Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Zahraniční obchod Obchodní politika.
Tvorba cen v maloobchodě
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Mezinárodní dimenze managementu Komparativní management
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Strategické aliance HOLDING.
Organizační struktury
Evropská unie - fungování JVT  volný pohyb zboží  volný pohyb služeb  volný pohyb kapitálu  volný pohyb osob  +………politiky?  mobilita  ochrana duševního.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
D I G I T Á L N Í V Ý Z V Y ING. JAN ŠTĚPNIČKA PRAHA - 6. PROSINCE 2013 TRENDY VÝSTAVBY BEZDRÁTOVÝCH TELEKOMUNIKAČNÍCH SÍTÍ ARBOR, spol. s r.o.
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Strategické plánování při zakládání spin-off
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Strategické aliance Vypracoval: Jiří Slabý. Strategické aliance  Organizační forma, která pomáhá zajišťovat společnou kooperativní podnikatelskou činnost.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Dopady změn směnných kurzů
2.Marketingové prostředí
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (VZZ)
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Podnikatelský plán struktura plánu.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Organizace a řízení nadnárodních společností
Ing. Josef Zrůst PEF MZLU v Brně Ústav managementu
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Graduate Recruitment Zakladatelé Deloitte Touche Tohmatsu.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Výjimka pro malé a střední podnikatele Úprava je obsažena v Nařízení Komise č. 70/2001 V roce byla provedena novelizace Nařízením Komise 364/2004.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Dobré odpoledne.
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ PODNIKÁNÍ Všechno v mém životě souvisí AC Education.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
Evropská unie - fungování JVT volný pohyb zboží volný pohyb služeb volný pohyb kapitálu volný pohyb osob +………politiky? mobilita ochrana duševního vlastnictví.
Živnostenské podnikání a malé a střední podniky
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Malé a střední podnikání
IAS 2 ZÁSOBY.
IAS 2 ZÁSOBY.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem PhDr. Miroslav Barták, Ph. D. 6. a 7. října 2008

Cíl cvičení Analyzovat základní příčiny internacionalizace korporací Seznámit se multinacionalizačními procesy v oblasti obchodního podnikání Diskutovat případové studie

Internacionalizace korporací Zdroj: Dvořáček a kol. 2006

Internacionalizace korporací Zdroj: Dvořáček a kol. 2006

Internacionalizace korporací Zdroj: Dvořáček a kol. 2006

Internacionalizace korporací Aktivity v tuzemsku a internacionalizaci podnikových činností nelze stavět proti sobě! Podnik musí nutně získávat poznatky a využívat je v tuzemských respektive zahraničních aktivitách.

Internacionalizace korporací Při vstupu na zahraniční trhy běžnou činnost navíc ovlivňují: rozdíly ve spotřebitelských zvyklostech, jazykové rozdíly, zesílená konkurence domácích a zahraničních výrobců, doprava a pojištění, cenové, platební a měnové podmínky, předpisy, povolení, cla, daně, obaly, jakost a jiné zvýšená rizika

Internacionalizace korporací Zahraniční obchodní činnost mohou provozovat všechny osoby (fyzické i právnické), které jsou podnikateli. Musejí respektovat předpisy, zákony, nařízení, které určují podmínky pro vývoz a dovoz a pro podnikání na území daného státu.

Internacionalizace korporací Tento proces zasáhl všechny významné tržní hráče prakticky ve všech tržních segmentech. Je charakteristické, že většina přímých zahraničních investic se dnes stále odehrává mezi USA, Japonskem a státy EU. Propojení je přitom skutečně vzájemné.

Internacionalizace korporací Definice pojmu multinacionální firma nebo korporace není prozatím zcela ustálené. „Jde o společnosti nebo jednotky, jejichž vlastnictví je soukromé, (státní nebo smíšené), které jsou založeny v různých zemích a vzájemně propojené tak, že jedna nebo více z nich může vyvíjet významný vliv na činnost druhých, zvláště s ohledem na společné využívání znalostí a zdrojů“.

Internacionalizace korporací Za základní znaky multinacionální korporace se považuje: Fyzické umístění jednotek v zahraničí (přímé investice); Kontrolní vliv mateřské firmy vůči zahraničním organizačním jednotkám, Možnost společného využívání či přesunu zdrojů (materiálních, lidských, finančních) a know-how (know-who) mezi jednotlivými organizačními jednotkami a zeměmi.

Internacionalizace korporací Míra internacionalizace: počet zemí, v nichž má firma své zastoupení, počet těchto zastoupení, resp. počet provozních jednotek v jednotlivých zemích, podíl zahraniční účetní hodnoty na celkové účetní hodnotě firmy, podíl výkonů realizovaný v zahraničních jednotkách na celkovém výkonu firmy,

Internacionalizace korporací procento zisku vytvořeného v zahraničí, podíl na trhu získaný v druhých zemích, podíl počtu pracovníků ze zahraničí na celkovém počtu zaměstnanců, podíl zahraničních pracovníků ve vrcholovém vedení, zaměření podnikové strategie na mezinárodní trhy, Zaměření organizační struktury na mezinárodní podnikání Kvalifikace pracovníků působící v oblasti zahraničních aktivit.

Internacionalizace korporací Pojem transnacionální korporace se obvykle využívá pro rozvinuté stadium korporace multinacionální, které je charakteristické globální strategií a řízením. Využívá komparativní výhod „svět jako jeden trh“. Stejná měřítka pro domácí i zahraniční aktivity. Zpravidla některé činnosti centralizovány.

Internacionalizace korporací Exportní oddělení a obchodní zastoupení Zahraniční dceřiné společnosti Mezinárodní divize – seskupení dceřiných společností (4 zahraniční dceřiné společnosti, zahraniční aktiva 10 – 15 %).

Internacionalizace korporací GLOBÁLNÍ ORGANIZACE – nerozlišuje se mezi domácími a zahraničními činnostmi, posuzuje se podle stejných kritérií. Světový trh je zde chápán jako jeden celek a veškerá rozhodnutí jsou činěna s ohledem na tento světový trh a efektivnost korporace jako celku.

Internacionalizace korporací Organizačně se jedná o vícedimenzionální (hybridní model), který kombinuje: Globální strategické podnikatelské jednotky (GSBU) – vytvářené na centrální úrovni pro celou korporaci, Regionální a místní vedení Centrální funkce korporace – strategická rozhodnutí s ohledem na zájmy celé korporace.

Internacionalizace korporací Centrální služby (Global Business Services), které jsou provozovány za relativně nižší náklady a přitom rychle a kvalitně poskytovány jednotlivým dceřiným společnostem. Integrace a specializace znalostí. Tento způsob organizace umožňuje skloubit globální strategii vytvářenou pro světový trh s lokálním pohledem. Hovoříme o synergické strategii

Internacionalizace korporací Globální strategické podnikatelské jednotky – GSBU Vznikají ve výrobních podnicích obvykle opuštěním primárního členění na divize výrobní umístěné v mateřském státě a prodejní divize organizované podle regionálního hlediska. Globální (celosvětové) značky. Globální obchodní koncept (retailing) – úspory z rozsahu (standardizace, centralizace).

Děkuji za pozornost