Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.3 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě NEUMANNOVO SCHÉMA Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Von Neumannovo schéma počítače
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Internet – E. bankovnictví
POČÍTAČ.
Procesory Filip Skulník.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.1 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Vektorová grafika – výplň, pero Typ: DUM - kombinovaný.
Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě
Základní pojmy V informatice.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.15 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - animace Typ: DUM - kombinovaný.
Informatika I 7.a 8. hodina 4. týden.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_2.20 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Vektorová grafika - tvary Typ: DUM - kombinovaný.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.4 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Vnější paměti Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_137_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Čižmárová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Tato prezentace byla vytvořena
Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě
HARDWARE Technické vybavení počítače. John von Neumann Stanovil teoretické principy (1945), které umožňují vytvořit univerzální počítač Počítač bude využívat.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_2.17 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Rastrová grafika-hromadné úpravy Typ: DUM -
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.6 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Práce se skenerem, skener Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Počítač, jeho komponenty a periferní zařízení
Referát č. 3 Počítač, jeho komponenty a periferní zařízení (principy fungování, digitální záznam informací, propojení počítače s dalšími (digitálními)
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – úvod, základní pojmy Ročník:3. Datum.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.7 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – matematické výrazy Typ: DUM.
Název Digitální reprezentace dat Předmět, ročník ICT, sekunda
PowerPoint – šablony, záhlaví
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.16 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - Album Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 3.18 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Internet – E. pošta Typ: DUM - kombinovaný.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Přehled a vývoj mikroprocesorů
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.7 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Monitory, televize Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.9 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Porty a rozhraní Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.17 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě OS WIN 7, 1. část Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT.
Von Neumannovo schéma.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Vektorová grafika – hladiny Typ: DUM - kombinovaný.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.6 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor-hromadná korespondence Typ: DUM.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.18 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě OS WIN 7, 2. část Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.2 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Vektorová grafika – objekty (spojení, kopírování)
Základní pojmy a části počítače Data (informace) se v počítači ukládají v pojmenovaných celcích, které se nazývají soubory. Soubory jsou dvou druhů: Programy.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.1 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě BIT, BYTE, PŘEDPONY Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.4 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – záhlaví, zápatí Typ: DUM -
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_152_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor - odstavec Typ: DUM - kombinovaný.
Hardware.
Jak pracuje počítač Název školy
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.19 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Komprimace Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.20 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Operační systém sítě Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Univerzita třetího věku kurz ECDL
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Procesory.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_04_PROCESOR.
John von Neumannova koncepce. John von Neumann  Narozen 28. prosince 1903 Budapešť Rakousko-Uhersko  Zemřel 8. února 1957 Spojené státy americké.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Ing. Hana Šmídová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_NEUMANN_S1.
Architektura počítače Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Základy informatiky.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Petr Fodor.
Vnitřek skříně počítače
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.3 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě NEUMANNOVO SCHÉMA Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník: 3. r. (6leté), 1. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Zpracovatel: Miroslav Filipec Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: září 2012

2 Metodický list: (snímek 4): Fungování modelu vysvětlit i na jednoduchém součtu dvou čísel, 2+3=5. Popsat: co znamená digitální. (snímek 8): Možno ukázat fyzicky skutečnou základní desku a procesor. (snímek 9): Dešifrovat inzerát, co je technologie a co parametry v inzerátu. (snímek 10 – 13): Test si nechat napsat, nebo řízeně na něj nechat odpovídat. (snímek 14): Nápověda: J. von Neumann se narodil v Rakousko-Uhersku v Pešti, otec bankéř, žil pak v USA. Schéma vytvořil v 1. polovině 40. let 20. stol.

3 Anotace: 1.(čeho se týká:) Jednoduchá struktura počítače navržená ve 40. letech 20. stol. a používaná dodnes. 2.(pro koho je určena:) 3. r. (6leté), 1. r. (4leté) 3.(v čem je inovativní:) Dynamicky objasňuje základní pojmy a spojuje je s praxí. 4.Klíčová slova: paměť procesor řadič ALU hardware 5.Jazyk: český 6.Délka užití: 30 minut 7.Datum vzniku:

Schéma (John von Neumann) počítače (od r téměř dosud) Vstupní zařízení Operační (vnitřní) paměť Výstupní zařízení Aritmeticko- logická jednotka (ALU) Řadič Řadič + ALU = ( μ) Procesor Řadič řídí chod počítače. ALU provádí aritmetické a logické operace. V operační paměti je uložen program, data, mezivýsledky, výsledky. Vnější paměť (HDD, Flash,…) je při čtení vstupním a při zápisu výstupním zařízením. 4

Aritmeticko-logická jednotka (ALU) Aritmetické operace: součet čísel (rozdíl, násobení, dělení,…). Logické operace: konjunkce (logický součin), disjunkce (logický součet), negace,…. Takt (perioda) je časový úsek, ve kterém se provede např. jedna operace ( v jednom taktu se taky např. provede přesun „čísla“ z paměti do ALU). Počet taktů za sekundu je frekvence. Jednotka Hertz= 1Hz. Předpony ze soustavy SI, např. M, G. (Jestliže je frekvence procesoru 3 GHz, za vteřinu se provede operací.) Bitovost procesoru (16, 32, 64 bitový) znamená, že v jednom taktu (kroku) se provede jedna operace (přesun) čísla ve dvojkové soustavě veliké (široké) 16, 32, 64 bitů. (4 nebo 8 bitové procesory má klávesnice, kalkulačka, dálkový ovládač. 8 nebo 16 bitové v mobilních telefonech, PDA. Procesor PC v roce 2012 je 64 bitový. OS W8 je 32 nebo 64 bitový.) Vícejádrový procesor (2;4) znamená více procesorů v jedné součástce (čipu). Při běhu více programů, každý program běží v jednom jádru. Při spuštění jediného programu může být používáno více jader. Paměť cache. Vnitřní paměť v čipu procesoru, ještě rychlejší přístup než do standardní RAM. Je však relativně malá. Procesor = řadič + ALU 5

6 Operační (vnitřní) paměť - RAM V paměti jsou uložená data a program. Data lze do paměti zapisovat (write) a číst (read). Vlastnosti RAM: 1. rychlá (zápis, čtení 1000x rychlejší než u vnější paměti), 2. malá ( ve srovnání s vnější paměti), 3. při výpadku el. proudu, tzv. napájení, se paměť vymaže.

7 Předpony v ICT Předpona (binární předpona) jednotkaSI (fyzika, Hz, matematik a) Velikost paměti (binární předpona) kilok (Ki) megaM (Mi) gigaG (Gi) teraT (Ti) peta Pozn. Správné předpony u paměti jsou ignorovány.

8

9 Procesor (s měřítkem) Obr. 1, 2, 3, 4

10 Obr. 5

11 Kontrolní otázky (test): (správné 0-4 odpovědi) 1. Procesor je: a)Operační (vnitřní) paměť a řadič. b)Operační (vnitřní) paměť, řadič a aritmeticko-logická jednotka. c)Řadič a aritmeticko-logická jednotka. d)Srdce počítače.

12 Kontrolní otázky (test): (správné 0-4 odpovědi) 2. Frekvence počítače : a)Je frekvence procesoru. b)Je větší než Hz. c)Je někdy větší než 2,4 MB. d)Je počet taktů CPU za sekundu.

13 Kontrolní úkoly (test): 3. Z inzerátu určete: a)Frekvenci počítače: b)Velikost vnější paměti: c)Velikost vnitřní paměti: d)Počet zobrazovaných bodů na monitoru: hop na inzerát

14 Kontrolní úkoly (test): 4. Na vlastním PC určete: a)Frekvenci počítače: b)Velikost vnější paměti: c)Velikost vnitřní paměti: d)Velikost, rozlišení a další charakteristiky monitoru:

15 Kontrolní otázky (test): (správné 0-4 odpovědi) 5. John von Neumann byl: a)Čech b)Maďar c)Američan d)Rakušan Konec

16 Citovaná literatura (ISO 690): Roubal, Pavel Informatika a výpočetní technika Praktická učebnice. Brno : Computer Press, a.s., ISBN Obrázky: Obr. 1, 2, 3, 4: Foto autor. Obr. 5: Leták firmy Proton. [Online] [Citace: ]