projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund Dopravní alternativa pro Prahu Městský okruh
MĚSTSKÝ OKRUH Vztah k urbanistické struktuře města MO = dálnice středem města ? Vliv na zatížení uliční sítě Vliv MO na Prahu 6 MO a dopravní indukce MO a veřejná hromadná doprava
Vztah Městského okruhu k urbanistické struktuře města
Městský okruh ve vztahu k urbanistické struktuře města
JV segment MO leží ve spáře mezi kompaktním městem a sídlišti odsává tak dopravu z města Městský okruh ve vztahu k urbanistické struktuře města
JV segment MO leží ve spáře mezi kompaktním městem a sídlišti odsává tak dopravu z města SZ segment MO naopak kompaktní město protíná v těsné blízkosti památkové rezervace dopravu do města zatahuje Městský okruh ve vztahu k urbanistické struktuře města
Městský okruh = dálnice středem města
v září 2004 budou zprovozněny tunely Mrázovka
tím vznikne rychlostní silnice do centra města, končící na Malovance důsledkem bude nápor aut na Letné a v Břevnově
Na Letné už další nárůst dopravy prakticky není možný, zato v Břevnově se situace výrazně zhorší
„řešením“ takto umocněných problémů bude pokračování MO na Pelc-Tyrolku
tím vznikne Severojižní magistrála č. II
Tunely – spásné řešení ? Samotný Městský okruhu bude sice v tunelu, ale problémy tím nezmizí emise nezmizí, pouze se zkoncentrují u portálů a výdechů bariérový efekt ramp a mimoúrovňových křižovatek je často horší než u komunikací na povrchu vysoké náklady na provoz, bezpečnostní rizika... Především ale tunely neřeší zatížení okolních ulic, které slouží jako přivaděč na Městský okruh
kdyby byla SJ magistrála v tunelu, jak by to zlepšilo situaci v Ječné, Žitné, Vinohradské, Seifertově, Pobřežní... ??
Vliv Městského okruhu na zátěž přilehlých ulic
Efekt na zatížení uliční sítě Dojde k odlehčení souběžných komunikací: SJ magistrála, Milady Horákové, Korunovační, Veletržní, Křižovnická... Současně však vzroste provoz na příčných komunikacích, které se stanou přivaděči: Plzeňská, Ječná, Žitná, Patočkova, Evropská, Jugoslávských partyzánů, Letenský tunel... Vzhledem k celkovému zvýšení kapacity uliční sítě dojde k celkovému nárůstu dopravy
Vliv na dopravní situaci na Praze 6
po zprovoznění Městského okruhu v 1. fázi nastane odlehčení souběžných ulic
avšak nová atraktivní komunikace přiláká novou dopravu
hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova
hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova
hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova
hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova
hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova
hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova
hlavní třídy a zejména křižovatka na Vítězném nám. nebudou kapacitně stačit doprava se rozleje do ulic Ořechovky a Břevnova
Zátěže v Dejvicích dle prognóz Všechna vozidla, h Zdroj:ÚRM – zátěže pro ÚPN VÚC Pražské aglomerace, horizont 2015
Městský okruh a dopravní indukce
Vývoj IAD od roku 1960 Dopravní zklidnění centra v 70. letech vedlo k redukci dopravy - nárůst intenzity IAD se zde zastavil na 12 let. Na počátku 90. let došlo vlivem společenských změn k enormnímu nárůstu automobilové dopravy. Zdroj dat: ÚDI
Vývoj IAD v 90. letech Zdroj dat: ÚDI Nárůst počtu aut se koncem 90. let zvolnil. Zatímco doprava na vnějším kordonu nadále prudce roste, intenzity dopravy v širším centru od roku 1998 stagnují. Po roce 2000 dokonce nastal mírný pokles.
Dosavadní vývoj IAD - závěry Nárůst intenzit IAD není apriorně daný – je výrazně spoluurčován nabídkou dopravní sítě a současně atraktivitou veřejné hromadné dopravy. Zatížení komunikační sítě v širším centru Prahy dosáhlo bodu nasycení. Díky tomu se nárůst IAD v centru zastavil. Katastrofické scénáře, dle kterých při nepostavení MO pojede např. po ul. Milady Horákové aut jsou naprosto nepodložené – další nárůst dopravy na stávající síti není fyzicky možný
Očekávaný vývoj trendů v dopravě po vybudování MO Zdroj:do 2002 – intenzity na vnitřním kordonu, dle ÚDI Praha od 2005 – nárůst celkového objemu dopravy dle matic na DÚR MO, ÚRM
Očekávaný vývoj trendů v dopravě po vybudování MO Zdroj:do 2002 – intenzity na vnitřním kordonu, dle ÚDI Praha od 2005 – nárůst celkového objemu dopravy dle matic na DÚR MO, ÚRM
Hodnocení dopadů MO v SZ segmentu města Městský okruh nepovede ke zklidnění dopravy na povrchu, ale má především umožnit další nárůst dopravy. Celkový průjezd ve směru východ – západ přes Letnou se podle prognóz díky MO zvýší téměř na trojnásobek – teze o Magistrále č. II tak má reálný základ.
Městský okruh a veřejná doprava
Špatný příklad – propojení Prahy 6 a Prahy 5
vytvoření atraktivního a rychlého silničního spojení Špatný příklad – propojení Prahy 6 a Prahy 5
vytvoření atraktivního a rychlého silničního spojení při neexistenci adekvátní nabídky VHD znamená preferenci IAD Špatný příklad – propojení Prahy 6 a Prahy 5 Mezi Prahou 5 a 6 bude nabídka VHD nesrovnatelně horší než jízda autem – to se negativně projeví na dělbě přepravní práce Strahovský tunel + Mrázovka
Propojení navrhovaná SOS Praha: Praha 5 - Praha 4 Praha 6 – Praha 8
žádoucí je vytvořit propojení pouze VHD aniž by vznikla souběžná silniční trasa = preference VHD Propojení navrhovaná SOS Praha: Praha 5 - Praha 4 Praha 6 – Praha 8 TT Smíchov - Pankrác TT Podbaba – Bohnice - Kobylisy
žádoucí je vytvořit propojení pouze VHD aniž by vznikla souběžná silniční trasa = preference VHD Propojení navrhovaná SOS Praha: Praha 5 - Praha 4 Praha 6 – Praha 8 TT Smíchov - Pankrác TT Podbaba – Bohnice - Kobylisy
žádoucí je vytvořit propojení pouze VHD aniž by vznikla souběžná silniční trasa = preference VHD Propojení navrhovaná SOS Praha: Praha 5 - Praha 4 Praha 6 – Praha 8 VHD tak bude moci nabídnout atraktivnější jízdní dobu – její použití bude výhodnější než jízda autem TT Smíchov - Pankrác TT Podbaba – Bohnice - Kobylisy
projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund zpracoval Štěpán Boháč březen 2004 Dopravní alternativa pro Prahu