Motivace
souhrn činitelů, který jedince Motivace odvozeno z latinského slova moveo => hýbám; hybné síly chování, jeho činitele souhrn činitelů, který jedince podněcuje podporuje aktivizuje nebo naopak utlumuje a brzdí….
Teorie zaměřené na poznání motivačních příčin Maslowova teorie hierarchie potřeb Herzbergova teorie dvou faktorů Alderferova teorie tří kategorií potřeb McClellandova teorie potřeby dosáhnout úspěchu
Maslowova teorie Hybnými silami motivačního chování lidí jsou zejména jejich potřeby
existenční jistota a bezpečnost Hierarchie potřeb sebe-realizace uspokojení z práce sociální potřeby existenční jistota a bezpečnost fyziologické potřeby
Hierarichie potřeb (Abraham Maslow) Fyziologické potřeby jsou potřeby základní. Je nezbytné pro přežití Potřeby jistoty a bezpečí znamenají zajištění a uchování existence. Potřeby sounáležitosti představuje potřebu dobrých vztahů k ostatním lidem. Potřeby uznání a ocenění respekt a uznání osoby ze strany ostatních. Sebeaktualizace realizovat své schopnosti a talent. sebeaktualizace uzání, ocenění sociální potřeby jistota, bezpečí fyziologické potřeby
Herzbergova teorie Dvě významné skupiny faktorů Motivátory Činitelé, které uspokojují lidské potřeby a zároveň se při jejich uplatnění aktivuje zájem Hygienické vlivy Činitelé nebo podmínky, v nichž pracovník pracuje a které ovlivňují jeho spokojenost nebo nespokojenost
Alderferova teorie - ERG Lidské potřeby Zajištění existence - Existence Zajištění sociálních vztahů k pracovnímu okolí - Relatedness Zajištění dalšího osobního růstu - Growth
McClellandova teorie Potřeby Sounáležitosti Prosadit se a mít poziční vliv Úspěšné uplatnění
Použití motivačních metod zaměřených na poznání motivačních příčin vyžaduje od manažera i umění psychologicky vhodného jednání se spolupracovníky
Teorie zaměřené na průběh motivačního procesu Vroomova teorie valence a očekávání Porterův a Lawlerův rozšířený model teorie očekávání Adamsova teorie spravedlivé odměny Skinnerova teorie zesílených vjemů
Vroomova teorie Motivace je proces závislý na osobní volbě člověka, na osobních preferencích a subjektivním ocenění dosáhnout těchto preferencí Motivační síla=subjektivní ocenění efektu*subjektivní pravděpodobnost ocenění očekávání Valence*expektance
Největší úskalí je v umění správně odhadnout preference a chování zaměstnance
Možné postupy motivace Pozitivní motivace Negativní motivace Utlumení určité aktivity Plně negativní trestání
Motiv každá vnitřní pohnutka podněcující jednání člověka jeví se jako důvod jednání člověk jedná převážně na základě motivů, které si uvědomuje
Struktura osobnosti Aktivačně motivační vlastnosti Potřeby Emoce Zájmy Hodnoty Ideály Cíle Aspirace
Kariérové kotvy Subjektivně vnímaný talent, hodnoty,motivy Slouží k vedení, usměrňování, stabilizování (integraci osobní kariéry) 6 typů kotev (E.H.Schein)
Jistota Autonomie Kreativita Služba druhým,soutěž, životní rovnováha Odborné kompetence Manažerské kompetence
motiv má cíl, směr, intenzitu a trvalost účinek motivu trvá tak dlouho dokud není dosaženo cíle Motivy : Intrinsické - přímé Extrinsické - nepřímé
Motivační profil Individuálně specifická a v čase relativně stabilní charakteristika osobnosti Příznačné jsou dominantní motivační orientace Utváří se a vyvíjí spolu s vývojem celé osobnosti
Motivace a stimulace Přehled stimulačních prostředků: stimulující činitel hmotný pracovní hodnocení společenské hodnocení pracovní podmínky hodnocení jednotlivce v pracovní skupině vzájemné vztahy obsah pracovní činnosti osobnost a jednání vedoucího pracovníka
Aktuální úkoly manažerů Motivace zaměstnanců k seberozvoji tvořivosti kooperaci převzetí odpovědnosti efektivitě pracovního výkonu a výkonnosti
Motivační program Cílevědomá orientace podniku na racionální stimulaci členů zaměstnaneckého kolektivu Etapy: analýza převažujících forem motivace stanovení cílů motivačního programu vymezení a bilance stimulačních činitelů příprava reálného využití činitelů příprava podnikového dokumentu kontrola průběhu a realizace motivačního programu
Motivační program obsahuje: Vymezení ekonomického a společenského postavení podniku Zařazení , uplatnění a perspektiva pracovníků v podniku Zajištění podmínek pro optimální využití pracovníků
Zajišťování připravenosti pracovníků podniku na změny Vymezení zdravotní, sociální a kulturní péče podniku o pracovníky Vymezení vztahů mezi pracovníky, pracovními skupinami a podnikem
Motivační program je: Výrazem personální a sociální politiky podniku Výrazem jednotícího působení personálního řízení
Obtížnost problematiky spočívá V komplexnosti problematiky motivace Ve složitosti poznávání osobnosti a vlivů Ve specifikách osobnosti manažera V možnostech konkrétní organizace
Efektivní zvládání funkce motivování vyžaduje Poznání prostředí Použití motivačních teorií se znalostí věcí Propojení motivačního systému s ostatními systémy Vytváření přiměřeného pracovního prostředí Sebemotivaci