Vzdělávání v e-zdravotnictví v praxi TN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
HARDWARE 1 STAVBA PC 6. ročník verze
Informační systém Patricie specializované řešení pro Advokátní kanceláře.
Program péče o zákazníky a produkty ALCOMA Instalace, helpdesk, dohledové a servisní služby.
Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Základy počítačů a kancelářský software
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Světlana Filipová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky.
Útvar krizového řízení
IS na podporu Projektu vzdělávání zdravotníků - prohlubování a zvyšování úrovně odborných znalostí Ing. Michal Opat.
HARDWARE PC Uvnitř počítače.
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
Základní pojmy V informatice.
Audit IT procesů ve FNOL
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
, Elektronické služby knihoven prakticky, Praha Portál STM Lucie Hejná Státní technická knihovna
Kurzy kodérů pro lékaře a nelékaře
OS Windows 7 I. Úprava a nastavení PC Práce se složkami a soubory
Komunitní terénní centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice
VY_32_INOVACE_48_OS_Windows_7_II. Autor : Trýzna Stanislav Školní rok : 2011/2012 Určeno pro : šestý ročník Předmět: informatika Téma : základní orientace.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Přínosy projektu „Vybudování jádra a realizace systému vzdělávání pro Středisko informací a vzdělávání v elektronickém zdravotnictví“ CZ.2.17 /
WWW – hypertextový informační systém
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Počítač a jeho složení.
Vzdálené počítačové sítě a programování v prostředí Windows Okruhy ke zkoušce z předmětu: Ing. Zdeněk Votruba LVALVA.
Systém pro podporu komunitního plánování
Posuzování kvality národních internetových zdrojů
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
1 Název celé následující kapitoly Řízení hospodárnosti režijních nákladů.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
Lékařské přístroje, klinický provoz
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Univerzita třetího věku kurz ECDL
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Autor: Filip Jelínek Rok: 2006/2007 Hardware,software, vstupní a výstupní zařízení, atd …
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Jiné typy počítačů Číslo DUM: III/2/VT/2/1/19 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové prohlížeče Číslo DUM: III/2/VT/2/2/26 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Miroslava Tomanová Číslo VY_32_INOVACE_3466 NázevInternet - úvodní pojmy Téma hodinyInternet – úvodní.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
PRAKTICKÁ ÚČETNÍ Grantový projekt: reg. číslo projektu: CZ.1.07/3.2.07/ realizátor projektu: HM EKOND, spol. s r.o., Ostrava.
0 A healthier tomorrow. MUDr. Pavel Kubů CEE Healthcare Business Development Manager Přínosy eHealth nástroji koordinované zdravotní péče pro klienty Maccabi.
Podpora meziobecní spolupráce Prezentace výsledků dotazníkového šetření ORP Poděbrady.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Síťová karta Číslo DUM: III/2/VT/2/1/08 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Zpracování a využití informací pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Základní pojmy,
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Nemocenské a další sociální dávky v ČR
Závěrečná evaluace vzdělávání cílové skupiny, shrnutí projektu
Inf Bezpečný počítač.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Multimediální podpora výuky klinických oborů RITM a MEFANET: Přehled aktivit a návrh meziuniverzitní spolupráce při vytváření vzdělávací sítě lékařských.
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Síťová karta
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Import fotografií v Adobe Lightroom
INTERNET, POhYB PO WEBU VY_32_INOVACE_14
Účetní závěrka ve vybraném podniku
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 2
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
Změny na trhu práce?.
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

Vzdělávání v e-zdravotnictví v praxi TN Lékařský dům Praha 3.10.2012 Mgr. Vladimír Vocetka Thomayerova nemocnice

Elegantní – Efektivní - Edukace Dnes už nejde o to přesvědčit zdravotníka o užitečnosti počítače, jako spíš že počítač není tak úplně samočinný Úsloví: U každé chyby počítače bývají aspoň 2 chyby člověka. Jednou z nich bývá, že z chyby viní počítač! Bonmot na úvod

Vzdělávání dle reálných potřeb uživatelů, zejména lékařů a sester Míra integrace ICT jako běžného prvku pracovní náplně Rozprostření zdrojů informací a výuky o nich Bariéry komunikace uživatel - informatik Vzdělávání dle reálných potřeb uživatelů, zejména lékařů a sester e-learning: podpora všem vždy a všude Obecné problémy implementace prvků e-zdravotnictví:

Mýcení mýtů 2000 uživatelů 1100 počítačů 15 informatiků (v 6 profesích) Podpora dálkovou správou není možná bez aktivní spolupráce uživatele Informatik # Informatik ~ Onkolog ≠ Ortoped Prvním krokem je obecné povědomí o poměrech v nichž se užívání a správa ICT realizují

Projekt Projekt CZ.2.17 / 1.1.00 / 32244 – v rámci OPPA: Vybudování jádra a realizace systému vzdělávání pro „Středisko informací a vzdělávání v elektronickém zdravotnictví“ Součásti vzdělávání v e-health: E-learning (členěný dle kategorie zaměstnance – rozvinuta technologie i pořízen obsah) Navazující kurzy na učebně (přednášky napříč profesemi nebo pro vybrané skupiny – jednotlivá oddělení / kliniky, samostatně pro vrchní sestry, běžné lékaře, primáře a přednosty, …) Stanovena minimální míra závaznosti pro zaměstnance Na čem stojí základy vyučování v e-zdravotnictví

A šli jsme na to od lesa … Vypracování systému přednášek a cvičení včetně rozvinutí platformy e-learningu Obsah je veřejně přístupný.

Obsah a Forma 3 části (meta-kurzy): BASIC (8 dílů) – rozhodující vlastní tvorba informatiků TN Univerzální problematika ICT (cca 164 prezentací) pro nelékaře (8 dílů) – rozhodující obsah - zaměstnanci TN Work-flow v oblasti zdravotnické, ekonomické, technické a personální a jeho řešení nástroji ICT pro lékaře (7 dílů) – obsah většinou na zakázku (IBA MU), externí metodická podpora MUDr. Petr Struk Služby informatiky TN a prostředky ICT nabízené pro podporu lékařů - právní prostředí, ekonomické rozhodování, vědecké zpracování empirických dat a profesionální zvládnutí prezentačních technik (cca 220 prezentací) Servisní činnosti pro oblast elektronického vzdělávání Kombinace vnitřních zdrojů a nakoupených služeb

Východiska OPORY: Metakurz vznikl vždy: Systém „styčných důstojníků“ pro informatiku na klinikách Analýza potřeb rozhodujících zástupců cílových skupin (vedoucí pracovníci, vědecké kapacity nemocnice) Zkušenosti a detailní znalost prostředí dlouhodobě stabilního týmu IT Metakurz vznikl vždy: na základě objektivních potřeb a doporučení cílové skupiny, ve vztahu k ověřené praxi a realizačním možnostem nemocnice v oblasti ICT, s využitím zahraničních zkušeností spolutvůrců projektu. Na co naše řešení navazovalo

Uspořádání nabídky V nabídce pro lékaře lze nalézt i příklady přesahu tvorby léčebně edukačních materiálů do zdravotnické praxe (jako je animované video – pro geriatrii) Následují ukázky snímků z prezentací náležejících do metakurzů Jádro vzdělávání nabaluje další aktivity a vzdělávací procesy

Kam to strčit, když to vypadne … Klávesnice Pokladna Monitor USB Mikrofon Myš Tiskárna Síť (dat) Sluchátka / Repro záměna K x M nevadí, jen nefungují i čtečky a spec. tiskárny novější TSK jsou na USB nikoli digitální monitor funkcí jsou zastupitelné druhý konec je ve zdi záměna M x S nevadí, jen nefungují Hardware Počítač tvoří: deska, jejíž zadní stěnu zde vidíme, pevný disk a zdroj el. energie.

Základní pojmy Prohlížeč je počítačový program, sloužící k prohlížení internetu (World Wide Webu) Textové prohlížeče zobrazují stránky jako text, Grafické prohlížeče umožňují složitější zobrazení včetně obrázků a videí Nezbytnou podmínkou k prohlížení internetu je fyzické připojení počítače k internetové síti prostřednictvím kabelové nebo bezdrátové technologie Internetová síť zahrnuje rozvody telefonů i kabelových televizí Vyhledávač je spec. www stránka (server) vyhledávající informace v internetu za účelem jejich nabídnutí uživatelům k zobrazení jimi zvolenými prohlížeči (vyhledavače: SEZNAM, GOOGLE, CENTRUM, YAHOO, ATLAS, …) Software

Nedejte se zlákat na „výhodné“ nabídky Pozor na „výhodné lákavé nabídky“ na internetu. Takové nabídky mají většinou za účel dostat z uživatele citlivá data pro další zneužití. Rozhodně v takových případech nesdělujte například Vaše PIN k bankovní kartě atd. Může se také stát, že se nevědomky zavážete k úhradě nemalé částky. Stačí pár neopatrných kliknutí při vyplněném formuláři s Vašimi údaji a závazná smlouva je na „světě“. Uživatelské návyky

Průběh hospodaření Sledování hospodaření jednotlivých zdravotnických pracovišť probíhá na měsíční bázi. Zpravidla do 20. dne v měsíci je příslušným pracovníkem oddělení controllingu zaslán zdravotnickému pracovišti report, vypovídající o jeho hospodaření v měsíci předešlém. V tomto reportu je porovnání poměrné části rozpočtu se skutečností za daný měsíc a zároveň i porovnání ročních hodnot do data. probíhá na úrovni všech rozpočtovaných účetních i neúčetních položek. Každá položka je sledována zvlášť a pro každou položku je určena odchylka skutečnosti od rozpočtu a to v absolutním vyjádření. Celkovým výsledkem hospodaření dle pravidel hospodaření je součet těchto odchylek od rozpočtu. Výsledek je buď kladný nebo záporný. Čím blíže se hospodařský výsledek pohybuje okolo hodnoty nula, tím přesnější je stanovení plánu zdravotnického pracoviště. Výpočet výsledku hospodaření dle pravidel hospodaření je uveden v PR-FTN-001-2011 Stanovení závazných pravidel hospodaření v roce 2011 pro všechna odpovědnostní střediska FTNsP vyhodnocuje hospodaření zdravotnického pracoviště pomocí sankcí a bonusů. Veškeré sankce a bonusy jsou uvedeny v reportu zdravotnického pracoviště. Jejich výpočty a výše jsou součástí PR-FTN-001-2011 Stanovení závazných pravidel hospodaření v roce 2011 pro všechna odpovědnostní střediska FTNsP. Pravidla hospodaření

Přesah do zdravotnické praxe

Stres a ICT I Obecná computerizace zdravotnických činností a úkonů: počítač se stal jejich součástí a často zásadním způsobem rozhoduje o úspěchu léčebné péče relativní zranitelnost fungování může obsluhu ICT učinit součástí překážek práce zdravotníka zhroucení některého zařízení, ale i obtíže při zacházení s novým programem vedení e-dokumentace může přímo dopadat na fungování jednoho i více pracovišť dočasná náhradní řešení a svépomocné postupy, školené útvary informatiky a komunikace, zjevně pomáhají, ale nemohou eliminovat občasný výrazný tlak, kterému jsou vystavení od pacientů zdravotníci v případě havárie zjevně se tak zvyšuje potenciálně stresující psychická náročnost práce zdravotníka, zejména zdravotní sestry, a může tak dospět k hranici vyčerpání, za kterou je zdravotník pro svoji práci prakticky ztracen! Obecná rizika práce ve zdravotnictví

Exování medikací Volba vytištěného receptu stiskem LTM Záludnosti klíčových IS Náhled zvoleného RP tlačítkem „Prohlížet“ Kontrola např. receptu s více variantami počtu balení téhož léku (zobrazí se náhled)

Korektní zpracování vědeckých dat

Prezentační dovednosti

Z laboratorních podmínek I Služby v terénu – dokumentace pro edukační účely

Zefektivnilo se využití nástrojů e-zdravotnictví Výsledky ? Výrazně ubyla potřeba řešit banální problémy Vlídnější pracovní vztahy uživatel – informatik Trvalý zájem zaměstnanců o návazné akce Pozitivní hodnocení vědeckými kapacitami Nabalování dalších vrstev vzdělávání na „jádro“ Zefektivnilo se využití nástrojů e-zdravotnictví Ambice pro případné návazné projekty: zavést pokročilé webové technologie prezentace a komunikace kontakt s konceptem ECDL v oblasti e-health a ICT Jádro = srdce projektu je nutné udržet při životě dlouhodobě – vazba na konkrétní zaměstnanecké pozice. Prostředí v jeho okolí chceme dynamicky obnovovat a cíleně rozšiřovat – pro potřeby klinik a oddělení.

Děkuji za pozornost //eh.ftn.cz … vstup volný (Host) A pro zájemce ukázka animovaného videa pro edukaci pacientů oddělení geriatrie Kontakt: vladimir.vocetka@ftn.cz //eh.ftn.cz … vstup volný (Host)

Preventivně edukační video pro potřeby oddělení geriatrie