FYZIKA 9. ročník REOSTAT Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Elektrický obvod III..
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Elektrický proud.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_D2 – 13.
FYZIKA 9. ročník POLOVODIČE TYPU N A P
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Obecný postup řešení těchto typů jednoduchých příkladů:
Reostat. Dělič napětí (potenciometr)
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Fyzika 9. ročník Anotace Prezentace, která se zabývá Ohmovým zákonem
OHMŮV ZÁKON PRO ČÁST ELEKTRICKÉHO OBVODU.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Ohmův zákon. Elektrický odpor.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhElektrický proud.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
SESTAVENÍ ELEKTRICKÉHO OBVODU
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
FY_098_ Elektrický proud v kovech_Reostat
Magnetické pole elektrického proudu
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Elektromagnetické jevy
Anotace Prezentace, která se zabývá reostatem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají, jak využít reostat ke změně proudu či.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
FYZIKA 7. ROČNÍK RYCHLOST Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
FYZIKA 8. ROČNÍK PRÁCE Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
odpor vodiče, supravodivost
Anotace Prezentace, která se zabývá elektrickou prací a energií. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají, jak vypočítat elektrickou.
Reostat Potenciometr- dělič napětí
ELEKTŘINA A MAGNETISMUS 2. část Elektrický proud v látkách
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Fyzika.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
CO UŽ VÍME O ELEKTRICKÉM PROUDU Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
MĚŘENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU
Paralelní zapojení rezistorů
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Schematické značky - opakování
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
09 REOSTAT - DĚLIČ EL.NAPĚTÍ A REGULÁTROR EL. PROUDU
07 ZAPOJOVÁNÍ REZISTORŮ - SÉRIOVĚ
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_36_FYZIKA
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Reostat, potenciometr TÉMATICKÝ CELEK:
OHMŮV ZÁKON PRO ČÁST ELEKTRICKÉHO OBVODU.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Denisa Trubirohová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_36_ Výpočet U, I a R z Ohmova zákona Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Denisa Trubirohová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_36_ Závislost elektrického odporu na vlastnostech.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Magnetické pole cívky Elektromagnet
Sériové zapojení rezistorů
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

FYZIKA 9. ročník REOSTAT Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

REOSTAT Co bychom měli zvládnout: definovat pojem reostat odvodit schematickou značku reostatu zapojit reostat do jednoduchého elektrického obvodu pochopit princip užití reostatu ke změně proudu v obvodu a jako děliče napětí

Co už máme vědět? 1)Izolovaný vodič navinutý v mnoha závitech na keramický válec se nazývá R _ _ _ _ _ _ R. REZISTOR 2)Najdi v učebně rezistor. 3)Přečti na rezistoru uvedený údaj. Co vyjadřuje? ODPOR 4)Nakresli elektrotechnickou značku rezistoru.

5) Doplň věty, které charakterizují vlastnosti vodiče, na nichž závisí odpor. Délka vodiče Čím větší délka vodiče, tím ………. odpor. VĚTŠÍ Obsah příčného řezu vodiče Čím větší obsah příčného řezu vodiče, tím ……….. odpor. MENŠÍ Materiál vodiče Porovnej odpor vodiče z mědi a z konstantanu. U MĚDI JE MENŠÍ.

Schéma zapojení reostatu do obvodu

Definuj reostat. Reostat je rezistor, jehož odpor lze měnit. Navrhni schematickou značku reostatu.

Užití reostatu: 1) ke změně proudu v obvodu 2) jako dělič napětí

1.Regulace elektrického proudu Sestavte elektrický obvod podle schématu.

Na základě vlastních pokusů upravte následující věty: Posunujeme-li jezdcem ke svorce A zmenšuje – zvětšuje se délka drátu, tím se zmenšuje – zvětšuje odpor, což vede ke snížení – zvýšení procházejícího elektrického proudu. To se projeví větším – menším jasem u žárovky.

Posunujeme-li jezdcem ke svorce A zmenšuje se délka drátu, tím se zmenšuje odpor, což vede ke zvýšení procházejícího elektrického proudu. To se projeví větším jasem žárovky.

Posunujeme-li jezdcem ke svorce B zmenšuje – zvětšuje se délka drátu, tím se zmenšuje – zvětšuje odpor, což vede ke snížení – zvýšení procházejícího elektrického proudu. To se projeví větším – menším jasem u žárovky.

Posunujeme-li jezdcem ke svorce B zvětšuje se délka drátu, tím se zvětšuje odpor, což vede ke snížení procházejícího elektrického proudu. To se projeví menším jasem žárovky.

2. Jako dělič napětí Sestavte elektrický obvod podle schématu

Na základě vlastních pokusů upravte následující věty: Posunujeme-li jezdcem ke svorce A zmenšuje - zvětšuje se délka drátu, tím se zmenšuje – zvětšuje odpor, což vede ke snížení - zvýšení elektrického napětí.

Posunujeme-li jezdcem ke svorce A zmenšuje se délka drátu, tím se zmenšuje odpor, což vede ke snížení elektrického napětí.

Posunujeme-li jezdcem ke svorce B zmenšuje - zvětšuje se délka drátu, tím se zmenšuje - zvětšuje odpor, což vede ke snížení - zvýšení elektrického napětí.

Posunujeme-li jezdcem ke svorce B zvětšuje se délka drátu, tím se zvětšuje odpor, což vede ke zvýšení elektrického napětí.

Co jsme zvládli? definovat pojem reostat odvodit schematickou značku reostatu zapojit reostat do jednoduchého elektrického obvodu pochopit princip užití reostatu ke změně proudu v obvodu a jako děliče napětí

Zdroj: KOLÁŘOVÁ, R., BOHUNĚK, J., Fyzika pro 8. ročník základní školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Prometheus, ISBN 80 – 7196 – 149 – 3. s. 154.