Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov13 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Advertisements

PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
sociální psychologie Škola:
Pozornost, vědomí Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Přístupy k osobnosti Škola:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
Schopnosti, nadání a talent
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Schopnosti Milana Reichlová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
(emoční nebo emocionální kvocient)
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
KREATIVITA UČITELE JAKO VÝRAZNÁ HODNOTA VÝCHOVNÉHO PROCESU Referát na podkladě článku Václava Darmovzala uveřejněného v Pedagogické orientaci č. 2, z roku.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Pedagogická komunikace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Inteligence DUM_19.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Inteligence.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie výchovy a vzdělávání
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Pedagogika a psychologie
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov13 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Inteligence, schopnosti Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: Klíčová slova: inteligence, tekutá a krystalická inteligence, IQ, emoční inteligence, schopnosti, tvořivost Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad pojmů inteligence a schopnosti, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;

Inteligence dispozice, obecný základ schopností na němž je závislá úroveň poznávacího výkonu; schopnost: 1)myslet – řešit problémy; 2) učit se – využívat zkušenost; 3) adaptovat se, eventuálně přizpůsobit prostředí;

rozvíjí se na základě: dědičných dispozic – genotyp (75%) výchovy (25%) uplatnění závisí na vnějších i vnitřních podmínkách (výkyvy emočního ladění, motivace), vlastnostech osobnosti, vyváří určitý osobní styl v nichž se intelektové schopnosti projevují určitým typickým způsobem;

a) tekutá inteligence – není závislá na specifické, verbální a sociokulturně typické zkušenosti, není ovlivněna vzděláním, závislá na vrozených dispozicích – neverbální složka inteligence;

b) krystalická inteligence – okruh schopností závislých na specifické sociokulturní stimulaci, rozvoji verbálních dovedností, vzdělání, zkušenosti a podnětnosti prostředí – environmentální inteligence;

1) teoretická inteligence – operace na úrovni znaků; 2) praktická inteligence – konkrétní operace; 3) sociální (emoční) inteligence – schopnost chápat sociální vztahy, orientovat se v nich, přeměřené interakce;

inteligenční kvocient IQ – pozice jedince v populační skupině vrstevníků náležících ke stejné společnosti; IQ = mentální věk : chronologický věk. 100; např. dítě má inteligenci šestiletého podle kalendáře má dvanáct let

faktory inteligence: pohotovost vnímání – diferencovaně, analyticky; prostorová představivost – poznávání prostorových útvarů bez ohledu na polohu; paměť – informace uchovat a vybavit; slovní porozumění – pasivní slovník; slovní plynulost – kvalita aktivního slovníku, vyjadřování; zacházení s čísly – operace, řešení problémů prezentovaných číselnými znaky; usuzování – hledat vzájemné vztahy;

kvalitu inteligence charakterizuje (vliv i mimointelektových vlastností): a) rychlost – čas potřebný k vyřešení úkolu; b) mohutnost – vytrvalost a schopnost kontroly chyb, množství vyřešených úkolů;

emoční inteligence zahrnuje: znalost vlastních emocí – sebepoznání, rozpoznat vznikající; zvládání emocí – uklidnit se, předejít impulsivní reakci, odložit emoce; dovednosti a návyky vytyčování adekvátních cílů a vytrvání při jejich realizaci – automotivace, životní styl;

emoční inteligence zahrnuje: empatie – rozpoznat signály, pochopit stanoviska, motivy druhých; sociální a komunikační dovednosti – schopnost naslouchat, brát ohled, konstruktivně řešit konflikty, uplatnit vlastní názor asertivně, spolupracovat; kladné sebehodnocení, optimismus;

Schopnosti obecné předpoklady k určité aktivitě; vznikající na základě vrozených dispozic, které se dále rozvíjí učením, pokud jsou dostatečně stimulovány, tj. v závislosti na kvalitě působení prostředí;

okruhy schopností: komplex schopností vnímání; komplex psychomotorických schopností; inteligence;

úroveň osobního výkonu jedince: a) aktuálně dosažená ; b) maximálně možná, pokud by měl vhodné podmínky;

základní směry rozvoje schopností: reprodukční tvůrčí

úroveň schopností: 1) nadání; 2) talent; 3) genialita;

tvořivost – zvláštní soubor schopností: originalita – schopnost poznávat předměty v nových vztazích a originálním způsobem, uplatňují se zde faktory kognitivní, motivační a intelektové, autonomie; flexibilita – používat je smysluplně neobvyklým způsobem; senzitivita – vidět nové problémy tam, kde jakoby nejsou;

tvořivost – zvláštní soubor schopností: proměnnost – odchylovat se od navyklých způsobů myšlení; nonkonformismus – vyvíjet z norem vyplývají ideje proti odporu prostředí; originální bohatá fantazie – schopnost imaginace, přeskupování; divergentní vizuální a pojmové myšlení;

tvořivé myšlení – spočívá v nalézání nových způsobů řešení vyvolávaný tzv. tvůrčími problémy; společensky hodnotná originalita (historické kritérium); uplatňuje se flexibilita kognitivních procesů a fantazie;

faktory tvořivého myšlení: slovní plynulost, ideační plynulost, spontánní obrazová flexibilita, spontánní sémantická flexibilita, asociační plynulost, expresivní plynulost, obrazová adaptivní flexibilita, symbolická adaptivní flexibilita, originalita;

otázky – jaká inteligenceje využívána??? vypočítat příklad s použitím vzorce poskládat věci do kufru auta umět se zeptat se na cestu v cizině vyřešit konflikt mezi kamarády krystalická, teoretická tekutá, praktická krystalická, praktická tekutá, sociální (emoční)

otázky – jaké schopnosti jsou využívány ??? tvůrčí – reprodukční při hře skladby na klavír podle not při psaní seminární práce při vaření tradiční maminčiny svíčkové při výchově převážně reprodukční převážně tvůrčí převážně reprodukční převážně tvůrčí

Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha ISBN VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha ISBN osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.