1 Reforma je škrtforma (a to jsme pořád na začátku) Milan Štěch Senátor Parlamentu České republiky a předseda ČMKOS BŘEZEN 2008 Reforma je škrtforma (a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Ing. Dan Jiránek primátor Statutárního města Kladna.
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
4. Cvičení – Vliv zdanění na finanční rozhodování 1FP211.
Panelová diskuse ČSSD Daňová reforma
Odměňování za práci Plat =odměňování zaměstnanců – státu, územních samosprávných celků (krajů a obcí), státních fondů, příspěvkových organizací, jejíž.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Analýza Centra ProEquality
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
Hospodářská politika státu
Co je to rovná daň? Žďár nad Sázavou, Třebíč, Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu ODS.
Konference €FPA ČR řešení případové studie
– – Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Praha, 29. března 2010 Sliby ČSSD: Cesta k bankrotu.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
1 Reforma je škrtforma (a to jsme pořád na začátku) Milan Štěch Senátor Parlamentu České republiky a předseda ČMKOS BŘEZEN 2008 Reforma je škrtforma (a.
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Programové cíle v sociální oblasti Bc. Tereza Bernardová místopředsedkyně strany stínová ministryně práce a sociálních věcí.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
1 Reforma veřejných financí Reforma veřejných financí 2007.
1 Co přinese daňová reforma? (aneb její přednosti a zápory) Seminář Mladých konzervativců při VŠE 20. listopadu 2007 Co přinese daňová reforma? (aneb její.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Aktuální krize zdravotnictví
Daňová reforma ČR Konference ODS k reformním krokům vlády ČR Vlastimil Tlustý, 3. května 2007 Návrh nového zákona o dani z příjmů.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Soustava veřejných rozpočtů
Hospodaření obcí v roce 2016
Reforma je škrtforma (a to jsme pořád na začátku)
Příjmy a výdaje SR.
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Reforma je škrtforma (a to jsme pořád na začátku)
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

1 Reforma je škrtforma (a to jsme pořád na začátku) Milan Štěch Senátor Parlamentu České republiky a předseda ČMKOS BŘEZEN 2008 Reforma je škrtforma (a to jsme pořád na začátku) Milan Štěch Senátor Parlamentu České republiky a předseda ČMKOS BŘEZEN 2008

2 STAV VEŘEJNÝCH FINANCÍ BYL A JE PODSTATNĚ LEPŠÍ, NEŽ JAK STRAŠÍ VLÁDA

3 VE SCHODKU ROZPOČTU PATŘÍME MEZI PRŮMĚR

4 DLUH VEŘEJNÝCH FINANCÍ V POMĚRU K HDP NEROSTE, A DLOUHODOBĚ NENÍ NIJAK VYSOKÝ

5 ČESKÁ EKONOMIKA ROSTE TAK RYCHLE, ŽE ANI KAŽDOROČNÍ SCHODKY NEZVYŠUJÍ CELKOVÝ DLUH V POMĚRU K HDP

6 PODÍL VEŘEJNÉHO DLUHU NA HDP V ROCE 2006 (v %)

7 ÚROKOVÉ SAZBY 10 LETÝCH VLÁDNÍCH DLUHOPISŮ (V %)

8 MÍRA INFLACE AŽ DOSUD BYLA VELMI NÍZKÁ

9 NEJLEPŠÍ LÉTA ČESKÉ EKONOMIKY

10 PRO CIZÍ FIRMY JSME ZLATÝM DOLEM 13 firem z hlavního indexu Pražské burzy cenných papírů mělo za loňský rok zisk přes 147 miliard korun. To by stačilo na živobytí poloviny českých důchodců; Objem vloni vyvezených zisků z ČR do zahraničí překročil 100 miliard korun. Je to 2x více, než byl loňský schodek státního rozpočtu

11 JAKÉ JE POSTAVENÍ ČESKÉ REPUBLIKY ? HDP na obyvatele ve vybraných zemích (EU-15 = 100) ) ) Rozdíl v p.b. Česká republika61,572,911,4 Maďarsko45,258,513,3 Polsko34,649,414,8 Slovensko41,4 3) 60,519,1 4) Slovinsko62,7 3) 82,119,4 4)

12 O CO TEDY VLÁDĚ VLASTNĚ JDE? Chce omezit přerozdělování a tedy solidaritu jak v daních, tak ve financování zdravotnictví, sociálních a veřejných služeb. Hodlá privatizací vytvořit prostor pro vstup soukromého kapitálu do těchto perspektivně velmi lukrativních oblastí veřejných služeb (zdravotnictví, školství), či sociálních transferů (důchody, nemocenské dávky, podpora v nezaměstnanosti). Reforma výrazně snižuje daňovou zátěž bohatým, a to jak cestou snížení přímých daní a změnou struktury snížení sociálního a zdravotní pojištění snížení daní právnickým osobám každý rok o 1 % redukcí majetkových daní a daní z kapitálových výnosů, což jim například v roce 2010 přinese navíc proti dnešku 78 mld. Kč, tak přenesením daňového břemene na středně a nízkopříjmové skupiny, a to prostřednictvím: zvýšení sazby daně z přidané hodnoty z 5 % na 9 %, což ihned zvýší ceny léků a potravin zavedením ekologických daní u elektrické energie, plynu a uhlí zvýšením spotřební daně u tabákových výrobků, čímž od nich celkově vybere v roce 2010 navíc proti dnešku 39 mld. Kč.

13 Stanovení měsíčního maximálního vyměřovacího základu ve výši 4 násobku průměrné měsíční mzdy POJISTNÉ Dopad na příjmy z pojistného v mld. Kč ročně důchody -3,6-3,8-4,1 nemocenské -0,6-0,5-0,4 zaměstnanost -0,2 celkem -4,4-4,5-4,7 Dopad do zdravotního pojištění v mld. Kč ročně -1,8-1,9-2,0

14 Nemocenské se snížilo všem zaměstnancům Výše nemocenské zaměstnance pobírajícího průměrnou mzdu (v Kč) Délka pracovní neschopnosti Stávající stav ReformaZměna 14 dní PN dní PN NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ

15 REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ SLIBY ° finanční stabilizaci zdravotního systému ° odvrácení údajného krachu českého zdravotnictví REALITA V roce 2008 lze očekávat propad příjmů ve zdravotním pojištění minimálně o 10–11 mld. Kč, a to -3,4 mld. Kč omezením platby za státní pojištěnce - 4 mld. Kč zastropováním pojistného -3 až -4 mld. Kč zavedením nové cenové regulace cen léků a „limitu“ 5000 Kč DŮSLEDKY ° I kdyby v roce 2008 regulační poplatky přinesly dodatečné příjmy a úspory ve výši 7,5 – 8 mld. Kč, celkové záporné saldo bude minimálně 2,4 až 3,9 mld. Kč ° V letech 2009 a 2010 lze očekávat propad příjmů veřejného zdravotního pojištění ještě vyšší: -rok 2009 minimálně 5,5 až 7 mld. Kč -rok 2010 dokonce 8,2 až 9,7 mld. Kč

16 DALŠÍ DOPADY REFORMY ZDRAVOTNICTVÍ Regulační poplatky: dopadnou zejména na rodiny s dětmi a na důchodce, kteří jsou v průměru častěji nemocní, než dospělí stanou se překážkou řádného léčení, zvláště u těch nejchudších zpoplatnění zdravotních služeb je dalším krokem k plné privatizaci veřejných služeb a ústup od Ústavy Zastropování pojistného:  znamená narušení solidarity, protože v systému bude o to méně peněz na zaplacení léčby  přinese úlevu jen bohatým

17 CO ZNAMENÁ „LIMIT“ 5000 KČ? SLIBY Vláda slibovala prospěch pro pacienty s vážnými a dlouhodobými onemocněními REALITA Do „limitu“ se nezapočítává: skutečná výše zaplacených doplatků za léky – ale pouze ve výši doplatku za nejlevnější lék se stejnou účinnou látkou poplatky za pohotovost, léky určené k podpůrné léčbě ani platby za hospitalizaci v nemocnici a v léčebnách dlouhodobě nemocných DŮSLEDKY skutečné doplatky mohou u těžce a dlouhodobě nemocných překročit „limit“ až o několik tisíc Kč za rok těžce a dlouhodobě nemocní budou nuceni omezit čerpání zdravotní péče z nedostatku financí

18 ČESKÉ ZDRAVOTNICTVÍ JE PODFINANCOVANÉ, NEBOŤ VÝDAJE V PŘEPOČTU NA OBYVATELE JSOU NÍZKÉ

19 VÝDAJE NA ZDRAVOTNICTVÍ V POMĚRU K HDP v %

20 ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY JSOU ZISKOVÉ Systém veřejného zdravotního pojištění kryl 79,3 % výdajů, státní a územní rozpočty 8,5 % a soukromé výdaje 12,2 % výdajů (rok 2006); Hospodaření zdravotních pojišťoven bylo ziskové ve výši 2,8 mld. Kč – a to někoho láká Příjmy ,8 mld. Kč Výdaje … 180,0 mld. Kč

21 KDE JSOU HLAVNÍ RIZIKA JULÍNKOVÝCH NÁVRHŮ VĚCNÝCH ZÁMĚRŮ ZDRAVOTNICKÝCH ZÁKONŮ? Sníží se objem veřejných prostředků určených na zdravotní péči o případný zisk pojišťoven a o slíbené bonusy (čerpané zdravými pacienty), tj. oslabí se solidarita; Zvýší se tlak na zvýšení spoluúčasti pacientů i na růst sazeb povinného zdravotního pojištění, což povede jak k vyšším příjmům systému, ale také k vyššímu pokušení jejich zneužití; Chce se opustit veřejnoprávní charakter zdravotních pojišťoven Chystá se změna charakteru dnes neziskových zdravotnických zařízení ve výdělečné firmy Otevírá se cesta k vertikálnímu propojení jak zdravotních pojišťoven, tak zdravotnických zařízení (třeba nemocnic) pod jednoho vlastníka s cílem dosahovat zisku jako v jiných akciových společnostech – zdraví bude na prodej? Jde o další vlnu privatizace, tentokrát v sociální oblasti

22 OMYLY VLÁDY V POLITICE DŮCHODŮ Valorizace důchodů je poloviční, než inflace  ODS před volbami slibovala Kč každému důchodci jako kompenzaci očekávané inflace, ale obelhala je  Valorizace penzí od ledna 2008 na minimální úrovni činila necelých 350 korun, ale protože inflace již v lednu dosáhla téměř 7 % a na průměrném důchodu tak sebrala asi 650 korun, kupní síla průměrného důchodu se v důsledku toho snížila asi o 300 korun. Zvýhodnění OSVČ přetrvává a vytváří problém nízkých penzí  Vyměřovací základ OSVČ pro placení pojistného činí jen 36 % základu zaměstnance a proto OSVČ jsou ti skuteční „černí pasažéři“  Místo pomoci podnikání jsou tyto nízké základy jen příčinou budoucích nízkých důchodů živnostníků a těm nezbývá, než žádat o sociální podporu Zastropování pojistného  Nastavením stropu odvodu na čtyřnásobek průměrného příjmu dala vláda dárek nejvíce vydělávajícím poplatníkům  To ale znamená, že o tyto miliardy snížila příjmy do systému a dále oslabila princip solidarity

23 REFORMA DŮCHODŮ ANO, ALE JINAK Vláda pokračuje v prodlužování důchodového věku schválila zvýšení důchodového věku na 65 let začíná se již diskutovat o hranici 67 let a vyšší nebere v úvahu zdravotní stav zvláště některých zaměstnanců v exponovaných profesích ani pracovní podmínky, kvůli kterým část zaměstnanců opouští zaměstnání dlouho před dosažením současné zákonné hranice (63 let) Nebezpečí „opt-out“ možnost vyvázání se ze základního systému a převádět peníze na privátní účty především destabilizuje I. pilíř státních penzí, sníží solidaritu mezi pojištěnci a přinese plošné riziko nižších důchodů převedení části peněz do soukromých fondů neznamená automaticky dostatečné navýšení příjmu pro stáří pro ty, kteří by „opt-out“ využili, protože jejich investování na kapitálových trzích nemá zaručený zisk a je mnohem nákladnější, než provoz průběžného systému soukromé fondy neposkytnou potřebnou jistotu jako státem garantovaný základní důchodový systém

24 STRAVENKY Vláda chce na úkor zaměstnanců navýšit příjmy státního rozpočtu o cca 0,6 -1 mld. Kč a to bez ohledu: na negativní dopady na zdraví zaměstnanců na zhoršení bezpečnosti při práci na udržení produktivity práce na zvyšování stresu na vliv na zaměstnanost v oblasti restaurací a jídelen a jejich ekonomiku

25 ZMĚNA V DANI Z PŘIDANÉ HODNOTY Růst HPH přinese veřejným rozpočtům v roce 2010 dodatečných 28 mld. Kč, ale především na úkor chudších domácností: nízkopříjmové skupiny odvedou 21,20 Kč z každých 1000 Kč čistého příjmu skupiny s vysokými příjmy jen 14,80 Kč. Zvýšení základní sazby DPH je proto asociální a nespravedlivé, neboť postihne chudší domácnosti podstatně více, než ty bohaté.

26 Typ rodiny (rok 2008) Vliv změny daně z příjmu, sociálních dávek a DPH (Kč měsíčně na rodinu) I. Rodina se 2 dětmi, oba rodiče výdělečně činní hrubá mzda obou rodičů celkem 93 tis. měsíčně hrubá mzda obou rodičů celkem 120 tis. měsíčně hrubá mzda obou rodičů celkem 220 tis. měsíčně II. Neúplná dvoučlenná rodina s 1 dítětem hrubá mzda rodiče 75 tis. Kč měsíčně hrubá mzda rodiče 100 tis. Kč měsíčně hrubá mzda rodiče 200 tis. Kč měsíčně KDO NA REFORMĚ NEJVÍCE VYDĚLÁ…

27 … A KDO NEJVÍCE PRODĚLÁ? Rok 2008 Vliv změny daně z příjmu, sociálních dávek a DPH (Kč měsíčně na rodinu) I. Úplná rodina s dítětem ve věku 3,5 roku s rodičem na rodičovské dovolené hrubá mzda pracujícího rodiče 18 tis. Kč měsíčně hrubá mzda pracujícího rodiče 40 tis. Kč měsíčně II. Úplná rodina, 1 rodič výdělečně činný, druhý pobírá podporu v nezaměstnanosti s 1 dítětem, hrubá mzda rodiče 21 tis. Kč měsíčně hrubá mzda rodiče 40 tis. Kč měsíčně se 2 dětmi, hrubá mzda rodiče 25 tis. Kč měsíčně hrubá mzda rodiče 30 tis. Kč měsíčně se 3 dětmi, hrubá mzda rodiče 25 tis. Kč měsíčně hrubá mzda rodiče 40 tis. Kč měsíčně III. Úplná rodina, oba rodiče pobírají podporu v nezaměstnanosti (2 nezaopatřené děti) podprůměrná předchozí hrubá mzda obou rodičů až průměrná předchozí hrubá mzda obou rodičů až nadprůměrná předchozí hrubá mzda obou rodičů -450 IV. Důchodci (na osobu domácnosti) (valorizace důchodů kompenzuje pouze zvýšení cen v předcházejícím období)

28 K TOMU JE NUTNO JEŠTĚ PŘIPOČÍTAT: zvýšení nájemného v nájemním bytě (na průměrnou domácnost) až Kč měsíčně růst cen elektrické energie (na průměrnou domácnost) Kč měsíčně ekologické daně (na průměrnou domácnost) - 50 až - 60 Kč měsíčně poplatky ve zdravotnictví: u lékaře za návštěvu- 30 Kč za léky na předpis (za každý lék) - 30 Kč při hospitalizaci (za každý den) - 60 Kč resp. další výdaje

29 CO NAVRHUJEME ZA PRVÉ? Zpracovat nezávislou a objektivní analýzu současného stavu a výhledu vývoje veřejných financí včetně identifikace jeho skutečných příčin. Reformu směřovat pouze k jednomu cíli – na snížení deficitu veřejných financí. Ke snížení deficitu přijímat aktivní opatření jak na výdajové, tak i na příjmové straně veřejných financí. Podporovat udržení vysokého tempa ekonomického růstu, který je nejlepším stabilizátorem veřejných financí. Každé procento nominálního růstu HDP přinese veřejným financím přímo 15 mld. Kč dodatečných příjmů.

30 Nepřipustit její další pokles. Složenou daňovou kvótu (součet všech daní a jejich podíl na HDP) stabilizovat na úrovni let Každým procentem poklesu této kvóty přicházejí veřejné finance o 40 mld. Kč příjmu. Nepřipustit snižování přímých daní a přenos daňového břemene ve prospěch daní nepřímých. Tento proces jen urychluje trend samovolného poklesu daňové kvóty. Opatření ke stabilizaci daňové kvóty směřovat k rovnoměrnému rozložení daňového břemene na jednotlivé skupiny obyvatelstva. Ke stabilizaci daňové kvóty využít kromě úprav v oblasti přímých daní a majetkových daní i očekávaný výnos z ekologických daní. Stabilizovat celkovou složenou daňovou kvótu CO NAVRHUJEME ZA DRUHÉ?

31 Provedením auditu odpočitatelných položek, daňových slev, prominutí daně, rozdílného přístupu k různým daňovým subjektům ve všech daňových okruzích a v pojistném na sociální a zdravotní pojištění Vypracováním a přijetím podrobného akčního plánu boje proti daňovým únikům a práci načerno směřující v prvé řadě k nezbytnému zvýšení rizika odhalení pro subjekty porušující daňové zákony (černí pasažéři). Snížit objem daňových nedoplatků Zavést audit všech výdajových programů ve všech kapitolách veřejných rozpočtů bez ohledu na jejich výši zbytečně neplýtvat Odstranit z daňového systému privilegia CO NAVRHUJEME ZA TŘETÍ?

32 Děkuji za pozornost