20.1 Vypravování, přímá řeč Stezka odvahy Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 20.1 Vypravování, přímá řeč Stezka odvahy O prázdninách jsem byla na táboře v Lázních Libverdě. Bylo tam velmi hezky. Jednoho dne nám řekl vedoucí tábora: „Pátý a čtvrtý oddíl bude mít dnes stezku odvahy.“ Byli jsme udiveni, ale současně jsme měli radost. Večer v devět jsme vyšli. Šli jsme na místo asi 800 metrů vzdálené od tábora. Bylo tma a my jsme byli celí vystrašení. Naše vedoucí nás pouštěla po jedné minutě a každému připomněla: „Dávej pozor, na cestě jsou kameny!“ Za čtvrt hodiny jsem byla na řadě i já. Šla jsem chvíli lesem a potom jsem přišla na polní cestu. V tu chvíli se ozvalo: „Hú, hú!“ a jiné skřeky. Polilo mě horko, ale šla jsem dál. Na několika místech bylo ještě „strašidlo“, ale já jsem se už nebála. Přišla jsem do tábora a byla jsem ráda, že už mám vše za sebou. Ve stanu jsme si o tom s děvčaty ještě dlouho vyprávěly. Dokázal/a bys podobně vyprávět nějaký vlastní zážitek z prázdnin? Vypravování Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová
20.2 Co již víme? VYPRAVOVÁNÍ základem je děj (příhoda, příběh) Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 20.2 Co již víme? základem je děj (příhoda, příběh) VYPRAVOVÁNÍ usiluje o dějové napětí stať zápletka rozuzlení může být vedeno: člení se na: vyvrcholení v 1. osobě = ICH-FORMA úvod – navozuje základní situaci stať – vlastní vypravování závěr – ukončení nebo zhodnocení příběhu OSNOVA ve 3. osobě = ER-FORMA heslovitá ve větách
20.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 20.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Jazykové prostředky oživující vypravování slovesa pojmenovávající různé činnosti rozmanité výrazy, např. dějová slovesa, synonyma přirovnání citoslovce běžně užívaná (i nespisovná) slova a obraty vhodné zařazení času přítomného užití kratších vět k naznačení rychlého spádu děje užití zvolání, otázek přímá řeč vysoký jako hora hú, hú je fuč, nečum přibližuje postavy čtenáři synonyma = slova stejného či podobného významu (pěkný - hezký) přirovnání = srovnávání dvou jevů (pomocí slov jako, jak, než)
20.4 Co si řekneme nového? PŘÍMÁ ŘEČ Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 20.4 Co si řekneme nového? 1. „Asi bude pršet, vezmi si deštník, “ říká maminka Kamilovi. PŘÍMÁ ŘEČ 2. Maminka říká Kamilovi: „Asi bude pršet, vezmi si deštník.“ 3. „Asi bude pršet,“ říká maminka Kamilovi, „vezmi si deštník.“ pomocí přímé řeči citujeme, co někdo řekl vyznačena uvozovkami „ “ bývá doplněna uvozovací větou 4. „Vezmi si deštník, asi bude pršet.“ Uvozovací věta následuje: „P…………. ,(?!)“ u…………… . Uvozovací věta předchází: U……… : „P…………. .(?!)“ Uvozovací věta je vložena: „P…….. ,“ u…… , „p……….. .(?!)“ Uvozovací věta chybí: „P…………………………… .(?!)“
20.5 Procvičení a příklady Pokus se dovyprávět následující příběh. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 20.5 Procvičení a příklady Pokus se dovyprávět následující příběh. Byl krásný zimní den a my jsme se vypravili na běžkách do nedalekého lesa. Slunce hřálo, sněhu bylo dost, nálada dobrá. Ale vtom to přišlo. Najednou… Divoký den Petr dnes běhal jako divý. Nehoda na sebe nenechala dlouho čekat. Nejprve při hře upadl, potom při nošení dřeva na táborák zakopl o placák a uhodil se do ruky. Když mu pan učitel Kužel ruku prohlédl, usoudil, že Petr má ruku asi zlomenou. Všichni jsme se kolem Petra seběhli a utěšovali ho. Pan učitel Kužel zavolal na záchrannou stanici. Záchranka za chvíli přijela. S Petrem odjel také pan učitel Kužel. Za hodinu se záchranka vrátila i s Petrem. Petr byl obvázaný, ale šťastný, že jeho divoký den neskončil ještě hůř. Úkoly k textu: Najdeš zde slova vytvořená z dvojslovných názvů? Některé výrazy jasné ze souvislosti se tu zbytečně opakují. Odhal je a z textu vypusť. Pokus se text obohatit přirovnáními, přímou řečí a dalšími oživujícími prostředky. Text rozčleň na odstavce a utvoř osnovu.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 20.6 Něco navíc pro šikovné Pokus se napsat vypravování na základě níže uvedeného článku: z pohledu zlodějky z pohledu příslušníka Policie České republiky z pohledu tabulky čokolády Nechtěla zaplatit dvanáct čokolád Brněnsko – Příslušníky Policie ČR přivolaly pracovnice jednoho nejmenovaného obchodního domu v centru krajského města. Zadržena byla jedenapadesátiletá žena, které se z obchodu pokusila odcizit dvanáct čokolád v celkové hodnotě 500 Kč. Zlodějku si odvezli pracovníci Policie ČR. Dále se zjistilo, že tato žena má bohatou trestní minulost, za kterou byla v posledních sedmi letech trestána. Pachatelce hrozí až tříletý trest. Uvedený příběh můžeš ztvárnit i jako komiks.
20.7 CLIL Harry Potter and the Prisoner of Azkaban Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 20.7 CLIL Harry Potter and the Prisoner of Azkaban Harry woke on the last day of the holidays, thinking that he would at least meet Ron and Hermione tomorrow, on the Hogwarts Express. He got up, dressed, went for a last look at the Firebolt, and was just wondering if he’d have lunch, when someone yelled his name and he turned. ‘Harry! HARRY!’ They were there, both of them, sitting outside Florean Fortescue’s Ice-Cream Parlour, Ron looking incredibly freckly, Hermione very brown, both waving frantically at him. ‘Finally!’ said Ron, grinning at Harry as he sat down. ‘We went to the Leaky Cauldron, but they said you’d left, and we went to Flourish and Blotts, and Madam Malkin’s, and –’ ‘I got all my school stuff last week,’ Harry explained. ‘And how come you knew I’m staying at the Leaky Cauldron?’ ’Dad,’ said Ron simply. Mr Weasley, who worked at the Ministry of Magic, would of course have heard the whole story of what had happened to Aunt Marge. ‘Did you really blow up your aunt, Harry?’ said Hermione in a very serious voice. ‘I didn’t mean to,’ said Harry, while Ron roared with laughter. ‘I just – lost control.’ ‘It’s not funny, Ron,’ said Hermione sharply. ‘Honestly, I’m amazed Harry wasn’t expelled.’ ‘So am I,’ admitted Harry. ‘Forget expelled, I thought I was going to be arrested.’ He looked at Ron. ‘Your dad doesn’t know why Fudge let me off, does he?’ ‘Probably ’cause it’s you, isn’t it?’ shrugged Ron, still chuckling. ‘Famous Harry Potter and all that. I’d hate to see what the Ministry’d do to me if I blew up an aunt. Mind you, they’d have to dig me up first, because Mum would’ve killed me. Anyway, you can ask Dad yourself this evening. We’re staying at the Leaky Cauldron tonight, too! So you can come to King’s Cross with us tomorrow! Hermione’s there as well!’ Hermione nodded,... Find the typical features of narration.
20.8 Test znalostí Mezi prostředky oživující vypravování nepatří: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 20.8 Test znalostí Správné odpovědi: c d b Mezi prostředky oživující vypravování nepatří: a/ přímá řeč b/ synonyma c/ termíny d/ přirovnání V jaké větě se nachází přirovnání? a/ Rychle běhá. b/ Pohybuje se rychle jako blesk. c/ Je rychlý. d/ Pohybuje se rychle. Co neplatí pro přímou řeč? a/ Je označena uvozovkami. b/ Bývá doplněna uvozovací větou. c/ Její pomocí citujeme, co někdo řekl. d/ Musí být v každém vypravování. Která věta je napsána bezchybně? a/ Půjdeme ven? zeptal se Petr. b/ Petr se zeptal: „půjdeme ven?“ c/ „Půjdeme na hřiště,“ zeptal se Petr, „nebo do kina?“ d/ „Půjdeme na hřiště,“ zeptal se Petr, nebo do kina? Test na známku
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 20.9 Použité zdroje, citace Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, 2005. Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, 1999. Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, 2005. Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, 2001. Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, 2002. Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, 2002. Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, 2005. Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, 2003. Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s. 135-136. (slide 1) Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s. 134. (slide 5) http://dum.rvp.cz/materialy/namety-pro-vypravovani.html (slide 6) http://www.english-online.cz/nahravky2.php?id=31 (slide 7) http://www.appzone.cz/2011/07/kouzlete-jako-harry-potter/ (slide 7) obrázky z databáze klipart
20.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 20.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2012 Ročník 6. – 9. ročník Klíčová slova Vypravování, osnova, přímá řeč a další prostředky oživující vypravování. Anotace Prezentace popisující slohový útvar vypravování, jeho základní znaky s důrazem na správné používání přímé řeči.