Konflikt vzniká v důsledku rozporů v oblasti Představ Názorů Postojů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Advertisements

MEDIACE z pohledu právníka JUDr. Martina Doležalová.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Konflikty.
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Vyjednávání Jaroslav Bartoň.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Mediace Radka Janebová.
1 Extreme programming v praxi Martin Junek, product manager
PSYCHICKÉ STAVY.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Kvalitativní výzkum.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Konflikty a způsoby jejich řešení
PSYCHICKÉ JEVY.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Zdravotnický asistent, první ročník Konflikt Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Řešení konfliktů Proč si nerozumíme ? rozdílné zastoupení hodnot rozdílné hodnocení problému různá schopnost komunikace.
Zvládnu i náročné životní situace II.
KONFLIKT Božena Genrtová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
KOMUNIKACE A JEJÍ VYUŽITÍ V ŘÍZENÍ
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Organizační struktury, příklady
Komunikace ve styku s veřejností , v řízení a vedení lidí
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
K OMUNIKACE. K ONFLIKT Zkuste napsat, co je konflikt? (Jak vzniká? Jaké má znaky?) Platí, že konflikt = hádka? Jakým způsobem je možné konflikty.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Zdravotnický asistent, první ročník Manipulace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
FORMÁLNÍ A NEFORMÁLNÍ VZTAHY Aneta Jelínková C4A
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Komise TMK ČLS Komunikace a jednání Hana Šípková.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
Náročné životní situace
Konflikt Sociální psychologie.
Specifické metody SP LS 16
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Konflikt a jeho řešení Konflikt vzniká v okamžiku, kdy spolu přestaneme komunikovat

Konflikt vzniká v důsledku rozporů v oblasti Představ Názorů Postojů Příčiny konfliktu Konflikt vzniká v důsledku rozporů v oblasti Představ Názorů Postojů Zájmů Potřeb 2 2

Co je konflikt Konflikt je střet nejméně dvou osob, z nichž jedna je obvykle silnější a prosazuje své právo na určitou věc/věci nebo určitý způsob jednání, a jejich jednání může zmařit touhy ostatních. 3 3

podporovat komunikaci zabránit nečinnosti probudit zájmy Přínosy konfliktu upozornit na problémy vést k něčemu novému podporovat komunikaci zabránit nečinnosti probudit zájmy odstartovat změny podpořit tvořivost upevnit skupiny vést k sebepoznání vyžadovat řešení 4 4

Stinné stránky konfliktu zakrývat příčiny vést zpátky, ke zhoršení ztěžovat komunikaci vést k nečinnosti vyvolat ztrátu motivace bránit učení se rozložit skupinu vést k urážkám bránit vhodnému řešení 5 5

Rozdíly mezi lidmi vedou ke konfliktům Příčiny konfliktů Rozdíly mezi lidmi vedou ke konfliktům rozdílné hodnoty a postoje materiální zájmy potřeby sociální biologické psychické Konflikt 6 6

Interpersonální – mezi dvěma lidmi Skupinové konflikty uvnitř skupiny Druhy konfliktů Intrapersonální Interpersonální – mezi dvěma lidmi Skupinové konflikty uvnitř skupiny Meziskupinové 7 7

Dělení konfliktů Konflikty Představ Názorů Postojů Zájmů Představy: Rozdílný výběr z reality Předsudky Interpretace Názory – spojení představy s hodnotícím soudem Přikládáme různou váhu jednotlivým aspektům rozdíly ve známkování žáka Postoje Názor citově zabarvený Zájmy Nejčawtější Nejobtížnější Zájmy jsou většinou skryté. Projevují se pozicemi Nakresli schéma – udělej cvičení!!!!!!!!!!! 8 8

Co nám může napovědět, že vzniká konflikt komunikace mezi zúčastněnými se zhoršuje, tzn. nucená, musíme se do rozhovoru nutit…, přibývá drobného popichování, posměšků, zlých vtipů stále častěji se objevují rozdílné názory na vyskytující se problémy, častěji dochází k hádkám kvůli maličkostem, místo řešení problémů se hledají viníci, lidé se stále více odvolávají na pravidla a nařízení, hlavní věcí nejsou věcné problémy, nýbrž myšlenky na to, jak si to spolu vzájemně „vyřídit“, všichni zúčastnění jsou naštvaní, nabroušení, napjatí, výsledky práce se vytrácí. 9

Napětí Průběh konfliktu Čas Destrukce Odloučení Polarity Únava Odlišnosti Signály Čas 10

Pozice a zájmy Pozice Zjevné Skryté Zájmy Aktivitu Pozice a zájmy 11

Útočné ( agresivní ) Přímé ( asertivní ) Úhybné ( manipulace ) Prosazování vlastního názoru MUSÍŠ Nadřazenost Nechuť naslouchat Přerušování Zastrašování Přímé ( asertivní ) Vychází z respektu na obě strany CHCI Jasné formulace Naslouchání Uznání práv na vlastní názor Ne soudy a hodnocení Já - já + Ty - Ty + Úhybné ( manipulace ) Zisk na úkor druhého MĚL BYS Manipulace Citové vydírání Vytváření neklidu Vzbuzování pocitů viny, úzkosti Ústupné ( pasivní ) Ústup a nechuť ke konfliktu MĚL BYCH Vyhýbání se Ochablost, deprese Naříkání, mučednictví Pocity obětování se 12

Strany měří síly a neřeší podstatu konfliktu Rozhoduje silnější strana Prosazování silou Strany spolu přímo komunikují, ale silnější z nich prosazuje svá rozhodnutí v takové míře, jaký je poměr sil Strany měří síly a neřeší podstatu konfliktu Rozhoduje silnější strana 13

Rozhodnutí autoritou Autorita (vedoucí, učitel) podle vlastního zhodnocení situace a úsudku rozhodne bez toho, že by vyslechla argumenty obou stran 14

Zástupci obou sporných stran vyšlou své zástupce k zvláštnímu jednání Smiřování Zástupci obou sporných stran vyšlou své zástupce k zvláštnímu jednání Oba zástupci mají pochopení pro zájmy svých stran, ale nejsou přímo zaangažovaní do konfliktu. Dohodu uzavírají obě sporné strany 15

Strany spolu komunikují přímo, nemají žádného prostředníka Vyjednávání Strany spolu komunikují přímo, nemají žádného prostředníka Vyjednávání vede k řešení sporu Dohodu uzavírají společně obě strany 16

Jak zvládnout svůj konflikt Nevědomé zvládání – spontánní, naučená reakce, kterou nemám plně pod kontrolou Vědomé zvládání – záměrný, naučený, cílevědomý postup 17

Řešení konfliktu z hlediska jednotlivce Konfrontace – násilí - střet Vyhýbání se konfliktu únik přizpůsobení se Řešení konfliktu jednáním, diskusí vyjednávání smiřování 18

Spolupráce Obě strany spolupracují a soustřeďují se na možnosti, které jsou v souladu s jejich potřebami a usilováním. Výhoda – Nejlepší metoda. Nezanechává pozůstatky konfliktu. Nevýhoda – Spolupráce předpokládá dobrou vůli, poctivé úmysly a úctu. Pokud nejsou, nenastane spolupráce 19

Cílem sporu nebo diskuse by nemělo být vítězství, ale pokrok Cílem sporu nebo diskuse by nemělo být vítězství, ale pokrok. Joseph Joubert 20

Kde najdeme více Bendařík, A. Riešenie konfliktov. Príručka pre padagógov a pracovníkov s mládežou. Bratislava: Centrum pro riešenie konfliktov, Čakrt, M. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press, 2000. Eggert, M., Falzon, W. Řešení konfliktů. Praha: Protál, 2005 Křivohlavý, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál 2002 Riskin, L. Mediace aneb jak řešit konflikty. Praha: Pallata Ondrušek, D., Tordová, Z., Labáth, V. Konflikt, zmierovanie, zmierovacie rady. Bratislava: PDCS, 2005 21

Tato prezentace je zkrácenou a mírně upravenou verzí prezentace A Tato prezentace je zkrácenou a mírně upravenou verzí prezentace A. Dobrovolné a J. Zouhara. 22