisements

Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o průběhu a přípravě.
NOVÁ MATURITA Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Sametová revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Školní dějepis, didaktika a metodika dějepisu
Naši prezidenti aneb jak znáš vůdce našeho státu ve 20. století
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č. 2 ZS AR 2011/2012.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Regionální historie (dějiny) ve výuce dějepisu
Didaktická média v dějepisném vyučování
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍM OBCHODNÍM ŠKOLSTVÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Maturitní zkoušky ve školním roce Společná část maturitní zkoušky Definuje ministerstvo školství (MŠMT) MŠMT zadává ve stejném termínu MŠMT.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2015/2016
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
CASLIN 2006 Mechanismus změn v Městské knihovně v Praze … aby zrcadlo zrcadlilo… Jaroslava Štěrbová.
ČR – historický vývoj VY_32_INOVACE_Z ČR 8.01 Mgr. Kosík Lukáš
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Maturita 2015.
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
VY_32_INOVACE_2D.9.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Škola základ života Petr Machala.
Okupace Československa
Česká národní banka – historie a současnost VY_32_INOVACE_2B6
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Výuka soudobých dějin problémy a perspektivy Ústav pro studium totalitních režimů Praha.
VY_32_INOVACE_1D.9.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
VZDĚLÁVÁNÍ PO SPLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY Mgr. Blanka Vohníková.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Co a jak po základní škole?
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Evropské jazykové gymnázium s.r.o.
Management pro vychovatele PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Srovnání škol České republiky a Slovenské republiky Nikola Kejhová Rájec – Jestřebí V úzkých Gymnázium Boskovice 2012.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U Vlastenectví a národní tradice.
1 Chystaná novela školského zákona Mgr. Jaroslav Fidrmuc náměstek pro řízení sekce vzdělávání Asociace středních průmyslových škol ČR Špindlerův Mlýn,
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č.3 ZS AR 2014/2015.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2012 Ing. Dana Štěpánová odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský úřad Libereckého kraje.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Průmyslová revoluce Kladno Gymnázium Kladno. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc20 Označení materiáludkc20_prum_rev_kladno_gymnazium.
1 Přijímací řízení do SŠ 2016/2017 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Význam J.A. Komenského 5.část
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Bc. Magdalena Zábranská
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
PHmax ve středním vzdělávání
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č.3 ZS AR 2013/2014

Výuka D v období protektorátu: změna již na podzim 1938 – Komise pro revizi učebnic po vzniku protektorátu – zhodnoceno 279 učebnic, 30 zakázáno, v roce 1940 další revize učebnic fixace teze o sepětí českého národa s německou říší v myslích žáků v roce 1942 výuka dějepisu dočasně zrušena

Období 1945 – 1948: zpočátku pozornost zaměřena na odstranění deformací ( vážné zejména v humanitních předmětech) v podstatě obnova předválečného systému znovu vydávány osvědčené učebnice diskuze o „demokratizaci“ a „zlidovění“ vzdělávání diskuze o koncepční a obsahové přestavbě humanitních oborů

Výuka D v letech zákon č. 95/1948 Sb., o základní úpravě jednotného školství – stejné vzdělání pro školou povinnou mládež ↓ československá škola je školou politickou, nositeli historického pokroku a národních tradic jsou lidové vrstvy a dělnická třída základ výuky dějepisu – marxismus – leninismus, vyučování dějepisu – dokazování platnosti předem daných schémat historického materialismu → schematismus, fráze zákon č. 31/1953 Sb.,o školské soustavě a vzdělávání učitelů ↓ maximální přizpůsobení československého školství sovětskému vzoru osmiletá střední škola (žáci ve věku 6 – 14 let) a jedenáctiletá střední škola ( ročník měl být dočasně výběrový) dějepis prostředek výchovy k socialistickému vlastenectví a proletářskému internacionalismu dějepis vyučován v 5. – 11. ročníku

Změny po roce 1960: devítiletá školní docházka - ZDŠ 3letá SVVŠ střední odborné školy a učiliště Výuka D: ZDŠ – 6. – 9. ročník (2 hod/týden) SVVŠ 1. – 3. ročník (2 hod/týden) Středoškolské učebnice - nepříliš zdařilé: např. Jaroslav Charvát Světové dějiny

Další změny do roku 1989: Zákon č. 168/1968 Sb. O gymnáziích - SVVŠ rozšířena na čtyřletou školu, byl jí vrácen název gymnázium, projekt předpokládal vnitřní diferenciaci, zavedení osmiletých gymnázií, volitelné a nepovinné předměty 1970 – změny namířené proti této podobě gymnázií Cíl – politizace školy, zrovnoprávnění tří proudů středního vzdělání ( SOU, SŠ, gymnázia) – ukončení všech tří typů škol maturitní zkouškou 1976 – dokument Další rozvoj československé vzdělávací soustavy – ZŠ zkrácena na osmiletou, všeobecná docházka prodloužena na deset let

70. a 80. léta 20. století 1978 – zákon č.63/1978 Sb., o opatřeních v soustavě základních a středních škol na gymnáziích oslabena humanitní složka, polytechnizace vzdělání – ZVOP D vyučován na ZŠ - 5. – 8. ročník na gymnáziích 1. – 3. ročník (2hod/týden) na SOŠ 1. – 2. ročník (2 hod/týden) na SOU 1. ročník ( 2hod/týden)

Vyústění reformních snah 70. let Zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol ↓ nová koncepce gymnázia – gymnázium základní a gymnázium se zaměřením,zavedení odborných předmětů(ZVOP),potlačení estetické výchovy Obsah výuky dějepisu nezměněn, větší důraz je kladen na samostatnou práci žáků

Transformace školství po roce 1989 Proměna uzavřeného a uniformního systému na otevřený a pluralitní Depolitizace státního monopolu, odstranění ideologické doktriny Decentralizace v řízení systému vzdělávání (ministerstvo, regiony,obce) Možnost vstupu soukromých osob a institucí do oblasti vzdělávání

Výuka dějepisu po roce 1989: nově formulovány cíle D nové učební plány 1995 – ASUD pestrá nabídka učebnic, nové dějepisné atlasy, čítanky Zákon č. 561/2004 Sb. školská reforma, v jejím rámci cíle a funkce D viz předchozí přednáška

Učebnice různá úroveň ke zdařilejším patří např. v 60. letech učebnice pro 6. ročník ZŠ (navazuje na učebnice pro pokusné školy z 30. let 20. století) Václav Michovský, Z dávné minulosti lidstva učebnice 70. a 80. let – schematismus, obtížný text, nepříliš rozsáhlý a nápaditý didaktický aparát

Pomůcky školní obrazy ( hlavně události akcentující sociální problematiku), v 80. letech se jejich výroba omezuje časové osy dějepisné mapy diafilmy a diapozitivy film