Abiotičtí činitelé - Námraza

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Abiotičtí činitelé - sníh
Advertisements

Ochrana lesů a přírodního prostředí
Abiotičtí činitelé - vítr
Diplomová práce Martin Vraný 2007
POČASÍ = aktuální stav atmosféry Počasím se zabývá věda: meteorologie
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Povětrnostní podmínky
POČASÍ = STAV ATMOSFÉRY V URČITÉM OKAMŽIKU NA URČITÉM MÍSTĚ DO VÝŠKY 15 km Meteorologie = věda o počasí.
Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
Abiotičtí činitelé –Lijáky a záplavy
LES – PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Změny klimatu a adaptace stromů na ně
Listnaté stromy a keře 4. ročník
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Kyselý déšť.
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, les, lesní.
Nebezpečné jevy v letectví
Autor modulu: Ing. Radim Církva
Vliv makroskopické stavby dřeva na hustotu dřeva.
Voda a vzduch = základ života
Jehličnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.22
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov p. R.
Rostliny semenné Semenné rostliny se rozmnožují semeny.
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 2
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Rostliny rybníka a jeho okolí
INVERZE . Inverze teploty vzduchu neboli teplotní inverze je meteorologický jev, kdy teplota vzduchu v některé vrstvě dolní atmosféry s výškou neklesá,
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Špačková Martina ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s pěstováním lesů, produkčními.
Ochrana dřeva – impregnace
NAJZNÁMĚJŠÍ NAHOSEMENNÉ RASTLINY JEHLIČNATÉ STROMY A KEŘE
Hospodářská úprava lesa Legislativa
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Čeleď: Bukovité (Fagaceae)
Abiotičtí činitelé –Škody Suchem a vedrem
Abiotické faktory prostředí
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 4
STAVBA DŘEVA, VLASTNOSTI, VADY
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
PŘÍRODOVĚDA.
Poznáš stromy? klikej OlaSm.
Nahosemenné rostliny - STROMY
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Abiotičtí činitelé – krupobití
Ochrana lesů a přírodního prostředí
Dotváření zemského povrchu - voda
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 3
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
ABIOTIČTÍ ČINITELÉ –BLESKEM Ochrana lesů a přírodního prostředí.
Struktura porostu Zdeněk Adamec.
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Opakování poškození abiotickými činiteli
Les-Lesní patra.
Počasí. obsah počasí sluneční záření, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, vodní srážky, tlak vzduchu, vítr předpověď počasí pozorování počasí.
Vypařování a kapalnění
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Přejezdový můstek postřikového rámu
NEŽIVÁ PŘÍRODA VLASTNOSTI VODY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
1. Hodina Úvod do předmětu
Pedosféra = půda na Zemi
ATMOSFÉRA.
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Transkript prezentace:

Abiotičtí činitelé - Námraza Ochrana lesů a přírodního prostředí Abiotičtí činitelé - Námraza

Námraza cca 8% z celkových škod abiotickými činiteli - z toho polovina na SM Námraza, ledovka, jinovatka

zlomy ( vrškové 32 %, korunové 19 %, ) olámání korun, ohnutí stromů, vývraty (jednotlivé, skupinovité, polomy)

Námraza tvoří se z mlhy zanesené větrem proti horským svahům. usazuje se při rychlém mrznutí přechlazených kapiček vody na povrchu předmětů vystavených přímému účinku větru. je hrubá, z kapek.

Ledovka tvoří se za bezvětří z mlhy nebo deště (mrholení) na předmětech ochlazených pod bod mrazu (jako povlak). Je průhledná

Jinovatka - vzniká srážením vodních par v podobě ledových krystalků na stromech, drátech elektrického vedení, když ochlazení přízemních vrstev zasáhne i vyšší vrstvy vzduchu. Je bílá. Z mlhy, kouřma. Pro porosty se stává nebezpečím, jestliže se při častých mlhách vytvoří závěsy 10—20 cm dlouhé.

Ochrana lesa a přírodního prostředí Námrazky při částečném tání a opětovném zmrznutí v noci se vytvoří přechod k námraze, ledu, narůstají hlavně na větvích, stále na větším obvodu. V poměrně krátké době se vytvoří tak velké množství námrazy (250—400 kg.m2) tak, že se pod její tíhou lámou koruny i kmeny.  

Činitelé ovlivňující škody I. : stanoviště nadmořská výška (400 –900 m n.m.) reliéf terénu – hřebenové partie, návětrné svahy expozice - nejvíce JV

Činitelé ovlivňující škody II. dřevina - Námrazou trpí nejvíce SM, BO. Borovice jsou po­škozovány rozlámáním korun, smrky vrškovými zlomy. Odolnější vůči námraze jsou smrky deskovitého typu zachvojení. JD má ploché uspořádání větví, vytváří menší záchytnou plochu se štíhlou jehlancovitou korunou. Z listnáčů jsou více ohrožovány křehká olše a někdy i dub a akát. Odolnější jsou buk, klen a jeřáb. Rovněž stromy poškozené hnilobami jsou málo odolné. Věk –60 – 80 let i starší

Činitelé ovlivňující škody III. porostní skladba - Největší nebezpečí hrozí stejnověkým smrkovým porostům, zejména když byly v mládí nedostatečně vychovávány. Škody se podstatně zmenšují přimísením listnáčů, pokud jsou ve stejné úrovni se SM. nejčastěji jsou námrazou postihovány mezernaté porosty, porostní okraje, jednotlivé stromy nad úrovní a okraje průseků. dochází k rychlému zabuřenění a poškozené porosty jsou více ohrožovány větrem. znečištění ovzduší prašnými a plynnými exhaláty -na prachových částicích dochází ke kondenzaci, v namrzajících kapénkách se hromadí toxické látky

Ochranná opatření I. Zakládání a obnova porostů: řidší spon pravidelný rozestup sazenic- souměrné koruny smíšené porosty, podíl listnáčů min 30% porostní okraj z odolných dřevin (BK, KL, JŘ) min. 60 m vhodný ekotyp SM obnova okrajová, proti směru námrazy, neotvíráme porost na více místech (kotlíky nevhodné)

Ochranná opatření II Výchova: podobná jako u škod větrem, podporovat odolné dřeviny v porostním okraji, udržovat zapláštěný okraj -nepustit námrazu do porostu, vytvořit přiměřený horizontální zápoj   Ostatní opatření: zabránit poškození při těžbě a přibližování - krátké sortimenty, těžba v zimním období, rozčlenění a zpřístupnění porostů Zabránit (omezit) škodám zvěří ,normované stavy, správné přikrmování, přezimovací obůrky

Ochrana lesa a přírodního prostředí Otázky k opakování Charakterizujte námrazu. Charakterizujte ledovku . Charakterizujte jinovatku. Charakterizujte námrazky. Najděte na internetu obrázky škod mrazem. Charakterizujte činitele ovlivňující škody mrazem. Jak předcházet škodám mrazem? Domácí úloha: Najděte si v zelené zprávě aktuální výši škod námrazou ledovkou a jinovatkou

Obrázky Karel Palacký