Globální problémy lidstva Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Advertisements

ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
Globální oteplování Marek tecl 2L.
Globální oteplovaní.
Přírodní a civilizační rizika
Člověk a Příroda Člověk až do historicky nedávných dob byl přirozenou součástí přírody. Byl přímo závislý na tom, co dokázal z prostředí ve kterém žil,
Společenskohospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí
Kyselý déšť.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.71 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Vliv dopravy na životní prostředí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Záleží na tom, že dochází ke změně klimatu? Martin Hedberg, meteorolog Švédské meteorologické středisko.
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Ekologické problémy Společenské problémy
Ekologické problémy Společenské problémy
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Přírodní katastrofy.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Ohrožování základních složek biosféry
ÚVOD OD ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I
Znečišťování ovzduší VY_32_INOVACE_ 03 - Znečišťování ovzduší.
Ellen zvolská , Veronika Frýdová , Sabina Hübschová , Natalie Vaitová
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Složky krajiny a životní prostředí
Přírodní a civilizační rizika
Společenské a hospodářské prostředí
Krajina a životní prostředí
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ekosystémy přírodní a umělé
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Přírodní zdroje Česka Anotace
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Krajina a životní prostředí
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Globální oteplování VY_32_INOVACE_ 09 Globální oteplování.
Písemka č. 4  jméno, kruh, varianta 5, 6  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Hydrosféra základní složka života
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Živelné pohromy Marie Konrádová, 5.A..
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Znečištění vzduchu dopravou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekologické globální problémy
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
VY_32_INOVACE_C9-013 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Environmentální problémy
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Znečištěné místa na Slovácku
Transkript prezentace:

Globální problémy lidstva Mgr Globální problémy lidstva Mgr. Pavel Šimek Číslo DUM:V_32_INOVACE_9A20 Datum vzniku DUM: 24. 8. 2013

ÚKOL: Prohlédněte si prezentaci a pročtěte podrobně texty. Vyberte pojmy, kterým nerozumíte a pokuste se je vlastními slovy vysvětlit. Pokuste se je vyhledat v odborné literatuře a jejich správnost ověřte při diskusi se svými pedagogy. Buďte přesní v definicích a pokuste se tyto pojmy i nadále cíleně používat v tématice environmentální problematiky.

Přehled globálních problémů současné lidské společnosti Vážné narušení životního prostředí průmyslem a zemědělskou výrobou Válečné hrozby, jaderné, biologické a chemické zamoření Populační exploze Neuvážená těžba nerostných surovin Skleníkový efekt, globální oteplování Výroba a spotřeba energie Hrozba katastrof – průmyslové, energetické, přírodní

Vážné narušení životního prostředí průmyslem a zemědělskou výrobou http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HCGeneratingTowers.JPG Průmysl uvolňuje do životního prostředí polutanty v podobě emisí, které v atmosféře, půdě a vodě zůstávají jako imise. Jedná se oxidy síry, dusíku a popílek ze spalování. Významní znečišťovatelé průmyslovými škodlivinami jsou i domácnosti! Do stejných abiotických složek se dostává ze zemědělských výrob množství chemikálií z přehnojování půd a také pesticidní látky využívané v boji proti škůdcům v rámci ochrany rostlin. Řešení je ve využívání nových technologií a v environmentální výchově obyvatelstva. Významným blokem je ekonomický tlak na levnější postupy, které však působí více negativně. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:An-2_plane_spraying_wheat_crops.jpg

Vliv dopravy a jejích důsledků na životní prostředí http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Radot%C3%ADnsk%C3%BD_most,_zastaven%C3%A1_doprava.jpg Doprava v současné době nahrává osobnímu komfortu užíváním automobilů. Automobilový průmysl navíc umožňuje rozvoj státních ekonomik. Upouští se od cestování prostředky hromadné dopravy. Dochází tak ke vzniku smogu a zamoření výfukovými plyny, které se počítají ke skleníkovým. Podstatnou stresovou záležitostí bývá velké množství prachu a hluk. Pro větší množství automobilů se staví nové autostrády, které ničí především půdu a vzduch a často vedou skrze chráněná území s často významnou biodiverzitou druhů. Komfort osobní dopravy pak často mizí při čekání v dlouhých kolonách.

Válečné konflikty a riziko zamoření chemickými, biologickými nebo jadernými splodinami http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Croatian_War_1991_Vukovar_destroyed_tank.jpg Válečné konflikty lokálního rozsahu jsou dnes vedeny nejen z politických a náboženských důvodů, ale třeba o zdroje surovin, potravin a vody. Do rozsahu válečných konfliktů dnes zahrnujeme i mezinárodní terorismus a možnosti použít chemické zbraně jako např. sarin, biologické zbraně jako viry a bakterie a též „špinavou“ jadernou zbraň. Důsledky použití by byly nedozírného rozsahu. Po válečném konfliktu zůstávají opuštěné aglomerace, narušené ekosystémy, neobdělaná a kontaminovaná půda a voda. Obrovským problémem bývají i oblasti, které dlouhodobě obývala armáda a to i v době míru. Asanace takových oblastí je úkolem i pro další generace a ne vždy se vše povede.

Populační exploze, přemnožení lidstva http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crowded_Nanjing_Road_in_Shanghai.jpeg Již v současné době se vážně mluví o tom, že maximální hodnota lidské populace, kterou je Země schopná uživit, je cca 10 miliard lidí. Takové hodnoty by lidstvo mělo dosáhnout na prahu roku 2050. Již dnes je na planetě téměř 7 miliard lidí. Člověk je velmi sukcesní tvor s jednostranným využíváním přírodních zdrojů ve svůj prospěch. Velkým problémem je zásah do populační křivky v Asii a Africe. Tyto země často nejsou schopny takový populační růst s vyšší natalitou zvládnout. Přirozená mortalita lidí se snížila díky lékařské péči a průměrný věk se zvyšuje. Genofond populace je často poškozen a tyto znaky se přenáší do dalších generací. Hladomor je důsledkem takové situace.

Neuvážená těžba nerostných surovin http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lom_%C4%8CSA_-_T%C4%9B%C5%BEba_skr%C3%BDvky.jpg Nerostné suroviny jsou omezené zdroje, které se bez ohledu situaci na budoucí generace těží ve velkých množstvích a jejich recyklace je pomalá. S těžbou je propojena spotřeba energie, vody, kyslíku. Metody zpracování často využívají dalších zdrojů surovin a energie a mnohdy je hodnota měřena pouze ekonomickými faktory. Přesuny areálů a migrace obyvatelstva z těchto důvodů nejsou ničím neobvyklým. Devastace krajiny po těžbě zůstává často jako jizva, kterou nelze nijak zacelit. Je často zcela změněna tvář krajiny a její profil. Mění se zároveň druhové složení organismů a některé druhy jsou v dané lokalitě zcela vyhubeny.

Skleníkový efekt – globální oteplování http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diagram_showing_a_simplified_representation_of_the_Earth%27s_annual_carbon_cycle_(US_DOE).png Skleníkový efekt je jev, který vzhledem k obsahu skleníkových plynů a částic v atmosféře zabraňuje odrážení tepelného záření od ohřátého zemského povrchu zpět do vesmíru. Následek takového jevu je globální oteplování, které vede k tání ledovců a zvyšování hladiny vod řek a oceánů. Tím se zaplavuje pevnina a mizí tak mnoho pobřežních existenčních oblastí pro část populace. Proudění teplého vzduchu mění klima. Příčinou jsou dříve uvedené jevy. K ohřívání přispívá také vytváření velkého množství energie v elektrárnách a vytápění objektů.

Výroba spotřeba energie http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Elektr%C3%A1rna_M%C4%9Bln%C3%ADk.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:V%C4%9Btrn%C3%A1_elektr%C3%A1rna.JPG Lidstvo spotřebovává energii, kterou není schopno vytvářet bez negativních vlivů na životní prostředí, problém je v pálení fosilních paliv, nedostatku možností pro alternativní zdroje výroby energie nebo v nedostatku nových, šetrnějších, technologií. Potíže bývají s úložišti jaderného odpadu, zastavování pozemků solárními panely, kaskádování řek pro hydroelektrárny či výběrem vhodných míst pro akustické projevy větrných elektráren. Často mají vliv i požadavky společností, které dodávají paliva, elktrárny vlastní a často tvoří podstatu ekonomik jednotlivých zemí. Jaderná fúze zatím není ovládnutelná.

Průmyslové a energetické katastrofy http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cernobylmb.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tanker_offshore_terminal.jpg Mezi katastrofy, které velkou měrou zasahují do globální problematiky patří havárie ropných tankerů v oceánech, nehody jaderných elektráren a havárie především v chemických provozech. Mezi katastrofy počítáme i rozlehlé požáry, povodně, sucha, tornáda, zemětřesení, tsunami, sopečné erupce apod. Mnoho katastrof nelze ovlivnit, jedná se o přírodní děje. Některým katastrofám lidská činnost nahrává, některé přímo způsobuje. Minimalizace důsledků katastrof je v oblasti prevence, poctivého jednání a důslednosti lidského konání. Vytváření varovných systémů a monitoringu problematiky.

Několik otázek na závěr … Jmenujte alespoň jednu oblast ČR narušenou průmyslovou nebo zemědělskou výrobou. Určete alespoň jednu oblast světa narušenou válečným konfliktem a uveďte, jaké důsledky tato situace má. Uveďte alespoň jednu oblast ČR narušenou těžbou. Jaké průmyslové katastrofy se odehrály v minulosti v ČR a ve světě? Jaké důsledky skleníkového efektu sledujete ve svém okolí? V čem spočívají výhody a nevýhody klasických elektráren a alternativních zdrojů energie? Jak se podílejí domácnosti na globálním narušení životního prostředí? Může jedinec nějak napomoci řešení situace globálních problémů lidstva? Jak lze ovlivnit negativní vliv dopravy na životní prostředí? Jak člověk napomáhá ochraně životního prostředí? Jaké jsou aspekty řešení populační exploze lidstva? Jaká omezení řešení této situace přináší?

A to, doufejme, není KONEC !

Metodický krycí list: