VY_12_INOVACE_CGR_B05_STE_Jazyk_a_mysleni_I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Sémantické diferenciály rozlišující „mužské – ženské“
Jazyková relativita a gramatický rod v češtině
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby slovy jednoznačnými, mnohoznačnými a citově zabarvenými. V závěru.
PODSTATNÁ JMÉNA ( ČESKÝ JAZYK - 8. ROČNÍK )
Označení DUM Fi- DUM Autor
Označení DUM Fi- DUM Autor
COUNTABLE AND UNCOUNTABLE NOUNS
Milana Reichlová. 1)co znamená myslet logicky 2)test 3)tipy, jak se zdokonalit 4) použité zdroje.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Ideologie strany Lenka Brotánková, předsedkyně klubu Praha 20.
Zdroj obrazového materiálu
Vymezení, funkce, zdroje
Skloňování podstatných jmen rodu mužského
POPIS teorie.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
Mgr. Milan Štěpita. * Metafory jednotek a látek * Personifikace * Metonymie * Další běžné metaforické konstrukce * Na čem je založen pojmový systém *
Úvod  Nejdůležitější vlastností grafu je sdělit dané informace.  Grafy mohou mít různou podobu (barevné, plastické…).  Vždy je důležité, aby se z nich.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Vypracoval: Karel Koudela
Sebeuvědomění a sebekontrola
KmKII 3 M. Hádková. Člověk ve světě a v jazyce Hranice mého jazyka jsou hranice mého světa. L. Wittgenstein.
ČLENY PODSTATNÝCH JMEN člen neurčitý člen určitý Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radek Dlouhý Základní škola Kolín III.,
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_09 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva.
Za předpokladu použití psacích potřeb
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘIVLASTŇOVACÍ:
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
65.1 Podstatná jména rodu mužského - vzor pán
Co je kognitivní psychologie?
MNEMOTECHNIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Dělivý člen. Tvary: Pro mužský rod substantiva: DU (Du sucre, du pain etc.) Pro ženský rod: DE LA (De la soupe, de l’eau) Množné číslo pro oba rody: DES.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Algoritmizace a programování Algoritmy 5 – Myšlenkové mapy.
Vizuální interpretace leteckých a družicových snímků u dospívajících Hana Svatoňová, PdF MU Brno 23. mezinárodní geografická konference Brno 2015.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ NJ.7.A.08_pridavne_jmeno_v_prisudku Datum : Ročník.
ČÍM BYCH CHTĚL BÝT AŽ VYROSTU?
Používání členu určitého a neurčitého – téma školní potřeby.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rod a číslo podstatných jmen
RELATIVPRONOMEN RELATIVSÄTZE.
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_12_ORIENTACE_V_KRAJINE Název materiálu:
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Štěpánka Satoriová Název materiálu:
Inf Formáty grafických souborů
VY_32_INOVACE_20_04_procvičování podstatných jmen
Němčina pro 8. třídu Anotace : Německý jazyk pro 8. ročník
Psychické procesy - vnímání
Podstatná jména počitatelná/nepočitatelná
VY_22_INOVACE_23.AJ.7 GRAMATICKÉ ČLENY I. (Articles I.) Ročník: 7.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kalendář 2009.
Co je kognitivní psychologie?
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Jak si připravit prezentaci
Témata kognitivní psychologie
Skloňování přídavných jmen po členu určitém
Transkript prezentace:

VY_12_INOVACE_CGR_B05_STE_Jazyk_a_mysleni_I Mgr. Milan Štěpita

Obsah Jazyk a myšlení Jak kdo myslí o prostoru Jak kdo myslí o časové posloupnosti Jak kdo myslí o trvání Jak to tedy je? Barevné kontinuum Rod (gender) Jak jsou prezentace objektů ovlivněny rodem? Mluvím-li o něčem jako of F nebo M, smýšlím o něm stejně? Mají neživé předměty rod?

Jazyk a myšlení potíže s definicí (mimojazykové složky) nedokonalost (vyplyne právě při pokusu o definici) “cizí jazyk“ – vnímáme odlišnosti popisuje stejný svět rozdíly mezi jazyky (CZ, E, G, indiánské aj.) Sapir – Whorfova teorie – predestinační teorie teorie jazykových univerzálií (ne synonyma, ale sémantika – kosmogonie / biologické univerzálie / identita )

Jazyk a myšlení George Bush četl knihu Noama Chomského. F: GB lisait le livre de Noam Chomsky. G: GB hat Das Buch von Noam Chomsky gelesen. E: GB read a book by Noam Chomsky. Turečtina – nejen sloveso “číst“, ale museli bychom přidat, jakým způsobem jsme informaci získali Mluvčí jiného jazyka tedy musí kódovat výrazně jiné aspekty reality, aby se vyjádřili v rámci mateřštiny (ale i jiných jazyků) správně. Závěr: Jako téměř o vše, i zde se vede spor: (stejné myšlení, stejné věci, ale mluví jinak)

Prostor Austrálie – Cape York – Pormpurraw – Kuuk Thaayore CZ: „Na levé noze máš mravence.“ Kuuk: „Na jihovýchodní noze máš mravence.“ CZ: „Posuň ten šálek doprava.“ Kuuk: „Posuň ten šálek trochu na severo-severozápad.“ Kuuk 1: „Kam jdeš?“ Kuuk 2: „Na jihovýchod, středně daleko.“

Časová posloupnost obrázky s časovou posloupností (stárnoucí muž, rostoucí krokodýl, banán, který někdo jí) Angličan, Španěl, Čech, Němec etc.: → Žid : ← Kuuk: V → Z ať seděli, jak seděli Angličan: → horizontální metafora Mandarínská čínština: ↓ vertikální metafora (min.m. nahoře) před vámi je dnešek, kde je zítřek a včerejšek?

Trvání Dokonce i základní vlastnosti času mohou být ovlivněny jazykem: Angličan – trvání je délka Španěl, Řek – trvání je množství (hodně, málo, velký, malý) byli-li požádání o odhad trvání, různí mluvčí postupovali podle vzoru metafory ve svém vlastním jazyce obraz na monitoru

Jak to tedy je? Jsou změny ve vnímání způsobeny jazykem jako takovým, nebo nějakým jiným kulturním vlivem? Pokus : - naučit mluvčí mluvit jiným způsobem (Angličan používá metaforu velikosti pro popis trvání – film je „rozlehlejší“ než kýchnutí) - jejich kognitivní (poznávací přístup se začal podobat mluvčím jazyků,kde je tato metafora “normální“) Závěr: - učíš-li se cizímu jazyku, učíš se nejen jinak mluvit, ale bezděčně se učíš i jinak myslet

Barevné kontinuum Rusové a jejich schopnost rozlišit odstíny modré – udělají to rychleji než Angličan Angličané – blue – bez rozdílu reakčního času - výhoda Rusů, ale mizí, když jde o úlohu, do které zasahují slova (verbal interference task) – např. říci sérii čísel během odhadu barvy – ale ne tehdy, když mají stejně složitou úlohu týkající se prostorové interference (spacial interference task) – např. podržet v paměti nový vizuální vzor) znamená to tedy, že je to jazyk o sobě, který způsobuje ony rozdíly

Rod (gender) Některé jazyky rod mají (španělština, francouzština), některé ne (angličtina) Některé mají až šestnáct rodů – aboriginové – lovecké zbraně, psi, lesklé věci, „ženy, oheň a nebezpečné věci“ Jaký vliv má rod na způsob, jakým mluvčí jednotlivých jazyků uvažují o neživých předmětech? Je mentální reprezentace věcí ovlivněna rodem, který jim v daném jazyce přísluší? Gramatika – shoda Sémantika – rod se často jeví jako sémanticky nahodilý V různých jazycích jsou velké odlišnosti (slunce – S, G, R, měsíc F – S,R , M –G) Mluvčí přisuzují rodové vlastnosti právě těm a ne jiným substantivům.

Vliv genderu na prezentaci objektů 1) naučit se správně rod, znamená myslet na určitou rodově příznačnou vlastnost (slunce – v češtině) 2) užívat podstatná jména s rodem znamená spojovat je se členy (der, die, das,le, la etc.), užívat se s rodovými zájmeny, užít správný tvar adjektiva, slovesa – tedy vybrat nejdůležitější vlastnost (M, F)

Mluvím-li o předmětu jako o F nebo M, smýšlím o něm stejně? Rusové a dny v týdnu - po, út, čt – M / st, pá, so – F Němci a Španělé – hodnotili skupinu substantiv podle potence (polovina M v němčině, F ve španělštině a naopak) – „potentnější“ je u obou slovo pro „muže“ než pro „ženu“, stejné platí i o slovech mužského rodu v jejich rodném jazyce Španělé hodnotili míru F nebo M u obrázků jako F nebo M (zcela ve shodě s rodem v jejich rodném jazyce, stejně tak, když jim měli přisoudit mužský nebo ženský hlas) Problémy: testy jsou většinou v rodném j. jsou podněty a instrukce stejné v obou jazycích?

Mluvím-li o neživých objektech jako o F nebo M, znamená to, že rod mají? Španělé a Němci se naučili vlastní jména pro 24 předměty (např. jablko bylo Patrick) a pak se testovalo, jak si je pamatují - vše v A- a všechny měly opačný rod v N a Šp polovina jmen se shodovala s rodem v jejich jazyce, polovina ne Předpoklad : např. Němec si lépe zapamatuje jméno pro jablko, pokud bude Patrick (a ne Patricia) a Španěl naopak díky opačným rodům substantiva v jejich jazyce – potvrdilo se Angličané si lépe pamatovali nekonsistentní dvojice

Seznam použitých zdrojů LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 282 s. Teoretická knihovna, 3. ISBN 80-729-4071-6. http://psych.stanford.edu/~lera/papers/sci-am-2011.pdf