Raymond B. Cattell (20. 03. 1905 – 02. 02. 1998)
Životopis Raymond Bernard Cattell Americký psycholog britského původu, učitel Významný psycholog 20. století Známý pro jeho zkoumání mnoha oblastí v psychologii 1929 - vystudoval psychologii na Londýnské univerzitě 1937 – pozván do USA - spolupráce s E.L. Thorndikem 1949 - Institut pro výzkum a seberealizaci (IPAT) Metoda faktorové analýzy, aplikované na výzkum osobnosti Sestrojil několik výzkumných psychologických testových nástrojů – nejznámější je Šestnácti faktorový osobnostní dotazník – zaměřený především na sociální vlastnosti více než 50 knih, 500 článků a více než 30 standardizovaných testů
Rysová a faktorová teorie Zkoumání osobností pomocí popisu a analýzy vlastností lidského chování Cattell usiloval o to dospět k empiricky podloženým analýzám složek osobnosti (= na základě pozorovaní smyslů a zkušeností) → statický postup → FAKTOROVÁ ANALÝZA 1959 - snížil úlohu klinického a přirozeného pozorovaní a dával přednost hodnocení osobnosti na základě nepřímé informace, získané psychologickými zkouškami a posuzovacími nástroji = psychometrický přístup Jeho metodologie přináší cenné podklady pro tvorbu osobnostních dotazníků
Třídění rysů Rysy - vlastnosti vyvozené z pozorovatelného chování příznačného pro danou osobu a) obecné a společné rysy (prvek chování, výskyt u mnoha lidí) b) jedinečné rysy (jen malé množství lidí) c) povrchové a pramenné rysy - rozlišil pozorováním zjevného chování a zdroj či příčinu pozorovatelných vlastností, faktory určující konzistenci chování měří test 16 PF d) konstituční (dědičné) a prostředím utvářené rysy e) schopnostní (inteligenční, fyzické,...) a temperamentní rysy (vrozené – např. citlivost, impulzivita,...) f) dynamické rysy – motivační síla pobízející k nějaké činnosti - ambiciózní, usilující o moc, materiální vlastnictví,... Sběr dat: – ,,L“ DATA: údaje o životě: ze školy, soudní záznamy, sňatky, rozvody→ od jiných osob – ,,Q“ DATA: dotazník: sebeposouzení, výroky jimiž se posuzujeme - L a Q data se mezi sebou porovnávají a odhaduje se, jak spolu souvisí – ,,T“ DATA: zkoušky, vytváření životních situací, v nichž se pak boduje chování jedince – Q a L data jsou z faktorové struktury ustáleného vzorce
Přínos v psychologii Vývoj osobnosti vývoj jako učení a zrání, ovlivněn prostředím – dítě: sentimenty ega a superega, zvyšuje sílu na hodnoty rodiny – dospívání: bouřlivost, úsilí o nezávislost – zralost: 25-55 let, nejdelší období, děje se nejvíce věcí, od 20 let upadá inteligence → nejvíce v oblasti přizpůsobivosti, nikoli oblast dovedností – stáří: duševní nevyrovnanost
Přínos v psychologii 16ti faktorový osobnostní dotazník K faktorům získávaných zkouškou 16PF patří vřelost, inteligence, emocionální stabilita, dominance, citlivost, živost, aj. Každý rys má jinou sílu - jiný vliv na chování; v 16PF jsou řazeny sestupně podle svého významu V současnosti - páté vydání, rozšířenost mezi psychology po celém světě Ve všech oblastech psychologie, zjišťování osobnostních charakteristik normálních lidí V oblasti tzv. lidských zdrojů - k přesnému stanovení osobnostního profilu pro nejrůznější typy povolání
16 faktorový osobnostní dotazník /16PF/
Přínos v psychologii Teorie dynamiky osobnosti Dynamika osobnosti má zdroj v dynamických rysech ERGY = primární potřeby člověka, instinkt (sexualita, rodičovství, sebeobdiv,...) SENTIMENTY = těsný vztah k záležitostem, emoce, sociální potřeby (manželství, domov, náboženství, …) jáský sentiment: sebeuvědomění, reputace, mravní povinnost POSTOJE = vnější projevy sentimentů a ergů, reakce na určitou situaci PROCES SUBSIDIACE: vzájemné dynamické interakce v níž jsou postoje vyjádřením sentimentů a sentimenty jsou vyjádřeny ergy, např. postoje jedince k novému filmu, prezidentovu rozhodnutí a reformě zákona jsou subsidiární vůči jeho sentimentu ke své vlasti. Tento sentiment je pak výrazem (je subs. vůči) ergů ochrany, znechucení, sebeprosazení, bezpečí
Přínos v psychologii Inteligence – FLUIDNÍ – vrozená, biologická kapacita mozku – KRYSTALICKÁ – ontogenetické zkušenosti, zejména vzdělání Příspěvek k učení – klasické a operativní podmiňovaní – INTEGRAČNÍ učení = chování přispívá k dosažení jednoho životního cíle nebo skupiny cílů
Publikace Popis a měření osobnosti (1946) Osobnost a teorie učení (1979) Osobnost, motivační struktura a měření (1957)
Zdroje http://psychology.about.com/od/profilesal/p/raymond-cattell.htm http://homepages.rpi.edu/~verwyc/CATTELL.htm http://helpingpsychology.com/raymond-cattell-personality-traits http://www.zones.sk/studentske-prace/osobnosti-zivotopisy/5153- raymond-bernard-cattell/ http://sestrylf3.unas.cz/cattell.html http://www.psychoweb.cz/psychologie/raymond-b--cattell--rysova-a- faktorova-teorie--rysy-a-jejich-typy/ http://web.natur.cuni.cz/flegr/etoeko/psych.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Inteligence (Vše 8.-9.11. 2011)