M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán
P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od prodejce ve směnném procesu a naopak. Pohled marketingových scholastiků (Kotler, Drucker, Levitt): Zákazník a jeho potřeby jsou sředobodem „marketingového vesmíru“. Funkce marketingu spočívá v identifikaci zákazníkových potřeb a aby bylo možné tyto potřeby uspokojovat, je třeba neustále inovovat. Pohled praktiků (Americká marketingová asociace): Marketing (MŘ) je procesem plánování a provádění koncepce, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, zboží a služeb s cílem vytvářet směny, které uspokojují cíle jednotlivce a organizací.
P ODSTATA MARKETINGU - nabídnout správným skupinám zákazníků ve správný čas požadované zboží na správném místě, za správné ceny, s přispěním přiměřené propagace. - snaha nalézt rovnováhu mezi zájmy: zákazníků, podnikatelských subjektů a společnosti jako celku.
P RODUKT cokoli, co může být nabízeno někomu proto, aby byla uspokojena jeho potřeba nebo přání. Produkt (resp. nabídka) může představovat fyzický výrobek, službu nebo myšlenku.
TRH = všichni potenciální zákazníci, kteří sdílejí specifickou potřebu nebo přání a kteří by mohli být ochotni a schopni tuto potřebu nebo přání pomocí směny uspokojit. Výrobci: trh zdrojů (trh surovin, trhy pracovních sil, peněžní trhy atd.) => zboží a služby => zprostředkovatelé => spotřebitelé (zákazníci) Zákazníci: prodej práce => odměna (peníze) => platba za zboží a služby. Vláda: příjmy z daní => koupě zboží z trhu zdrojů, výrobců, zprostředkovatelů => použití nakoupeného zboží a služeb pro zabezpečení veřejně prospěšných služeb
4P 4C Product (produkt) Customer need and wants (zákaznické potřeby a přání) Price (cena) Cost to the customer (náklady) Place (místo) Convenience (pohodlí) Promotion (propagace) Communication (komunikace)
SWOT ANALÝZA ⇒ analýza vnějšího a vnítřního prostředí strengths – silné stránky weaknesses – slabé stránky opportunities – příležitosti threats – hrozby
T YPY STRATEGIÍ : S – O: ofenzivní strategie S – T: mírně ofenzivní strategie W – O: defenzívní strategie W – T: zůstatková strategie