Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace Prezentace, která se zabývá reostatem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají, jak využít reostat ke změně proudu či.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace Prezentace, která se zabývá reostatem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají, jak využít reostat ke změně proudu či."— Transkript prezentace:

1 Anotace Prezentace, která se zabývá reostatem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají, jak využít reostat ke změně proudu či napětí. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, reostat, dělič napětí, potenciometr. Druh učebního materiálu Procvičení Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost 23392,3kB/leden-2012 IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 10-54

2 Reostat – rezistor, jehož odpor je možno měnit. Obr. 1 a,b,c

3 Jak závisí elektrický odpor na délce vodiče: Větší odpor má rezistor 2. R1R1 R2R2 Čím větší je délka vodiče, tím větší je jeho elektrický odpor. Obr. 2 a,b

4 Reostat – posouváním jezdce, měníme délku vodiče a tím elektrický odpor reostatu: Čím větší délka vodiče, tím větší elektrický odpor reostatu. Obr. 3 a,b,c

5 Použití reostatu ke změně proudu v obvodu: Posouváním jezdce C měníme délku vodiče. Čím delší vodič, tím větší elektrický odpor reostatu. Posunutím jezdce C k bodu B se zvětší odpor reostatu a obvodem prochází menší proud, žárovka bude svítit méně. Obr. 4 a,b

6 Reostat – změna proudu v obvodu: Proč svítí žárovka na obrázku vlevo více? Na obrázku vlevo svítí žárovka více, protože má reostat menší elektrický odpor ( jezdec blíže začátku vodiče ). Obr. 5 a,b

7 Použití reostatu jako děliče napětí ( potenciometr ): Posouváním jezdce C, oddělujeme určitou část napětí z celkového napětí mezi body A,B reostatu. Obr. 6 a,b

8 Dělič napětí – potenciometr : Proč svítí žárovka na obrázku vpravo více? Pomocí posunutí jezdce C ( poloha více u bodu B ) jsme oddělili větší část napětí z celkového napětí mezi body A,B reostatu. Obr. 7 a,b

9 Vyjmenuj součástky na obrázku a kam musíme posunout jezdec C potenciometru, abychom naměřili největší napětí? Baterie, spínač, potenciometr, voltmetr. Jezdec C musíme posunout blíže k bodu B, abychom oddělili největší část napětí mezi body A a B. Obr. 8

10 Různé druhy potenciometrů: Obr. 9 a,b,c,d,e

11 Potenciometr v praxi: Zapojení ke zjišťování závislosti elektrického odporu na vlastnostech vodiče. Obr. 10

12 Odporový trimr – elektrický odpor měníme otáčením pomocí šroubováku. Obr. 11 a,b

13 Jaké elektrotechnické součástky jsou na obrázcích? potenciometrOdporový trimr Drátový rezistorVrstvový rezistor Obr. 12 a,b,c,d

14 Pojmenuj součástky na obrázku. Obr. 13

15 Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 8.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, c1999, 223s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-7196-149-3. KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 8. ročník základní školy: studijní část. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1994. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80- 85849-29-1. Vlastní text z archivu autora Obrázky: Obr. 1 – 13 - autor Michal Gruber, leden 2012

16 Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé obrázky a schémata je možné doplnit vhodnými pokusy. Žáci řeší zadané otázky a úlohy nejprve samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří správné odpovědi a tím procvičí dané téma.


Stáhnout ppt "Anotace Prezentace, která se zabývá reostatem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají, jak využít reostat ke změně proudu či."

Podobné prezentace


Reklamy Google