Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Letní olympijské hry Názory obyvatel ČR a hl. m. Prahy
Vymezení a funkce volného času
Sociální politika a Welfare State
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Kvalitativní výzkum.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ROZHODOVÁNÍ.
8. listopadu 2004Statistika (D360P03Z) 6. předn.1 chování výběrového průměru nechť X 1, X 2,…,X n jsou nezávislé náhodné veličiny s libovolným rozdělením.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Korupce, kultura a princip kognitivní disonance
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování
Společenské a skupinové faktory při utváření mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Postoje k etnickým a národnostním menšinám
EURO a česká veřejnost Prezentace výsledků sociologických výzkumů PSP ČR dne 17. září 2008.
Průzkum společnosti Ernst & Young mapuje společné podnikatelské znaky, ale i aktuální problémy.
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Proces vnímání v komunikaci
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Politologie TEST Politi je ? A. Stát ve starém Řecku B. Stát ve starém Římě C. Politicky organizovaná společnost D. Politicky organizovaný stát.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Interpersonální přitažlivost
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
marketingový komunikační mix, propagační mix, podpora, promotion
Nákupní chování spotřebitele
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
Chyby při vnímání druhých lidí
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Základy sociální psychologie
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
Manager nebo leader? Management je pozice
Modely mentální retardace
Pedagogická psychologie
Gender Pay Gap a jeho determinanty s využitím dat EU-SILC 2005 PhDr. Martina Mysíková IES FSV UK ČSÚ.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Teorie vzdělávání dospělých
Populistické strany v Evropě –skutečná hrozba nebo mediální bublina?
Úvod, základní principy a cíle
Vymezení a funkce volného času
Lehké nebo závažné DN? © L. Čírtková, 2016.
Škola základ občanského života
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8

Limity vnímání Smyslová omezení Kognitivní omezení – selektivní pozornost Ve snaze ekonomizovat vnímání: zužujeme vnímání na věci pro nás důležité dekódujeme je do jednodušší formy (riziko ztráty či zkreslení informace)

Vnímání názoru jiných Pět faktorů: Informace od podavatele Vliv příjemce na informaci Vztah mezi příjemcem a podavatelem Sociální kontext Kulturní prostředí

Politická socializace Výzkumy stranické loajality V tradičních demokraciích dosti stabilní v čase Zásadní vliv rodiny, primárních skupin

Sociální srovnávání Festinger (1954) teorie sociálního srovnávání Shoda jako podstatná báze pro naše vnímání a mínění Členové skupiny buď mění své názory nebo své vztahy Lidé mají potřebu neustálého srovnávání s ostatními členy skupiny, zejména není-li k dispozici objektivní měřítko Sklon srovnávat se zejména s těmi, s nimiž jsou lidé v kontaktu nebo jsou na podobné sociální úrovni

Sociální projekce mínění Jestliže jedinec nemůže/nechce srovnávat své názory s konkrétními jinými Při nedostatku znalostí skutečného mínění Poučený odhad – na základě zkušeností či informací, jaké je asi mínění jiných založené na skupinových charakteristikách a vlastním mínění jedince

Koncepty sociální projekce mínění Zrcadlové vnímání Pluralistická ignorance Falešný konsensus Popírající projekce Ideologický sklon Neosobní vliv a nerealistický optimismus Efekt třetí osoby

Zrcadlové vnímání Looking-glass perception Lidé předpokládají, že významní druzí mají stejný názor jako oni sami Zpravidla u témat, která nejsou kontroverzní nebo je jedinec nepovažuje za důležitá Veřejné mínění – předpoklad, že většina si myslí totéž co já

Pluralistická ignorance Společný nezájem (Pluralistic ignorance) Chybně vnímaný konsensus Jednotlivci podceňují podíl jiných, kteří mají stejný názor jako oni Většinové stanovisko k problému je nesprávně vnímáno jako stanovisko menšiny Možný důsledek - riziková situace je nesprávně vyhodnocena jako bezproblémová

Falešný konsensus (False consensus effect) Jedinec přeceňuje počet jiných, kteří souhlasí s jeho názorem Důvodem může být: Neúmyslné zkreslení v důsledku omezeného a výběrového kontaktu s ostatními Záměrná a motivovaná strategie - jevit se ostatním v příznivém světle

Motivace falešného konsensu Posilování pozitivního sebehodnocení Snaha vidět jiné jako sebe Potřeba sociální podpory a potvrzení

Popírající projekce (Disowning projection) Speciální případ atribuční teorie Tendence připisovat negativní vlastnosti jiným a odmítat je u sebe Veřejné mínění: fenomén „sociální vhodnosti“ – problém zejména u citlivých témat

Ideologický sklon (Ideological bias) Konzervativní/liberální sklon Speciální případ pluralistické ignorance Tendence předpokládat větší ideologické zabarvení názorů jiných než odpovídá skutečnosti

Neosobní vliv a nerealistický optimismus (Impersonal impact and unrealistic optimism) Týká se pravděpodobnosti pozitivních a negativních událostí v osobním životě Tendence vidět sebe lépe než ostatní Rozlišení mezi dvěma úrovněmi hodnocení – osobní versus sociální

Hodnocení ekonomické situace v ČR a ve vlastní domácnosti 1999 2001 2003 2005 2007 dobrá 5 7 9 26 mezi 29 41 43 34 špatná 65 49 56 30 Domácnost 24 25 32 37 50 44 47 27 23 16 Výzkumy CVVM

Efekt třetí osoby (Third-person effect) Vnímané účinky masových médií Tendence přeceňovat vliv médií na ostatní