Využití nástrojů elektronického vzdělávání v akademické i komerční sféře Ing. Zdeněk VOTRUBA Ing. Radim MatušůBc. Tomáš Kotek IKI 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Advertisements

Inovace výuky CAD na naší škole
IBM … creating the future of learning Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyly při přípravě i realizaci distančního vzdělávání dospělých RNDr. Jana Pradlová,
Vzdělávací technologie kurzu podnikatelství pro techniky
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Využití Free a Open Source licencí ve školství CZ / /0308 PROJEKT: Má shrnout typy jednotlivých licencí a osvětlit jejich podstatu, rozdíly.
Nabídka personálních služeb
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Distanční studium na OPF SU František Koliba Petr Korviny.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
Audit IT procesů ve FNOL
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Tento projekt je spolufinancován Evropskou Unií a státním rozpočtem České republiky Pilotní ověřování studijních opor a přidělení ISBN.
Didaktické prostředky
CZ / /0037 Přímá komunikace mezi fakultami a průmyslem – Brána k výzkumu Žadatel: MEDICOMP s.r.o. Partneři: PřF UK Praha, MFF UK Praha,
Moderní vzdělávací systémy vyšších a vysokých škol neuniverzitního typu Ing. Daniel CHOC CCA Group a.s.
Podnikání na Internetu e-learning letní semestr 2005 Jana Holá X.
Absolventská práce 2002 Aplikace XML rozhraní v prostředí krajského úřadu Autor : Marek Cop Vedoucí : Ing. Petr Pavlinec 2002.
Studijní programy a LMS František Koliba Petr Korviny Katedra Informatiky OPF v Karviné SU v Opavě
E-learning ve výuce na SŠ
Pilotní ověřování studijních opor Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Státním rozpočtem České republiky.
Zkušenosti s distančními formami výuky na Slezské univerzitě
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Lokální počítačové sítě Novell Netware Ing. Zdeněk Votruba Technická fakulta ČZU Laboratoř výpočetních aplikací.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Streaming pomocí technologií FLASH
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
E-LEARNINGOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ TVŮRCŮ A UŽIVATELŮ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
CZ / /0329 Interní trenéři – klíč k úspěchu malé firmy AIVD ČR AMSP ČR Ondřej Palán, ,
Aneb proč to dělat složitě, když to jde jednoduše S Datronem proti proudu.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Tomáš Sýkora GOPAS, a.s. Úskalí e-learningu Tomáš Sýkora GOPAS, a.s.
Hodnocení připravenosti na e-Learning Workshop Bohumil Havel Infinity a.s.
Vzdálené počítačové sítě a programování v prostředí Windows – kombinované studium Osnovy předmětu a koncepce výuky Ing. Zdeněk Votruba LVALVA.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Počítačová gramotnost a její zvyšování pomocí e-learningu Martin Voslář Počítačová škola Gopas, a.s.
E-learning na Pedagogické fakultě MU z hlediska potřeb studentů a učitelů Tamara Váňová, KAJ PdF MU.
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Tvorba e-learningových kurzů v LMS Moodle
Kurz Adobe Dreamweaver CS6 v LMS Moodle
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Hodnocení kvality VŠ 15. seminář Podpora výuky a učení se na VŠ Jak podpořit kvalitní vysokoškolské.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Projekty CCRJM v oblasti internetových aplikací Brno Ing. Lukáš Bačík.
PRAKTICKÁ ÚČETNÍ Grantový projekt: reg. číslo projektu: CZ.1.07/3.2.07/ realizátor projektu: HM EKOND, spol. s r.o., Ostrava.
Znalostní a vzdělávací databáze pro energetiku Praha, Květen 2009 INERGO, a.s. Praha CDFE, o.p.s. Praha INERGO výukový server.
Univerzita Karlova v Praze Lékařská fakulta v Plzni Oddělení OVAVT Jestliže chcete oživit systém Vaší výuky, „online learning systém“ Vám nabízí? Jednoduché.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Institut Celoživotního Vzdělávání
Didaktické prostředky
Bakalářský studijní obor OPTIKA A OPTOMETRIE garantuje KPO
Obhajoba diplomové práce
Komplexní systém hodnocení
Prezentace univerzitního informačního systému
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Transkript prezentace:

Využití nástrojů elektronického vzdělávání v akademické i komerční sféře Ing. Zdeněk VOTRUBA Ing. Radim MatušůBc. Tomáš Kotek IKI 2010

E-learningE-learning zapojení do projektu WebCT umožnilo pedagogům přehodnotit původní postoj k elektronickému vzdělávání (nadšení – vystřízlivění – skepse – hledání řešení – nový rozvoj a střízlivé zavádění) ve většině případů však byla bohužel v ČR tato první fáze zcela opomenuta a se zpožděním 5 – 7 let nastal většinou živelný a téměř „povinný“ nástup e-learningu, aniž by se připravilo odpovídající organizační a personální zázemí pro zavedení systému proto je ještě nyní přístup a zavádění prvků elektronického vzdělávání na středních i vysokých školách značně nevyvážené a především z pohledu centrální správy nekoordinované

IKI 2010 E-learningE-learning proto jsem ještě před několika lety na různých akcích (Březen- měsíc Internetu, E-learning Forum, Pedagogický software ) varoval před vážným problémem – elektronické vzdělání není univerzální nástroj, který lze jednoduše a na příkaz uchopit a „napasovat“ do prakticky libovolných podmínek v současné době je však minimálně na úrovní akademické, částečně i středoškolské situace výrazně konsolidovanější. Sice většinou poměrně bolestně, ale přesto, se prosadil názor vzpomenutý již v úvodu – dodržení doporučení WebCT – a vzniklo na univerzitách a VŠ dostatečné zázemí, aby bylo možné skutečně elektronické vzdělání začlenit do výuky

IKI 2010 E-learning není jen o vzdělávání proto je již zbytečné nadále diskutovat o tom jaký LMS systém zvolit, pro jakou cílovou skupinu je vhodné tento systém použít a jak vytvářet vzdělávací kurzy v dnešní době je již k dispozici řada kvalitních systémů a doplňkových nástrojů, takže každý pedagog (tutor, garant, správce) si vybere ten, ve kterém se mu nejlépe pracuje. Při bližším srovnání zjistíme, že po technické stránce jsou systémy v podstatě rovnocenné a většinově i kompatibilní (jsem si vědom problémů s přenositelností kurzů, testů a podobně z jedné platformy na druhou)

IKI 2010 E-learning není jen o vzdělávání Proto se zaměřím na problematiku využití elektronického vzdělávání (LMS) mimo „klasickou“ pedagogickou oblast. Pro demonstraci jsem vybral několik možných nasazení LMS, se kterými máme poměrně dobré zkušenosti a které rozhodně stojí za to dále rozvíjet (mimo jiné i z komerčního hlediska). 1. využití LMS pro vědeckou činnost studentů (např. pro zapracování diplomových a bakalářských prací) 2. školení, oběžníky, formuláře 3. využití LMS pro zajištění organizačního chodu univerzity 4. využití LMS pro komerční podnikání a státní správu

IKI 2010 Využití LMS pro vědeckou činnost studentů V tomto případě nemám na mysli diplomové či bakalářské práce zabývající se problematikou nasazení elektronického vzdělávání (i když i ty jsou poměrně zajímavé a podle mých zkušeností velice přínosné), jako spíše využití těchto nástrojů pro získání dat a podkladů zpracovávaných v DP či BP. Tuto situaci mohu demonstrovat na příkladu studenta zpracovávající bakalářskou práci, kde měl za úkol od studijního proděkana ověřit souhrn znalostí studentů prvního ročníku v informatické znalosti a to s diferenciací podle toho, jakou střední školu absolvovali.

IKI 2010 Využití LMS pro vědeckou činnost studentů Je zřejmé, že původně předpokládaná varianta obvyklých dotazníků a testů nevedla prakticky k žádným výsledkům a výtěžnost informací od studentů byla mizivá. Proto student přistoupil k tomu, že dotazníky a testy zpracoval formou elektronického kurzu na fakultním LMS serveru, toto podpořil masivní agitací jak směrem ke studentům, tak i směrem k pedagogům prvního ročníků a výsledkem bylo to, že bylo dostatečné množství relevantních dat pro statistické zpracování, které umožnilo navíc diferenciaci podle studijního směru.

IKI 2010 Využití LMS pro vědeckou činnost studentů Překvapivé výsledky tohoto srovnání jasně ukázaly, jaký typ střední školy je optimální pro daný typ studijního oboru, jakým středním školám je naopak potřeba se vyhnout při přijímaní na daný studijní obor. Vzhledem k úspěchu metody student pokračoval celých pět let ve vyhodnocování, které navíc doplnil i testováním toho, jak studenti v daném oboru znalosti v průběhu studia získávají (a překvapivě i ztrácí). V rámci diplomové práce pak byl schopen předvést ucelenou metodiku získávání těchto dat, jejich ověření a interpretaci.

IKI 2010

Využití LMS pro vědeckou činnost studentů Využití nástroje LMS v tomto konkrétním případě umožnilo studentovi realizovat velké objemy anket a testů, rychle a hodnověrně je vyhodnotit a snadno exportovat do statistického nástroje pro vyhodnocení. Na základě několika podobných zkušeností nabízíme studentům možnost využití LMS ve svých projektech a v rámci několika předmětů mají možnost se naučit pracovat s tímto systémem (jako tvůrce kurzu).

IKI 2010 Krátkodobé školení, formuláře, oběžníky, ankety Využití LMS systémů tímto způsobem je již natolik běžné, že je zbytečné se u tohoto využití více pozastavovat. školení bezpečnosti práce školení bezpečnosti práce školení o provozním řádu učeben a laboratoří školení o provozním řádu učeben a laboratoří ankety o kvalitě výuky ankety o kvalitě výuky hodnocení spokojenosti s výukou (se stravováním v menze, atd.) hodnocení spokojenosti s výukou (se stravováním v menze, atd.)

IKI 2010

Využití prvků e-learningu k organizační podpoře provozu fakulty Oblast tohoto využití LMS je zatím poměrně málo diskutována a to i přes to, že především opensource systémy dávají téměř ideální platformu pro vytvoření poměrně stabilního a bezpečného systému. Zcela triviální a přitom velice operativní je například využití tohoto LMS pro řešení problému vedení a odevzdávání diplomových a bakalářských prací.

IKI 2010 Využití prvků e-learningu k organizační podpoře provozu fakulty může Technicky je vlastně vytvořen každý rok každému vedoucímu DP/BP samostatný kurz, kde je ke každému diplomantu (bakaláři) vytvořena následující jednoduchá struktura objektů. Student pak je přímo zapsán do tohoto kurzu a v podstatě veškerá komunikace mezi vedoucím práce a řešitelem může probíhat elektronickou formou (od výběru zadání, přes zpracování osnovy a metodiky, konzultace až po odevzdání práce) Celý kurz jednoho vedoucího prací může vypadat např. takto:

IKI 2010 Společná sekce Konkrétní sekce

IKI 2010

Využití prvků e-learningu k organizační podpoře provozu fakulty Vlastní konzultace, diskuse a předávání jednotlivých verzí práce je pak velice přehledné a především historicky snadno dohledatelné. Po obhajobě stačí provést zálohu celého kurzu a je pak v případě potřeby k dispozici kompletní diskuse, rozpracované části práce i práce finální. A to vše prakticky s nulovými finančními náklady!

IKI 2010 Využití nástrojů e-learningu v komerční praxi Vzhledem k tomu, že kromě vzdělávání se věnuje i konzultační poradenské a servisní činnosti v oblasti počítačových sítí a informačních systémů, poměrně často se setkáváme s požadavky komerčních firem na projekty a realizace různých interních informačních systémů. Při analýze požadavků jednoho takového klienta jsme si uvědomili, že jeho požadovaný informační systém v podstatě velice přesně vystihuje obvyklé schéma a činnosti, se kterými se setkáváme při tvorbě elektronických kurzů, pouze pod jinými pojmy či označením.

IKI 2010 Využití nástrojů e-learningu v komerční praxi Pokusili jsem se tedy požadovaný systém vytvořit pod jedním z open source LMS systémem a velice nás překvapilo, jak snadno a v podstatě bez finančních nároků lze obvyklý systém takto zrealizovat. Od té doby již bylo vytvořeno několik samostatných informačních systémů na této platformě s tím, že dotvořeny jsou zpravidla některé specifické moduly. Je pochopitelné, že řadu těchto systémů nemohu jmenovat (poměrně blízce spolupracujeme s bezpečnostními organizacemi a společnostmi).

IKI 2010 Využití nástrojů e-learningu v komerční praxi Lze však vzpomenout např. projekt pro českou leteckou společnost, která prostřednictvím tohoto systému ověřuje aktuální znalosti a kvalitu svých zástupců v cizině a distribuuje tímto způsobem on-line informace pro tyto zástupce. Velice úspěšný je pak expertní informační systém vytvořený nad LMS, který využívá velkododavatel zabezpečovací techniky. Pomocí tohoto systému pak poskytuje oprávněným uživatelům přístup nejenom ke katalogům, prospektům a ceníkům, ale řeší i některé velice zajímavé zpětnovazební přenosy informací. Orientační schéma celého systému:

IKI 2010 IS postavená nad LMS pro velkododavatelskou firmu Ověření přístupu (LDAPS) Katalogy a prospekty Ceníky (automatický přepočet cen) Produktové listy Diskuse a zkušenosti od výrobce Diskuse a zkušenosti od instalační firmy Wikipedie produktů HelpDesk Vzorové osvědčené instalace Doporučení pro instalace Objednávky a reklamace Školení a certifikáty

IKI 2010 Ukázka z Wikipedie výše popsaného IS (hesla začínající na Č)

IKI 2010 Ukázka z katalogového listu výše popsaného IS

IKI 2010 Využití nástrojů e-learningu ve státní sféře Posledním příkladem ne zcela tradičního využití e-learningu, který bych tu chtěl vzpomenout je projekt Telematiky. Jedná se o projekt společnosti KPM Consult, který zpracovává a předává informace z dopravního inženýrství jednak směrem k univerzitám zabývající se touto tématikou (ČVUT – dopravní fakulta, ČZU – technická fakulta), jedna především do regionálních center státní správy řešící problematiku telematiky. Projekt a rozvoj tohoto systému není ještě ukončen, v „ostrém“ provozu je však již od roku 2008 (první analýza systému započala v roce 2005).

IKI 2010 Využití nástrojů e-learningu ve státní sféře

IKI 2010 ZávěrZávěr Využití elektronického vzdělávání na úrovni středních a vysokých škol, stejně tak jako na úrovni komerčního elektronického vzdělávání je již v dnešní době poměrně zvládnutou záležitostí. Hlavní oblast pro další nasazování těchto systémů se však jeví především v oblasti komerčních informačních systémů, které s výukou přímo nesouvisí, při analýze požadavků i inf. toků je zde však zřejmá shoda. Lze očekávat, že běžně využívané LMS systémy v dohledné době nahradí poměrně drahé a ne vždy vyhovující IS budované např. nad J2EE, JDK, Visual Studio či dalších. Ani použití LMS však v tomto případě není vždy bezproblémové a jeho nasazení musí předcházet odpovídající analýza !