Motorová lokomotiva řady
Základní technické údaje Provozní určení: univerzální lokomotiva pro traťovou službu Uspořádání náprav: Bo´ Bo´ Max.povolená rychlost: 100 km/h Přenos výkonu: elektrický stejnosměrný Spalovací motor: K12 V230DR Výkon: 1325 kW Hmotnost: 75t Vlakové topení: parní(generátor PG500) Brzdy: vzduchotlaková pro vlak, vzduchotlaková pro lokomotivu, ruční pro lokomotivu.
Výroba Výrobce: ČKD v Praze Libni (dnes zde stojí Sazka aréna) Prototypy: T478.3001 byl vyroben v roce 1968, T478.3002 o rok později. V letech 1970-71 byla vyrobena ověřovací série. Sériová výroba: I až VI série v letech 1971-1977 Počet vyrobených strojů celkem: 408 ks.
Uspořádání stroje Lokomotiva je skříňová se dvěma kabinami na obou koncích.V obou kabinách jsou umístěna shodná stanoviště strojvedoucích. Za přední kabinou je elektrický rozváděč. Mezi kabinami je strojovna.V ní je spalovací motor spojený s trakčním generátorem,v zadní části strojovny je chladicí blok. Na obou čelech je narážecí a spřahovací zařízení. Rám je posazen na dvou dvounápravových podvozcích v každém z nich jsou dva trakční elektromotory. Mezi podvozky je naftová nádrž a hlavní vzduchojemy
Nátěry horní část skříně byla tmavě zelená, spodní část skříně šedá. Rám lokomotivy a zařízení pod ním (včetně pojezdu) byly tmavě šedé. Nárazníky a tažné ústrojí byly černé, pluhy byly svisle černo-bíle pruhované. Rámy oken a světlometů byly olemovány bíle, vnitřní plochy rámů byly černé. Sériové lokomotivy pak měly rám a pojezd šedomodrý a od čísla 128 (a 089, 090, 118, 119) měly skříň včetně střechy višňově červenou. Orámování oken a světlometů zůstalo bílé. Od lokomotivy T 478.3256 byl hlavní rám šedý.
Úpravy Lokomotivy T478.3 v průběhu několika let obdržely několik úprav zde jsou nejdůležitější: V roce 1988 obdržely nové označení 753 V roce 1991 byla asi polovina lokomotiv rekonstruována na elektrické vytápění vlaku (parní generátor PG500 nahrazen elektrickým generátorem)a přeznačení na lokomotivy 750
Rekonstrukce na nové řady V roce 1996 byla jedna lokomotiva pokusně vybavena jiným motorem.V roce 2001 byly v ČMKS zahájeny obdobné rekonstrukce na řadu 752.5 pro Italii a 752.6 pro OKDD. V roce 2002 rekonsktrukce s motorem Caterpillar. Dodávány jako D753 pro Itálii, 753.7 pro Unipetrol doprava, OKDD, Viamont a 755 pro ČD (dnes ČD Cargo)
Rušení lokomotiv S velice masivním rušením lokomotiv se začalo na podzim roku 1999 pro nadbytečnost tak bylo zrušeno více jak polovina lokomotiv.V současné době je v provozu zhruba 10 lokomotiv v původním stavu a 30 řady 750. Dvě lokomotivy byly prodány.
Vozidla pro muzejní účely Pro muzejní účely bylo vyhrazeno 6 strojů Prototyp T478.3001 byl opraven a nalakován do původních barev. T478.3101 bez dílenské opravy vzhledově v původním stavu. 750.042 a 750.346 dosud v normálním provozu 753.127 zakonzervována v České Třebové je provozní 753.016 odprodána NTM.
Přezdívky Po dobu zhruba 40. Let si lokomotivy vysloužily několik přezdívek:brejlovec,brejloun(podle ,,brejlí´´kolem oken) Trojka, nulka (podle označení 750,753,) Lokomotivy mají i svá ,,přímá´´jména jak si je pojmenovaly lok.čety. (Renátka,Beátka,Krasomila)
Takto vypadá prototyp lokomotivy753 001
Zástupce řady 754 zde 754 079 v žst. Val.Meziříčí