Faktory zvýšení konkurenceschopnosti MSP ve sféře zdravotnictví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Facility management ČSN EN
Mechanismy evaluace kulturních služeb
1 Mezinárodní konference 80 let sociálního pojištění „Současnost sociálního pojištění“ Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Zdeněk Liška generální.
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR  změny v pravidlech pro podporu VaV v právu ES  reforma VaVaI v ČR Inovační potenciál ČR Praha,
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Účetní systémy ve světě.. Účetní systémy se navzájem odlišují: Vymezením okruhu uživatelů účetních výkazů Mírou regulace účetnictví Vztahem mezi účetnictvím.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
MARKETINGOVÝ MIX.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Tržní prostředí.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Téma 13: Finanční plánování
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Zdravotnické systémy - 1 Zdravotnické systémy Pro zajištění zdravotní péče vytváří státy v oblasti organizace zdravotnictví určitou soustavu zdravotnických.
Systémy zdravotní péče
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Standardizace odborné zdravotní péče
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Strategie regionu, obce
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Ekonomika malých a středních podniků
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Úvod, základní principy a cíle
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Ing. Stanislava Správková
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Faktory zvýšení konkurenceschopnosti MSP ve sféře zdravotnictví Doc.Ing.Marianna Dražanová,CSc. Akademie STING 7.4.2017

V současné době systém zdravotnictví po celém světě prochází nespočetnými změnami a reformami, které podporovaly a podporují vznik a vývoj tržních vztahů. Jak ukázala analýza, teď ve sféře zdravotnictví působí velký počet obchodních společností všech druhů, což potvrzuje i výrok profesorky Dr. Sharon Oswaldové z Auburn University, že „zdravotnictví je byznys, ať chceme nebo nechceme“. Sféra zdravotnictví se stala lukrativní oblastí pro podnikání nejen pro velký počet malých a středních zdravotnických zařízení, ale i pro akciové společnosti nebo investory, které kupují nebo provozují, nebo pronajímají nemocnice, polikliniky, lékárny, léčebny a další zdravotnická zařízení 7.4.2017

Podle názory odborníků existují čtyři základní modely zdravotnických systémů: Zdravotní systémy založené na pojištění: liberální model – dobrovolné zdravotní pojištění (USA): zdravotní péče je privilegium, stát negarantuje zdravotní péči pro všechny, pouze pro některé sociální skupiny, a to formou státních zdravotnických programů. Týkají se důchodců nad 65 let a chudých lidí, tj. těch, jejichž příjem je nižší než oficiálně stanovená hranice životního minima a některých dalších skupin. Náklady na zdravotnictví jsou hrazeny z komerčního (soukromého) zdravotního pojištění. Veřejné (povinné) zdravotní pojištění neexistuje; bismarckovský model - povinné zdravotní pojištění (Evropa): platí princip solidarity, kdy každý občan přispívá do základního fondu zdravotní pojišťovny dle svých možností (obvykle určité procento z vyměřovacího základu) a zdravotní péči čerpá dle svých potřeb, existuje státní garance zdravotní péči pro všechny obyvatele. 7.4.2017

Národní zdravotní služba - zdravotní péče hrazená z veřejných prostředků, daní, tj. prostřednictvím státního rozpočtu. Stát garantuje určitý balík služeb, vlastní většinu zdravotnických zařízení, zejména nemocnic. Jedná se o státní (centralizované) zdravotnictví. Mezi znaky patří hlavně dostupnost zdravotní péče a rovný přístup ke všem obyvatelům: Semaškův model (bývalý SSSR a země sovětského bloku, nyní na Kubě): neexistuje soukromý sektor. V současné době na Ukrajině probíhá reforma zdravotnictví s přenesením rozhodování na regiony a se zavedením praxe rodinných doktorů; Beveridgeův model (Velká Británie, Kanada, Nový Zéland, Austrálie, Švédsko, Norsko, Finsko, Dánsko, Španělsko, Portugalsko, Řecko, Itálie aj.) je zdravotnický systém, kdy je zdravotnictví financováno z daní. Platí stejné principy jako u Semaškova modelu ale je rozdíl v existenci soukromých zdravotních služeb, které mají doplňkový charakter, obvykle tvoří 15−20 % zdravotní péče, jejich podíl však roste, navíc lze uzavřít soukromé zdravotní pojištění; určitá míra spoluúčasti však existuje (léky, zubní péče, hospitalizační a ambulantní poplatky); v současnosti trend směruje k decentralizaci, k přenesení rozhodování na regiony.

Jak ukázala analýza, zatím neexistuje ideální zdravotnický systém, který by měl pouze výhody, ale jak konstatují odborníci, společné co tyto systémy propojuje je medicína, principy a vývoj které je hlavní pro účely hledání optimální varianty. V tomto případě hlavním cílem zdravotnického systému má být jeho funkčnost, kvalita a dostupnost nejširší veřejnosti bez ohledu na věk, pohlaví, národnost, společenské zatřídění. V rámci systému péče o zdraví působí organizační jednotky - zařízení a institucí, které se zabývají jak poskytováním zdravotní péče, tak i zabezpečením fungování tohoto systému. Přičemž je nutno brát v úvahu, že zvláštnosti tohoto odvětví je částečná existence tržních vztahů na úrovni zdravotnických zařízení, které v plném rozsahu působí pouze v rámci pracovního trhu a spotřebních materiálů jako jsou léky, zařízení, různé zdravotní prostředky, potraviny a jiné.

V rámci podnikání MSP ve sféře zdravotnictví se potýkají s nespočteným množstvím protikladů a omezení, k hlavním z nich patří: Protiklad mezi Hippokratovou přísahou (morálkou, etikou) a podnikatelskou činností lékaře; Protiklad mezi ústavním právem pacienta na zdravotní péče a odmítnutím pojišťovny financovat péči; Omezení finanční, které vytvářejí pojišťovny s limitami, tedy finančním hodnocením, které jsou ochotní zaplatit za poskytnutou péči; Omezení ze strany zákonů a neustále reformy, které mění aktuální situaci na zdravotním trhu, vztah lékaře a pacienta, celkové zatížení lékaře apod. Omezení spojené s tím, že zřizovatelé/poskytovatelé postrádají jakékoliv manažerské vzdělání, řídí organizační jednotku na základě intuice, zkušeností z dřívějška, ale za  podmínek nestabilního zákonodárství a předpisů ve zdravotnictví; Omezení spojené s tím, že odběratelé (pojišťovny) jsou v rámci roku stále stejní a systém plateb od nich je dlouhodobě nastaven nezávisle na existenci jakékoli světové krize a inflaci, což může přivést k existenčním problémům  zdravotního zařízení a osob, zaměstnaných ve sféře zdravotnictví atd.

Podle profesorky Dr. Sharon Oswaldové z Auburn University:„ Prostě proto, že zdravotnictví je byznys, ať chceme nebo nechceme, lidé, kteří v něm mají rozhodovací pravomoci, musejí rozumět principům řízení organizace a ekonomickým a právním aspektům. Pokud tomu tak nebude, dříve či později to bude mít negativní dopad na medicínu, kterou budou nabízet“. Za takových podmínek musí být pro tento obor vytvořen systém řízení, na základě zvláštních metod a nástrojů, který dovolí MSP-nestátním zdravotnickým zařízením, působit v konkurenčním prostředí. K nim patří controlling. Controlling je určitý systém moderního řízení podniku, orientovaný na budoucnost, rozvoj podle stanovených cílů, dosažení zisku, a na zajištění dlouhodobé existence podniku v měnícím se prostředí. Jádrem controllingu je systematické řízení podle cílů, porovnávání plánovaného stavu se skutečností, analytická práce se zaměřením na diagnózu tendencí, zjištění budoucích výsledků a na hledání způsobů, jak je žádoucím způsobem ovlivnit. Podporuje se myšlenka, že cílem controllingu není řízení manažerů, ale podpora při samořízení. Tento trend je velice důležitý i pro nestátní zdravotnická zařízení (NZZ). V rámci našeho výzkumu pro účely vytvoření moderního systému řízení MSP ve sféře zdravotnictví byla provedena analýza prací v typicky fungujícím nestátním zdravotnickém zařízení (NZZ).

Druhy činností v NZZ Lékař Sestra Manažer Controller Vyšetření pacienta a diagnóza choroby Poskytování komplexní ošetřovatelské péče Plánování Stanovení priorit pojišťoven Předepsání léků, léčebného zákroku Poskytování informací o stavu pacientů Rozhodování Stanovení priorit dodavatelů materiálu Zajištění vyšetření u jiného lékaře Monitoring a hodnocení fyziologických funkcí Koordinování Stanovení priorit Výnosů nakladu Odhad vývoje onemocnění Odběr biologického materiálu Motivování Cílové řízení příjmů Kontroly pacientova stavu Provádění orientačních vyšetření Organizování Zjištěni cenové politiky pro nestandardní zařízení Očkování Zajištění podávání léčivých přípravků Kontrola Standardní a nestandardní služby Prohlídky Pomoc lékařům při činnosti Prezentace managementu Hodnocení Doklady ošetřených a hospitalizovaných pacientů Příprava žádanek na vyšetření Získání, zpracování informací Tvorba metod a nástrojů Dokumentace při nemocech, které podléhají zprávám a depistáži Přijímací lístky.   Moderování dat. Kontakt banky Administrativa a dokumentace v péči o inventář na pracovišti Koordinace a aktualizace systému. Příprava faktur Archivace a skartovaní Administrativa NZZ Komunikace s účetní Úřední písemnosti Zaměstnanecké písemnosti. Komunikace s dodavateli, odběrateli

Schéma moderního řízení MSP-NZZ ve sféře zdravotnictví Analýza a hodnocení situace Monitorování prostředí Vnitřní analýza NZZ Plánování NZZ koncepce a cíle NZZ Nápravná opatření

Operativní analýza a nástroje controllingu Analýza ABC jako nástroj pro stanovení priorit dovoluje provést klasifikaci pojišťoven a stanovit nejdůležitějších z nich; provést klasifikaci dodavatelů a stanovit nejdůležitějších, provést klasifikaci pacientů a vypracovat strategii spolupráce; provést roztřídění a hodnocení časového vytížení lékaře. Time-management umožní stanovit priority a delegovat úkoly. Analýza nákladů dává možnost zformovat a zavést systém evidence a hodnocení nákladů. Výpočet hospodářského výsledku dává možnost zjistit zisk NZZ a také provést analýzu ziskovosti skupin poskytnutých služeb, skupin pacientů a území kde funguje zařízení a vytvořit plán opatření likvidace slabých míst. Analýza systému odměňování vlastních a externích pracovníků dovolují stanovit kritéria hodnocení spojená s výsledky, kvalitou a bezchybností.

Strategická analýza a nástroje controllingu Analýza potenciálu podniku dovoluje zjistit strukturu potenciálu, stanovit kritéria hodnocení a vytvořit strategie rozvoje Analýza silných a slabých stránek dává možnost zpracovat katalog kritérií, provést analýzu, zjistit možnosti poskytovaní služeb v rámcích EU a vytvořit program nápravných opatření. Analýza konkurence dává možnost zpracovat katalog kritérií, provést hodnocení a vytvořit program nápravných opatření. Analýza vlastních nebo cizích služeb porovnává alternativy a poskytuje základy rozhodování.

Zavedení controllingu v praxi NZZ zvýší odůvodněnost a kvalitu rozhodovacích procesů, umožní firmám ve sféře zdravotnictví čelit negativním vlivům, vykonávat svou běžnou činnost, tj. léčit pacienty, sledovat vývoj svého oboru ve zdravotnictví a uskutečňovat řízení organizační jednotky v konkurenčním prostředí. Dekuji za pozornost