Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. dubna 2014 Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň
1.Rozpočtová odpovědnost 1. Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU 2. Rozpočtová odpovědnost na národní úrovni 2.Rozpočtová kázeň 2 Osnova
Rozpočtová odpovědnost ◦ Odpovědná rozpočtová politika ◦ Zásada dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů ◦ DZ k návrhu rozpočtové ústavy: „Rozpočtovou odpovědností se rozumí transparentnost, účelnost, hospodárnost a efektivnost vynakládání veřejných prostředků.“ Rozpočtová kázeň ◦ Nakládání s peněžními prostředky poskytnutými z veřejného rozpočtu v souladu se zákonem 3 1. Rozpočtová odpovědnost
1.Na úrovni EU A.Čl. 126 Smlouvy o fungování EU + Protokol o postupu při nadměrném schodku B.Navazující sekundární předpisy C.Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální pakt) 2.Na národní úrovni ◦ Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální pakt) ◦ Rozpočtová ústava
A.Čl. 126 Smlouvy o fungování EU + Protokol o postupu při nadměrném schodku ◦ Členské státy se vyvarují nadměrných schodků veřejných financí ◦ Dodržování dvou kritérií: 1.Poměr plánovaného nebo skutečného schodku veřejných financí k HDP vzhledem k referenční hodnotě podle Protokolu (3 % HDP) 2.Poměr veřejného dluhu k HDP vzhledem k referenční hodnotě podle Protokolu (60 % HDP) ◦ Postup při nadměrném schodku
ČLENSKÝ STÁT Nedodržuje kritéria Rozhodnutí o existenci nadměrného schodku RADA Stanovisko o existenci nebo riziku vzniku schodku KOMISE Zpráva Existuje nebo může vzniknout nadměrný schodek Doporučení pro členský stát Přijme opatření ve lhůtě Nepřijme opatření ve lhůtě Výzva k učinění opatření Rozhodnutí o použití nebo zesílení opatření Nepřijme opatření ve lhůtě Doporučení Postup při nadměrném schodku podle čl. 126 SFEU
B.Navazující sekundární předpisy Pakt o stabilitě a růstu ◦ Soubor dokumentů vztahující se zejména na státy eurozóny, ale vychází z něj některá pravidla i pro ostatní státy Nařízení Rady (ES) č. 1467/1997 o urychlení a vyjasnění postupů při nadměrném schodku (novelizováno Nařízením EP a Rady 1176/2011) Nařízení Rady (ES) č. 1466/1997 o posílení dohledu nad stabilitou rozpočtů a nad koordinací hospodářských politik (novelizováno Nařízením EP a Rady č. 1175/2011) Nařízení EP a Rady č. 1173/2011 o účinném prosazování rozpočtového dohledu v eurozóně Nařízení EP a Rady č. 1176/2011 o prevenci a nápravě makroekonomické nerovnováhy ◦ Preventivní opatření ◦ Nápravná opatření Směrnice Rady o požadavcích na rozpočtové rámce členských států (2011/85/EU)
C.Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Účel zpřísnění rozpočtové kázně pomocí rozpočtového paktu posílení koordinace hospodářských politik členských států Unie zlepšení správy eurozóny Působnost státy eurozóny ostatní členské státy EU Přijata v březnu 2012, platnost 1. ledna 2013
C.Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Právní povaha smlouvy o mezinárodní smlouva uzavřená mimo rámec unijního práva o jednotlivá ustanovení smlouvy mohou být vykládána a aplikována pouze v souladu s právem EU (čl. 2 odst.1) o působnost orgánů EU (Komise, Rada, Soudní dvůr EU)
C.Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Rozpočtový pakt o tzv. zlaté pravidlo = veřejné rozpočty smluvních stran musí být vyrovnané nebo přebytkové o povinnost dodržovat střednědobý cíl - spodní limit schodku činí 0,5 % HDP o pokud je poměr veřejného dluhu k HDP výrazně nižší než 60 %, může spodní limit schodku dosahovat výše 1 % HDP
C.Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Rozpočtový pakt o odchýlení se od střednědobého cíle o možné pouze dočasně v případě výjimečných okolností o závažné odchýlení - mechanismus nápravy o povinnost začlenit pravidla do národních právních řádů o příslušné předpisy musí nabýt účinnost do 1 roku od platnosti smlouvy o speciální režim pro zavedení mechanismu nápravy o přezkum dodržení povinnosti SDEU - sankce
C.Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Rozpočtový pakt o dluhové kritérium o jestliže poměr veřejného dluhu k HDP překračuje 60 %, je smluvní stát povinen tento poměr snižovat průměrným tempem jedné dvacetiny za rok o o existenci nadměrného schodku se rozhodne podle čl. 126 SFEU o další pravidla postupu při nadměrném schodku o Program rozpočtového a hospodářského partnerství o povinnost smluvních států podporovat doporučení Komise v rámci postupu při nadměrném schodku
C.Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Koordinace hospodářských politik a konvergence ◦ závazek společné hospodářské politiky ◦ projednání a vzájemná koordinace zásadních reforem hospodářské politiky Správa eurozóny ◦ vrcholné schůzky eurozóny
A.Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) vláda vyslovila souhlas s přístupem ČR ke smlouvě (usnesení vlády č. 189 ze dne 24. března 2014) účinnost jednotlivých opatření smlouvy bude navázána na přijetí eura jedná se o smlouvu podle článku 10 nebo článku 10a Ústavy? – vliv na způsob ratifikace přijetí pravidel ze smlouvy do právního řádu
A.Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Čl. 10 Ústavy Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva. Čl. 49 Ústavy K ratifikaci mezinárodních smluv a) upravujících práva a povinnosti osob, b) spojeneckých, mírových a jiných politických, c) z nichž vzniká členství České republiky v mezinárodní organizaci, d) hospodářských, jež jsou všeobecné povahy, e) o dalších věcech, jejichž úprava je vyhrazena zákonu, je třeba souhlasu obou komor Parlamentu.
A.Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Čl. 10a Ústavy (1) Mezinárodní smlouvou mohou být některé pravomoci orgánů České republiky přeneseny na mezinárodní organizaci nebo instituci. (2) K ratifikaci mezinárodní smlouvy uvedené v odstavci 1 je třeba souhlasu Parlamentu, nestanoví-li ústavní zákon, že k ratifikaci je třeba souhlasu daného v referendu. Čl. 39 odst. 4 Ústavy (4) K přijetí ústavního zákona a souhlasu k ratifikaci mezinárodní smlouvy uvedené v čl. 10a odst. 1 je třeba souhlasu třípětinové většiny všech poslanců a třípětinové většiny přítomných senátorů.
B.Rozpočtová ústava Návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti Návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti Základní princip: stát a územní samosprávné celky dbají o zdravé a udržitelné veřejné finance (čl. 1 odst. 1 ÚZ) Pravidlo dluhové brzdy ◦ vláda a Parlament vykonávají svou činnost tak, aby výše veřejného dluhu nepřekročila hodnotu 60 % HDP ◦ 5 dluhových pásem – kumulace a stupňování pravidel ◦ výjimky Pravidla pro územní samosprávné celky Národní rozpočtová rada
B.Rozpočtová ústava – pravidlo dluhové brzdy Čl. 6 (1) Činí-li výše zadlužení nejméně 45 % a zároveň je nižší než 50 % hrubého domácího produktu, vláda neprodleně informuje Poslaneckou sněmovnu o důvodech překročení zadlužení a opatřeních, která přijala, a předloží Poslanecké sněmovně ke schválení, po konzultaci jejich rozsahu s Národní rozpočtovou radou, návrh opatření ke zpomalení růstu zadlužení. (2) Vláda předloží Poslanecké sněmovně návrh zákona o státním rozpočtu a návrhy rozpočtů státních fondů na následující rok v souladu s přijatými opatřeními. Čl. 7 Činí-li výše zadlužení nejméně 45 % hrubého domácího produktu, stát poskytuje státní záruky pouze na základě zákona platného v den vyhlášení výše zadlužení, nebo na základě zákona, který je schválen nadpoloviční většinou všech poslanců a nadpoloviční většinou všech senátorů.
B.Rozpočtová ústava – pravidlo dluhové brzdy Čl. 8 (1) Činí-li výše zadlužení nejméně 50 % a zároveň je nižší než 55 % hrubého domácího produktu, postupuje se podle čl. 6 odst. 1. (2) Činí-li výše zadlužení nejméně 50 % hrubého domácího produktu, vláda rozhodne o snížení výdajů schváleného rozpočtu na daný rok za podmínek stanovených zákonem… (3) … (4) Vláda předloží Poslanecké sněmovně návrh zákona o státním rozpočtu a návrhy rozpočtů státních fondů na následující rok s výdaji nepřesahujícími výdaje schválené v předcházejícím roce, s výjimkou výdajů stanovených zákonem; byl-li již návrh zákona o státním rozpočtu nebo návrh rozpočtu státního fondu předložen bez naplnění těchto podmínek, vláda takový návrh vezme zpět a neprodleně předloží návrh nový. (5) Vláda schválí návrhy vyrovnaných rozpočtů zdravotních pojišťoven, které provádějí veřejné zdravotní pojištění; v průběhu rozpočtového období lze zapojit prostředky z minulých let. (6) Platová základna pro výpočet platů představitelů veřejné moci se sníží v následujícím roce o 20 % a zastaví se růst prostředků na odměnu za práci v sektoru veřejných institucí…
B.Rozpočtová ústava – pravidlo dluhové brzdy Čl. 9 Činí-li výše zadlužení nejméně 55 % a zároveň je nižší než 58 % hrubého domácího produktu, postupuje se podle čl. 8 odst. 1 až 3 a 6 a vláda a) předloží Poslanecké sněmovně návrh vyrovnaného nebo přebytkového státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů; byl-li již návrh zákona o státním rozpočtu nebo návrh rozpočtu státního fondu předložen bez naplnění této podmínky, vláda takový návrh vezme zpět a neprodleně předloží návrh nový, b) schválí návrhy vyrovnaných rozpočtů zdravotních pojišťoven, které provádějí veřejné zdravotní pojištění; v průběhu rozpočtového období však nelze zapojit prostředky z minulých let. Čl. 11 (1) Činí-li výše zadlužení nejméně 58 % hrubého domácího produktu nebo činí-li výše veřejného dluhu více než 60 % hrubého domácího produktu, postupuje se podle čl. 9 a 10 a vláda neprodleně požádá Poslaneckou sněmovnu o vyslovení důvěry. (2) Vysloví-li Poslanecká sněmovna vládě důvěru podle odstavce 1, postupuje se po dobu dvanácti měsíců ode dne vyslovení důvěry vládě podle čl. 9 a 10.
B.Rozpočtová ústava – pravidla pro územní samosprávné celky územní samosprávný celek hospodaří tak, aby celková výše jeho dluhu nepřekročila 60 % průměru jeho skutečných celkových příjmů za poslední čtyři roky postup při překročení sankce za neplnění postupu při překročení
B.Rozpočtová ústava – Národní rozpočtová rada nezávislý orgán, který působí v oblasti fiskální a rozpočtové politiky řídícím orgánem je kolegium (5 členů) zajištění nezávislosti nesmí vyžadovat ani přijímat pokyny kvalifikační předpoklady člena kolegia volba členů kolegia neslučitelnost funkcí člena kolegia zvolení maximálně dvakrát kancelář rady
Rozpočtová kázeň = nakládání s peněžními prostředky poskytnutými z veřejného rozpočtu v souladu se zákonem Porušení rozpočtové kázně = p orušení pravidel nakládání s peněžními prostředky veřejných rozpočtů Právní úprava zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
Porušení rozpočtové kázně neoprávněné použití peněžních prostředků neoprávněné zadržení peněžních prostředků porušení povinnosti v souvislosti s poskytnutím dotace nebo návratné finanční výpomoci (zejm. porušení účelu poskytnutí) porušení povinnost učinit odvod stanovené zákonem Podle porušitele ze strany příjemce dotace, ze strany subjektu, který není příjemcem dotace
Odvod za porušení rozpočtové kázně sankční následek porušení rozpočtové kázně cílem je vrácení prostředků do veřejného rozpočtu výše odvodu a její stanovení 1. se rovná výši porušení rozpočtové kázně 2. odvozena procentem od výše dotace nebo výše porušení rozpočtové kázně vznik odvodu penále
Odvod za porušení rozpočtové kázně proces správy odvodů působnost k ukládání odvodu o rozpočtová pravidla o rozpočtová pravidla územních rozpočtů promíjení
Mgr. Lenka Geržová doktorand na katedře finančního práva a finanční vědy PF UK nám. Curieových Praha