Principy, procesy a metody sebe-evaluace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Projektové řízení Modul č.1.
PREZENČNÍ INFORMAČNÍ SEMINÁŘ PRO VEDOUCÍ ZAMĚSTNANCE.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Evropský sociální fond
Evaluace Rámce podpory Společenství Evaluační jednotka strukturálních fondů.
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
MONITOROVACÍ ZPRÁVA Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem ČR.
Moravská asociace podnikatelek a manažerek PODPORA PODNIKÁNÍ JAKO MECHANISMU PRO SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ DOPORUČENÍ VZEŠLÁ Z MEZINÁRODNÍHO PARTNERSTVÍ TASE.
Seminář pro žadatele – dodatečná výzva Akce 3 CIP EQUAL Seminář pro žadatele o finanční podporu z CIP EQUAL Dodatečná výzva pro Akci 3 CIP.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Didaktické prostředky
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Referenční rámec pro udržitelná evropská města ____________________________________________________________________________ Seminář Urbánní rozměr regionálního.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Základní principy a Akce Iniciativy Společenství EQUAL Denisa Faltová a Alexandra Dubová Národní kancelář EQUAL.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
„ Validace dobré praxe 2 “. Harmonogram semináře 10:00 – 10:15 Zahájení 10:15 – 11:00 Validace – výstupy a využití 11:00 – 11:30 Zkušenosti RP s validací.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
0350 – Podpora nových vzdělávacích metod v systému vzdělávání ČMKOS Žadatel: ČMKOS Partner: AIVD Mgr. Dušan Martinek
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Praktické rady a zkušenosti jak vytvořit RP, jak připravit program RP Eva Bosáková Národní kancelář EQUAL.
Regionální individuální projekt Příležitost pro mladé v Olomouckém kraji reg. č. CZ.1.04/2.1.00/ CÍLOVÁ SKUPINA PROJEKTU HODNOCENÍ KLÍČOVÝCH AKTIVIT.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
ESF – JPD 3 Grantové schéma 4.1
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Ekonomika malých a středních podniků
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Místní plán inkluze + OP VVV
Didaktické prostředky
5. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ února 2017.
PROJEKTOVÝ LIST Pro zjišťování informací o projektových záměrech pro účely zvýšení absorpční kapacity v prioritních osách VaVpI.
PROJEKT„ÚSPĚŠNÁ PRAXE PŘI ZVLÁDÁNÍ KOMUNITNÍCH KONFLIKTŮ V REGIONECH STŘEDNÍ A VÝCHODNÍ EVROPY” Projekt je finančně podpořen v rámci programu EK pro.
2. jednání řídícího výboru
Česká rozvojová agentura (ČRA)
PROJEKT„ÚSPĚŠNÁ PRAXE PŘI ZVLÁDÁNÍ KOMUNITNÍCH KONFLIKTŮ V REGIONECH STŘEDNÍ A VÝCHODNÍ EVROPY” Projekt je finančně podpořen v rámci programu EK pro.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Hlavní manažér SP Kvalita I
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
4. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ prosinec.
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Model intenzivní podpory
Klíčové aktivity projektu
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
Transkript prezentace:

Principy, procesy a metody sebe-evaluace Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. info@eurosg.com Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27. března 2007, Ostrava Program Iniciativy Společenství EQUAL v ČR je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR

Co je sebe-evaluace? 1/2 Sebe-evaluace není monitorování. Sebe-evaluace je strukturovaný proces systematického plánování, kontrolování (měření) a hodnocení výstupů / výsledků, nějaké činnosti / souboru činností / předmětu zájmu (míra jednotlivých principů CIP EQUAL) za účelem pochopení některých jevů, zejména ve vztahu k procesům a produktům. Tento proces vesměs používá vnitřní zdroje RP i když využívání služeb externích evaluátorů není vyloučeno. Sebe-evaluace není monitorování. Monitorování poskytuje informace o stavu naplnění výstupních indikátorů.

Co je sebe-evaluace? 2/2 Monitorovací údaje je nutné interpretovat (evaluovat) a někdy jsou základem pro další zkoumání. Proto je monitorování velmi užitečný startovací bod pro efektivní evaluaci. Monitorování lze provést bez evaluace, ale evaluace nelze provést bez monitorování. Evaluace využívá monitorovací údaje za účelem získání odpovědí na otázky typu: Co se stalo? Jak se to stalo? Proč se to stalo? Zda-li bylo dosaženo cíle?

Některé charakteristiky sebe-evaluace RP Sebe-evaluace vesměs používá vnitřních zdrojů RP, i když využívání služeb externích evaluátorů není vyloučeno Sebe-evaluace je průběžný a cyklický proces a výsledky lze použít pro zlepšení kvality projektu, RP a výstupů Rozsah sebe-evaluace lze určit dle potřeby RP ve vztahu k potřebám programu Sebe-evaluace RP poskytuje vstupní údaje pro hodnocení programu Kvalita sebe-evaluace je závislá na alokaci zdrojů, dovedností partnerů, členů projektového týmu apod.

Vztah sebe-evaluace k evaluaci CIP EQUAL 1/2 CIP EQUAL je evaluován ve třech úrovních : Předmět Odpovědnost Provedeno Projektová úroveň Rozvojová partnerství a činnosti partnerů RP (sebe-evaluace) RP+externí evaluátor (není povinné) Programová úroveň CIP EQUAL ČR + RP Řídící orgán Externí evaluátoři Evropská úroveň CIP EQUAL + CIP EQUAL v členských státech a jejich RP Evropská komise

Vztah sebe-evaluace k evaluaci CIP EQUAL 2/2 Realizace projektu Výstupy Dopady Sebe-evaluace RP Cíle Aktivity/ Akce Principy Implementace Výsledky sebe-evaluace RP Produkty /procesy

Tři úrovně sebe-evaluace Sebe-evaluace má tři úrovně: evaluace cílů, aktivit, výstupů, principů evaluace způsobů provedených aktivit, způsobů fungování RP, způsobů dosažených výstupů evaluace dopadů aktivit Sebe-evaluace na jakékoliv úrovni by měla mít na paměti základní záměr financování RP. Základním záměrem financování RP je, aby finanční prostředky byly využity pro testování, rozvíjení a rozšíření nových způsobů, metod a produktů za účelem obohacení politiky zaměstnanosti na národní úrovni i na úrovni EU, zejména v oblasti boje proti diskriminaci a nerovnosti na trhu práce.

Některé záměry sebe-evaluace Obecně sebe-evaluace je zaměřena na: výstupy a jejich srovnávání s plánovanými hodnotami, zjištění míry dosažení cílů, efektivitu výstupů ve vztahu ke vstupům, aktivity projektu ve vztahu k potřebám cílových skupin, zkušenosti s neplánovanými jevy, ať jsou pozitivní či negativní, udržitelnost po skončení finanční podpory.

Některé globální úkoly sebe-evaluace Hodnocení cílů projektu (Podařilo se nám dosáhnout původních cílů RP? Byl tento cíl relevantní ve vztahu k cílu CIP EQUAL?) Hodnocení produktů (Dokázali jsme vytvořit plánované inovativní nástroje v požadované kvalitě, aby odpovídaly cílům projektu a přispělo k cílům CIP EQUAL? Jaká je efektivita procesu při tvorbě a testování těchto produktů? Jaký může být dopad těchto produktů?) Hodnocení principů (Jaká je míra naplnění jednotlivých principů? Jaký je dopad procesu naplnění na konečné výstupy? ) Hodnocení horizontálních témat (Rovné příležitosti, Udržitelný rozvoj a Informační společnost) Hodnocení implementace projektu (Zejména řízení, zapojení klíčových aktérů apod.)

Některé výsledky sebe-evaluace V konečném důsledku sebe-evaluace poskytuje následující informace: Co funguje velmi dobře Co nefunguje tak dobře Kde je třeba učinit opatření Jaký má být rozsah a metodiky opatření. Sebehodnocení poskytuje tyto informace na základě čtyř typů základních otázek. Jsou to: Co se stalo? Jak se to stalo? Proč se to stalo? Byly splněny stanovené cíle?

KDO a KDY provádí sebe-evaluaci 1/2 RP využitím vnitřních zdrojů projektu Externí evaluátor RP + externí evaluátor KDY externí evaluátor? Volba mezi interním a externím evaluátorem závisí na : co chce RP evaluovat kdy chce evaluovat zda-li jde o průběžnou nebo závěrečnou evaluaci časová dispozice kompetentních osob nebo partnerů RP míra kompetence členů vnitřního evaluačního týmu RP dostupný zdroj

KDO a KDY provádí sebe-evaluaci 2/2 KDY se provádí sebehodnocení? Provádí se v rámci životního cyklu projektu / RP Doporučuje se provést průběžná sebe-evaluace při dosažení určitých milníků (např. ukončení Akce 1, ukončení analytické části projektu, ukončení tvorby a testování inovativních produktů, před zahájení Akce 3, po ukončení klíčové aktivity apod.) Konečná sebe-evaluace má být provedena během konečné fáze projektu, za účelem sumarizování zkušeností RP.

Komu jsou určeny výsledky sebehodnocení? Vedoucímu projektu Členům řídícího výboru projektu/pracovním skupinám Partnerům RP Vybraným členům cílových skupin NTS, NPS, ŘO Evropská komise Tvůrcům politik Ostatním zainteresovaným subjektům

Logický model projektu sebe-evaluace Strategie / plán realizace projektu Zdroj pro sebe-evaluaci Strategie sebe-evaluace Plán sebe-evaluace Realizace sebe-evaluačního projektu Výsledky sebe-evaluace

Metody sebe-evaluace 1/4 Základní způsob provedení sebe-evaluace spočívá v následujících krocích: Stanovení indikátorů úspěšnosti (performance indicators) ve vztahu k evaluačnímu předmětu. Jde o stanovení výstupních i procesních indikátorů. Stanovení potřeb dat, zjištění zdrojů dat a stanovení metod sběru dat Sběr a zpracování dat ve vztahu k zadáním (úkolům a otázkám). Je nutno vytvořit podotázky Analýza a syntéza dat Zpracování, závěry a doporučení

Metody sebe-evaluace 2/4 Jednoduchá matice stanovení indikátorů úspěšnosti Aktivita Cílová hodnota Výstupní indikátor Procesní indikátor Metody pro získání informací Rozvoj tréninkového programu Kvalita, relevance, udržitelnost Externí oponentní posudek, názory účastníků Realizace kurzů 5 Počet realizovaných kurzů Kvalita výuky Projektová dokumentace, dotazník, pohovor Inovativní prvky 6 Relevance, udržitelnost, prosaditelnost Průběžné sebehodnocení, externí hodnocení, názor cílových skupin Mezinárodní spolupráce Realizace pilotních modulů v partnerských zemích Smlouva, projektová dokumentace Analýza nákladů/užitků, kvalita relevantních materiálů Interview zúčastněných, interview s účastníky, školiteli Poradenství 200 Počet klient/hodin Kvalita/relevance, spokojenost účastníků Hospitace, průběžné/ex -post dotazníky

Metody sebe-evaluace 3/4 Nástroje ke sběru dat: Studium souvisejících dokumentů (zápisy, DPA, TCA, programové dokumenty apod.) Dotazníkový průzkum (pomoci otevřených i uzavřených otázek) Případová studie (individuální řízený pohovor se subjekty, zejména partnery, členy cílových skupin apod.) pomoci strukturovaných otázek Skupinová diskuse (setkání fokusních skupin, workshopy, brainstorming) Peer review (odborný posudek ve vztahu k produktům či procesům) Pozorování (zejména účastníků procesů či aktivit) Testování (zejména inovativních produktů)

Metody sebe-evaluace 4/4 Struktura sebe-evaluační zprávy: Úvod Kontext a cíle evaluace Stručný popis o DP, včetně procesu vzniku Dosavadní pokroky a problémy (evaluace realizačních aktivit, naplnění principů apod.) Hlavní závěry (očekávaný vývoj, směr pokroku, problémů) Doporučení (akční plán)

Děkujeme za pozornost Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o.