Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jiří Machačný Termochemie 1.
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Chemické reakce a teplo
Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Chemická termodynamika I
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Hodnocení elektráren - úkolem je porovnat jednotlivé elektrárny mezi sebou E1 P pE1 P E1 vliv na ŽP E2 P pE2 P E2 vliv na ŽP.
Chemická termodynamika
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Chemická termodynamika II
Chemická termodynamika
ZÁKLADY TERMODYNAMIKY
Molekulová fyzika a termika
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
 Cesta přechodu systému z jednoho stavu do druhého 1) Chemická termodynamika - studuje energetickou stránku chemického děje, podmínky k ustanovení.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
OBECNÁ CHEMIE TERMOCHEMIE Ing. Alena Hejtmánková, CSc. Katedra chemie
Fyzikální a analytická chemie
CH42. REAKTIVITA ORG. SLOUČENIN - RISKUJ Mgr. Aleš Chupáč, RNDr. Yvona Pufferová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
FS kombinované Chemické reakce
ŠablonaIII/2číslo materiálu392 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
VY_32_INOVACE_05-13 Termochemie
Termochemie, reakční kinetika, Rovnováha
Chemické reakce Chemická reakce je děj, při kterém se výchozí látky mění na jiné látky zánikem původních a vznikem nových vazeb Každá změna ve vazebných.
Teplo a chemické reakce
TEPLO A CHEMICKÉ REAKCE
IX. Chemická THERMODYNAMIKA Jen stručně a zjednodušeně. Podrobnosti – učebnice obecné, příp. fyzikální chemie.
Změny při chemických reakcích
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Chemický děj.
OBECNÁ CHEMIE CHEMICKÁ REAKCE Ing. Alena Hejtmánková, CSc.
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_34.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Fyzikálně-chemické aspekty procesů v prostředí
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Termodynamika Termodynamika studuje fyzikální a chemické děje v systémech (soustavách) z hlediska energie Proč některé reakce produkují teplo (NaOH + H2O)
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Látkové množství, molární hmotnost
CHEMICKÁ VAZBA řešení molekulách Soudržná síla mezi atomy v ………………..
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
9. VZTAH MEZI ENERGIÍ A HMOTNOSTÍ
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Termodynamika (kapitola 6.1.) Rozhoduje pouze počáteční a konečný stav Nezávisí na mechanismu změny Předpověď směru, samovolnosti a rozsahu reakcí Nepočítá.
Látkové množství Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0109.
Termodynamika Základní pojmy: TeploQ (J) - forma energie Termodynamická teplotaT (K) 0K= -273,16°C - nejnižší možná teplota (ustane tepelný pohyb) EntropieS.
T ERMOCHEMIE – REAKČNÍ TEPLO, TERMOCHEMICKÉ ZÁKONY RNDr. Marta Najbertová.
Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
Stavová rovnice ideálního plynu
EU peníze středním školám
TEPLO A PALIVA. TEPLO A PALIVA TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3.
Výpočty z chemických rovnic
Ch_16_Exotermické a endotermické reakce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
Chemická termodynamika
Transkript prezentace:

Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA CH11 - Chemická termodynamika Mgr. Aleš Chupáč, RNDr. Yvona Pufferová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.1.24/01.0114 s názvem „Podpora chemického a fyzikálního vzdělávání na gymnáziu Komenského v Havířově“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Termodynamika zabývá se změnami energie v průběhu chemického děje zabývá se vztahy mezi tepelnou energií a jinými formami energie a je důležitá pro popis chemické rovnováhy

Soustava je část prostoru s jeho hmotnou náplní, která je od okolí oddělena skutečnými nebo myšlenými stěnami otevřená – umožňuje výměnu energie i hmoty s okolím uzavřená – uvolňuje pouze energii, ale hmotu ne izolovaná – nepropustná pro hmotu i energii

obr. č. 1 Příklady soustav

Stavové veličiny slouží k popisu momentálního stavu soustavy jsou závislé na počátečním a konečném stavu soustavy, ne na cestě, kterou soustava prošla extenzivní – jsou závislé na velikosti systému (soustavy) - např. hmotnost (m), objem (V), látkové množství (n) intenzivní – neměnné s velikostí systému - např. tlak (p), hustota (ρ), teplota (t)

Chemické děje podle podmínek Izobarický – probíhá-li reakce za konstantního tlaku Izochorický - probíhá-li za konstantního objemu Izotermický – probíhá-li reakce za konstantní teploty Adiabatický- soustava je tepelně izolovaná U chemických reakcí je snaha o konstantnost jedné z veličin

Termodynamický děj přechod z jednoho stavu soustavy do druhého vratný (reverzibilní) – malé změny, lze zastavit a vrátit nevratný (ireverzibilní) – probíhají samovolně bez dodání energie

Entalpie – H je extenzivní stavová funkce, tzn. její změna závisí na počátečním a konečném stavu absolutní hodnotu nejde změřit, lze určit její relativní hodnotu vztaženou na standardní stav soustavy vyjadřuje tepelnou energii uloženou v termodynamickém systému ΔH = H2- H1 ( produkty – reaktanty)

Reakční teplo (Qm) ΔQm =ΔH je to množství tepla, které si soustava v rozsahu 1 molu, vymění s okolím (kJ/mol) probíhá-li reakce za konstantního tlaku (izobarický děj) , pak Qm se rovná zvýšení enthalpie soustavy ΔH ΔQm =ΔH

Grafické vyjádření EXOTERMICKÁ REAKCE ENDOTERMICKÁ REAKCE Entalpie produkty reaktanty ΔH<0 ΔH>0 reaktanty produkty reakční změna reakční změna

Termodynamické reakce Exotermická reakce - je reakce, při níž se teplo uvolňuje a je předáno do okolí ΔH<0 často doprovázeno hořením 2H2(g) + O2(g) → 2 H2O (g) ΔHo298 = -483,6 kJ/mol   Endotermická reakce – je reakce, při níž se teplo spotřebovává ΔH>0 2 H2O(g) → 2H2(g) + O2(g) ΔHo298 = 483,6 kJ/mol

Úkol S využitím webových stránek http://www.youtube.com/watch?v=GZlsOIUKif4 http://www.youtube.com/watch?v=DkjAf7oizcw http://www.youtube.com/watch?v=ps1K7OGDX-c http://www.youtube.com/watch?v=UgojW8iwLuQ zhlédni uvedená videa chemických pokusů 1) – 4) probíhající děje zapiš chemickými rovnicemi vysvětli, proč převažuje v uvedených pokusech jeden z typů reakcí

Kontrolní úlohy Vysvětli pojem otevřená soustava. Vysvětli pojem uzavřená soustava. Co popisují stavové veličiny Co je extenzivní veličina. Co je intenzivní veličina. Za jakých podmínek probíhá izobarický děj? Za jakých podmínek probíhá izotermický děj? Definuj entalpii. Definuj reakční teplo. Graficky znázorni změnu entalpie endotermické reakce. Graficky znázorni změnu entalpie exotermické reakce.

Termochemie obor termodynamiky, se zabývá výměnou tepla mezi soustavou a okolím v rovnicích vyjadřujeme skupenství všech látek, protož jsou spojeny s výměnou tepla teplo, které se při reakci uvolňuje nebo spotřebuje, závisí na: 1) druhu reaktantů a produktů 2) množství a skupenství reagujících látek 3) způsobu, jakým reakce probíhá s = solidus = pevný l = liquidus = kapalný g = gasseus = plynný aq = aqatic = vodný roztok

Standardní reakční teplo ΔH°298 reakční teplo reakcí probíhající za standardních podmínek: T = 298,15 K = 25 °C, p = 101,325 kPa normální podmínky: t = 0°C = 273,15K   p = 101,325 kPa

Termochemické zákony 1. Termochemický zákon (Lavoisierův - Laplaceův) hodnota reakčního tepla přímé a zpětné reakce je stejná, liší se pouze znaménkem CO (g) + H2O (g) → CO2 (g) + H2 (g) ΔH°298 = -39,1 kJ/mol CO2 (g) + H2 (g) → CO (g) + H2O (g) ΔH°298 = 39,1 kJ/mol obr. č. 2 Antoine L. Lavoisier (1743 - 1794) obr. č. 3 Pierre S. Laplace (1749 - 1827)

2. Termochemický zákon (Hessův) výsledné reakční teplo reakce nezávisí na průběhu reakce, ale jen na počátečním a konečném stavu celkový tepelný efekt chemické reakce je stejný pro všechny cesty od výchozích látek k produktům I. Sn (s) + 2Cl2 (g) → SnCl4 (l) ΔH°298 = -544,6 kJ/mol II. Sn (s) + Cl2 (g) → SnCl2 (s) ΔH°298 = -349,0 kJ/mol III. SnCl2 (s) + Cl2 (g) → SnCl4 (l) ΔH°298 = -195,6 kJ/mol – 544,6 kJ/mol obr. č. 4 Germain Henri Hess (1802 - 1850)

2. termochemický zákon Využití: u vícestupňových reakcí – celkové tepelné zabarvení vícestupňové reakce je dáno součtem reakčních tepel všech dílčích reakcí I. = II. + III. u reakcí, jejichž tepelné zabarvení není přístupné přímému měření nebo je toto měření obtížné

Výpočet reakčního tepla pomocí veličin, které najdeme je v tabulkách Standardní slučovací teplo (sloučeniny) je reakční teplo reakce, při níž z prvků vznikne 1 mol sloučeniny reaktanty i produkty musí být ve standardním stavu (pouze pro anorganické sloučeniny) kJ . mol¯¹ (ΔH°) slučovací prvků = 0 ΔH°298 = Σ (ΔH°) sluč. P - Σ (ΔH°) sluč.R

Výpočet reakčního tepla Standardní spalné teplo (sloučeniny) je reakční teplo reakce, při níž 1 mol sloučeniny je spálen v nadbytku O2 reaktanty i produkty musí být ve standardním stavu kJ . mol¯¹ (ΔH°) spalné prvků ≠ 0 ΔH°298 = Σ (ΔH°) spal.R - Σ (ΔH°) spal.P

Výpočet reakčního tepla Z vazebných energií - energie se uvolňuje při vzniku chemické vazby - při štěpení chemické vazby je třeba energii dodat Zadání: Rozhodněte, zda reakce vodíku s chlorem je exotermická či endotermická. H2 (g) + Cl2 (g) → 2 HCl (g) Ev (H-H)= 436 KJ/mol Ev (Cl-Cl)= 151 KJ/mol Ev (H-Cl)= 298 KJ/mol Řešení: L.: 436 + 151= 587 kJ/mol P.: 2 (298)= 596 kJ/mol ΔH°298= 587 KJ/mol - 596 KJ/mol ΔH°298= -9KJ/mol ...... REAKCE JE EXOTERMICKÁ

Kontrolní úlohy Čím se zabývá termochemie? Jak definujeme reakční teplo? Jak jsou definovány standardní podmínky? Jak dělíme termochemické reakce? Kolik existuje termochemických zákonů? Kdo jsou autoři těchto zákonů? Jaké je znění těchto zákonů? Kterými způsoby lze vypočíst reakční teplo?

Příklad č. 1 Sirouhlík je možné připravit reakcí methanu se sírou. Vypočtěte reakční teplo reakce, jestliže znáte standardní slučovací teplo výchozích látek a produktů : CH4 (g) = - 74,8 kJ/mol CS2 (l) = 89,7 kJ/mol H2S (g) = - 20,6 kJ/mol CH4 (g) + 4S (s) → CS2 (l) + 2 H2S (g) ΔH°298 = Σ (ΔH°) sluč. P - Σ (ΔH°) sluč.R ΔH°298 = 1. mol. (89,7 kJ/mol) + 2. mol. (- 20,6 kJ/mol) - 1. mol. (- 74,8 kJ/mol) ΔH°298 = 123,3kJ/mol Reakční teplo reakce je 123,3 kJ/mol. Reakce je endotermická.

Příklad č. 2 Reakcí benzenu s vodíkem vzniká cyklohexan. Vypočtěte reakční teplo této reakce (za standardních podmínek), jsou-li známá standartní spalná tepla výchozích látek a produktů: C6H6 (l) = - 3 268 kJ/mol H2 (g) = - 286 kJ/mol C6H12 (l) = - 3 920 kJ/mol C6H6 (l) + 3 H2 (g) → C6H12 (l) ΔH°298 = Σ (ΔH°) spal.R - Σ (ΔH°) spal.P ΔH°298 = 1. mol. (-3 268 kJ/mol) + 3. mol. (- 286 kJ/mol) – 1. mol. (-3 920 kJ/mol) ΔH°298 = - 206 kJ/mol Reakční teplo reakce je – 206 kJ/mol. Reakce je exotermní.

Příklad č.3 Vypočti reakční teplo a urči tepelné zabarvení reakce ΔH°298 (1) N2(g) + 2 O2 (g) → 2 NO2 (g), je-li dáno: ΔH°298 (1) = ΔH°298 (2) + ΔH°298 (3) ΔH°298 (1) = 180 + (- 114,1) ΔH°298 (1) = 66 kJ/mol Reakce je endotermická N2(g) + O2(g) → 2 NO(g) ΔH°298 (2) = 180 kJ/mol 2 NO(g) + O2(g) → 2 NO2 (g) ΔH°298 (3) = - 114,1 kJ/mol N2(g) + O2(g) → 2 NO(g) 2 NO(g) + O2(g) → 2 NO2 (g) N2(g) + 2 O2 (g) → 2 NO2(g)

Použité informační zdroje Obrázky [1] [online]. [cit. 2012-09-20]. Dostupné z http://fikus.omska.cz/~bojkovsm/termodynamika/zakladni_pojmy.html [2] [online]. [cit. 2012-09-20]. Dostupné z http://chemistry.about.com/od/novemberinscience/tp/november30history.htm [3] [online]. [cit. 2012-09-20]. Dostupné z http://chemistry.about.com/od/novemberinscience/tp/november30history.htm [4] [online]. [cit. 2012-09-20]. Dostupné z http://chemistry.about.com/od/novemberinscience/tp/november30history.htm Literatura MAREČEK, Aleš a Jaroslav HONZA. Chemie pro čtyřletá gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002. ISBN 80-7182-055-5. BENEŠOVÁ, Marika a Hana SATRAPOVÁ. Odmaturuj z chemie. Brno: Didaktis, 2002. ISBN 80-86285-56-1.

Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.1.24/01.0114 s názvem „Podpora chemického a fyzikálního vzdělávání na gymnáziu Komenského v Havířově“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.