Romantismus 19. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Advertisements

Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Vztahy mezi Čechy a Němci
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
III/2 XV A
Románský sloh.
Doba Charakteristika Znaky
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Konec 18. století a počátek 19. století
ROMANTISMUS.
Romantismus Umění 19. století.
SYMBOLISMUS konec 19. století
Kubismus I. Polovina 20. století.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Klasicismus a romantismus
Empír - (z lat. empire = císařství )
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Gotická kultura.
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Z franc. romantique = jako v románu
Romantismus.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
České země, sochařství, malířství
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Romantismus Název školy
Realismus.
Romantické malířství ve Francii
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NAIVNÍ UMĚNÍ.
Parlament v Budapešti (Maďarsko).
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
Poezie ve světové literatuře
Český jazyk a literatura
Umělecké směry 19. století
KUBISMUS.
Evropské umění počátku 20. století
Znáš Víš, které to jsou ? PAMÁTKY UNESCO V ČR
HISTORICKÉ STAVEBNÍ SLOHY A JEJICH PROJEVY V LIDOVÉ ARCHITEKTUŘE
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Francisco GOYA španělký malíř a grafik romantismu.
Romantismus 19. století.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Gotika Bolfíková Nikola.
ROMANTISMUS.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Architektura do začátku 20. století.
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Kultura 1. poloviny 19. století
Adresa školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Transkript prezentace:

Romantismus 19. století

Romantismus Je nový umělecký směr ovlivňující Evropu poloviny 19. století. Domovem romantismu byla Francie. Hnutí dává do popředí cit, inspiraci nachází v historismu. Romantici se věnovali i kresbě architektury s cílem zachovat její podobu, a stali se tak zakladateli památkové péče. Náměty: nespoutaná příroda boj za svobodu témata lásky a smrti proti chladné vyumělkovanosti stavěli vášeň, přirozenost, dobrodružství a odvahu Rozervanost, izolace, pocit bezdomovství, touha po dálkách, fascinace vzrušením, nepochopitelným, to jsou základní pocity a postoje romantika.

Znaky romantismu důraz je kladen na city, vášně, dobrodružství, fantazii a silné výjimečné zážitky romantický hrdina je individualitou a snaží se na vlastní kůži vyzkoušet vše nové a vzrušující, člověk má spoléhat na vlastní síly a vůli odmítali měšťáky a jejich honbu za majetkem, hledali únik ze společnosti, odmítali ošklivost průmyslových objektů a špínu měst ze skutečnosti, která je tísnila, utíkali romantici do snů a fantazie, do středověké minulosti, na opuštěná místa ve volné přírodě vysmívali se ideálům klasicismu, který se podle nich „narodil mrtvý“

Architektura V důsledku průmyslové revoluce a zrychlení životního tempa dochází kolem poloviny 19. století k bouřlivému rozvoji měst, která se rozšiřují za středověké pásmo hradeb. Příkladem je velkolepá přestavba Paříže. Romantismus nachází zdroj inspirace v historismu – studuje a napodobuje historické slohy. Na radnicích se uplatňuje gotika, pro chrámy se vybíraly vzory byzantské a raně křesťanské, městský palác byl většinou barokní, parlament reprezentující ideál antické demokracie byl projektován v řádu dórském a pro kulturní stánky (divadla, muzea..) se používal sloh renesanční. Rostl požadavek vývoje nových stavebních typů – burzy, banky, pojišťovny, tržnice, nemocnice…. Uplatňovaly se nové stavební materiály a prefabrikáty (střídání stavebních dílů).

Znaky romantické architektury: tupé zakončení věží a nárožních (často mnohobokých) věžiček se zubatým cimbuřím (vliv anglické gotiky) válcovité, hrotitě zastřešené věže a strmé střechy (vliv Francie) koncepce přírodního krajinářského parku, který bývá doplněn drobnou architekturou – umělé zříceniny, altánky, skleníky… (park v Lednici) městské parky, např. centrální park v New Yorku, Bolognský les v Paříži…. Klasicismus a romantismus přinesly železné konstrukce a závěsné řetězové mosty – to umožnilo vznik velkých budov a zastřešení velkých prostor.

Památky Westminsterský chrám v Londýně parlament v Londýně parlament v Budapešti staroanglická venkovská sídla katedrála v Edinburghu Romantismus v Čechách a na Moravě dostavba chrámu sv.Víta v Praze (dokončen r. 1929) úprava Karlštejna, Hluboké, Lednice a Orlíka kolonáda v Karlových Varech a stavba Národního divadla (architekt Josef Zítek – největší osobnost české architektury 19. století)

Gustav Eiffel Eiffelova věž Geniální francouzský architekt železných konstrukcí. Je autorem zdymadel Panamského průplavu a kovové konstrukce nesoucí sochu Svobody v New Yorku. Nejvíce jej proslavila stavba kovové věže v Paříži, která se stala symbolem tohoto města. Eiffelova věž Vysoká 305 metrů, ve své době nejvyšší stavba světa vztyčená v Paříži u příležitosti Světové výstavy 1889 a stoletého výročí Velké francouzské revoluce.

Malířství Znaky romantického malířství: Romantické malíře zajímalo jak vyjádřit na plátně city pomocí dramatických barev, rozmáchlých pohybů i výběrem exotického a citově zabarveného námětu. V případě krajinomaleb je záliba v krajině neklidné, nevšední, tajuplné. Symbolem romantismu v malířství se stal obraz Theodora Géricaulta Vor Medúzy . Znaky romantického malířství: Dramatičnost Děj vyhrocen do maxima Barva dotváří atmosféru obrazu Náměty ze středověku i soudobé události Hlavní představitelé: Théodore Géricault, Eugéne Delacroix, Francisco Goya

Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl v rámci projektu SIPVZ jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…

Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění 1-10 Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Hora, P.: Toulky českou minulostí 1-9. Praha 1985 – 2004 Stadler, W.: Dějiny sochařství. Praha 1996 CD ROM Artopedia 2 CD ROM Encyklopedie světové architektury CD ROM Lexikon českých výtvarníků ..

Théodore Géricault Vor Medúzy Obraz je inspirován skutečnou událostí. Francouzská námořní loď La Meduse se roku 1816 cestou do západní Afriky potopila. Zatímco kapitán a vysocí důstojníci se zmocnili záchranných člunů, ponechali pasažéry a posádku na jediném voru na pospas rozbouřenému moři. Vor plul 13 dnů Atlantikem, přežilo pouze 15 lidí. Velké plátno je zamyšlením nad lidským utrpením a smrtí. Obraz je plný trýznivých detailů. Malíř se zřekl pestrých barev, které mu pro námět připadaly příliš triviální a radostné. Géricaulta zklamalo vlažné přijetí tohoto díla ve Francii, a proto s ním odcestoval do Anglie, kde pak žil několik let. Théodore Géricault Vor Medúzy

Théodore Géricault -Vor Medúzy

Eugéne Delacroix Francouzský romantický malíř, je považován za předchůdce impresionismu, a to pro svou práci s barvou. Své obrazy tvořil na literární témata – Shakespeare, Dante, lord Byron… První významné dílo je Dantova bárka. Baudelaire napsal:“Delacroix vášnivě miloval vášeň, ale přitom chladně rozvažoval, jak ji co nejpřesněji vyjádřit.“ Pod vlivem červencové revoluce 1830 vznikl obraz Svoboda vedoucí lid na barikády.

Dantova bárka

Dantova bárka

Svoboda vedoucí lid na barikády

Francisco Goya Španělský malíř a grafik. Studoval malířství v Madridu, podnikl i studijní cesty po Itálii. Spolupracoval s královskou manufakturou na gobelíny a jeho předlohy patří k pozdnímu rokoku. Věnuje se portrétnímu umění a stává se dvorním malířem Karla III. a Karla IV. Roku 1792 prodělal mrtvici a po ní ve čtyřiceti letech úplně ohluchl. Jako postižený hluchotou mohl vnímat hrůzy okolního světa pouze očima. Pracoval jak na oficiálních objednávkách pro královský dvůr, tak i na zobrazování lidového života. Je prvním umělcem, který zobrazil současné hrůzy zcela moderním, nebarokním způsobem. Náměty si volil bez hrdinů a hlavní postavy zastupuje anonymní masa. Je prvním a největším malířem absurdnosti. Dílo

F. Goya - obrazy Král Karel IV. s rodinou – skupinový portrét Černé malby V domě hluchého Hrůzy války – cykly grafických listů Poprava vzbouřenců 3. května 1808 Nahá Maja a Oblečená Maja Goyovo dílo mělo velký vliv na moderní umělce a jejich tvorbu (E. Munch, P. Picasso). Jeho obrazy jsou mistrovským dílem portrétního umění, které svou nemilosrdnou otevřeností, až karikaturou stojí v protikladu k obvyklým reprezentačním idealizovaným podobiznám vládců.

Poprava vzbouřenců 3. května 1808 Obraz je pojat jednoduše a stroze, postavy jasně seskupeny, krajina v pozadí je pustá jak u primitivních malířů. Vojáci, jimž není vidět do tváře, vystupují jako jednotná síla proti hloučku vězňů. Obraz má překvapivě málo barev, převládá šedozelená a okrově žlutá, které předpovídají barevnost analytického kubismu, a celkové pojetí díla nás zavede přes několik pokolení od Maneta až k Picassově Guernice.

Poprava vzbouřenců 3. května 1808

Král Karel IV. s rodinou

Oblečená Maja a Nahá Maja

Hrůzy války Toto dílo patří mezi grafické cykly a bylo vydáno dlouho po Goyově smrti.

parlament v Budapešti

Národní divadlo

parlament v Londýně

Eiffelova věž