Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Pravopis i, y
CZ.1.07/1.5.00/34.0266 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_VaP_CJ_1OA_01 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0266 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_VaP_CJ_1OA_01 Autor Mgr. Petra Vališová Tematický celek Pravopis českého jazyka Ročník 1. Datum tvorby 3. 11. 2012 Anotace Prezentace je zaměřena na shrnutí pravidel psaní i a y v češtině. Předmět: Český jazyk a literatura Metodický pokyn Žáci využijí výkladu k osvojení a zopakování pravidel psaní i a y v českém jazyce. Lze použít i na procvičování pravopisu ve vyšších ročnících.
Psaní i, y i, y uvnitř slov i, y v koncovkách podstatných jmen i, y v koncovkách přídavných jmen i, y ve shodě podmětu s přísudkem 1
i, y uvnitř slova Po tvrdých souhláskách (h, ch, k, r, d, t, n) píšeme obvykle y po měkkých souhláskách (ž, š, č, c, j, ď, ť, ň) píšeme i po obojetných souhláskách (b, f, l, m, p, s, v, z) píšeme y, pokud se dané slovo vyskytuje ve vyjmenovaných slovech (případně pokud je příbuzné s některým z vyjmenovaných slov).
i, y v koncovkách podstatných jmen i, y se řídí vzorem: pro rod mužský (pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce) pro rod ženský (žena, růže, píseň, kost) pro rod střední (město, moře, kuře, stavení) 2
i, y v koncovkách přídavných jmen i, y se řídí vzorem: přídavná jména tvrdá – vzor mladý, mladá, mladé přídavná jména měkká – vzor jarní přídavná jména přivlastňovací – vzor otcův, matčin 3
i, y ve shodě podmětu s přísudkem O psaní i, y rozhoduje shoda podmětu s přísudkem podle následujících pravidel: Je-li podmětem podstatné jméno rodu mužského životného, píšeme –i. (Např. Chlapci běhali. Muži přišli pozdě. Koně zařehtali. Rodiče se nezlobili. Lidičky se sešli na náměstí.) Je-li podmětem podstatné jméno rodu mužského neživotného nebo rodu ženského v množném čísle, píšeme -y. (Např. Ledoborce se blížily. Vlaky se rozjížděly. Hrady byly stavěny. Dívky si koupily nové šaty. Děti se rozplakaly. Dny rychle plynuly.)
Je-li podmětem podstatné jméno rodu středního v množném čísle, píšeme –a. Koncovka –y je chybná. (Např. Koťata si hrála. Mláďata se narodila v květnu. Podstatná jména se objevovala nejčastěji. Děvčata se smála. ) Pozn: Podstatné jméno dítě má v jednotném čísle tvar rodu středního, v množném čísle tvar rodu ženského, proto píšeme – y. Př. Děti se rozplakaly.) 4
Věty s několikanásobným podmětem Je-li podmětem alespoň jedno podstatné jméno rodu mužského životného, píšeme –i. (Např. Děti, maminka a tatínek se moc těšili. Jana, Monika, Marta i Jirka přišli jako obvykle včas. ) Pozn. Stojí-li přísudek před několikanásobným podmětem, je možná shoda také podle nejbližšího podmětu, pokud je v množném čísle. (Např. Přijeli k nám sestřenice i bratranci z celé rodiny. Přijely k nám sestřenice i bratranci z celé rodiny.) Není-li mezi podměty ani jedno podstatné jméno rodu mužského životného, píšeme –y. (Např. Propiska i sešit byly pod lavicí. Matka a její dítě čekaly dlouhou dobu.)
Jsou-li podmětem pouze podstatná jména rodu středního a alespoň jedno z nich je v jednotném čísle, píšeme –y. (Např. Kotě i štěně si hrály ve stodole. Německo ani Rusko se tohoto turnaje nezúčastnily.) Není-li mluvnický rod jednoznačný, použijeme tzv. shodu podle smyslu (podle přirozeného rodu podmětu – např. podle osobního zájmena). Např. To jsme my neřekli! (Jde-li o muže). To jsme my neřekly! (Jde-li o ženy). Ve větách s všeobecným podmětem píšeme –i. Např. Hlásili to v televizi. Hráli to v divadle.
Je-li podmět nevyjádřený, shoduje se přísudek s podstatným jménem užitým např. v oslovení nebo podle podmětu z předcházejících vět. Např. Co jste nám to, chlapci, vlastně přinesli? Tatínek vše chlapcům zopakoval, aby se více nespletli. (Podmět chlapci). Tatínek vše dívkám zopakoval, aby se více nespletly. (Podmět dívky). 5
Je-li podmět vyjádřen výrazem pro množství (dav, řada, tisíc atd Je-li podmět vyjádřen výrazem pro množství (dav, řada, tisíc atd.), píšeme –y. Např. Davy lidí se tísnily u východu. Řady návštěvníků značně prořídly. Tisíce zahraničních turistů obdivovaly památky Prahy. Pozn. Stojí-li u těchto vět vedlejší věta se stejným podmětem, jako je u věty hlavní, můžeme psát ve shodě –i nebo –y. Např. Stovky lidí se shromáždily na náměstí, aby vyjádřili podporu nespravedlivě obviněnému muži. Stovky lidí se shromáždily na náměstí, aby vyjádřily podporu nespravedlivě obviněnému muži.
Zadání domácího úkolu Podívejte se na internetové stránky http://www.pravidla.cz/pismena-i-y/ a zopakujte si vyjmenovaná slova.
Použité zdroje 1 iDnes.cz (on-line). [cit. 3. 11. 2012]. Dostupné na: http://zpravy.idnes.cz/chybujici-urednice-z-magistratu-se-ma-doucit-pravopis-za-dva-dny-p8b-/domaci.aspx?c=A100722_1420897_praha_mad 2 Školský servis (on-line). [cit. 3. 11. 2012]. Dostupné na: http://www.skolskyservis.cz/shop/index.php?main_page=index&cPath=1_1261_1304 3 Haló noviny(on-line). [cit. 3. 11. 2012]. Dostupné na: http://www.halonoviny.cz/articles/view/230293 4 Moje čeština (on-line). [cit. 3. 11. 2012]. Dostupné na: http://www.mojecestina.cz/article/2008081801-shoda-podmetu-s-prisudkem Český rozhlas (on-line). [cit. 3. 11. 2012]. Dostupné na: http://www.radio.cz/cz/rubrika/cestina/je-cestina-patriarchalni Pravidla.cz (on-line). [cit. 3. 11. 2012]. Dostupné na: http://www.pravidla.cz/pismena-i-y/