POSTOJE MÍSTNÍCH AKTÉRŮ VENKOVSKÝCH OBCÍ ČR ANEB VENKOVSKÝ PROSTOR: PROSTOR PRO ŽITÍ ANEBO PRO DOŽITÍ? Projekt NAZV QI92A023 Ivana Faltová Leitmanová Ladislav.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statutární město Ostrava
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Bydlení v obecních bytech
Konference Analýza venkova: nové otazníky a výzvy Olomoucké vysoké školství partnerem moravského venkova reg. č.: CZ.1.07/2.4.00/ ,
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Dopady CR na rezidenty, případová studie Lipno nad Vltavou Pavlína Kubů 1.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Spolupráce venkovských obcí Radim Perlín Příspěvek vznikl za podpory projektů WD Regionální diferenciace venkovského prostoru: disparity a možnosti.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Jaroslav Jíra, GfK Czech Quo vadis PR? Public Relations Summit 2009 GfK CzechPR Summit
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
POSTAVENÍ ZÁKLADNÍ KNIHOVNY V OBCI KNIHOVNA ROKU Seminář regionální funkce knihoven ve Zlínském kraji Setkání starostů obcí a knihovníků okresu Zlín Eva.
Náhoda, generátory náhodných čísel
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Demografie je věda, která se zabývá:
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Dětské hřiště Mochov první dětské hřiště v obci. Potřebnost projektu V obci v současnosti chybí jakékoli zázemí pro volnočasové aktivity rodin s dětmi.
Občanské sdružení Villa Vallila Založeno v roce 1996 s cílem vybudovat a provozovat komunitní dům v Červeném Újezdě u Votic jako domov pro lidi s postižením.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Český statistický úřad a zpracované regionální analýzy o Královéhradeckém kraji Ing. Ivana Dušková Český statistický úřad, Hradec Králové,Oddělení regionálních.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
MĚSTO ČESKÝ BROD VEŘEJNÉ SETKÁNÍ V rámci procesu přípravy Strategického plánu rozvoje města Český Brod.
Venkov: podmínky rozvoje, společenský život Tomáš Havlíček Miroslav Marada Příspěvek vznikl za podpory projektů WD Regionální diferenciace venkovského.
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Protidluhové poradenství Most, Duchcov Výzkum v Duchcově – 2011 KVANTITATIVNÍ ČÁST STUDIE – ANKETNÍ ŠETŘENÍ.
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Místní akční skupina Rakovnicko
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Obec Tisá Program rozvoje. PROČ ? Zákonná povinnost Požadavek občanů Dané předpoklady obce.
Kamýk nad Vltavou Počet obyvatel : 907 Kamýk nad Vltavou a Velká nad Vltavou zdravotní středisko, poštovní úřad, mateřská škola, základní škola spojená.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Otevřená diskuse pro oblast obcí Brzánky, Hoštka, Račice, Štětí a Záluží.
Dotazníkové šetření. Cílem ankety je zjistit potřeby obyvatel města Toužim, zlepšit přehled městských zastupitelů o vnímání jejich potřeb z hlediska poskytování.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Otevřená diskuse pro občany obcí Ctiněves, Černouček, Horní Beřkovice, Jeviněves a Ledčice.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Otevřená diskuse pro občany obcí Černěves, Dobříň, Dušníky, Krabčice, Kyškovice, Libkovice.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR Tisková konference.
Populační vývoj Dobříšska
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Integrovaný plán rozvoje města Opava pro Integrovaný operační program
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Výsledky projednávání
V. Setkání se starosty obcí
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Kamýk nad Vltavou Počet obyvatel : 907
Transkript prezentace:

POSTOJE MÍSTNÍCH AKTÉRŮ VENKOVSKÝCH OBCÍ ČR ANEB VENKOVSKÝ PROSTOR: PROSTOR PRO ŽITÍ ANEBO PRO DOŽITÍ? Projekt NAZV QI92A023 Ivana Faltová Leitmanová Ladislav Rolínek Eva Cudlínová Milan Jílek Renata Klufová

Metodické přístupy 1.Vymezení venkovských obcí 2.Typologie vymezených obcí z hlediska jejich vývoje 3.Dotazníkové šetření 4.Statistická analýza dostupných dat 5.Kartografické zpracování výsledků – soubor map

Vymezení venkovských obcí kritéria*: hustota zalidnění < 150 obyv./km 2 počet obyvatel < 2000 obce mimo suburbánní zóny měst (statutární města) * údaje k roku 2008, později přepočítáno pro rok 2009, vyloučeny vojenské újezdy

Výběr venkovských obcí Výběr obcí mimo buffery měst nad 40 tis. obyv. – šířka bufferu stanovena metodou lineární interpolace takto: Praha – 30 km, nejmenší město nad 40 tis. (Zlín) – 10 km, ostatní – vzdálenost vypočtena lineární interpolací. Výpočet příslušnosti obcí do kategorie venkovských v letech 1995 a 2009 – podle kritérií OECD (obce s počtem obyv. v příslušném roce nižším než 2000 a hustotou obyvatelstva nižší než 150 obyv./km 2 ). Výběr obcí splňujících kritéria OECD – vytvořena proměnná vývojový typ (1 – venkov – venkov, 2 – nevenkov – venkov, 3 – venkov – nevenkov, 4- nevenkov – nevenkov): „stálý venkov“ – obce vyhovující v roce 1995 i 2009 – vývojový typ 1 „vzniklý venkov“ – obce vyhovující v roce 2009 – vývojový typ 2 Obce vývojového typu 1, 2 vybrány jako venkovské – nový shapefile: venkov09.shp – 3701 obcí

Vymezení venkovských obcí

Typologie venkovských obcí dynamika populačního vývoje: hrubá míra čisté migrace (migrační saldo na 1000 obyv.) hrubá míra přirozeného přírůstku doplňkové proměnné: index stáří vzdálenost od měst počty dokončených bytů obecní rozpočty ….

Snížení počtu skupin pro dotazníkové šetření – snížit počet skupin – přístupy – použité proměnné: chronologický průměr PP 1995 – 2009 chronologický průměr MS vyloučeno 10 extrémů u každé proměnné → 3681 obcí shluková analýza souboru obcí

Shluková analýza chronologických průměrů pracovní názvy shluků: 1 – „migračně ziskové“ 2 – „migračně ztrátové“ 3 – „přirozeně úbytkové“ 4 – „výrazně migračně ziskové“ 5 – „nestabilizované“

Velikostní kategorie obcí ve shlucích pracovní názvy shluků: 1 – „migračně ziskové“ 2 – „migračně ztrátové“ 3 – „přirozeně úbytkové“ 4 – „výrazně migračně ziskové“ 5 – „nestabilizované“

Dotazníkové šetření

Výběr obcí pro dotazníkové šetření Pro výběr využito rozdělení do 5 skupin podle chronologických průměrů – náhodný výběr podzim 2010 – agentura Focus ve 100 obcích- v každé obci 10 respondentů 1000 respondentů Shluk 5 – extrémní – „nestabilizované“ obce - do šetření nezahrnuty Počty obcí dotazníkového šetření podle shluků: 1 – 39, 2 – 15, 3 – 29, 4 – 17

Charakteristika obyvatel a) Charakteristika obyvatel na pasivní nebo aktivní - jak sám sebe charakterizuje b) Zájem o činnost obce – schůze zastupitelstva, vím o rozpočtu, byl nebo je členem zastupitelstva c) Osobní vztah k obci –proč tam žiji, jsem ochoten obci pomoci, je členem spolků

Vzdělání pracovní názvy shluků: 1 – „migračně ziskové“ 2 – „migračně ztrátové“ 3 – „přirozeně úbytkové“ 4 – „výrazně migračně ziskové“ 5 – „nestabilizované“

Typ ekonomické aktivity pracovní názvy shluků: 1 – „migračně ziskové“ 2 – „migračně ztrátové“ 3 – „přirozeně úbytkové“ 4 – „výrazně migračně ziskové“ 5 – „nestabilizované“

Podnikání na venkově

Charakteristika obyvatel - shluky 16 otázek sebehodnocení obyvatel – rozděleny na: aktivní – 8 neutrální – 5 pasivní – 3 testování závislostí odpovědí na shlucích: symetrické míry závislosti (Pearsonova statistika chí-kvadrát, věrohodnostní poměr) asymetrické míry závislosti (Goodmanovo-Kruskalovo , koeficient nejistoty)

Aktivní Charakteristika Symetrické míry závislosti Asymetrické míry (závislost odpovědi na shluku) Statisticky významná závislost Rozhoduje o svém životě 0,002; 0,0020,000; 0,002ANO Je nezávislý0,14; 0,130,16; 0,13NE Rád se stále vzdělává0,004; 0,004 0,001; 0,004ANO Myslí na budoucnost0,403; 0,4240,263; 0,424NE Rád riskuje0,216; 0,180 0,164; 0,180NE Aktivně sportuje0,004; 0,003 0,007; 0,003ANO Zabývá se veřejnou činností 0,003; 0,003 0,000; 0,003ANO Pozitivně vnímá rekreanty/návštěvníky obce 0,000; 0,000; 0,000ANO

Pasivní Charakteristika Symetrické míry závislosti Asymetrické míry (závislost odpovědi na shluku) Statisticky významná asociace Si myslí, že obec má pomáhat svým občanům 0,066; 0,0960,002; 0,096NE Je znepokojen budoucností 0,002; 0,007; 0,002;ANO Je nejraději sám0,014; 0,013;0,002; 0,013ANO

Neutrální Charakteristika Symetrické míry závislosti Asymetrické míry (závislost odpovědi na shluku) Statisticky významná asociace Preferuje rodinný život 0,108; 0,104;0,178; 0,104NE Posedí se sousedy0,237; 0,2630,424; 0,263NE Rád rybaří0,562; 0,5940,790; 0,594NE Rád kutí0,031; 0,0300,008; 0,030ANO Má vztah k půdě0,000; 0,000 ANO

Zájem o činnost obce

Osobní vztah k obci

už pomáhají – do 30% na brigádách a zvelebovacích akcích, méně jak 10% sponzoring, a finanční podpora spolků a zastupitelstvu nejsou ochotni pomoci sponzorování, podpora spolků a práce v zastupitelstvu cca 60% NE jsou ochotni pomoci- 48% brigády, 38% jiná podpora spolků Zobecnění : NE finanční podpora – sponzoring a ne práce v zastupitelstvu. Největší je podpora formou brigád a to jak v existující pomoci, tak v ochotě pomáhat do budoucna Pomoc obci

Charakteristika obce Měkké faktory Tvrdé faktory Vnímání strategie obce Čím je obec výjimečná Popis obcí

Popis obce-vnímání obce respondenty

Dobré: příroda, realizace ve volném čase, včetně sportování, využívat knihovnu a web, možnost stavět rodinné domy, dobré spojení s městem, Neutrální: dostupnost bydlení,služby a dostupnost lékařské péče ( Měkké faktory Dobré : kvalita života - dobré životní prostředí, bezpečno společenství obce dodržování tradic, dobré sousedské vztahy, možnost se domluvit Špatné : příležitosti pro mladé do startu, podnikání, pracovní příležitosti Popis obce-vnímání obce respondenty Tvrdé faktory

Měkké faktory – spolky v obcích jsou 1)hasiči, myslivci a tj Sokol 2) včelaři, drobnochovatelé, svaz žen a baráčníci

Odpověď Absolutní četnost Relativní četnost nevím, nic, bez odpovědi15210,61% oprava, vybudování komunikací1238,58% zajištění pracovních příležitostí966,70% zlepšení dopravní spojení805,58% zajistit obchod v obci, rozšíření sortimentu stávajícího obchodu684,75% podpora kultury, více možností kulturního vyžití503,49% přitáhnout mladé lidi, vytvořit jim v obci podmínky pro život503,49% více aktivit pro děti a mládež433,00% oprava, vybudování kanaliazce402,79% chod, údržba a zvelebení obce392,72% zlepšit dostupnost zdravotní péče382,65% zajištění (více) služeb pro obyvatele352,44% podpora bydlení352,44% opravy domů (v obecním majetku) a oprava památek312,16% úklid a čistota obce, odvoz odpadu302,09% podpora sportu292,02% podpora cestovního ruchu292,02% hřiště, hřiště pro děti292,02% péče o přírodu a zeleň v obci251,74% péče o seniory221,54% podpora podnikání211,47% hospoda211,47% nic mne nenapadá201,40% Vybudování vodovodu191,33% spokojenost občanů151,05% vše je jak má být130,91% nic mne nenapadá, nic bych neměnil120,84% péče o vzhled obce120,84% koupaliště, bazén120,84% základní škola120,84% získání finančních prostředků pro obec (dotace, sponzoři)110,77% udržet dobré vztahy mezi lidmi110,77% podpora rodin s dětmi100,70% mateřská školka100,70% ČOV90,63% zvýšit bezpečnost v obci90,63% protipovodňová opatření90,63% zlepšení komunikace s občany, větší informovanost80,56% obchvat obce70,49% udržení/ zřízení pošty70,49% zmírnění, odklonění (nákladní) dopravy vedoucí přes obec70,49% plynofikace v obci60,42% volnočasové aktivity60,42% cyklostezka60,42% územní plán60,42% infrastruktura v obci50,35% udržet lidi na vesnici50,35% přilákat nové obyvatele50,35% získání financí pro obec/ vyřešit zadlužení obce50,35% zrušit herny50,35% bydlení pro mladé, bydlení pro lidi40,28% pomoc sociálně slabým40,28% vyžití pro ženy40,28% místní knihovna40,28% zlepšit kvalitu vody, zlevnění vody40,28% podpora spolků30,21% rozšířit obec30,21% personální změny (zastupitelstvo, zaměstnanci obce)30,21% více zviditelnit obec30,21% osvětlení30,21% zrušit tržnici30,21% bankomat20,14% pokrytí telefonním signálem20,14% úklid sněhu20,14% vyřešit vztah s romskou komunitou20,14% oživit zemědělskou činnost20,14% vše je tu problém, všechno je těžké20,14% spolupráce s místním Ústavem pro postižené20,14% oprava rybníka20,14% dobře řídit zastupitelstvo10,07% každý rok do domu dřevo zadarmo10,07% modernější vybavení pro hasiče10,07% náměstí10,07% nezvýhodňovat chalupáře, chataře10,07% o přestěhování někam jinam10,07% potírání volného pohybu psů10,07% prašnost u cihelny10,07% prosadit lanovku na Pustevny10,07% skloubit život stálých obyvatel s rekreanty10,07% spolupráce v zastupitelstvu v dodržování předpisů10,07% zachovat vodu co máme10,07% zajištění internetu (veřejného zdarma) pro všechny občany10,07% zaměstnat flákače na podpoře10,07% zamezit podnikání vienamských přistěhovalců10,07% zrušit léčebnu alkoholiků,aby bylo více místa v domově důchodců, který je tamtéž10,07% veřejné WC10,07% motorest10,07% nekupovat fotbalisty-fotbal by měl zůstat jen vesnickou zábavou10,07% přechody10,07% půjčky od obce10,07% více zapojit ženy do lidosprávy10,07% vzdělávací kurzy10,07% více dbát na ekologii10,07% lavičky10,07% neprodávat zemědělskou půdu10,07% pořídit do hospody hrací automaty10,07% postavit hráz10,07% udržovat tradice10,07% využití budovy bývlé školy10,07% zbudovat obchvat obce10,07% ,00 % V případě, že byste byl/-a zvolen/-a do funkce starost(k)y, o co byste v obci nejvíce snažil/-a?

Řízené rozhovory Osloveno 20 starostů - rovnoměrně ze všech shluků Dotazy na Vize rozvoje obce Strategii k dosažení vize Zdroje, které lze využít Management obce