PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
Advertisements

Alternativní formy péče o děti
Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
•aktivní využití času na mateřské dovolené •pro své ratolesti možnost navázat první kontakty se svými vrstevníky •rozvoj komunikace dětí (děti se naučí.
Montessori Vlašim – cesta pro děti i jejich dospělé
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Erich Maria Remarque
Friedrich Fröbel ( ).
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Proč je důležité studovat Principy
Role asistenta v Montessori pedagogice
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Metody sociální pedagogiky
Svoji metodu šířila po celém světě,
Sdružená/komunitní škola brno
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Problémy poválečného světa
Projekt Asistentky v předškolní péči Marcela Machačková Osobní výpověď o absolvování kurzu a praxi v obecních MŠ.
politické formy států a příklady
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zdravá škola.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Buchtová Eva, Staňková Barbora. „Pomoz mi, abych to dokázalo samo“ děti mají rozdílné učební schopnosti a nadání.
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
PROFESNÍ ROZVOJ PEDAGOGŮ PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ,,MATEŘINKY‘‘ CZ.1.07/1.3.42/ Tento projekt je financován ESF a státním rozpočtem ČR.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Projekt dětská skupina MOTÝL
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Postavení pedagogiky mezi vědami
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Realizace programu Aflatoun v mateřských školách STÁŽ SRBSKO 9. – Lenka Košková, Michaela Vláčilová.
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Nové možnosti ISA+ a jejich využití v kariérovém poradenství Mgr. Pavlína Šťastnová,
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_15.
AKČNÍ POLE SOCIÁLNÍ PRÁCE – VÝCHODISKO I CÍL STUDIA OBORU Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Název projektu: „Výstavba pavilonu E v MŠ Pod Hájem„ Registrační číslo projektu: CZ.1.15/3.2.00/ SEZNAMTE SE S PROJEKTEM „Výstavba pavilonu E v.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
M_ANIMA radí – Sama sobě vedoucí
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konflikt, koření života
Pedie Co mají společné?.
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI

PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI OSNOVA: 1. PŘEDSTAVENÍ OSOBNOSTI MARIE MONTESSORI A JEJÍ PEDAGOGIKY 2. MONTESSORI  PRINCIPY 3. MONTESSORI 0 - 3 ROKY 4. MONTESSORI ŠKOLKA 5. MONTESSORI ZŠ, NÁVAZNOST 6. SITUACE V ČR 7. ZÁVĚR KONTAKTNÍ ÚDAJE

MARIE MONTESSORI 31.8.1870 – 6.5.1952 První žena v Itálii, která absolvovala lékařskou fakultu Dále pokračovala ve studiu na univerzitě - pedagogika, psychologie, filozofie, zabývá se výzkumem. Montessori zařízení jsou dnes již neodmyslitelnou součástí školského systému v demokratických státech Evropy, Ameriky i Asie Nominována na Nobelovu cenu míru v letech 1949, 1950 a 1951 V roce 1950 byla v anketě newyorských Timesů označena nejpozoruhodnější ženou l. poloviny 20. století

MARIE MONTESSORI 31.8.1870 – 6.5.1952 První Dům dětí byl otevřen v roce 1907 v Římě pro děti ve věku 3–6 let Projekt boje proti vandalismu a kriminalitě v chudinské čtvrti - zajištění denní péče o předškolní děti Umožnit dětem na okraji společnosti, sociálně znevýhodněným a zanedbávaným, dle mínění většinové společnosti nevzdělavatelným, možnost vzdělání a adaptace ve společnosti

PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Nový způsob výchovy a vzdělávání vyvolal úžas a nadšení, na exkurze přijížděli z celého světa lidé různých názorů, náboženství i společenského postavení. Brzy vznikají školy i pro střední vrstvy a aristokracii na jejich vlastní žádost V Holandsku 1919 založila Maria Montessori první základní školu Montessori zařízení vznikly v této době také v USA, Anglii, Francii, Německu, Španělsku, Švýcarsku, Jugoslávii, v Indii, v Japonsku i v České republice... soukromé, farní nebo státní V době nástupu fašismu a za 2. sv. války byly Montessori zařízení rušeny, knihy MM, didaktické pomůcky i materiál páleny. Demokratický systém výchovy a její výsledky – sebevědomý, chápající a nezávislý člověk nevyhovoval totalitním režimům

PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“ Maximální porozumění dítěti, respektování jeho potřeb a práv Vnímání dítěte jako plnohodnotné osobnosti Nabídka vhodných aktivit v době nejsilnějšího zájmu dítěte (senzitivní období) Uchování a rozvoj radosti z učení Dítě hledá a nachází svou vnitřní motivaci Široké možnosti volby v rámci pravidel Sebevědomý, chápající a nezávislý člověk Soustředění, ohleduplnost, empatie Význam připraveného prostředí, ve kterém dítě vyrůstá a je vychováváno Rodina a škola vytváří pro dítě prostor lásky, porozumění, klidu a harmonie. Dítě nese v sobě budoucnost lidstva.

ZÁKLADNÍ PRINCIPY MONTESSORI "Pomoz mi, abych to dokázal sám" 
 Dítěti dáváme dostatečný čas a prostor pro samostatnou práci. Učitel je dítěti průvodcem, partnerem a vzorem. Neradí, nehodnotí, pomáhá dítěti až když si to dítě samo žádá. Respektování senzitivních fází – období zvýšené vnímavosti Ruka je nástrojem ducha
 Svobodná volba práce Připravené prostředí Polarizace pozornosti – koncentrace Práce s chybou Věkově smíšené skupiny

PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI MONTESSORI PROSTŘEDÍ PRO DĚTI OD NAROZENÍ DO PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU

PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Infants – 0 až 18 měsíců - spánek Montessori místo pro spaní – Dětské postýlky PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI

PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Infants – 0 až 18 měsíců - jídlo Místo pro kojení – První stůl a židle PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI

PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Infants – 0 až 18 měsíců - aktivity Munari mobil: 3-6týdnů - Gobi mobil: 7-10týdnů PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI

PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Infants – 0 až 18 měsíců – aktivity Korálky – úchop: 10-12týdnů - Úchop zavěšeného předmětu: 3-4měsíce PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI

PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Infants – 0 až 18 měsíců – aktivity Zasouvací kroužky: 3-4měsíce - Vhazování: 10 až 20měsíců  PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI

PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Infants – 0 až 18 měsíců – aktivity První krůčky Samostatné oblékání PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI

PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Rodinné a Montessori centrum 4medvědi Eva Houdková, DiS eva@4medvedi.cz www.4medvedi.cz www.montessorisdruzeni.cz PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI