Léčba – cesta ke svobodě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Struktura poradenského procesu
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
a jeho využití u klientů po CMP
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Psychické stavy.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Sociální mobilita Definice sociální mobility Typy sociální mobility
Emoce (city).
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
OSOBNOST.
Stravovací zvyklosti živočichů Sociální učení: Potrava.
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Klíčová otázka č. 4 Zaměstnanost a práce Pavel Pěnkava 26. – 27. listopadu 2014.
VZESTUPY A PÁDY SILVIE QUISOVÁ. POROZUMĚT ZNAMENÁ POMOCI.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Motivační témata a životní příběhy
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Motivační témata a životní příběhy
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Trvale udržitelný rozvoj  Rozvoj uspokojující potřeby současnosti bez ohrožení možnosti budoucích generací uspokojovat své vlastní potřeby (OSN)  Strategie.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Motivování klientů k změně ve vazební věznici Lidija Pilat Sdružení Podané ruce,o.s.Brno.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Modely mentální retardace
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Zkušenosti a dobrá praxe MěÚSS Jirkov. Pracovní poměr Veřejně prospěšné práce Dobrovolnická činnost.
Kam kráčíš komunito ? Změny terapeutických komunit v měnícím se světě. Bratislava 2008 Dr. Martina Richterová Těmínová.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Struktura poradenského procesu
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Socializace Kejřová.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Násilná osoba aneb co s ní
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Léčba – cesta ke svobodě Kraftová, Klouček, Markus CNP Drop in o.p.s

Svoboda vs nesvoboda Svoboda je prostor, ve kterém člověk nachází možnosti prožívání, přemýšlení a konání. Jestliže je tento prostor významně zúžen, jde o nesvobodu, která jedince omezuje. Projevy nesvobody: citová plochost vs. emoční zahlcenost absence myšlenek vs. detailní zaobírání se sebou jednostrannost v rozhodování vs. neschopnost se rozhodnout

Kořeny nesvobody Před užíváním NL: porucha bazální vztahové vazby, rané zranění ve významných vztazích trvalé pocity vlastní nehodnoty potlačení vlastních potřeb a plnění potřeb druhých, nebudu opuštěn, budu milován a oceněn, když budu dělat to co druhý chce nesvoboda daná nutností přežít, tedy žít s rodiči a milovat je, i za cenu odštěpení určité části sebe obvykle silné superego (obraz nároků rodičů) a slabé ego (odraz potlačení vlastních potřeb)

Reakce na rané zranění nemožnost být v ambivalentních vztazích s důležitými osobami potlačení či odštěpení pocitů zklamání a neúspěchu (pokud to jde) vzdání se opravdového já, přijetí omezeného sebeobrazu potlačení vlastního JÁ a zmatek v hranicích JÁ-TY krutý boj s vlastní citlivostí a zranitelností neustálé vnitřní napětí Do života si takto postižený jedinec nese nutkavou : Touhu po přijetí, nasycení Touhu po zhodnocení Nesvoboda v tom, že nelze jednat jinak , nemohu se vědomě rozhodnout. Podíl okolí: všichni jedou stále ve stejných sebestředných vzorcích chování a uspokojování svých potřeb, navzájem se konzumují a vyhledávají si pro vztahy další podobně zatížené osoby.

Kompenzace - symptom   hledání kompenzace - touha zažít zhodnocení a přijetí, mít moc : často skrz výkon: premiant-outsider sycení své hodnoty ve vztazích s druhými lidmi sycení své hodnoty návykovými látkami (autoléčba) kompenzace se vyznačuje nutkavostí, jednostranností, bez možnosti korekce a svobodné volby Opakování nevědomých nefunkčních /vzhledem k cíli zhodnotit se/ vzorců chování a vztahování se k lidem i sobě

Svoboda a závislost Závislost je formou extrémní nesvobody: jedinec visí na předmětu svého snažení jako „oběšenec na provaze“ Prostor možností je zúžen a jedinec musí dosahovat cíl bez ohledu na překážky, které mu cíl klade Nutkavost a impulzivní jednání jsou hlavním symptomem Projevem závislosti může být tedy stejně tak užívání NL jako abstinence od nich Závislé možnosti nepravého osvobození: výkonem vztahy s lidmi návykovými látkami

Užívání Návykových Látek „Cesta Samuraje“

Užívání Návykových Látek cesta osamělého bojovníka žijícího v oddanosti vlastnímu kodexu hodnot pokus jak rozšířit prostor své životní svobody, jak se (konečně) osvobodit strategie jak dosáhnout pocitu vlastní hodnoty a výjimečnosti zpočátku úspěšná snaha získat magickou moc nad vlastním prožíváním typický impulsivní hédonismus jako důsledek nedostatečně vytvořených jáských funkcí touha získat kýžené pocity díky vnějším zdrojům - nedostačující k trvalejšímu pocitu spokojenosti

Čas abstinence období abstinence je obdobím naděje, která může přinést jak naplnění, tak zklamání velká očekávání dalších, samozřejmě pojatých změn a zisků krize identity silné tendence vrátit se ke vzorcům chování, které byly (ne)funkční před započetím užívání NL změna vs. status quo abstinenci lze pojmout jako další kompenzaci, výkon a potvrzení vlastní výjimečnosti bez přijetí období braní a jeho důvodů schází možnost porozumět si a přijmout se

Čas abstinence úlohou terapeuta je společně s klientem přesunout naději k dalším cílům cílem svoboda od: stále opakovaných, nesvobodných vzorců vztahování se k sobě dlouhodobě nefunkčních strategií jak dosáhnout pocitu hodnoty nesvobodných vzorců vztahování se k druhým až díky tomu je obvykle možné naději naplnit a dosáhnout kýženého pocitu spokojenosti

Svoboda a abstinence Abstinování není cílem léčby, stejně jako není cílem svobody. Abstinence je předpoklad k osvobození od negativních jevů užívání Abstinence je předpoklad k otevření se tématům: Kdo jsem Jaký k sobě mám vztah Co mohu na sobě mohu změnit a co ne Abstinence se může stát důvodem nesvobody v případě, že abstinování je cíl léčby a ne předpoklad . V tomto případě vzniká tzv. klient – robot, který dělá vše správně podle obecných měřítek, jeho vlastní já však zůstává v pozadí

Svoboda a Terapie Terapie by měla obsahovat volný prostor pro zkoumání možností klienta. Terapie je svobodná do té míry jakou svobodou k tématu závislosti disponuje terapeut. Ta se projevuje jeho schopností respektovat odlišnosti vývoje každého klienta Tento prostor by neměl být omezován tématy, jakými jsou např. tvrzení typu "závislost je nevyléčitelná" apod.

Svoboda a Terapeut Svoboda v osobě terapeuta úzce souvisí s jeho schopností: Vnímání sebe jako kompetentního pomoci svému klientovi. Náhledem a porozuměním tomu co se v terapii děje Zdárně dokončenými terapiemi Hlavní omezení terapeuta jsou: lpění na úspěchu terapie opírání se o dogmata oboru jakými jsou např. „jen úplná abstinence zaručuje předpoklad úspěšné léčby“.

Svoboda a růst Růst probíhá pomocí odhalování možností a schopnosti jedince ve vztahu k sobě a druhým. Tento proces je ohraničen nalézáním hranic daného člověka, což se děje na základě praktických zkušeností ve vztahu k libovolnému objektu/subjektu či předmětu. Důkazy růstu – rozšiřování vnitřního a vnějšího prostoru pohybu klienta

Úspěšná terapie Díky navázání bezpečného /hranice, jasnost, autentičnost/ a přijímajícího vztahu s terapeutem může klient zažít novou korektivní vztahovou zkušenost, částečně se dosytit /zcela to nejde, je příliš hladový/ porozumět svému životnímu příběhu a zahlédnout opakující se pokus o zhodnocení / vztahování se k lidem a sobě/ zahlédnout své nutkavé touhy smířit se s tím kdo jsem a může dojít k vnitřní svobodě – prostoru kde mám více možností jak se rozhodovat a pokoušet se vědomě tento prostor prozkoumávat a pokoušet se dělat věci jinak

Program CNP a vytváření prostoru svobody Svoboda k volbě životního stylu a k získávání zkušeností, na jejichž základě jedině může dojít k rozhodnutí ke změně V prvním měsíci zkoumání vhodnosti programu pro daného klienta – na straně klienta i terapeuta Kritéria (a současně předpoklady tohoto typu léčby): motivace k práci na sobě schopnost sebekontroly k NL strukturovaný den, bezpečné bydlení, 3 měsíce abstinence Formální docházka je překážkou přijetí do plného programu V prvním měsíci mají klienti svobodu změnit terapeuta s nímž začali

Program CNP a vytváření prostoru svobody Plná abstinence je vyžadována jen na preferenční droze - v ostatních případech jen doporučovaná - klíčová je otázka, k čemu užívání konkrétní NL jedinci slouží a nakolik brání procesu změny Relaps není vnímán jako morální selhání, ale jako potenciál růstu Předčasný odchod z programu je možné vnímat jako nutnou fázi vývoje Svoboda klienta v časování ukončení léčby, případně k zopakování některých prvků programu Základním nástrojem pohybu v životě je sebepoznání Úspěšný klient je otevřen možnostem svého života Úspěch je spojen s naplněním, ne ukojením Cíl léčby – nalezení čemu v životě říci ano

Děkujeme za pozornost