Jméno a Příjmení lektora

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

Adaptační výlety a tábory „Není to ten nejsilnější, kdo přežije, ani ten nejinteligentnější, ale ten, kdo se dokáže nejlépe adaptovat.“ Charles Darwin.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PSYCHICKÉ STAVY.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ JEVY.
19.a školení lektorů.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Psychologie Mgr. Milan Šimek
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
OSOBNOST.
Otevřená komunikace a konstruktivní kritika
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Principy, zásady a chyby
Psychologie štíhlé postavy
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Etická výchova a ZŠ Lupáčova
Charakteristiky zdravé komunikace
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Náročné životní situace
Osobní pohoda.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
Zpracovala: Simona Hyková
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Komunikace a prezentace KOPRD
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Chyby při vnímání druhých lidí
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
E MPATIE U ZVÍŘAT Monika Kolářová. E MPATIE = schopnost vcítit se do pocitů, jednání a do situace druhé osoby Pravděpodobně má neurofyziologický základ.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Neverbální komunikace
DATUM / PŘEDNÁŠEJÍCÍNÁZEV KONFERENCE – KRÁTCE / MÍSTO KONFERENCE Druhý krok Preventivní program pro rozvoj sociálně-emocionálních kompetencí Bc. Kateřina.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Mimoverbální komunikace
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Sebepoznání a sebepojetí
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Asertivita.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Jak zvládat zlost a agresivitu
Rodičovství biologické a pěstounské
Závěry z nácviku metodiky
Emoce souvislost s ot.č.2 (emoční deprivace)
Transkript prezentace:

Jméno a Příjmení lektora Emoce a škola Jméno a Příjmení lektora Etická výchova, o.p.s. datum Člověk není rozumná bytost, která má emoce, ale emocionální bytost, která občas myslí. (F.Koukolík)

Základní charakteristika Emočně inteligentní lidé dokážou sladit pocity a myšlení, tzn. v různých situacích vnímají a vyjadřují své pocity různě a na základě toho přizpůsobují své myšlení a jednání. (E. Döring-Seipelová)

Aktivita č. 3: Snížená emoční inteligence: Co cítí? Co si myslí? Jak se tváří? Co říká? Jak se chová?

Mozkový kmen – zajišťuje: Základní životní funkce Metabolismus Stereotypní reakce a pohyby Limbický systém – emoční centra: Funkce paměti Hippocampus – „přes informace“ Amygdala – „přes emoce“ – když něco není v pořádku, posílá stresový hormon – zajistí přísun energie. Neokortex: sídlo myšlení – k pocitu připojuje komentář.

Stavební kameny emoční kompetence Umět ovlivňovat a usměrňovat vlastní pocity. Identifikovat pocity ostatních a rozumět jim. Identifikovat vlastní pocity a rozumět jim. Expresivita: umět prožívat a vyjadřovat pocity. 5 hlavních složek EQ: sebeuvědomění uvědomujeme se vztah mezi podnětem a odezvou, genetické a biologické dispozice, výchovu a vlivy z prostředí; jsme tvůrci vlastního života – nebo se jím můžeme stát, když se rozhodneme; technika práce s dominantními instinkty osobní motivace primární je rozhodnutí řídit vlastní život; rozhodnutí, jaké jsou naše nejvýznamnější priority, cíle a hodnoty; technika koučování svého rozvoje, trénování proaktivity seberegulace když se rozhodneme, co jsou naše priority, začneme v souladu s nimi žít; technika rozpoznání zvykové tendence empatie jde o schopnost překročit vlastní stín, vymanit se z tenat vlastní zkušenosti; pochopení motivace ostatních, předvídání, poznání potřeb druhých, mít přátelské vztahy k širokému okruhu osob; technika, jak lépe pochopit potřeby druhých sociální dovednosti zvládání vlastních emocí, umění jednat schůdně, odhadování společenských vztahů a situací, spolupráce a týmová práce; společenská obratnost, technika facilitace, prezentace

Identifikovat vlastní pocity a rozumět jim Ten, kdo své pocity nevnímá, není schopen využít je jako pomoc při hodnocení nějaké situace. Stupně emočního sebeuvědomění: emoční analfabetismus – tělesné projevy (např. horko) – tušení pocitu – zřetelně vnímané (formulované) pocity – vědomé uchopení pocitu i jeho příčiny. Pozn.: absence pocitů vyvolává sklon k nemocem a ztěžuje pracovní i osobní vztahy. . Pokud zanedbáváme rozvoj EQ, zažíváme emocionální traumata, stres, ničivé emoce – hněv, závist, dychtění, žárlivost a iracionální pocity viny; psychosomatizace – propadáme pocitu bezmoci, beznaděje, pocitu, že jsme obětí.

Učíme se identifikovat emoce Aktivity č. 4 – 6: I. Štěstí, strach, vztek, deprese. II. co jsem cítil/a, jak se to projevovalo v mém chování, v tom, co jsem říkal/a aj. III. Pelíšky: http://www.youtube.com/watch?v=aVXeDiGmEhM

Umět ovlivňovat a řídit své pocity Můžeme se naučit konstruktivní a sociálně snesitelné způsoby zacházení se svými pocity. Jde o to, pocity správně vyjádřit. Např. poddat se hněvu pocit zlosti ještě vystupňuje, na druhé straně potlačení hněvu způsobuje mj. psychosomat. obtíže. Kam jde pozornost, tam jde energie. Mírou schopnosti zaměřit svou pozornost získáváme vliv na své prožívání, emoce, život. Zisky rozvinutého pozorovatele: stabilita vnitřní klid objektivita redukce stresu schopnost vědomě řídit vnitřní procesy tvůrčí a kreativní schopnosti, využití intuice a imaginace

Expresivita – umět prožívat a vyjadřovat pocity Verbalizujme své pocity – dáme tím své pocity najevo jednoznačně. Dbejme na to, aby verbální a neverbální signalizace pocitů byla ve shodě. Pamatujme, že výraz tváře může zpětně působit na prožívání emoce (facial feedback). Pokud někdo dlouhodobě skrývá pocity, „odnaučí“ se je cítit.

Aktivita č. 7: Co blokuje naše emoce? Pokud zanedbáváme rozvoj EQ, zažíváme emocionální traumata, stres, ničivé emoce – hněv, závist, dychtění, žárlivost a iracionální pocity viny; psychosomatizace – propadáme pocitu bezmoci, beznaděje, pocitu, že jsme obětí. Bohužel už děti se naučí blokovat emoce; děje se tak proto, že často slýchávají od svých vychovatelů výroky, které jim dávají najevo, že by neměly plakat, projevovat svou radost přehnaně apod.

Přijměte odpovědnost za své emoce JEDNÁNÍ

Postoj k pocitům Mezi neefektivní postoje patří: Věnovat pozornost pocitům je zbytečné. Víc než lidi mě zajímají fakta. Pocity komplikují rozhodování – je dobré si jich nevšímat. V profesionálním životě nemají pocity co dělat. Do mých pocitů nikomu nic není. Já si vybírám, co jiným dovolím, co si nechám líbit.

Identifikovat pocity druhých a rozumět jim Viz EMPATIE – vcítění = porozumění emocím a motivům druhého člověka (jedno ze samostatných témat etické výchovy).

Umět konstruktivně ovlivňovat pocity ostatních Vzbudit zlost je snadné; zde máme na mysli např. uklidnit rozčileného nebo povzbudit bojácného atd. Ve škole můžeme se žáky provádět různá drobná cvičení např. k odstranění napětí apod.

Zvládání stresu a usměrňování pocitů Debriefing. Bállintovská skupina. Cvičení k odstranění napětí. Aktivita č. 8. Relaxace.

Jak rozvíjet emoční kompetence Naučit se „zastavit“ a obrátit pozornost dovnitř. Analyzovat situace z hlediska pocitů. Zapisování pocitů. Identifikace opakujících se emocionálních modelů (hledání souvislostí mezi opakujícími se situacemi a pocity).

Vyjadřování negativních pocitů Popište svůj náhled na věc: „Všiml jsem si.“ „Mám dojem.“ Objasněte možné následky. Já větou vyjádřete pocit. Vyhněte se přímým útokům. Buďte zvědaví, jak věc vidí jiní. Formulujte, co si přejete. Podávejte návrhy.

Nezalekněte se drobných neúspěchů či pomalého pokroku, nezapomínejte, že nikdo není spokojený, šťastný a klidný stále.

Doporučená literatura Wilding, Ch. Emoční inteligence. Praha: Grada, 2010. ISBN: 978-80-247-2754-7. Goleman, D. Práce s emoční inteligencí. Praha: Columbus 1999. ISBN 80-7249-017-6. Lokša, J., Lokšová, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-205-X. Kanitz, A. von: Jak rozvíjet svou emoční inteligenci. Grada, Praha 2008. Zpracovala: A. Řezníčková

Odkazy na webu: www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops í www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops www.etickeforumcr.cz

Ocenění „Etická škola“ Možnost získat pro školy Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň www.etickaskola.cz

Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu Firemní sponzorství pro konkrétní školu www.etickavychova.cz/ops/aset

Děkuji za pozornost www.etickavychova.cz/ops