PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI OSNOVA: 1. PŘEDSTAVENÍ OSOBNOSTI MARIE MONTESSORI A JEJÍ PEDAGOGIKY 2. MONTESSORI PRINCIPY 3. MONTESSORI 0 - 3 ROKY 4. MONTESSORI ŠKOLKA 5. MONTESSORI ZŠ, NÁVAZNOST 6. SITUACE V ČR 7. ZÁVĚR KONTAKTNÍ ÚDAJE
MARIE MONTESSORI 31.8.1870 – 6.5.1952 První žena v Itálii, která absolvovala lékařskou fakultu Dále pokračovala ve studiu na univerzitě - pedagogika, psychologie, filozofie, zabývá se výzkumem. Montessori zařízení jsou dnes již neodmyslitelnou součástí školského systému v demokratických státech Evropy, Ameriky i Asie Nominována na Nobelovu cenu míru v letech 1949, 1950 a 1951 V roce 1950 byla v anketě newyorských Timesů označena nejpozoruhodnější ženou l. poloviny 20. století
MARIE MONTESSORI 31.8.1870 – 6.5.1952 První Dům dětí byl otevřen v roce 1907 v Římě pro děti ve věku 3–6 let Projekt boje proti vandalismu a kriminalitě v chudinské čtvrti - zajištění denní péče o předškolní děti Umožnit dětem na okraji společnosti, sociálně znevýhodněným a zanedbávaným, dle mínění většinové společnosti nevzdělavatelným, možnost vzdělání a adaptace ve společnosti
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Nový způsob výchovy a vzdělávání vyvolal úžas a nadšení, na exkurze přijížděli z celého světa lidé různých názorů, náboženství i společenského postavení. Brzy vznikají školy i pro střední vrstvy a aristokracii na jejich vlastní žádost V Holandsku 1919 založila Maria Montessori první základní školu Montessori zařízení vznikly v této době také v USA, Anglii, Francii, Německu, Španělsku, Švýcarsku, Jugoslávii, v Indii, v Japonsku i v České republice... soukromé, farní nebo státní V době nástupu fašismu a za 2. sv. války byly Montessori zařízení rušeny, knihy MM, didaktické pomůcky i materiál páleny. Demokratický systém výchovy a její výsledky – sebevědomý, chápající a nezávislý člověk nevyhovoval totalitním režimům
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“ Maximální porozumění dítěti, respektování jeho potřeb a práv Vnímání dítěte jako plnohodnotné osobnosti Nabídka vhodných aktivit v době nejsilnějšího zájmu dítěte (senzitivní období) Uchování a rozvoj radosti z učení Dítě hledá a nachází svou vnitřní motivaci Široké možnosti volby v rámci pravidel Sebevědomý, chápající a nezávislý člověk Soustředění, ohleduplnost, empatie Význam připraveného prostředí, ve kterém dítě vyrůstá a je vychováváno Rodina a škola vytváří pro dítě prostor lásky, porozumění, klidu a harmonie. Dítě nese v sobě budoucnost lidstva.
ZÁKLADNÍ PRINCIPY MONTESSORI "Pomoz mi, abych to dokázal sám" Dítěti dáváme dostatečný čas a prostor pro samostatnou práci. Učitel je dítěti průvodcem, partnerem a vzorem. Neradí, nehodnotí, pomáhá dítěti až když si to dítě samo žádá. Respektování senzitivních fází – období zvýšené vnímavosti Ruka je nástrojem ducha Svobodná volba práce Připravené prostředí Polarizace pozornosti – koncentrace Práce s chybou Věkově smíšené skupiny
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI MONTESSORI PROSTŘEDÍ PRO DĚTI OD NAROZENÍ DO PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Infants – 0 až 18 měsíců - spánek Montessori místo pro spaní – Dětské postýlky PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Infants – 0 až 18 měsíců - jídlo Místo pro kojení – První stůl a židle PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Infants – 0 až 18 měsíců - aktivity Munari mobil: 3-6týdnů - Gobi mobil: 7-10týdnů PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Infants – 0 až 18 měsíců – aktivity Korálky – úchop: 10-12týdnů - Úchop zavěšeného předmětu: 3-4měsíce PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Infants – 0 až 18 měsíců – aktivity Zasouvací kroužky: 3-4měsíce - Vhazování: 10 až 20měsíců PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Infants – 0 až 18 měsíců – aktivity První krůčky Samostatné oblékání PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI Rodinné a Montessori centrum 4medvědi Eva Houdková, DiS eva@4medvedi.cz www.4medvedi.cz www.montessorisdruzeni.cz PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI