Eva Brožová Alexandra Bečvářová Liberecký kraj DOLMEN, o.p.s., Agentura pro chráněné bydlení Podpora samostatného života – projekt podpořený z prostředků ESF, státního rozpočtu a Libereckého kraje Eva Brožová Alexandra Bečvářová
Přechod 11 klientek z Úsp Mařenice do 3 chráněných bytů V České Lípě
Historie 2004 – 2005 Liberecký kraj zpracovává ve svých službách tzv. Rozvojové plány. 2005 rozhodnutí Libereckého kraje o plánovaném zrušení Úsp Mařenice – vypracován plán na ukončení poskytovaných služeb. 2006 založena organizace Dolmen,o.p.s. Agentura pro chráněné bydlení – jejímž posláním je podpora přechodu dospělých lidí s mentálním postižením z ústavních služeb do služeb chráněného bydlení.
Plán Libereckého kraje na ukončení poskytovaných služeb v Úsp Mařenice. 1. Etapa v rámci vypracovaného Rozvojového plánu v Úsp Mařenice – přechod 8 – 12 klientek do chráněného bydlení. Rekonstrukce objektu bývalého denního centra v České Lípě – objekt Krajského úřadu. Oslovena organizace Dolmen na zajištění přechodu a poskytování služeb chráněného bydlení.
Dolmen, o.p.s. Vznik organizace za účelem zajišťovat přechod klientů z institucí do chráněného bydlení, které následně poskytuje. Zajištění přechodu a poskytování služby chráněného bydlení. 10 let zkušeností ze Společnosti DUHA – chráněné bydlení. Použitý model přechodu byl založen na individuálním přístupu a práci s klientkami již v úsp.
Základní principy přechodu z instituce do chráněného bydlení Právo lidí, kteří žijí v institucích žít stejný život jako ostatní lidé. Instituce – sytém, ve kterém nelze reagovat na potřeby jednotlivce . Mít přesvědčení, že to je možné, příklady dobré praxe, ukázky ze života jiných lidí v chráněném bydlení. Práce s riziky – vyhodnocení rizik, nevnímat rizika negativně, rizika nás posunují dopředu a obohacují náš život. Příprava na přechod – vytvoření individuálních plánů pro jednotlivce.
Zajištění přechodu z pohledu: Instituce 12 žen, které se přestěhují do chráněného bydlení Organizace zajišťující přechod a chráněné bydlení Společnosti
INSTITUCE Vyjednávání na úrovních – Liberecký kraj- ústav- Dolmen. Vytvoření systému spolupráce a základních organizačních pravidel. Setkání s ředitelkou a pracovníky ústavu, motivace. Pracovníci ústavu na základě kriterií vybírají klientky pro přechod. Motivovaný personál vede rozhovory s klientkami, první rozhovory( pracovníci, kteří věří, že to je možné - vzdělávání). Zahájení rekonstrukce objektu v České Lípě – krajský úřad, Denní centrum Česká Lípa, odpovědnost za dokončení. Vedení ústavu plánuje návštěvy chráněného bydlení pro klientky. Výběr 12 klientek. Pro přechod se uvažuje 8 klientek, 4 jsou náhradnice. Spolupráce s asistentkami a vedením Dolmenu. Vytvoření pravidel individuální práce – přebírají asistentky Dolmenu. Vytvoření podmínek pro činnosti v domácnosti – vaření, praní, žehlení.
Dolmen, zajišťující organizace Návštěvy a jednání na úrovni Libereckého kraje Pracovní schůzky v ústavu Seznámení s klientkami, rozhovory o chráněném bydlení Vypracování základní struktury Metodiky přechodu Výběr asistentek přechodu, květen 2007 – nástup do úsp a zahájení individuální přípravy na přechod ( zaškolení, týmová práce) Přebírání kompetencí individuální práce u klientek připravovaných na přechod Příprava klientek probíhá formou osobní asistence – 5 asistentek – 12 klientek Vytváření týmu – vedení, asistentky, koordinátorka, pravidelné organizační a metodické porady Zajištění sociální a právní oblasti související s přechodem u jednotlivých klientek, jednání s opatrovníky, smlouvy, lékaři atd. Zajištění stěhování
Z pohledu 12 žen, které se přestěhují do chráněného bydlení Motivace klientek ke změně života Motivovaný personál v ústavu Panika ve skupině, přechází v zájem Vlastní příprava – plánovaná doba 3 měsíce Každá klientka má osobní asistentku, která se po dobu 3 měsíců bude věnovat její přípravě na vstup do života v obci Individuální práce s klientkami vychází z dané struktury Metodiky přechodu vypracované org. Dolmen
Vlastní příprava klientek na přechod do chráněných bytů 1. měsíc - doba pro osobní asistentky na seznámení,vytvoření podmínek soužití v ústavu, doba „být s nimi“ – sledování rituálů, mapování celého dne, navázání důvěry, mapování dovedností a návyků, pravidelné zaznamenávání, vyplnění „ Dotazníku samostatnosti“ 2. a 3. měsíc – Systém spolupráce: PLÁN ASISTENTA PLÁN KLIENTA RIZIKOVÉ SITUACE
Z pohledu společnosti Obavy z nemožnosti přesadit člověka, který žije téměř celý život v ústavu do běžného života ( samota v lese, borůvky). Vysoký věk klientek ( má to ještě smysl?). Co když to nezvládnou? Příprava okolí a sousedů, kam se budou ženy stěhovat.
Seznamování s novým domovem Domácnost Nákupy, vaření, jídlo Hospodaření s penězi Lékaři Město, lidé Práce, činnost během dne
Výhody přípravy na přechod v instituci Velmi rychlý pokrok u klientek, kde je osobní asistence a pracuje se individuálním přístupem. Čas na změnu. Klientky se rychle učí všechny nové věci, které je v životě čekají – vaření, praní… Asistentky, které je připravují s nimi přejdou do chráněného bydlení. Práce formou IP – vzdělávání pro personál v ústavu. Posila personálu v ústavu .
Obecná rizika Ostatní klientky v ústavu žárlí, vyžadují také pozornost. Asistentky bez zázemí. Nevyjasněná spolupráce s personálem. Nové vztahy mezi klientkami. Nereflektované převzetí modelů chování ke klientkám.
V současné době poskytuje organizace DOLMEN v Libereckém kraji službu chráněného bydlení celkem 20 ženám, které se přestěhovaly z Úsp Mařenice a Úsp Jestřebí.