Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914"— Transkript prezentace:

1 MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Fauvismus

2 V letech 1905 –1914 vzniká v krátkých časových odstupech několik moderních uměleckých směrů:
fauvismus expresionismus kubismus futurismus abstraktní umění rayonismus suprematismus Tyto nové směry se rozvinuly především v malířství, ale některé z nich ovlivnily sochařství a projevily se i v architektuře a užitém umění.

3 FAUVISMUS - 1905 Znaky: Název z francouzštiny, le fauve znamená šelma.
V roce 1905 byla první společná výstava fauvistů, na ní jeden z kritiků pronesl: „Donatello mezi šelmami!“ Název původně odsuzující se ujal. Znaky: Fauvisté nevytvořili žádný společný program. Hlavní znak fauvismu barva - nepřirozená, divoká, svoboda při jejich výběru a užití. Konstrukce prostoru pomocí čistých barev bez modelace, bez stínování. Síla obrazu vychází z barevné plochy. „Barvy byly pro nás dynamitové patrony. Měly za úkol vyjádřit světlo.“

4 Představitelé fauvismu:
Za nejčistšího fauvistu je považován Henri Matisse. Vášnivým temperamentem je znám Maurice Vlaminck. Fauvistické tendence se u nás objevují v díle Václava Špály a Emila Filly. HENRI MATISSE Zpočátku studoval práva, protože otec z něj chtěl mít notáře. Při rekonvalescenci po operaci slepého střeva začal malovat a zanechal právnické kariéry. Prošel obdobím pointilismu a v roce 1905 namaloval první fauvistické obrazy. Prohlásil: … „síla výrazu, zmocňující se diváka, vyzařuje z barevných ploch.“ V obraze :… „má zaznít živý barevný akord tak jako v hudební skladbě.“ Známá díla: Velký červený interiér Tanec Hudba

5 Maurice Vlaminck Byl pařížským rodákem a pocházel z rodiny hudebníků. Patřil k nejtypičtějším představitelům fauvismu. Velmi obdivoval Vincenta van Gogha. “Vytkl jsem si jediný cíl….novými prostředky vyjádřit hluboké vztahy, které mne pojí s prastarou zemí. Byl jsem něžný, bouřlivý barbar.“ Základem jeho malby se stal instinkt, vědění podle jeho názoru instinkt zabíjí. Po roce 1907 jeho bouřlivost ustupuje a ve své díle přechází k realističtějšímu způsobu tvorby. Dílo: Ulice v Marly-le-Roi, Červené stromy

6 Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl v rámci projektu SIPVZ jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…

7 Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Hora, P.: Toulky českou minulostí 1-9. Praha 1985 – 2004 Stadler, W.: Dějiny sochařství. Praha 1996 CD ROM Artopedia 2 CD ROM Encyklopedie světové architektury CD ROM Lexikon českých výtvarníků ..

8 Velký červený interiér

9 Hudba

10 Nahota v modrém

11 Tanec

12 Červené stromy

13 Ulice v Marly-le-Roi

14 Emil Filla

15 Václav Špála Čekající Duha


Stáhnout ppt "MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914"

Podobné prezentace


Reklamy Google