Ozon – ochránce a zabiják

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ozonová díra & Skleníkové plyny
Advertisements

Ozónová vrstva Dagmar Trhlínová.
Ozón Ozónová vrstva Ozónová díra
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Nekovy DOPORUČENÁ STRÁNKA:
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Atmosféra Země.
Abiotické podmínky života
ATMOSFÉRA Obecná část Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
OZON.
Kyslík – prvek nezbytný pro život
Voda Veronika Drzková, 2.E.
Vypracovala Barbora Rechtoriková
Ozon a vše kolem něho Jan Bajaja.
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Ozonová vrstva.
Kyslík Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Voda Co o ní víme?.
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Vypracovala: Nikola Mináriková kvinta A
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
KYSLÍK.
Kyslík.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_135_Kyslík AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
ATMOSFÉRA.
Karbonylové sloučeniny = aldehydy a ketony VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Narušení ozónové vrstvy
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Atmosféra Filip Bordovský.
Vliv ozónové vrstvy na životní prostředí
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Obr. 1 ATMOSFÉRA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vypracoval: Adam Olejníček Obor: Technické lyceumTřída: 2.L Předmět: BiologieŠkolní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Kašpar LudvíkDatum vypracování:
je to elektromagnetické vlnění s vlnovou délkou kratší než světlo fialové barvy nejkratší vlnové délky zasahují do oblasti rentgenového záření přirozeným.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_09_Kyslík Téma: Chemie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH03 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
VY_32_INOVACE_Slo_I_08 Ozon ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_34_KYSLÍK TÉMA: KYSLÍK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
UV ZÁŘENÍ našlo cestu - - OZONOVÉ DÍRY
Obr. 1 ATMOSFÉRA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
ATMOSFÉRA atmosféra a její vlastnosti
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Problémy Ozónové vrstvy.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Kristián Petr Šulista, Jan Stejskal, Šimon Kubeš
Transkript prezentace:

Ozon – ochránce a zabiják

Ozon Chemický název trikyslík Nestabilní molekula Vznik elektrickými výboji nebo působením UV záření Jedovatý namodralý plyn s intenzivním zápachem

Nachází se ve stratosféře (20 – 30 km nad zemským povrchem, teplota -50 °C) Vrstva plní funkci UV filtru – zabraňuje pronikání škodlivého UV záření, které způsobuje rakovinné onemocnění kůže Vyskytuje se také v dolní části atmosféry – v troposféře

Ozon jako pomocník Likvidátor patogenních mikroorganismů a organických zbytků ve zdravotnictví ošetření bazénové vody k odstranění nepříjemných zápachů (nové budovy, automobily) vynikající čistící efekt při praní v masokombinátech ve stáčírnách a plnírnách pro čištění vod odstraňování následků po povodních pro obnovu jezer a rybníků

Ošetření bazénové vody požadavek Účinnost Chlor Chlor + UV Ozon + chlor Ozon + UV Inaktivace bakterií Není 100% Vynikající Destrukce cyst, améb a virů Neúčinná Špatná Oxidační schopnost Nízká Velmi dobrá Odstranění anorganických látek Žádná Dobrá Odstranění zabarvení a zápachu Snížení zákalu Snížení hodnoty TOC Významná Destrukce látek obsažených v moči Vznik vedlejších produktů desinfekce Ano, výrazný Ano Minimální Ne

Ozon jako zabiják Přízemní ozon je karcinogenní způsobuje nemoci dýchacích cest zabraňuje fotosyntetické činnosti u rostlin zvyšuje riziko astmatických záchvatů způsobuje podráždění očí a bolesti hlavy může zapříčinit onemocnění srdce

Přízemní ozon Vzniká reakcemi oxidů dusíku s VOC (z angl. volatile organic compounds – těkavé organické látky) Zdroje VOC a oxidů dusíku: Emise z automobilové dopravy Emise z továren spalujících fosilní paliva Čerpací stanice pohonných hmot Výrobky – barvy, čisticí prostředky

Reakce chloru s ozonem, vzniká oxid chlornatý a kyslík Ozonová díra Vzniká v důsledku lidské činnosti – produkce freonů (sloučeniny fluoru, chloru a uhlíku) Freony napadají ozonovou vrstvu, důsledkem je rozpad O3 na obyčejný O2 Reakce chloru s ozonem, vzniká oxid chlornatý a kyslík Reakce oxidu chlornatého s atomem kyslíku, vzniká samostatný atom chloru a molekula kyslíku

Ozonová vrstva se ztenčuje po celém světě, nejvýrazněji na pólech V zimě bez přítomnosti světla → vznik oblak z ledových krystalků – navazování Cl, vznik plynů ničících ozon V jarních měsících největší úbytek ozonu → tání oblak, uvolňování plynů

Porovnání velikosti ozonové díry v jednotlivých letech

Snímek Antarktidy z 16. září roku 2000

Vypracovaly: Dagmar Smitalová, Veronika Einaiglová, Hanka Páleníková