Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č.3 ZS AR 2013/2014
Výuka D v období protektorátu: změna již na podzim 1938 – Komise pro revizi učebnic po vzniku protektorátu – zhodnoceno 279 učebnic, 30 zakázáno, v roce 1940 další revize učebnic fixace teze o sepětí českého národa s německou říší v myslích žáků v roce 1942 výuka dějepisu dočasně zrušena
Období 1945 – 1948: zpočátku pozornost zaměřena na odstranění deformací ( vážné zejména v humanitních předmětech) v podstatě obnova předválečného systému znovu vydávány osvědčené učebnice diskuze o „demokratizaci“ a „zlidovění“ vzdělávání diskuze o koncepční a obsahové přestavbě humanitních oborů
Výuka D v letech zákon č. 95/1948 Sb., o základní úpravě jednotného školství – stejné vzdělání pro školou povinnou mládež ↓ československá škola je školou politickou, nositeli historického pokroku a národních tradic jsou lidové vrstvy a dělnická třída základ výuky dějepisu – marxismus – leninismus, vyučování dějepisu – dokazování platnosti předem daných schémat historického materialismu → schematismus, fráze zákon č. 31/1953 Sb.,o školské soustavě a vzdělávání učitelů ↓ maximální přizpůsobení československého školství sovětskému vzoru osmiletá střední škola (žáci ve věku 6 – 14 let) a jedenáctiletá střední škola ( ročník měl být dočasně výběrový) dějepis prostředek výchovy k socialistickému vlastenectví a proletářskému internacionalismu dějepis vyučován v 5. – 11. ročníku
Změny po roce 1960: devítiletá školní docházka - ZDŠ 3letá SVVŠ střední odborné školy a učiliště Výuka D: ZDŠ – 6. – 9. ročník (2 hod/týden) SVVŠ 1. – 3. ročník (2 hod/týden) Středoškolské učebnice - nepříliš zdařilé: např. Jaroslav Charvát Světové dějiny
Další změny do roku 1989: Zákon č. 168/1968 Sb. O gymnáziích - SVVŠ rozšířena na čtyřletou školu, byl jí vrácen název gymnázium, projekt předpokládal vnitřní diferenciaci, zavedení osmiletých gymnázií, volitelné a nepovinné předměty 1970 – změny namířené proti této podobě gymnázií Cíl – politizace školy, zrovnoprávnění tří proudů středního vzdělání ( SOU, SŠ, gymnázia) – ukončení všech tří typů škol maturitní zkouškou 1976 – dokument Další rozvoj československé vzdělávací soustavy – ZŠ zkrácena na osmiletou, všeobecná docházka prodloužena na deset let
70. a 80. léta 20. století 1978 – zákon č.63/1978 Sb., o opatřeních v soustavě základních a středních škol na gymnáziích oslabena humanitní složka, polytechnizace vzdělání – ZVOP D vyučován na ZŠ - 5. – 8. ročník na gymnáziích 1. – 3. ročník (2hod/týden) na SOŠ 1. – 2. ročník (2 hod/týden) na SOU 1. ročník ( 2hod/týden)
Vyústění reformních snah 70. let Zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol ↓ nová koncepce gymnázia – gymnázium základní a gymnázium se zaměřením,zavedení odborných předmětů(ZVOP),potlačení estetické výchovy Obsah výuky dějepisu nezměněn, větší důraz je kladen na samostatnou práci žáků
Transformace školství po roce 1989 Proměna uzavřeného a uniformního systému na otevřený a pluralitní Depolitizace státního monopolu, odstranění ideologické doktriny Decentralizace v řízení systému vzdělávání (ministerstvo, regiony,obce) Možnost vstupu soukromých osob a institucí do oblasti vzdělávání
Výuka dějepisu po roce 1989: nově formulovány cíle D nové učební plány 1995 – ASUD pestrá nabídka učebnic, nové dějepisné atlasy, čítanky Zákon č. 561/2004 Sb. školská reforma, v jejím rámci cíle a funkce D viz předchozí přednáška
Učebnice různá úroveň ke zdařilejším patří např. v 60. letech učebnice pro 6. ročník ZŠ (navazuje na učebnice pro pokusné školy z 30. let 20. století) Václav Michovský, Z dávné minulosti lidstva učebnice 70. a 80. let – schematismus, obtížný text, nepříliš rozsáhlý a nápaditý didaktický aparát
Pomůcky školní obrazy ( hlavně události akcentující sociální problematiku), v 80. letech se jejich výroba omezuje časové osy dějepisné mapy diafilmy a diapozitivy film