Gymnázium a obchodní akademie Chodov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Vítejte ve světě buněčného cyklu
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
M I T Ó Z A.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název Rostlinná buňka Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Buněčný cyklus je cyklus, kterým prochází eukaryotická buňka od svého vzniku po další dělení doba trvání cyklu se nazývá generační doba buněčný cyklus.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Buněčné dělení.
RNDr.Radek Trojanec, Ph.D. Laboratoř experimentální medicíny (LEM)
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Profáze, metafáze, anafáze, telofáze
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
Rozmnožování buněk.
BUNĚČNÝ CYKLUS A BUNĚČNÉ DĚLENÍ
Buněčný cyklus, buněčné dělení a jeho abnormality seminář VZ prezenční
Buněčný cyklus.
Dělení buněk.
Buněčné dělení Základy biologie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Redukční dělení – meiosa
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
Rozmnožování buněk
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
Varle se semenotvornými kanálky (histologický preparát, 400×)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Rozmnožování buněk - meióza
Buněčná stěna, buněčné jádro
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
Meióza - vznik buněk s redukovaným počtem chromozomů ( 2n -> n)
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Živočišná Buňka.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Buňka: životní projevy
Buněčný cyklus buněčný cyklus (generační doba) - doba mezi dvěma mitózami (rozdělení buňky na dvě dceřinné) - velmi variabilní, podle typu tkáně.
Buněčné dělení – část 1. Markéta Láchová, 7. E.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Mitóza Nepřímé dělení Mitóza Je nejčastější způsob, kterým se dělí jádra tělních (somatických) buněk Období života buňky od jejího vzniku až po zánik.
Transkript prezentace:

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 3. Botanika Materiál: VY_32_INOVACE_BOT.3 Vytvořený ve školním roce: 2013 Téma: Dělení eukaryotické buňky – meióza Předmět a třída: BIOLOGIE, kvinta osmiletého gymnázia Anotace: Materiál je určen pro výklad učiva Dělení eukaryotické buňky – meióza. Je potřeba PC s internetem, projektor, microsoft powerpoint. Autor: Mgr. Lucie Koudelková Klíčová slova: buňka, dělení, meióza Ověřený dne: 14. 10. 2013

Dělení eukaryotické buňky meióza

Meióza = buněčné dělení během kterého dochází k produkci buněk se zredukovaným počtem chromozomů (2n n, 4n 2n) = vznikají pohlavní buňky – gamety = základní proces umožňující pohlavní rozmnožování

Meióza Buňky vzniklé meiózou mohou po určité době splynout s další vhodnou gametou a vytvořit nového jedince složeného opět z plného počtu chromozomů Dalším dělením mohou tyto buňky vytvořit také mnohobuněčný organismus

Meióza X Mitóza Výsledek mitózy = 2 s rodičem shodné buňky Výsledek meiózy = 4 od rodiče odlišné buňky Vede ke snížení počtu chromozomů na polovinu

Meióza 2 dělení po sobě jdoucí Redukční (heterotypické) Sníží se počet chromozomů u gamet na polovinu Ekvační (homeotypické) Zrací dělení, stejné jako mitóza

Meióza Redukční (heterotypické) Ekvační (homeotypické)

Meióza – heterotypické dělení Od mitózy se liší profází Profáze I má 5 stádií Leptotene Zygotene Pachytene Diplotene Diakineze

Meióza – heterotypické dělení Leptotene Spiralizace vláken DNA a diferenciace chromozomů Zygotene Homologické chromozomy (jednoho páru) se přibližují k sobě a spojují se v tzv. BIVALENTY pomocí speciální spojovací bílkoviny (synaptický komplex)

Meióza – heterotypické dělení Pachytene Chromozomy dokončují spiralizaci, jsou v bivalentech kratší a silnější a lze pozorovat jejich dvouchromatidovou strukturu Nesesterské chromozomy se v bivalentech okolo sebe obtáčejí a proplétají mezi sebou (=crossing over) Vznikají tzv. CHIAZMATA Obr. 1

Meióza – heterotypické dělení Diplotene Rozpouští se synaptický komplex (spojovací bílkovina) Oddalování homologických bivalentů z chromozomu brání chiamazmata

Meióza – heterotypické dělení Diakineze Bivalenty jdou ze středu k jaderné membráně, která se začíná rozpouštět Současně se vytváří dělící vřeténko

Meióza – heterotypické dělení Metafáze I Vlákna dělícího vřeténka přichycují bivalenty Anafáze I K pólům dělícího vřeténka se rozestupují dvouchromatidové struktury z bivalentů

Meióza – heterotypické dělení Telofáze I U některých organismů navazuje zcela typicky na anafázi, pak tedy vzniknou dceřiná jádra U jiných druhů nemusí být heterotypická telofáze zcela ukončena a vzniklé shluky chromozomů vstupují do homeotypické profáze

Meióza – homeotypické dělení Stejné jako mitóza Profáze II Metafáze II Anafáze II Telofáze II Úkol: Popiš všechny fáze mitózy.

Použitá literatura a internetové zdroje Obr. 1: Argrid. Crossing-over [online]. [cit. 27.12.2012]. Dostupný na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crossing- over.PNG?uselang=cs%20%3B%2012.%2010.%202013> ČABRADOVÁ, V. HASCH, F., SEJPKA, J. VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. FRAUS, 2005, ISBN 80-7238-424-4 DOSTÁL, P. Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-179-6 SKÝBOVÁ, J. Stručný přehled systému a ekologie vyšších semenných rostlin. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2003, ISBN 8072901516 KINCL, M. KINCL, L. JAKRLOVÁ, J. Biologie rostlin pro gymnázia. Fortuna, 2008, ISBN 80-7168-947-5 Obrázky vlastní